Milieuzones waar geen motorfietsen in mogen

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.560
113.009
Rèswèk
Ik heb nog niet meegekregen of die er zijn, maar ik rij wel op een RD uit '83 en dat zou toch één van de eerste zijn die geweerd zou worden.

Zijn er al milieuzones waar motorfietsen geweerd worden? Bij mijn weten zou het in Amsterdam alleen om brommers en snorfietsen gaan.

De ANWB heeft een tamelijk compleet overzicht. Maar de motorfiets wordt daarin niet genoemd

 
Zal gelijk op gaan met de tractor, die vervuilt ook flink maar wordt ook niet genoemd :)
 
Dat is wel iets wat ik erg mis.

Dat is een site of app waar alle actuele verboden vwb milieu staan vermeld. Ook of dat dan geldt voor motorfietsen.
Heb daar wel eens contact over gehad met de ANWB. Maar die weten het dan ook niet.
Als je door meerdere landen rijdt, zijn overal de verboden weer anders. Geen touw aan vast te knopen!

Ergste vind ik dat ik straks ergens een heel dikke prent (of prenten) oploop zonder dat ik zelf weet/ kan weten dat ik in overtreding ben.
Een stevige bon als ik iets echt verkeerd heb gedaan, dat is 'all in the game'. Beter opletten of je netjes aan de regels houden.
Maar als je het echt niet weet, om dan getrakteerd te worden op CJIB-post dat lijkt me nog veel minder.

Al gebeurd in Italië. Iemand zoekt een parkeer-plek maar kan niet snel vinden. Rijdt mee in een stroom Italiaanse auto's van de plaatselijke bewoners. Rijdt enkele keren rond om toch iets te vinden. Bij thuiskomst meerdere bonnen van dezelfde overtreding. Bij iedere keer de stad in rijden weer een keer KASSA!
 
In het regeerakkoord staat het volgende over de harmonisatie van milieuzones:
Wel zal (net als in Duitsland) één systeem met eenduidige categorieën en borden voor milieuzones worden ingevoerd zodat automobilisten in elke gemeente de regels snappen.

Het schiet echter niet echt op: Milieuzones: twee varianten voor diesels
Gemeenten die een milieuzone zouden willen invoeren, krijgen de mogelijkheid om dieselauto’s ouder dan 15 jaar of ouder dan 20 jaar in hun zone te weigeren. Benzine-auto’s zijn geen onderdeel van de harmonisering van milieuzones.

Motoren worden meestal uitgezonderd, omdat de systemen voertuigen van voren herkennen, waar wij geen kentekenplaat hebben. Het bromfietssysteem in Amsterdam laat zien dat het ook anders kan.
 
Met mijn 2-takt brommertje mag ik nu Amsterdam niet meer in.
Gelukkig wel nog met mijn oude FZ...............:?

Utrecht heeft ook milieu-zone maar die geldt dan weer niet voor bromfietsen.
Pas terug heb ik de Domstad nog mogen verwennen met mijn 2-takt-geuren. (volgende keer mss plons extra 2T-olie bijgooien?)
Hoop dat de wethouder in kwestie ervan genoten heeft........................ 🤪
 
OK, ik heb ook een beetje het idee dat motorfietsen -nog- een te klein aandeel vormen om uberhaupt invloed op het fijnstof uit te kunnen oefenen
 
In het regeerakkoord staat het volgende over de harmonisatie van milieuzones:
Wel zal (net als in Duitsland) één systeem met eenduidige categorieën en borden voor milieuzones worden ingevoerd zodat automobilisten in elke gemeente de regels snappen.

Het schiet echter niet echt op: Milieuzones: twee varianten voor diesels
Gemeenten die een milieuzone zouden willen invoeren, krijgen de mogelijkheid om dieselauto’s ouder dan 15 jaar of ouder dan 20 jaar in hun zone te weigeren. Benzine-auto’s zijn geen onderdeel van de harmonisering van milieuzones.

Motoren worden meestal uitgezonderd, omdat de systemen voertuigen van voren herkennen, waar wij geen kentekenplaat hebben. Het bromfietssysteem in Amsterdam laat zien dat het ook anders kan.
Zie nog genoeg 2 takt bromfietsen van voor 2011 rondrijden, er schijnen nauwelijks camera's aanwezig te zijn die dit kunnen registreren. Helmplicht voor snorfietsen ook zoiets waar niemand zich iets van aantrekt. *O*
 
Laatst bewerkt:
Ach zo lang je met je cruiseschip dat vervuilt ter waarde van 1 miljoen auto’s Rotterdam in mag, want ja inkomsten voor de stad, gaat dit toch helemaal nergens over!

Wel lekker off-topic, dat dan weer wel 😇
 
OK, ik heb ook een beetje het idee dat motorfietsen -nog- een te klein aandeel vormen om uberhaupt invloed op het fijnstof uit te kunnen oefenen

Fijnstof komt voor het merendeel uit slijtage van remblokken en banden. De belangrijkste factor daarin is het gewicht van het voertuig. Dus ook per individueel voertuig gezien scoort een motorfiets erg positief op fijnstof. En zijn het vooral de elektrische voertuigen die veel fijnstof veroorzaken want een elektrisch voertuig is veel zwaarder dan een vergelijkbaar voertuig met een brandstofmotor.
 
Mag ik daaruit opmaken dat men met dit beleid de plank dus volledig misslaat. Mij is verteld dat diesels zonder roetfilter, dus van voor het jaar 20XX het meeste bijdragen aan onder andere de fijnstofuitstoot. Je kan er wel vanuitgaan dat het aandeel elektiekers navenant klein is aan het aandeel motoren...
 
Ja, dat klopt, het beleid slaat de plank mis. En dat komt doordat beleidsmatig is bepaald dat de uitstoot van elektrische voertuigen 0 is, wat in de praktijk gewoon niet waar is, zelfs als je ervan uitgaat dat de benodigde elektriciteit volledig schoon wordt opgewekt.

Zie bijvoorbeeld dit artikel uit de Volkskrant.
 
Fijnstof komt voor het merendeel uit slijtage van remblokken en banden. De belangrijkste factor daarin is het gewicht van het voertuig. Dus ook per individueel voertuig gezien scoort een motorfiets erg positief op fijnstof. En zijn het vooral de elektrische voertuigen die veel fijnstof veroorzaken want een elektrisch voertuig is veel zwaarder dan een vergelijkbaar voertuig met een brandstofmotor.

Een elektrisch voertuig kan de remmen ontzien door de motoren als dynamo's in te zetten. Vrachtwagens kunnen dit ook door kleppen in de uitlaat te sluiten. De grote angst die ik nu heb is het regenereren van Euro6 voertuigen. Bewust roetdeeltjes kleiner maken.... Wie heeft dat bedacht? En je kunt het proces amper beïnvloeden, dus het begint altijd in de binnenstad of als je een parkeergarage inrijdt.,
 
Fijnstof komt voor het merendeel uit slijtage van remblokken en banden. De belangrijkste factor daarin is het gewicht van het voertuig. Dus ook per individueel voertuig gezien scoort een motorfiets erg positief op fijnstof. En zijn het vooral de elektrische voertuigen die veel fijnstof veroorzaken want een elektrisch voertuig is veel zwaarder dan een vergelijkbaar voertuig met een brandstofmotor.
Is dat wel helemaal waar?
Je hebt ook electro-auto's die bij remmen regenereren. Maw die pompen dan stroom terug de accu in.
 
Afgelopen voorjaar een weekendje naar Antwerpen geweest op de motor. De LEZ Antwerpen:
  • 1978-er Honda 550 (die 1 op 20 loopt): NEEN, mag er niet in!
  • 2001 Moto Guzzi 1100 cafe racer die net zoveel brandstof verbruikt als een auto: Welkom in Antwerpen!
En als kers op de taart, Youtube linkje.
 
Een Tesla heeft gewoon schijfremmen.
Ja, dat sowieso... En van de zomer hebben we heel mooi weer gehad... de Tesla is onderweg, komt na een vermoeide dag thuis en wordt tegen donker worden aan de lader gezet... Geen wind, Geen zon, Geen enerie-opslag... Waar worden dan al die milieuvriedelijk gesubsidieerde teslatjes mee opgeladen??? Fossiele energie??? Dan wordt het 6 of 7 keer geconverteerd voordat het in beweging omgezet wordt met 6 of 7 keer de rendementsverliezen die daarbij horen.. Wellicht is die Tesla zo schoon niet...
 
Afgelopen voorjaar een weekendje naar Antwerpen geweest op de motor. De LEZ Antwerpen:
  • 1978-er Honda 550 (die 1 op 20 loopt): NEEN, mag er niet in!
  • 2001 Moto Guzzi 1100 cafe racer die net zoveel brandstof verbruikt als een auto: Welkom in Antwerpen!
En als kers op de taart, Youtube linkje.
Okee, dus in Belgie zijn er wel beperkingen??? of eigenlijk !!!
 
Probleem hierbij is ook dat het zeer onduidelijk is waar het heen gaat. Ik sta zelf op het punt om een motor voor woon-werk-verkeer te kopen. Zou best een goedkoop wat ouder ding aan willen schaffen, maar heb nu geen idee hoe lang ik daarmee de stad nog in mag.
 
Gewoon zorgen dat je buiten de mileuzone werkt. :+
Sinds maart zit ik in 't HvA gebouw naast 't Amstelstation in Amsterdam. Da's ook in de milieuzone. Heb ook even onderzocht of dat een probleem zou zijn met m'n fietsen (want die zijn beide 16+ jaar jong) maar da's gelukkig nog geen probleem.

Nu wil ik heeeeel graag zo'n Zero of Energica, maar zo lang die krengen nog onbetaalbaar zijn hoop ik dat de milieuzone motoren nog even uit blijft zonderen. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan