Benzinekraan xj900f '88 lekt weer!

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.190
Assen
Dag mensen, 2 revisiekitjes in een half jaar ten spijt, de kraan laat op 'on' gewoon vol benzine door..
Heeft iemand een idee wat ik kan doen om dit minder tijdelijk op te lossen?
Ik tank geen ethanolhoudende peut.,.
 
Andere kraan kopen?
Eventueel gewoon eentje zonder vacuum?
Schijnt(..) dat dat niet zomaar gaat omdat de doorstroom anders is.. Of dat echt waar is weet ik niet.
Er is -weer- een revisiekitje onderweg en zal eens goed letten op onregelmatigheden in het huis, dank voor de tip!
Ik heb 'm 2-3 keer op PRI gezet, dus beweging, kunnen ze wellicht niet tegen..
 
Schijnt(..) dat dat niet zomaar gaat omdat de doorstroom anders is.. Of dat echt waar is weet ik niet.
Er is -weer- een revisiekitje onderweg en zal eens goed letten op onregelmatigheden in het huis, dank voor de tip!
Ik heb 'm 2-3 keer op PRI gezet, dus beweging, kunnen ze wellicht niet tegen..
Beweging moet niet uitmaken, vacuum doet niks anders als het gat openzetten zodat er benzine naar de carbs kan.
Als de diameters van de gaatjes hetzelfde zijn komt er net zoveel benzine in de carbs.
Enige nadeel is met de hand uit en aan zetten volgens mij.
Als de carbs in goede conditie zijn en de vlotternaalden sluiten gewoon goed af is het zelfs niet erg als je de kraan een keer vergeet.
 
Dat weet ik(het laatste) misschiien komt er een kenner van deze motoren die een tip heeft, danwel voor een passende non-vacuumkraan of andere (in-line?) oplossing..
Niet vergeten oliepeil te controleren op stijging door doorgesijpelde benzine..
 
Dat weet ik(het laatste) misschiien komt er een kenner van deze motoren die een tip heeft, danwel voor een passende non-vacuumkraan of andere (in-line?) oplossing..
Niet vergeten oliepeil te controleren op stijging door doorgesijpelde benzine..
Er kan ook een losse vacuumkraan tussen!?

Gewoon alles tweedehands.
Een normale benzinekraan en dan de losse vacuumafsluiter.
 
2ehands zou ik niet doen,je weet nooit hoe lang dat ergens gelegen heeft en daardoor inwendig is verteerd of corrosie schade heeft opgelopen.
🤷‍♂️

Ik gokte dat het niks mag kosten.

Maar er zijn toch ook goeie op de motorsloop?
Ik heb zelf in 2005 ook een tweedehandskraan gekocht bij van Eekeren in Apeldoorn.
Waarschijnlijk was het een orginele uit 1987 of 88.
En die was goed.
 
Moderne benzine (ook E5) laat sommige o-ringen de het spul afsluiten opzwellen waardoor het gaat klemmen, heb de laatste paar jaar weinig succes met revisiesetjes en oude kraantjes. ik heb de laatste keer een compleet nieuwe kraan gemonteerd.

Pak voor de grap eens twee van die ringetjes uit die setjes, leg er eentje op de werkbank en eentje in een bakje benzine en kijk eens na 24 uur of je verschil ziet.
 
Moderne benzine (ook E5) laat sommige o-ringen de het spul afsluiten opzwellen waardoor het gaat klemmen, heb de laatste paar jaar weinig succes met revisiesetjes en oude kraantjes. ik heb de laatste keer een compleet nieuwe kraan gemonteerd.

Pak voor de grap eens twee van die ringetjes uit die setjes, leg er eentje op de werkbank en eentje in een bakje benzine en kijk eens na 24 uur of je verschil ziet.
Fijn te lezen dat ik niet de enige ben.. en idd eens op zoek naar een non-vacuum kraan die er op past..(zalmoeilijk zijn denkik ik) Als hij er niet goed op loopt merk ik 't wel..
 
Fijn te lezen dat ik niet de enige ben.. en idd eens op zoek naar een non-vacuum kraan die er op past..(zalmoeilijk zijn denkik ik) Als hij er niet goed op loopt merk ik 't wel..

Je huidige kraan zit met twee schroeven vast? dan zou ik voor een industriele kogelkraan gaan met teflon die gaat eeuwig mee, je hebt dan een adaptorplaat nodig om die aan je tank te schroeven maar die kan ik eventueel maken.
 
Toch wel raar dat die revisiekitjes niet houden.. Vorige zou OEM kawa zijn dus geen aftermarket shit, heeft nog geen half jaar gehouden..
Setje ervoor kwam van roukema.. Komend setje is van tourmax...
 
Een benzinekraan van 30 jaar oud waarschijnlijk.
Het aluminium binnenwerk zal waarschijnlijk gewoon slecht zijn, net als anderen zeggen.
Een revisiesetje helpt dan niet meer 🤷‍♂️

Kben der zelf ook geweest. Revisiesetje mislukt, na 20 jaar.
 
2ehands zou ik niet doen,je weet nooit hoe lang dat ergens gelegen heeft en daardoor inwendig is verteerd of corrosie schade heeft opgelopen.
Je moet natuurlijk wel aangeven dat je een goeie wilt.
Maar ook een sloper geeft vaak garantie, echt waar. Is ook wel logisch, vooral met zo'n kraantje.

Dus uitleggen en dus gewoon vriendelijk om garantie vragen, en anders niet doen.

Ennn, er zijn vast ook andere modellen of andere merken, die jonger zijn, met exact dezelfde kraan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan