Zwarte Doos motorfiets

Kees62

Die hard MF'er
Donateur
31 jul 2017
956
856
Brabant
Ik zit net door het instructieboekje van mijn net aangeschafte Z900 te bladeren en zie dat de de fiets is voorzien van een zg EventDataRecorder of EDR.
Weten jullie of dat bij veel fietsen is tegenwoordig?? ik krijg er een onbehaaglijk gevoel bij.

in het engelstalige boekje:
To access information on an EDR,
special equipment and access to the
EDR is required. Kawasaki will not
share EDR information without obtain-
ing your consent, unless required by
government authorities.

wat ik altijd verontrustend vind is dat er bij bijvoorbeeld een snelheidsovertreding in geval van een ongeluk er meteen al een schuldige aangewezen wordt (de snelheidsovertreder) en er niet veel meer onderzocht wordt.

wat vinden jullie ???
 
Bij mijn nieuw aangeschafte 2019 YZF-R1M, heb ik hierover niks gelezen. Echter zit er zoveel elektronica waaronder ook een GPS functie voor het uitlezen van de data, voor als men op een circuit heeft gereden.

Volgens mij, had ik een tijd terug een stuk gelezen, dat nieuwe motorvoertuigen standaard gaan worden uitgerust met een "black-box".
Ik denk dat dan het een stuk makkelijker wordt voor verzekeringsmaatschappijen. Mss zal het ook voor een groep bestuurders een drempel zijn om toch harder te gaan rijden, dan is toegestaan.
 
Laatst bewerkt:
ik zie een markt om die data te versleutelen en als ik het zie, komt dat er zeker wel
 
Blijkbaar bouwt KAWA al sinds 2014 EDR's in. Ik vind het wel een enge ontwikkeling. Verzekeraars zouden graag de data hebben en kunnen gewoon gaan eisen dat ze de data krijgen door dat is de algemene voorwaarden te zetten waar je mee akkoord gaat bij afsluiten van de verzekering.

Wat mij betreft zeker een glijdende schaal wat betreft privacy....
 
gebeurt al een tijdje inderdaad. is meer ontwikkeld uit het oogpunt van storingsdetectie en preventie (je kan bij voorbeeld slijtage in sensoren zien aankomen voordat ze storing gaan geven) en om zich in te dekken bij garantie gevallen want verhalen van de klant zijn niet altijd te vertrouwen.
 
Blijkbaar bouwt KAWA al sinds 2014 EDR's in. Ik vind het wel een enge ontwikkeling. Verzekeraars zouden graag de data hebben en kunnen gewoon gaan eisen dat ze de data krijgen door dat is de algemene voorwaarden te zetten waar je mee akkoord gaat bij afsluiten van de verzekering.

Wat mij betreft zeker een glijdende schaal wat betreft privacy....

Het zit al heel lang in auto's, onzichtbaar, ook voor de dealers met originele test apparatuur.
 
Ik krijg iedere 2 jaar een nieuwe Transporter, tamelijk uitgebreide uitvoering en ik heb iedere keer gevraagd of er iets van data logging of overdracht in zit. Met de mededeling dat ik hem dan laat staan. Maar men wist me op het hart te drukken dat dat daar niet in zit.
Maar niets in onkraakbaar, mocht het voor die motoren met zo'n blackbox belangrijk zijn om er data uit te lezen of te wissenkomt daar echt wel een tooltje voor in omloop. Uitendelijk was de ontoegankelijke OBD aansluiting ook een mysterieus ding, aanvankelijk, en nu ook gemeengoed...
Ik hou niet van die volg-dingen, vandaar mijn E72 die uitstekend voldoet om te bellen en een fotootje te maken
 
Het zit al heel lang in auto's, onzichtbaar, ook voor de dealers met originele test apparatuur.
Dan komt die data alleen boven water als zo'n auto terug komt in de fabriek, dus... En dat gebeurt niet. Een hypothetische hoax van je dus..
 
Dan komt die data alleen boven water als zo'n auto terug komt in de fabriek, dus... En dat gebeurt niet. Een hypothetische hoax van je dus..
Nou heb ik zelf een leaseauto en als ik zie wat ik zelf via een gratis app kan uitlezen. Verderzijn er al meer kritische geluiden richting autofabrikanten gegaan ivm dataverzameling. Mooi voorbeeld is je adresboek van je telefoon als je die op je carkit (tegenwoordig standaard) aansluit en zo is er nog veel meer.
Maar ik merk dat de discussie gauw breder wordt en het ging me voor nu om de “EDR”.
 
Nieuwere vrachtwagens hebben dit ook, die geven dan zelfs een signaal naar de dealer wanneer er onderhoudt aan zit te komen en zo kunnen ze gerichter plannen en stilval voorkomen. Volgens mij is Mercedes daar al heel ver in.
 
....dat de fiets is voorzien van een zg EventDataRecorder of EDR.
Weten jullie of dat bij veel fietsen is tegenwoordig?? ik krijg er een onbehaaglijk gevoel bij.

wat ik altijd verontrustend vind is dat er bij bijvoorbeeld een snelheidsovertreding in geval van een ongeluk er meteen al een schuldige aangewezen wordt.
(de snelheidsovertreder) en er niet veel meer onderzocht wordt.
Ja, onbehaaglijk is het wel. Maar helaas wordt er/ kan er steeds meer worden gelogd.
In geval van twijfel brengen de gegevens uitsluitsel.

Als aangetoond kan worden dat jij met een achterlijke snelheid gereden zou hebben, dan is het een kwestie van uitlezen.
Bij (veel) te snel ben je al vrijwel kansloos.
Andere weggebruikers hoeven niet te kunnen verwachten dat jij gruwelijk te hard rijdt. De EDR geeft de juiste gegevens!

Mijn brommers hebben deze voorziening (gelukkig) nog niet!
Hoewel het (extreem) hard kan, houd ik me meestal toch gewoon rustig!
 
Ja, onbehaaglijk is het wel. Maar helaas wordt er/ kan er steeds meer worden gelogd.
In geval van twijfel brengen de gegevens uitsluitsel.

Als aangetoond kan worden dat jij met een achterlijke snelheid gereden zou hebben, dan is het een kwestie van uitlezen.
Bij (veel) te snel ben je al vrijwel kansloos.
Andere weggebruikers hoeven niet te kunnen verwachten dat jij gruwelijk te hard rijdt. De EDR geeft de juiste gegevens!

Mijn brommers hebben deze voorziening (gelukkig) nog niet!
Hoewel het (extreem) hard kan, houd ik me meestal toch gewoon rustig!
Hoi, ik ben het wel met je eens hoor, wel met dien verstande dat men iets te hard rijden al gauw onder hufterigheid schaart. Ik rijd graag door maar natuurlijk een beetje opletten waar het kan. Maar ik hoor hier ook motoren door de bebouwde kom gaan dat ik denk "haal die eens van die fiets af"
Maar ook hier: andere discussie 8-) 8-)
 
Ik dacht dat auto's inderdaad al heel lang zo'n ding hadden (ik kreeg 't iig te horen over mijn Xantia uit 2000). Tja, dubbel. Ik denk niet dat je de schuld van een ongeluk gaat krijgen omdat je 20km/u boven de maximum snelheid hebt gereden... maar een tikkie spannend is het wel. Mijn teller geeft ook meestal wat teveel aan. O-)
Maar mijn ZRX, bouwjaar 2003, heeft zo'n doos waarschijnlijk niet.
 
Wrs niet met 20 km/h overschrijding maar wel bij extreem te snel!
Hoewel.........................? Met 20km/h te snel in een woonerf is ook extreem!
 
Nieuwere vrachtwagens hebben dit ook, die geven dan zelfs een signaal naar de dealer wanneer er onderhoudt aan zit te komen en zo kunnen ze gerichter plannen en stilval voorkomen. Volgens mij is Mercedes daar al heel ver in.
Niet alleen mercedes heeft dit; Connect diensten - DAF Nederland

Als we problemen met een bepaald voertuig in het veld hebben wordt de connected truck data in sommige gevallen er ook bij gepakt (mits beschikbaar en er toestemming is). Maar gezien dat vrij bewerkelijk is doen we dat niet voor elk rammeltje oid.

Net zoals oom agent ook niet in je blackbox gaat speuren tenzij je je voertuig als wapen gaat gebruiken, zoiets in dit extreme geval: Zwarte doos uit je auto is bewijs bij ongeval
 
Controle van de zwarte doos alleen als er een aanmerkelijke verdenking is van extreme snelheid.
Als die pick-up tegen die hatchback was gereden met alleen een kromme bumper, dan is er geen reden voor controle zwarte doos!
 
Big Brother is zowiezo al overal..

Gelukkig heeft mijn Catje geen box, behalve de zwarte waar het lucht filter in zit:+
 
gebeurt al een tijdje inderdaad. is meer ontwikkeld uit het oogpunt van storingsdetectie en preventie (je kan bij voorbeeld slijtage in sensoren zien aankomen voordat ze storing gaan geven) en om zich in te dekken bij garantie gevallen want verhalen van de klant zijn niet altijd te vertrouwen.
Dit dus. Meer niet. Als er iets kapot gaat, willen ze graag weten waarom. Zo kan het volgende model verbeterd worden. Een echte black box heb je alleen als er ook een GPS unit in zit, zoals bij genoemde R1M. En dat is nog steeds alleen voor data-analyse, voor snellere rondetijden. Een R1M zit dan ook vol met features waar je op de weg geen reet aan hebt.
 
Bij mijn nieuw aangeschafte 2019 YZF-R1M, heb ik hierover niks gelezen. Echter zit er zoveel elektronica waaronder ook een GPS functie voor het uitlezen van de data, voor als men op een circuit heeft gelezen.
Oei, ik heb ook wel eens op een circuit gelezen :o zeker tussen twee sessies in... oervervelend en vaak veel te lang. Blij dat ik dan een boek bij me heb.
 
Oei, ik heb ook wel eens op een circuit gelezen :o zeker tussen twee sessies in... oervervelend en vaak veel te lang. Blij dat ik dan een boek bij me heb.

Oeps, dat is slordig van mij. Excuses.
I.p.v. gelezen had er gereden moeten staan.
Bedankt en ik zal het direct aanpassen.
👍😄
 
Terug
Bovenaan Onderaan