BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Inderdaad

Slot diep indrukken zonder sleutel er in helpt ook niet.
Da's mooi @#%
Bij mij was het destijds blijkbaar het centrale vergrendeling piefje wat bleef hangen, met de losse koffer verstoorde dat de werking niet meer.
Die koffer is ook erg stevig en wordt op 4 plekken of zo dicht gehouden.

[EDIT]
Met je vuist een paar klappen links en rechts, boven en onder?
 
Laatst bewerkt:
Da's mooi @#%
Bij mij was het destijds blijkbaar het centrale vergrendeling piefje wat bleef hangen, met de losse koffer verstoorde dat de werking niet meer.
Die koffer is ook erg stevig en wordt op 4 plekken of zo dicht gehouden.

[EDIT]
Met je vuist een paar klappen links en rechts, boven en onder?
Volgens mij tijd voor bezoek aan dealer (als je dat nog niet gedaan hebt). Wellicht hebben die ervaring. Je kunt natuurlijk beginnen met een telefoontje....
 
eh, ja. Koffers zijn vervelend, en niet zomaar te demonteren. Veel wegspringende delen als je het niet juist doet.. Bezoekje aan de dealer is aan te raden.
 
  • Leuk
Waarderingen: far
Wegens aankoop R1250RS heb ik nog wat spulletjes te koop van mijn ingeruilde R1200RT LC '18;

Wunderlich voetsteunverlagers
Wunderlich zijstandaard verbreder
Puig toerruit
Snake skin tankpads

Bij interesse even een PB sturen, eventueel foto op aanvraag.
 
Paar flinke klappen geven geeft ook nog geen resultaat.

Gisteren met dealer gebeld, die had ook niet zo snel een oplossing.
Inderdaad, langskomen, dan kunnen ze kijken, maar nog geen garantie dat ze het voor elkaar krijgen.

Aan de andere kant, ik heb nog garantie op het geheel, dus ze lossen het maar op.
Denk dat ik donderdagmiddag tijd kan maken om daar heen te rijden.

In dit soort gevallen is het toch jammer dat de dealer een eind weg zit...
 
Ik heb dit probleem ook 1x (gelukkig maar 1x!) mogen ervaren. Ik heb tijdje zitten freubelen met 'sleutel erin - draaien -drukken - sleutel eruit' en dat tig keer waardoor die op een gegeven moment weer in te drukken was. Kneep um wel daarna maar gelukkig gaat nog steeds alles goed.
Hoop dat het alsnog lukt.
 
Klopt :)

Op een gegeven moment kwam het hele slotje ook naar buiten, en kon ik naar binnen kijken.
Vanmorgen paar keer flink ingespoten met WD40.
En inderdaad blijven proberen.
Duurde anderhalf uur ofzo, maar toen kwam er uiteindelijk weer normaal beweging in.

Dus ik ben blij.
En nu inderdaad hopen dat het blijft werken....
 
Das fijn! Als de koffer echt niet meer open wil, dan heb je denk ik echt een probleem!

Ik merk wel de laatste tijd dat mijn sleutel minder soepel het kontaktslot en de sloten van de koffer in gaat. Moet maar eens de reserve sleutel opduikelen om te bepalen of het aan de sleutel ligt of dat het kontakt en sloten beginnen te slijten. Van dat laatste zou ik dan niet blij worden. Weet uberhaupt niet of zoiets zou kunnen.
 
Dat gedoe heb ik gehad met mijn tankdop.
Het ding wilde niet meer open. Al dat elektronische gedoe met een palletje aan een transistortje ik snip snap er niet van.
Het alternatief is gewoon door blijven rijden:+, maar een paar flinke vuistslagen gaf de oplossing.
 
ja met sleutel er in inderdaad.
OK, kan ik proberen.
Ben alleen bang dat ik iets kapot duw daarbinnen,
en zo nog verder van huis ben.

Er zit niet echt spanning op de deksel, maar kan dat proberen.
Morgen, thuis, want nu geen spanband in de buurt.
Met benen tegen de deksel duwen om de spanning er af te halen werkte in elk geval niet.

Is er ergens een schemaatje hoe die sluiting in elkaar zit?

Niet dat ik weet, maar ik heb toevallig de topkoffer al eens helemaal open gehad (R1200RT olie/luchtgekoeld), en voor ik kan zien zitten de zijkoffers zeer vergelijkbaar in elkaar. Het slot zelf doet niks anders dan de handgreep waarmee je m openmaken kan, tegen de koffer aantrekken en vasthouden. Als er ergens spanning opstaat, komt dat palletje niet los. Indrukken van die greep kan helpen het palletje spanningsvrij te maken. Ook kan het soms nodig zijn dat slot nét iets verder in te drukken dan je normaliter zou doen. Toen ik de topkoffer terug in elkaar had gezet, maar deze niet 100% goed zat, kreeg ik m alleen open door het slot mét sleutel in te drukken (zo ging ie net iets verder dan zonder) én de hevel in te drukken.

Wat zit er in je koffer? Kan er iets in het mechanisme zijn gekomen? Kreeg je m wel van de fiets af?

(Topkoffer had ik overgenomen van @Unruled , maar het lukte me niet het slotje aan te passen op de officiële manier, dus helemaal uit elkaar getrokken, slot aangepast, en weer terug in elkaar gezet. Overigens wel zeer blij met de koffer, gooi er dagelijks mn tas in als ik richting werk rijd. Scheelt een hoop last op schouders en kan zo makkelijk wat zwaardere dingen meenemen).
 
Niet dat ik weet, maar ik heb toevallig de topkoffer al eens helemaal open gehad (R1200RT olie/luchtgekoeld), en voor ik kan zien zitten de zijkoffers zeer vergelijkbaar in elkaar. Het slot zelf doet niks anders dan de handgreep waarmee je m openmaken kan, tegen de koffer aantrekken en vasthouden. Als er ergens spanning opstaat, komt dat palletje niet los. Indrukken van die greep kan helpen het palletje spanningsvrij te maken. Ook kan het soms nodig zijn dat slot nét iets verder in te drukken dan je normaliter zou doen. Toen ik de topkoffer terug in elkaar had gezet, maar deze niet 100% goed zat, kreeg ik m alleen open door het slot mét sleutel in te drukken (zo ging ie net iets verder dan zonder) én de hevel in te drukken.

Wat zit er in je koffer? Kan er iets in het mechanisme zijn gekomen? Kreeg je m wel van de fiets af?

(Topkoffer had ik overgenomen van @Unruled , maar het lukte me niet het slotje aan te passen op de officiële manier, dus helemaal uit elkaar getrokken, slot aangepast, en weer terug in elkaar gezet. Overigens wel zeer blij met de koffer, gooi er dagelijks mn tas in als ik richting werk rijd. Scheelt een hoop last op schouders en kan zo makkelijk wat zwaardere dingen meenemen).
De grote topkoffer is, en dat geef ik ruiterlijk toe, natuurlijk oerlelijk, maar ideaal. Ik heb die van mij meegenomen van de DOHC naar de LC.
Voor woon-werk verkeer een flinke rugzak met laptop erin, in de parkeerstand minstens 1 helm erin en soms 2 helmen (dan past er verder weinig bij).
Op vakantie zit de hele kampeer uitrusting er in.
Het mechaniek van de vergrendeling is (of minstens voelt-) zeker bij de zijkoffers wel erg plastic achtig aan.
Net als de vergrendeling van het zijvakje op de motor, ik heb het een keer eraf gehad om te smeren: ja dat is echt allemaal plastic (kunststof, vast wel van hoogwaardige kwaliteit, maar toch).
Ook na mijn ervaring dat een zijkoffer niet open wilt, krijg je toch wel een beetje angst, zeker als je net als ik toen niet dicht bij huis was en m'n schone pendek en meer er in zat.
Mij speelde de centrale vergrendeling parten, met het veel eerder beschreven snel leegraken van de batterij in de slimme sleutel er bij denk ik dat de volgende motor zonder centrale vergrendeling wordt.
 
Laatst bewerkt:
Niet dat ik weet, maar ik heb toevallig de topkoffer al eens helemaal open gehad (R1200RT olie/luchtgekoeld), en voor ik kan zien zitten de zijkoffers zeer vergelijkbaar in elkaar. Het slot zelf doet niks anders dan de handgreep waarmee je m openmaken kan, tegen de koffer aantrekken en vasthouden. Als er ergens spanning opstaat, komt dat palletje niet los. Indrukken van die greep kan helpen het palletje spanningsvrij te maken. Ook kan het soms nodig zijn dat slot nét iets verder in te drukken dan je normaliter zou doen. Toen ik de topkoffer terug in elkaar had gezet, maar deze niet 100% goed zat, kreeg ik m alleen open door het slot mét sleutel in te drukken (zo ging ie net iets verder dan zonder) én de hevel in te drukken.

Wat zit er in je koffer? Kan er iets in het mechanisme zijn gekomen? Kreeg je m wel van de fiets af?

(Topkoffer had ik overgenomen van @Unruled , maar het lukte me niet het slotje aan te passen op de officiële manier, dus helemaal uit elkaar getrokken, slot aangepast, en weer terug in elkaar gezet. Overigens wel zeer blij met de koffer, gooi er dagelijks mn tas in als ik richting werk rijd. Scheelt een hoop last op schouders en kan zo makkelijk wat zwaardere dingen meenemen).

Dank je, het is inmiddels weer opgelost.
Nu nog zien hoe te voorkomen dat het weer gebeurt.

Mn muziekinstrument, hobo, zat er in. (Dat ding kost meer dan de motor...)
(en houten blaasinstrumenten houden niet zo van koud en nat weer, dus paar dagen
dag en nacht in de motorkoffer is niet geweldig zeg maar.)
Netjes in zn eigen koffertje, met de bladmuziek enzo in een tas.
Geheel past ruim in de koffer en zet de deksel niet onder spanning.

Slot verder indrukken, met of zonder sleutel, had geen effect.
Ook tegelijk de hevel indrukken niet.

Slotje kwam er gisteren spontaan helemaal uit (alleen op Release-stand)
WD40, pielen met een schroevendraaier,
en heeeeeel veeeel prutsen met het slot had uiteindelijk resultaat.
 
(Topkoffer had ik overgenomen van @Unruled , maar het lukte me niet het slotje aan te passen op de officiële manier, dus helemaal uit elkaar getrokken, slot aangepast, en weer terug in elkaar gezet. Overigens wel zeer blij met de koffer, gooi er dagelijks mn tas in als ik richting werk rijd. Scheelt een hoop last op schouders en kan zo makkelijk wat zwaardere dingen meenemen).
Wat lukte niet aan de officiële manier dan? Met het tooltje kun je het het slot er toch uit klikken mits hij niet op slot gedraaid zit?

Mooi dat ie bevalt :t
 
Wegens aankoop R1250RS heb ik nog wat spulletjes te koop van mijn ingeruilde R1200RT LC '18;

Wunderlich voetsteunverlagers
Wunderlich zijstandaard verbreder
Puig toerruit
Snake skin tankpads

Bij interesse even een PB sturen, eventueel foto op aanvraag.


Oja, en een setje binnentassen voor de zijkoffers.
 
Oja, en een setje binnentassen voor de zijkoffers.

Gefeliciteerd trouwens met de R1250RS! Grappig. Jij maakt de beweging krek andersom dan ik. Jij van R1200RT LC naar R1250RS, ik van R1200RS LC (en R1200RT DeeOoHaaCee erbij) naar R1250RT...

Het blok gaat je ernstig bevallen. Het feit dat je een veel slankere fiets tussen de benen hebt ook wel denk ik. Tenzij het regent.

Ik blijf een zwak houden voor het RS concept, maar eigenlijk rechtvaardigt mijn huidige RT niet het nastreven van een R1250RS in eigendom naast de RT. Ik hoop wel eerdaags af en toe zo’n ding hier sooRT van in de buuRT te kunnen gaan huren via MotorShare.

En het zou ook wel lekker zijn als die maat van mij die RooS van me (weliswaar via VH te A) heeft gekocht eens een beste klap dichterbij kwam wonen. Tegenover staat te koop...
 
Laatst bewerkt:
De grote topkoffer is, en dat geef ik ruiterlijk toe, natuurlijk oerlelijk, maar ideaal. Ik heb die van mij meegenomen van de DOHC naar de LC.
Voor woon-werk verkeer een flinke rugzak met laptop erin, in de parkeerstand minstens 1 helm erin en soms 2 helmen (dan past er verder weinig bij).
Op vakantie zit de hele kampeer uitrusting er in.
Het mechaniek van de vergrendeling is (of minstens voelt-) zeker bij de zijkoffers wel erg plastic achtig aan.
Net als de vergrendeling van het zijvakje op de motor, ik heb het een keer eraf gehad om te smeren: ja dat is echt allemaal plastic (kunststof, vast wel van hoogwaardige kwaliteit, maar toch).
Ook na mijn ervaring dat een zijkoffer niet open wilt, krijg je toch wel een beetje angst, zeker als je net als ik toen niet dicht bij huis was en m'n schone pendek en meer er in zat.
Mij speelde de centrale vergrendeling parten, met het veel eerder beschreven snel leegraken van de batterij in de slimme sleutel er bij denk ik dat de volgende motor zonder centrale vergrendeling wordt.

Op mijn Spezial vinnik hem ietsiepietsie minder lelijk door die zwart kunststof rand annex spoiler annex houder van het tweede remlicht. Die “spoiler” is ook in het “chroom” (als in: plastic met een chromen look) te krijgen. Maar zo’n lomp vierkant ding dus. Ultra praktisch. Zo’n kofferbak op een motor.

Bij mij doet de rechterzijkoffer toefje moeilijk bij het er op doen, links gaat mega soepeltjes, rechts wat zwaarder. Het driekhoekje heeft wat meer kracht nodig en komt niet geheel flush te liggen. Ik maakte me wat zorgen of ie wel goed vast zit en heb er wat aan zitten oerrossen, maar de koffeRT geeft gelukkig geen krimp. Toch ga ik er bij de 10k beuRT naar laten kijken.

Zentrahl Verschluss vinnik een ultra praktisch genot. Op mijn 20 jaar oude Puma werkt het ook nog fantastisch, dus het concept op zichzelf heb ik wel vertrouwen in. V.w.b. dat Keyless Ride in combi met vlot leeglopende batterij in de sleutel: op de RS had ik een reserve batterij onder de buddy. Eerdaags leg ik zo’n ding in het linker handschoenenvakje, die kan gewoon met sleutelbaard mechanisch open als de batterij onverhoopt plat mocht zijn. Meestal geeft ie het aardig op tijd aan, althans, dat was op mijn RS zo.

Zit te prakkiseren of ik niet zo’n handige FM One dongle achter het linker luidspreker gaasje ga schroeven. Kan ik gewoon naar FM radio luisteren maar krijg dan wel lichtje en geluid als ik onverhoopt een Flitskast nader. Geen echt overbodige luxe met een fiets met 136 pk en 130+ NM koppel (sweet spot meen ik iets van 143 NM, maar dat is, ook weer meen ik, zou ik moeten opzoeken, rond de 6.000 RPM en daar kom ik zelden/nooit).
 
Laatst bewerkt:
Broeder ...Ron... kwam vlot na dat Spätzi de plaats van Sidney en RooS had ingenomen met het advies Spätzi van spatbord verlenger te gaan voorzien. Past allemaal net ff wat minder door die “belly pan” paneeltjes, maar er is een precies passende oplossing op de markt van Machine Art Moto. Denk dat dit advies van ...Ron... maar eens vlotjes opgevolgd moest gaan worden...

4BAA60E0-25F3-49A6-AC5F-5692DED00673.jpeg
 
Broeder ...Ron... kwam vlot na dat Spätzi de plaats van Sidney en RooS had ingenomen met het advies Spätzi van spatbord verlenger te gaan voorzien. Past allemaal net ff wat minder door die “belly pan” paneeltjes, maar er is een precies passende oplossing op de markt van Machine Art Moto. Denk dat dit advies van ...Ron... maar eens vlotjes opgevolgd moest gaan worden...

Bekijk bijlage 1436654
Ik sop dat voorhoofd nu en dan af, maar ondertussen zit er smurrie op die ik er niet zo 1-2-3 af krijg.
Dat is slechts zichtbaar vuil, haal eens een zijpaneel weg en verwondert U over wat zich daar allemaal achter verstopt.
De belly pan doet me denken aan het doorlopende voor-onder-kuipstuk van de R1150RT dat na verloop van tijd volraakte met hard geworden zacht.
 
Bekijk bijlage 1436674
Dat zeg ik: kofferbak. Inclusief die zwarte typische kofferbak bekleding en zo’n lampie. Foto in het donker genomen zonder flits.
Ja mooi hoor :t
Ik zie wel dat de gas-gedempte deksel uithouder aardig wat ruimte in neemt, het ouderwetse katrolletje en lintje van de oude koffer is zuiniger met ruimte.
Direct nadat ik destijds die nieuwe R1250RT koffer inkeek bij de dealer, heb ik bij de Gamma een auto mat gehaald en in model geknipt voor de bodem van mijn oude grote RT top koffer. Mijn koffer krijgt geen electra en stel het zonder licht en centrale vergrendeling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan