Zwarte Doos motorfiets

IMG-20191016-WA0000.jpg
 
Dan liegen ze iig bij volkswagen. Ik heb eens misgeschakeld, van 5 naar 2 ipv 5 naar 6 en toen zag ik de toerenverteller bij 6000+ RPM vandaan komen. En ik mag er maar 4500 maken. Op mijn vraag of ze data uit konden lezen rond dit evenement gaven een pertinent negatief antwoord. Ik heb expres gekozen voor een uitrusting zonder allerhande foefjes, gps, navi omdat ik niet gevolgd wil worden.
 
Ik zit net door het instructieboekje van mijn net aangeschafte Z900 te bladeren en zie dat de de fiets is voorzien van een zg EventDataRecorder of EDR.
Weten jullie of dat bij veel fietsen is tegenwoordig?? ik krijg er een onbehaaglijk gevoel bij.

in het engelstalige boekje:
To access information on an EDR,
special equipment and access to the
EDR is required. Kawasaki will not
share EDR information without obtain-
ing your consent, unless required by
government authorities.

wat ik altijd verontrustend vind is dat er bij bijvoorbeeld een snelheidsovertreding in geval van een ongeluk er meteen al een schuldige aangewezen wordt (de snelheidsovertreder) en er niet veel meer onderzocht wordt.

wat vinden jullie ???


Dit is niet waar, je kan dus rustig verder genieten van je motor, als dat je enige probleem met EDR is.





Wrs niet met 20 km/h overschrijding maar wel bij extreem te snel!
Als jij degene bent die door extreem te snel rijden een aanrijding veroorzaakt.... dan is dat toch ook terecht ?

Of als je vrouw/vriendin/moeder/dochter word aangereden door iemand die extreem te snel reedt....dan is het toch tof dat die gegevens zo boven water komen ?


Ik hou ook niet van het idee gemonitord te worden. Wie wel ???
Maar wat in je nadeel kan werken, kan ook in je voordeel werken.
En als het in je nadeel werkt, dan ligt dat toch echt aan jezelf.

Allerlei emotionele redenen om deze ontwikkelingen te wantrouwen veranderen niets aan de feiten.
 
Laatst bewerkt:
Mijn BMW motorfiets uit 2009 houdt tot in detail de topsnelheid bij en hoeveel er is gas gegeven en hoe vaak er is geremd.
En dat is zelf op het display uit te lezen. Beter sta je dan stil, want het kost wel wat moeite. :+
 
Mijn BMW motorfiets uit 2009 houdt tot in detail de topsnelheid bij en hoeveel er is gas gegeven en hoe vaak er is geremd.
En dat is zelf op het display uit te lezen. Beter sta je dan stil, want het kost wel wat moeite. :+
Ik was toch al niet van plan een BMW te kopen. O-)
 
Ik koop alleen nieuw en de dealer bevalt me niet. Er zijn zoveel merken en ik voel me niet merkgebonden.
In Den Haag niet :? in Barendrecht zijn ze wel een echte motorfietsdealer. :Y
Ik kom er maar voor eentje van drie bij de dealer trouwens. Nieuw gekocht.
 
Als jij degene bent die door extreem te snel rijden een aanrijding veroorzaakt.... dan is dat toch ook terecht ?

Of als je vrouw/vriendin/moeder/dochter word aangereden door iemand die extreem te snel reedt....dan is het toch tof dat die gegevens zo boven water komen ?

Was iedereen maar zoals ik, potje breken, potje betalen...
Mocht ik ooit de oorzaak zijn van zo'n noodlottig ongeval ga ik ondanks de eventuele gevolgen echt met de billen bloot... Ik ga niet het door mij veroorzaakte leed ontwijken... Daarvoor zou zo'n systeem nuttig zijn. Niet om me te vertellen dat ik te hard rem en te hard door een bocht ga en teveel gas geef..
We zouden bij ons bedrijf een ULU ingebouwd krijgen, ik heb het anderhalf jaar geweigerd en nu hoeft het niet meer... Ik ga Android mij niet laten vertellen hoe ik moet leven :r
 
De geschiedenis van VW kennende ben je dan nog verbaasd ?
Dit clichèantwoord had ik zonder meer verwacht...
Net als dat ik in een ander topic de """" weggelaten heb lijkt het er steeds meer op dat er op enig moment alleen nog maar P.-V. stijl gereageerd moet worden...
 
Dan komt die data alleen boven water als zo'n auto terug komt in de fabriek, dus... En dat gebeurt niet. Een hypothetische hoax van je dus..

Daarvoor gaat hij niet helemaal naar de fabriek. Onder andere de technische recherche van de politie kan deze data uitlezen.

Ik spreek uit ervaring en ben zelf met de data aan de gang geweest, niks hoax :W
 
Daarvoor gaat hij niet helemaal naar de fabriek. Onder andere de technische recherche van de politie kan deze data uitlezen.

Ik spreek uit ervaring en ben zelf met de data aan de gang geweest, niks hoax :W

Jij zwarte databox boefje....
Foei.
 
Ik heb bij de garage gezien dat een auto op een laptop werd aangesloten, daarbij kon men precies zien hoe het motormanagement zich gedroeg en zo eventuele storingen opsporen.
Het is dezelfde stekker waar track en trace op aan wordt gesloten.
Afhankelijk van het abonnement kan de werkgever niet alleen uitlezen waar je bent, maar ook je rijgedrag zien etc.
Maar kijk ook eens op je google tijdlijn, kan je ook precies zien waar je bent geweest. en wie kunnen dat nog meer zien ?
Kan ook makkelijk zijn om achteraf zelf te kijken wanneer en/of hoe lang je ergens bent geweest.
En de "Emergency Assistance" in de auto wil ook graag weten waar je bent.

Ander voorbeeld; een E-bike, de dealer kan ook exact uitlezen hoe er gefietst is, snelheid, accu leeg gereden, hoe lang aan de lader etc.
Een klant kwam terug met een defecte accu.
Wat bleek: men had een eind gefietst, accu bijna leeg, en vond het niet nodig om de accu op te laden.
Dat werd pas voor een volgende rit gedaan, en daar kan een accu niet tegen.
Hij kon uitlezen dat er hele lange periodes zaten tussen het leeg rijden en weer opladen.
Dus geen garantie.

Zo'n systeem is dus ook nuttig om te zien hoe er mee om wordt gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij de garage gezien dat een auto op een laptop werd aangesloten, daarbij kon men precies zien hoe het motormanagement zich gedroeg en zo eventuele storingen opsporen.
Het is dezelfde stekker waar track en trace op aan wordt gesloten.
Dat klopt, dat is de OBD aansluiting en die geeft gewoon continue informatie af, maar bewaart geen toegankelijke historie. Daarmee is ook het managemaent te managen

Afhankelijk van het abonnement kan de werkgever niet alleen uitlezen waar je bent, maar ook je rijgedrag zien etc.
Maar kijk ook eens op je google tijdlijn, kan je ook precies zien waar je bent geweest. en wie kunnen dat nog meer zien ?
Kan ook makkelijk zijn om achteraf zelf te kijken wanneer en/of hoe lang je ergens bent geweest.
En de "Emergency Assistance" in de auto wil ook graag weten waar je bent.

Dat is een heel ander ding en daar heb ik opzettelijk voor gekozen om NIET op mijn auto te hebben, net als navi en GPS...
Wat mij aangaat weet niemand waar ik ben als ik geen telefoon bij me heb, ik weet dat je ook door Cell-info gelokaliseerd kan worden.
 
Dat is een heel ander ding en daar heb ik opzettelijk voor gekozen om NIET op mijn auto te hebben, net als navi en GPS...
Wat mij aangaat weet niemand waar ik ben als ik geen telefoon bij me heb, ik weet dat je ook door Cell-info gelokaliseerd kan worden.

Dus als je wel je gsm bij je hebt weet iedereen waar je bent ?

De vraag is waarom je dat niet wil. Is dat realistisch ? Welk kwaad kan het ? wie kunnen er bij die gegevens ? En waarom zou je dat niet willen ? Wat is daar zo erg aan ?
Ik vind dit soort dingen moeilijk.

Aan de andere kant.... ik kom ook meerdere keren per week bij een bedrijfspand met hek erom heen. Hek en toegangsdeur van het gebouw openen met een cardreader. Iedereen heeft een persoonlijke kaart. Uiteraard is ieder gebruik uit te lezen. En voor noodgevallen heb je een ouderwetse (veiligheids)sleutel. Sleutel gebruikt je op dezelfde paal en op de toegangsdeur. Is omslachtiger dan de cardreader te gebruiken. Toch gebruik ik in 99,9% de sleutel. Domweg omdat niet alles vastgelegd word van mijn bewegingen. Terwijl ik er geen reden voor heb ?

Maar het is hetzelfde als een zwarte doos in je auto, het kan tegen je gebruikt worden. Maar alleen als je daar zelf reden voor geeft.
Het kan ook in je voordeel gebruikt worden !! Bv om aan te tonen dat je juist helemaal niet te hard had gereden.
 
Dus als je wel je gsm bij je hebt weet iedereen waar je bent ?
Niet niemand is niet iedereen.
1) De vraag is waarom je dat niet wil. Is dat realistisch ?


* Ik vind dit soort dingen moeilijk.

1) Ikzelf heb zelfs op mijn Android Google Location Services aanstaan... Die heb ik als ik lekker op de motor zit gewoon bij me. Deel locaties via Whatsapp en ik plaats plaatjes van mijn ritten op forums. Op mijn motor zit een GPS-Tracker, wie er bij kan weet precies waar ik zit. Totaal onbevangen ga ik door het leven, meerdere keren ook mijn adres niet verbergend. Anderzijds.. Stel dat ik een USB-stick van Volkel naar Ramstein moet brengen, dan gebeurt dat onder de radar...
Had ik van A naar B moeten zeggen?

* het is ook niet direkt iets waar ik voor kies.

En nog heel simpel: Stel dat ik voor het werk continue getraceerd zou moeten worden, okee maar gaat het ze toch echt niks aan of die wagen op zaterdagnacht bij een hotel van €400, 00 euro staat, in een achterbuurt of bij de hoeren... Dat zouden wel de plaatsen zijn waar die auto me brengt... En ik ga in Munchen geen auto huren omdat ik er een bij me heb...

Het rotte van data logging is, en dat merkte ik al bij mijn Garmin, dat die apparatuur niet alles ziet. Als ik een keer als een mongool aan het gas ga hangen en iemand daardoor naar Petrus stuur kan dat op een blinde plek zijn... eerlijke uitlezing geeft dat dan niet weer en de laatste maximumsnelheid staat netjes op 115... Ik ga gewoon zeggen dat ik 220 reed...

Kaartje van Gister laat zien dat heel veel punten van een reis gewoon niet geregistreerd worden, je kan dus nooit op basis van deze (ontbrekende) gegevens een betrouwbaar oordeel vellen.
shot.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als ik zie wat mijn BMW connected app van mijn motor opslaat aan informatie, dan is dat best wel veel. Zelfs de ritten slaat hij op. Tuurlijk je kan het uitzetten, zodat het niet in de app verschijnt, maar de motor “weet” het natuurlijk wel.
 
Mijn jongste motor, zzr1100c, is uit 1992 en ikzelf uit 1958.
In het aankoop tempo van mij ben ik tegen de 90 jaar voordat ik zo'n volgsysteem op/in mijn motor krijg.

Het zal mij dus een een zorg zijn. 🙂
 
Terug
Bovenaan Onderaan