Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Nee, enkele nokkenas maar wel met stoterstangen. Zoals de 247. Geen meterslange kettingen en geleiders en een blok van een meter breed. Bovenliggende nokkenassen hebben geen toegevoegde waarde op BMW boxers, het is alleen maar extra slijtage. Je doet OHC om hogere toerentallen te kunnen draaien, dat heb ik bij BMW nog niet kunnen ontdekken. Als er dan nog koningsassen in hadden gehangen, ok, maar die kettingen zijn een schande.
 
De laatste paar jaar last gehad van een vet motorblok aan de onderkant. Voordeel is dat de framebuizen daar niet zullen roesten. Grote verdachten waren de stoterstanghulzen die speling zouden hebben in de rubbers. Paar weken geleden zo'n aantikbuis gemaakt en het carter rond de stoterstangenrubbers schoon gemaakt. Dat bleek dus droog te blijven. Wel was de aansluiting op de oliedruksensor vochtig met een druppel olie. Dat zou dus de boosdoener kunnen zijn. Deze vervangen en het blijkt nu dat hij niet meer zijn territorium merkt met olie. Ik wil dat nog wel een tijd aanzien voordat ik de plaat alumium onder de motor weglaat.
 
Toen ik de R60 indertijd open had monteerde ik de stoterstangbuizen met blue siliconen pakking, (bovenop de rubbers) daarna geen last meer van oliezweet.
Als ik het goed heb zijn deze buizen de terugvloei van de olie uit de koppen naar het carter, dus wel belangrijk dat ze goed zitten.
 
Deze kwam ik tegen op Kreta.. is het een bijzonder model? :9

DSCN1021.jpg

DSCN1022.jpg


En vanmiddag de olie ververst.. morgen eerste ritje maken. :]

DSC_2251.jpg
 
Bijzonder, tja. Maar wel oud. Die plunjer vering is van voor 1955. Maar de rest zou heel goed later kunnen zijn, daar heb ik niet zo'n kijk op.
 
Ik weet niet of dat je in het voorgaande topic gekeken hebt maar zal in 2014 de nogie uitleg gegeven zijn:

 
R100Sehr.jpg


Dit is een carterontluchting van het merk Knoscher. Kan iemand mij uitleggen hoe dit systeem werkt ?
Is dit origineel BMW? Ik heb het namelijk nog nooit gezien, wat is wel zie is een Dell Orto. Als je daar nog eens vanaf wil samen met z'n broertje aan de linkerkant. ...........
 
R100Sehr.jpg


Dit is een carterontluchting van het merk Knoscher. Kan iemand mij uitleggen hoe dit systeem werkt ?
Het is gewoon een opvangbakje, net als wanneer je een Red Bull blikje aan je carterontluchting hangt. Het is bedoeld zodat er geen oliedamp in je mengsel meegaat. Het opvangbakje zelf voegt niets toe.
 
Ik weet niet of dat je in het voorgaande topic gekeken hebt maar zal in 2014 de nogie uitleg gegeven zijn:

Jeez dat je dat nog weet.De uitleg is me iig niet duidelijk
 
Het is gewoon een opvangbakje, net als wanneer je een Red Bull blikje aan je carterontluchting hangt. Het is bedoeld zodat er geen oliedamp in je mengsel meegaat. Het opvangbakje zelf voegt niets toe.

Dat vraag ik me af de dunne slang zat dacht ik op een nippel die in de pijlstok gemaakt was, Er staat regelmatig wat olie in de filterbak een systeem dat de olie weer terugzuigt het blok in lijkt me wel wat.
 
Het Guzzi tankje zit boven het blok, dan kan de zwaartekracht ht werk doen. Het slangetje van Knoscher is om de mileumaffia tevreden te houden en een gesloten systeem te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan