Ja, net als Thijs doe ik dat ook. Ik schakel ook vaak op zonder koppeling (1100RS, 155k km). Soepele en stille bak.Vraagje aan diegene die 75w140 gebruiken ipv 75w90 voor de versnellingsbak. Hebben jullie dit ook gebruikt voor de cardan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ja, net als Thijs doe ik dat ook. Ik schakel ook vaak op zonder koppeling (1100RS, 155k km). Soepele en stille bak.Vraagje aan diegene die 75w140 gebruiken ipv 75w90 voor de versnellingsbak. Hebben jullie dit ook gebruikt voor de cardan?
Kijk, dan weet ik gelijk wat dit betekend uit de instructies voor de R1200RT-LC en R1250RT: SAE 5W-40, API SL / JASO MA2.Het is een heel verhaal, maar zeker lezenswaardig.
..
En natuurlijk geldt altijd: beter de verkeerde olie, dan helemaal geen olie…
...en was naar aanleiding van de vraag of er in de cardan dezelfde olie kan als in de bak (75W140)....Ik heb nu de castrol mtx fully synthetic in huis gehaald. Wat is het voordeel van gebruik minerale olie?
Thx Thijs67! Dat prijsverschil is wel een eye opener zeg. Nou heb ik wel minder betaald maar tis wel echt de moeite. Iets om te onthouden.De vraag van Wobbert was echter: ...en was naar aanleiding van de vraag of er in de cardan dezelfde olie kan als in de bak (75W140)....
De olie die Wobbert kocht is natuurlijk uitstekend, het had echter voor toepassing in de bak of cardan veel goedkoper gekund.
Aanzienlijk goedkoper... de Castrol kost ongeveer 25,- / liter en een minerale variant (Eurol HPG 85W140) vanaf ongeveer 6,- /liter.
Ik koop die laatstgenoemde per 5 liter en die gaat in al mijn bakken en cardans, ik ververs wel elke 40 à 50k km i.p.v. de 60k die BMW aanhoudt.
Zie ook HIER
Overigens heb ik het dan over de 1200 en 1200 DOHC, die hebben aparte bakolie en droge plaat koppeling, ik meen dat de LC een andere bak en koppeling heeft.(??)
Zou er dan ook een R18RT komen?Ik vermaeck me nog altijd kostelijck met mijn RT in deze winter.... En voorlopig tuf ik lekker door. Kom mooi in de Winterkorting Maanden bij VH aan de 10k, als service komen ze de motor eventueel nog halen en terugbrengen ook, maar dat vindt ik dan weer niet zo verschrikkelijk nodig. Ik ga er wel een bakkie doen. Wellicht staat daar dan al iets van een R18 te pronken of zo.
Dan ga ik voor de retro look, geen aluminium GS koelboxen, maar iets in de vorm van de ouderwetse verhuiskist, eentje links en eentje rechts op de R18RT:Dan zijn het geen koffers meer, maar postvakken
ik zou er niet van uit gaan dat dat 1800 blok in de reguliere fietsen gebruikt zal worden.Zou er dan ook een R18RT komen?
Zo eentje waar de koffers en spiegels binnen de breedte van de cylinderkoppen blijven
Hehe. Het had ook zo gekund: Wat voor motorolie kies je? | Wegenwacht® van ANWBDonders. Mooie lezing Ab! Gesmeerd geschreven ook!
Heeee.... m'n PSU/Ritselkist die altijd mee op oefening ging.Dan ga ik voor de retro look, geen aluminium GS koelboxen, maar iets in de vorm van de ouderwetse verhuiskist, eentje links en eentje rechts op de R18RT:
Bekijk bijlage 1456011
Volgens mij komende Nederlandse R1200RT-dienst motoren voor regulier onderhoud bij de officiele BMW dealers door het land.Al zoekende naar mogelijke info over een nieuwe motor over dit forum gestruikeld. Ik heb wat gemist de afgelopen jaren!
Ik heb momenteel een R850RT-P, (1999)doet het uitstekend, al jarenlang, nog nooit een probleem.. Maar zit te kijken naar een R1200RT-P. Zijn er mensen die ervaringen hebben met de 2012+ modellen? Ik hoor iets over ex-lease en slecht onderhoud? Ik ken ook iemand die USA versies verkoopt... maar dan zitten er nog stickers en lampen op :-/
Groeten,
Jan
Ik zag nog heel recent een diender op een R1200RT-DOHC, die was op z'n best van 2014 en daarmee 5 jaar op de weg met minstens 200k km.
Maar waarom niet een gewone tweedehandse?