2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Op reis wil je echt geen tubless. Als je slecht treft met lekke band is deze met een prop niet te repareren. Dat gaat je met een biba niet overkomen. Kost 30min maar je kan altijd door.

30 min? Ik begin er gewoon niet aan. _O-


Soit, er zullen altijd voor en tegenstanders zijn.
Laat ze die motoren nu eens gewoon altijd met tubeless wielen leveren, iedereen content.

Ik kan een wiek steken, en de echte avonturiers die met een hele gereedschapset op vakantie gaan kunnen bij een lekke band alsnog een biba steken. Gewoon ff het ventiel eruit en klaar...
 
Ik hoor dit vaker - maar je kunt natuurlijk ook gewoon een reserve binnenband meenemen voor je tubeless band... Iedereen die op reis gaat met zn motor met binnenband neem sowieso ook reserve binnenbanden mee, dus het is niets extra's. Voordeel is dat je bij kleine lekken snel verder kan.
Reserve biba neem ik ook mee, maar dan moet je alsnog gaan lepelen en in principe je band balanceren. En dat na nogal tegenvallen. In de winter bij -2 bv. Of in de zomer bij +37. Of op de pechstrook van de snelweg, ...

Heb zelf 2 met biba en 1 tubeless motor. Ik ga met alledrie op reis, maar ben toch geruster met de tubeless.
 
30 min? Ik begin er gewoon niet aan. _O-


Soit, er zullen altijd voor en tegenstanders zijn.
Laat ze die motoren nu eens gewoon altijd met tubeless wielen leveren, iedereen content.

Ik kan een wiek steken, en de echte avonturiers die met een hele gereedschapset op vakantie gaan kunnen bij een lekke band alsnog een biba steken. Gewoon ff het ventiel eruit en klaar...

:^ :Y:]
 
of tubeless velgen monteren....

€£¥$ = veel centen...
setje kost ongeveer 1500 ~ 2500 euro's..
kan je veel banden voor plakken...
 
Reserve biba neem ik ook mee, maar dan moet je alsnog gaan lepelen en in principe je band balanceren. En dat na nogal tegenvallen. In de winter bij -2 bv. Of in de zomer bij +37. Of op de pechstrook van de snelweg, ...

Heb zelf 2 met biba en 1 tubeless motor. Ik ga met alledrie op reis, maar ben toch geruster met de tubeless.

Balanceren is natuurlijk niet dringend nodig.

En je hebt dus tubeless, dus kleine lekken snel gedicht. Voor grote lekken doe je er een binnenband in. Best of both worlds?

Er zijn ook steeds meer (echte) adventure riders die Tubliss proberen overigens.
 
Er zijn ook steeds meer (echte) adventure riders die Tubliss proberen overigens.



Voor zover je Enduro-rijden kan (en wil) vergelijken met MTB....

Daar rijden ze al jaaaaren met tubeless wielen, en laat nu net zo'n MTB wiel veel kwetsbaarder (en even duur _O- ) zijn dan een motorwiel...
Ik heb zo vele marathons en ritten gereden. Minder risico op een snakebite… geen wieken om een lekke band te herstellen, maar steeds een biba bij voor moest het nodig zijn...
 
Een vraag; ik begreep dat de T7 geen tubeless banden heeft maar dus een binnenband. Is dat te repareren middels kit/prop langs te weg?

Inmiddels wel duidelijk dat dat niet kan.
Rijdt je lek dan moet je 'm plakken.
Zou thuis wel een paar keer je wielen losmaken en oefenen met bandenlichters zodat je dit zelf kunt:

Als je met de T7 weinig off road gaat doen dan zijn tubeless spaak wielen wel een goede optie natuurlijk en kun je gewoon een prop gebruiken, weet niet of die al voor de T7 ergens zijn maar anders kun je 'm zelf tubeless maken met bv:

Er zijn wel producten die de kans op een lekke band verminderen/uitsluiten maar die hebben naast kosten ook hun nadelen bv:

En Tire balls die gebruiken het principe van "kamers" net als sommige luchtbedden zodat als er 1 lek gaat de andere kamers opschuiven en je door kan rijden.
 
Mtb wielen maken we luchtdicht met gorilla tape. Dat moet met motorwielen ook lukken lijkt me.
 
Opzich is zelf een een band tubeliss maken niet zo moeilijk als je het niet erg vindt om er een zaterdagje voor uit te pakken

zie bijvoorbeeld dit filmpje
 
Tja op lange reizen neem ik sowieso een biba mee.
Een keer in Pakistan gestaan met een deuk in de voorvelg. Uit laten slaan met een hamer en een torch bij een lokaal stalletje en een nieuwe biba erin.
Moet nog zien dat je het airtight krijgt met tubeless in zo'n geval. Ik zie een band met biba als een groot voordeel van de Tenere als je lange reizen maakt.
 
Tja op lange reizen neem ik sowieso een biba mee.
Een keer in Pakistan gestaan met een deuk in de voorvelg. Uit laten slaan met een hamer en een torch bij een lokaal stalletje en een nieuwe biba erin.
Moet nog zien dat je het airtight krijgt met tubeless in zo'n geval. Ik zie een band met biba als een groot voordeel van de Tenere als je lange reizen maakt.

Daarom zitten er op adventure en off-road motoren in het algemeen ook geen tubeless banden onder.
Had jij wel een tubeless band/velg gehad in Pakistan dan had je er natuurlijk óók een binnenband in kunnen leggen en door..

Als je geen heavy off road of in verre afgelegen gebieden/landen rijdt dan kan ik me voorstellen dat je beter af bent met tubeless aangezien je ook op het asfalt weleens op een spijker of iets rijdt en dan is een prop erin wel erg handig.
 
Had jij wel een tubeless band/velg gehad in Pakistan dan had je er natuurlijk óók een binnenband in kunnen leggen en door..

En net daarom zie ik enkel voordelen in een tubeless wiel....

Voor de "echte" avonturiers nog steeds de mogelijkheid om een biba te steken... en al de rest is in 9 van de 10 gevallen terug aan het rijden met een wiek....

Dikke allroads als de 1250GS, Supertenere en Tiger 1200 hebben zowieso tubeless wielen... de middenklasse is aan het volgen.

BMW F850GS --> Tubeless
Honda Africa Twin Adventure sports --> Tubeless

De nieuwe Tiger 800 (900) --> Tubeless


Allemaal niet voor niets he..
 
Vandaar, het enige grote nadeel van de nieuwe tenere als je het mij vraagt. Dat waren trouwens exact de dealer zijn woorden als ik vroeg of er een biba in zat ...
 
Gelukkig verschillende mensen en ook zo de meningen. Ik vind bijvoorbeeld jammer dat de achtervelg zo breed is, een noppenband zou veel mooier uitstaan als deze om een 2.5 ligt ipv de 4.0.
 
Tweede grote nadeel is gebrek aan cruise control. Ik weet het,op die motor moet dat kunnen, maar nu ik het gewoon ben...
 
Gelukkig verschillende mensen en ook zo de meningen. Ik vind bijvoorbeeld jammer dat de achtervelg zo breed is, een noppenband zou veel mooier uitstaan als deze om een 2.5 ligt ipv de 4.0.

Maar dat is vooral verschil in smaak/uiterlijk. De meeste T7 kopers willen een motor waarmee ze goed op én van de weg af mee kunnen rijden.
Wat de "perfecte" motor daarvoor is weten we allemaal wel maar die is er (nog) niet.

Als er een motor komt die deze specificaties heeft dan is de zoektocht ten einde :}:]:

- 2 cylinders ipv 1 cylinder, ivm kilometers maken op het asfalt.
- Minimale actie radius ( +350km op een tankbeurt maar met 300 zijn we ook al blij )
- Gewicht 100 tot maximaal 150 Kg ( vol met vloeistoffen )
- ABS geheel of gedeeltelijk ( voorwiel aan blijven ) uit kunnen zetten.
- Vering minimaal 300mm waarbij je de in en uitgaand demping kunt instellen of gewoon standaard Hyper Pro of Ohlings monteren.
- Heel betrouwbaar.
- Rond de 50 tot 75 PK is meer dan voldoende.
- Tank onder het zadel ivm gewichtverdeling zoals de AJP modellen met vuldop voor zodat je iedere Saddle-bag kunt gebruiken die je zelf wilt.
- Normale onderhoudsintervallen 5000KM + ( Vaker bij veel offroad gebruik natuurlijk ).
- Makkelijk te onderhouden en bij het luchtfilter, olie filter kunnen als je onderweg bent zonder eerst van alles te moeten demonteren.
- Zo kaal mogelijk, wat er niet op zit kan ook niet stuk.
- Tubeless velgen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi die discussie over tubeless of niet , op de super ligt tubeless , op de kleine (660) ligt tube type ,
en eerlijk gezegd . maakt mij niet uit heb een ADAC lidmaatschap ,bij een eventuele banden pech wacht ik wel tot die klaar is , .....☕
Voor die globetrotters die door de (tenere) woestijn gaan is een binnenband wellicht beter , maar voor 95% speelt dat geen rol.
 
Mooi die discussie over tubeless of niet , op de super ligt tubeless , op de kleine (660) ligt tube type ,
en eerlijk gezegd . maakt mij niet uit heb een ADAC lidmaatschap ,bij een eventuele banden pech wacht ik wel tot die klaar is , .....☕
Voor die globetrotters die door de (tenere) woestijn gaan is een binnenband wellicht beter , maar voor 95% speelt dat geen rol.

Zo lang je wat binnen de bewoonde wereld blijft kan je idd rekenen op zo'n pechverhelping… Langs de andere kant. Een wiek steken kost je niet veel langer tijd dan bellen naar de centrale om uit te leggen wat er aan de hand is en waar ze je moeten komen helpen.
En dan de wachttijd nog...
 
Zo lang je wat binnen de bewoonde wereld blijft kan je idd rekenen op zo'n pechverhelping… Langs de andere kant. Een wiek steken kost je niet veel langer tijd dan bellen naar de centrale om uit te leggen wat er aan de hand is en waar ze je moeten komen helpen.
En dan de wachttijd nog...
Wat is een wiek?
 
Ik weet niet hoor, maar een adventure fiets hoort m.i. een tube in. De rest is voor on the road, al dan niet met een wiek ;). Dus ik ben blij dat er een biba ingaat.
Maar goed, inderdaad: zoveel zielen, zoveel smaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan