[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Schakelaar bij koppelingshandel controleren? Heb je wel een vonk als je het via de startmotor probeert?
 
Schakelaar bij koppelingshandel controleren? Heb je wel een vonk als je het via de startmotor probeert?

Welke schakelaar bedoel je?

Vonk nog niet gecheckt maar met volledig opgelade batterij (lees: net van de druppellader af) slaat hij wel aan. Zou dan dus wel gewoon vonk moeten hebben?
 
Hey allen!

Sinds het weer nogal koud is geworden heeft het beestje (bj 1991) moeite met starten. Startmotor doet het zoals gewoonlijk maar hij wil niet aanslaan. Als ik hem push-start met choke vol open dan start hij gelijk en blijft ie echter prima lopen. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ligt het aan de accu? (Toevallig heeft de vorige eigenaar de datum op de accu geschreven dat die in gebruik is genomen en dat is juni 2017). Na een nachtje druppellader bij de schoonouders in de garage start hij opzich wel prima.

Sinds 1 maand heb ik er handvatverwarming van oxford gemonteerd die ik af en toe maximaal gebruik. Hierdoor denk ik wellicht dat als ik rij met de verwaming op standje max de accu niet persee meer voldoende bijlaad doordaat die teveel verbruikt?

Hebben anderen toevallig hetzelfde of ideeen waar ik mee zou kunnen beginnen? Helaas heb ik geen multimeter (staat op het lijstje om binnenkort aan te schaffen) om de accu met motor uit&aan door te meten.

Thnks

Tja,

De laadspanning moet ongeveer 14 volt zijn.

Je kan een multimeter lenen of kopen (een gamma metertje van twee tientjes is voldoende) maar je kan ook eens goed naar het achterlicht kijken met stationair draaiende motor. Als je dan de handvatverwarming vol aan zet en het licht wordt iets zwakker, heb je te weinig power om de accu op te laden.

Ik gok dat dit het geval is, ik heb mijn motor kunnen kopen omdat de vorige eigenaar ook graag de handvatverwarming vol aan had. Je kan aan stroombesparing doen door de lampjes (koplamp, remlicht, knipperlichten) door leds te vervangen maar ik zou persoonlijk eerder goede handschoenen kopen en de handvatverwarming wat minder gebruiken.



Dit kan een bruikbaar alternatief zijn voor handvatverwarming. Stop er een in je handschoen op de rug van je hand en je hebt warmte.
Warmtepads
 
Ik weet niet wat die handvatverwarming verbruikt, maar mijn verwarmde handschoenen doen om en nabij de 20 watt en die heb ik momenteel dagelijks aan zonder dat dat problemen oplevert.

Dat had ik ook niet verwacht, want het internet leert mij dat de dynamo zo'n 200 watt kan leveren bij 5000 toeren. Die 200 watt kan je natuurlijk niet volledig opstoken met accessoires, want de verlichting en ontsteking verbruiken ook het eea. Maar een setje handvatverwarming moet 'ie wel kunnen trekken.
 
Aangezien je issues hebt met starten in koude omgeving kan het heel goed wezen dat je accu overleden is. Afgezien van het laadsysteem moet de motor gewoon kunnen starten op de accu. Zeker als deze net van de lader komt. Waarschijnlijk heeft je accu te weinig vermogen om je motor voldoende toeren te laten draaien

Een Action multimeter is nog goedkoper en werkt dikke prima. Zet de multimeter op de accu en meet het voltage. Gaat het voltage naar 10v of lager als je de startknop indrukt, dan heeft je accu de geest gegeven.

Laadsysteem van de gs500 is dikke prima voor handvat verwarming. Let alleen op dat de standaard spanningsregelaar nog wel eens wil overlijden. Hierdoor heb je vaak dat je accu minder bijgeladen wordt dan standaard. Ook dit kun je meten met een multimeter! Zet met draaiende motor de spanningsregelaar op de accu en kijk wat hij doet. Stationair toerental 14v en 13,8 volledig belast en op 5k toeren 14,4v en 14,8v. Ongeacht toerental mag de spanning nooit boven de 15v komen. Doet jouw motor dit? Gelijk spanningsregelaar vervangen om verdere schade te voorkomen.

Als je merkt dat jouw voltages lager zijn dan aangegeven kun je ook je dynamo doormeten voor de zekerheid. Let op, dit moet je meten in wisselspanning. Op 5k toeren moet er circa 65/70v+ uit alle 3 de fasen (draden) komen. Als er eentje kapot is dan meet je dat redelijk gauw.

Is je dynamo verder goed, maar je laadspanning op de accu te laag? Vervang de spanningsregelaar of.... Accepteer dat je minder stroom kunt verbruiken! :P

Oxford handvat verwarming kan tot wel 45w zuigen. Dat is niet de wereld. :Y

Een goed laadsysteem kan alle standaard verlichting + handvat verwarming + accu bijladen op normale toeren. Ik heb een hele winter doorgekachelt met een GS500.

Volgens mij heb ik zo redelijk alle posts beantwoord. O-)

Ohja, nog een kleine trivia. Motor kan zonder laadspanning prima rijden. Op een goede accu kun je met verlichting aan ruim 100 kilometer rijden voordat de accu volledig leeg is. Rara hoe ik dat weet. :+

Edit: Ik las nog een vraag! De oude GS500 heeft geen kopelingsensor, enkel een standaardsensor. Aangezien de startmotor draaien kan en de motor in de versnelling niet uitvalt, is die niet kapot.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week hebben @Electrric94 en ik een kleine oepsie gehad met een repercussiezaag en de GS500 van mijn vriendin.

IMG-20191205-WA0003.jpg


De orginele demper klinkt net als een gemeente grasmaaier. Daarnaast is de orginele demper enorm begrenzend. Dusss... Dat lelijke kanon eronder weg en een strak dempertje ervoor weer. :Y

IMG-20191205-WA0002.jpg


Het verschil is gelijk merkbaar met een fantastische powerband van 4k tot 7k. Hoger hoef je niet meer te komen. Nu eerst nog een carburateur issue oplossen. De motor blijft hangen op 4k toeren. Dat issue zit vermoedelijk in de naaldbuizen.

IMG-20191204-WA0015.jpeg

IMG-20191204-WA0018.jpeg


Voor de zekerheid en om valse lucht uit te sluiten hebben we ook de pakkingen bij de chokepallen vervangen. Al met al vanmiddag maar weer de motor opbouwen.

Volgende stap is natuurlijk de dyno. :t
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week hebben @Electrric94 en ik een kleine oepsie gehad met een repercussiezaag en de GS500 van mijn vriendin.

Bekijk bijlage 1447783

De orginele demper klinkt net als een gemeente grasmaaier. Daarnaast is de orginele demper enorm begrenzend. Dusss... Dat lelijke kanon eronder weg en een strak dempertje ervoor weer. :Y

Bekijk bijlage 1447784

Het verschil is gelijk merkbaar met een fantastische powerband van 4k tot 7k. Hoger hoef je niet meer te komen. Nu eerst nog een carburateur issue oplossen. De motor blijft hangen op 4k toeren. Dat issue zit vermoedelijk in de naaldbuizen.

Bekijk bijlage 1447785
Bekijk bijlage 1447786

Voor de zekerheid en om valse lucht uit te sluiten hebben we ook de pakkingen bij de chokepallen vervangen. Al met al vanmiddag maar weer de motor opbouwen.

Volgende stap is natuurlijk de dyno. :t
Ziet er strak uit hoor, hoe klinkt ie? En welke is het? Heb je een linkje ofzo?
En hebben jullie nog een andere sproeier moeten monteren?
 
  • Leuk
Waarderingen: sav
@PaulNijenhuis
- Dank! Goed. :+ Heerlijk donker, zonder killer niet aso en met killer circa stock volume, maar donker. :Y
- Het is een 'Leovinci' met 'E-keur'. Totale kosten inclusief montage ~220 euro.
- Geen linkje, maar friend van Ali kan je wel verder helpen. :P
- Momenteel zit er een veilige DJ126 in. Antwoord op je vraag is testbank, dyno of een ander synoniem. :Y Dus daar komen we nog achter.
 
Helaas moet ik de km teller vervangen, heb eentje tweedehands gescoord met 80 000km's op de teller ipv 34 000. Handig tegen diefstal, maar zou em toch graag gecorrigeerd willen. Is dit mogelijk? Door bvb verder draaien met boormachine? Ja ja het is illegaal bla bla bla, nee het is niet illegaal als je de tellerstand corrigeert naar de km's die de motor heeft gelopen
 
Volgens mij heb je circa 5 boormachines nodig per 10.000km. laat staan de hoeveelheid aan uur, zegmaar weken die het kost. 8)7

Geen domme dingen doen, gewoon monteren en lekker rijden. :Y

Illegaal is het sowieso niet om je teller te wisselen. Als je bij verkoop maar eerlijk bent over de kilometerstand.
 
Als je de teller echt op een andere stand wil dan is dat wel mogelijk door de teller open te maken,je zou eens contact met
de man van de onderstaande link kunnen opnemen.
Zelf is het ook wel te doen ,maar het is maar net hoe handig je ben,je moet namelijk de rand van de teller afhalen door de felsrand terug te buigen
en dat wil nog wel eens misgaan als je het nooit eerder heb gedaan.
 
Als je de teller echt op een andere stand wil dan is dat wel mogelijk door de teller open te maken,je zou eens contact met
de man van de onderstaande link kunnen opnemen.
Zelf is het ook wel te doen ,maar het is maar net hoe handig je ben,je moet namelijk de rand van de teller afhalen door de felsrand terug te buigen
en dat wil nog wel eens misgaan als je het nooit eerder heb gedaan.

Ik zal het nog maar eens herhalen: De behuizing halverwege rondom doormidden zagen vind ik een mooiere manier. Stevige tape eromheen om hem weer dicht te maken. De metalen ring blijft onbeschadigd en je kan hem zo vaak open en dicht maken als je wil. Als je de felsrand ombuigt heb je al snel zichtbare schade.
 
Ik zal het nog maar eens herhalen: De behuizing halverwege rondom doormidden zagen vind ik een mooiere manier. Stevige tape eromheen om hem weer dicht te maken. De metalen ring blijft onbeschadigd en je kan hem zo vaak open en dicht maken als je wil. Als je de felsrand ombuigt heb je al snel zichtbare schade.
Alleen als het een behuizing uit metaal is krijg je metaal slijpsel,dan moet je zien te voorkomen dat het in het tellerwerk terecht komt
anders gaat het niet lang goed.
 
Alleen als het een behuizing uit metaal is krijg je metaal slijpsel,dan moet je zien te voorkomen dat het in het tellerwerk terecht komt
anders gaat het niet lang goed.

Is inderdaad plastic en met een stofzuiger of compressor kom je een heel eind.
 
Nu nog een paar diodes (zijn al besteld) en de onderdelenlijst voor de file-alarmverlichting is compleet. De alarmlichten doen het dan niet als je het contact uit zet, ik zal de motor bij pech dan langs de vangrail moeten zetten. Op de BMW blijven de alarmlichten branden als ik het contact uit zet terwijl de alarmlichten aan staan.

Het verlanglijstje:
Vier led-pinkers, check,
Belastingonafhankelijk relais, check,
Extra stuurschakelaar, check,
Gemodificeerd verklikkerlampje, check.

49195336976_132c5225d8_k.jpg



Ik weet alleen nog niet of ik de ledpinkers ga monteren, ik ben eigenlijk wel blij met mijn bouwlampen. En ik heb nog een niet-passend achterlcht met led's, eens kijken of ik iets passends kan maken voor het plastic rond het achterlichtje.
 
Mijn gs 500 uit 1992 komt met een lopende motor eigenlijk niet in de vrij.
Of nu van de 1 naar de 2 ga of andersom hij schiet niet in de vrij.

Als ik de motor uit doe maar wel op contact, kan ik hem er zo in krijgen.

Het is opzich niet storend alleen als je even stilstand ( met draaiende motor) moet ik de koppeling maar inhouden.

Iemand idee wat het kan zijn?
 
Mijn gs 500 uit 1992 komt met een lopende motor eigenlijk niet in de vrij.
Of nu van de 1 naar de 2 ga of andersom hij schiet niet in de vrij.

Als ik de motor uit doe maar wel op contact, kan ik hem er zo in krijgen.

Het is opzich niet storend alleen als je even stilstand ( met draaiende motor) moet ik de koppeling maar inhouden.

Iemand idee wat het kan zijn?

misschien eens je koppelingshendel afstellen? Volgens mij moet hij het eerste stukje (uiteinde gemeten ongeveer 1 cm ofzo) vrij bewegen en de rest moet je hem ontkoppelen. Grootste deel doe je onderaan bij je dynamo deksel en het finetunen doe je bij de hendel zelf.
 
Mijn gs 500 uit 1992 komt met een lopende motor eigenlijk niet in de vrij.
Of nu van de 1 naar de 2 ga of andersom hij schiet niet in de vrij.

Als ik de motor uit doe maar wel op contact, kan ik hem er zo in krijgen.

Het is opzich niet storend alleen als je even stilstand ( met draaiende motor) moet ik de koppeling maar inhouden.

Iemand idee wat het kan zijn?

Klein stukje naar voren of naar achter rollen als je hem in zijn vrij zet wil nog wel eens helpen. Ik weet niet anders.
 
Ben maar weer eens verder gegaan aan het kapotte blok. Ik heb het probleem gevonden. Op de countershaft zit het tandwiel voor de tweede versnelling vast met een press fit. Dit tandwiel kan met wat kracht vrij draaien op de as. Nummer 3 op de tekening.
1576531262088.png
Nu dus dit tandwiel los zien te krijgen, kijken waarom het draait. Met geluk weer gewoon vastzetten zoals het hoort, maar ik denk niet dat dat een optie is als hij nu ook kan draaien. Dan kijken naar andere opties om het tandwiel vast te zetten aan de as.
 
Tandwiel losgehaald met poelietrekker. Ziet er niet best uit, maar dit was natuurlijk te verwachten. Ik zat te denken aan een spie erin zetten. Nadeel is misschien wel dat dit niet goed is voor de as en het tandwiel. Wat is jullie mening hierover? Heeft iemand nog andere ideeën?
IMG_20191218_182930.jpg


Of heeft iemand nog een kapot blok liggen ofzo? Iemand die deze as verkoopt? En ja ik heb bassie gemaild ;)
 
Laatst bewerkt:
Tandwiel losgehaald met poelietrekker. Ziet er niet best uit, maar dit was natuurlijk te verwachten. Ik zat te denken aan een spie erin zetten. Nadeel is misschien wel dat dit niet goed is voor de as en het tandwiel. Wat is jullie mening hierover? Heeft iemand nog andere ideeën?
Bekijk bijlage 1450716
Heeft @Gixxer Bassie niet nog een as en tandwiel liggen uit een sloopblok? Dat het bigend lager gaar is hoeft niet te betekenen dat de bak ook gaar is.
 
Heeft @Gixxer Bassie niet nog een as en tandwiel liggen uit een sloopblok? Dat het bigend lager gaar is hoeft niet te betekenen dat de bak ook gaar is.
Denk inderdaad dat een tweedehands as de beste oplossing is. Ik kan wel lopen beunen maar dat is kansloos.
EDIT: Bassie heeft niks liggen
 
Laatst bewerkt:
Tandwiel losgehaald met poelietrekker. Ziet er niet best uit, maar dit was natuurlijk te verwachten. Ik zat te denken aan een spie erin zetten. Nadeel is misschien wel dat dit niet goed is voor de as en het tandwiel. Wat is jullie mening hierover? Heeft iemand nog andere ideeën?
Bekijk bijlage 1450716

Of heeft iemand nog een kapot blok liggen ofzo? Iemand die deze as verkoopt? En ja ik heb bassie gemaild ;)
Bassie heeft niks liggen

En 225 euro voor een nieuwe as plus tandwiel is niet niks.

Het tandwiel heeft heerlijk gevreten. Dat wordt slijpen om het weer een beetje passend te krijgen en dan heb je kans op een rammelend tandwiel - passing niet goed meer.
Toch kan je het proberen met een kogel in een geslepen gat of inderdaad een spie. Ik zou een kogel prefereren omdat je dan ook de vergrendeling in de lengterichting van de as goed voor elkaar hebt.

Ik geloof niet in een tweedehands as, dat wordt dan eerder een tweedehands kapotgelopen blok. Maar een tweedehands blok kan ook leuk spelen inhouden, wat denk je van flowen en oliekoeling verbeteren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan