Het grote Dolomieten/ Noord Italie Topic

Op de Mendola is het altijd leuk spelen, meestal is er wel een local te vinden die voor een wedstrijdje naar boven te porren is...…. O-)

Tot nu toe zijn ze allemaal nog niet eerder boven gekomen.:]
 
Wat ook een hele leuke pas is om te rijden en die niet ver van Molveno is, is de Monte Bondone. Vooral de kant vanaf Madruzzo omhoog...…….snelle slingers en haarspelden in een prettige mix.

Alletwee deze passen zijn vele malen mooier en leuker om te rijden dan de Stelvio. Daar rijden voornamelijk Duitsers en Oostenrijkers in de weg op hun GS-en.:r:r
 
Whoohooo *O* modderfukers*O**O*

Mendola0.jpg


Passo della Mendola


 
Laatst bewerkt:
Wat ook een hele leuke pas is om te rijden en die niet ver van Molveno is, is de Monte Bondone. Vooral de kant vanaf Madruzzo omhoog...…….snelle slingers en haarspelden in een prettige mix.

Alletwee deze passen zijn vele malen mooier en leuker om te rijden dan de Stelvio. Daar rijden voornamelijk Duitsers en Oostenrijkers in de weg op hun GS-en.:r:r

Bondone0.jpg

Monte Bondone
 
Laatst bewerkt:
Stelvio afgelopen zomer gereden nadat in het dorpje beneden eerst een folklore optocht met versierde koeien was😂 weg half uur afgesloten, maar daarna heerlijk de hele stelvio vrij en volgas omhoog tot aan de sneeuwgrens, heerlijk spelen met mooi uitzicht. Maar daarna de Umbrail toch eigenlijk nog fijner. Krijg weer zin in de 🏔 🏔
 
Vanuit bormio op, umbrail naar beneden, rechtsaf richting resschenpas en dan via Prato allo Stelvio de westkant op. kun je richting bormio weer naar beneden.

Dat is een optie!
Dat is inderdaad een mooie optie.
Maar als je wat minder geoefend bent in haarspelden en smalle-wegen-zonder-vangrail-met diepe-afgronden-en onoverzichtelijke-bochten is het NIET verstandig om via de Passo Gavia (SS29) van die kant uit, Bormio, naar beneden te rijden, maar de SP27/SS38 te nemen. 😊

Zelfs al ben je WÉL geoefend, dan nóg is de Gavia er een van de buiten categorie :$
 
Ik heb ze allemaal gereden maar ik heb niets met hardrijders. Genieten onderweg en een beetje soepel rijden. Ieder z'n ding.
 
Ik heb ze allemaal gereden maar ik heb niets met hardrijders. Genieten onderweg en een beetje soepel rijden. Ieder z'n ding.

Zo is het helemaal.... ik heb niets met de rustige toerrijders, maar als we elkaar allemaal ons plezier gunnen is er niets aan de hand.

Ik verwijt de ander niets en zij hoeven mij ook niet te proberen te overtuigen dat ik gestoord ben. (dat weet ik namelijk al.....8)7) Daar gaat het vaak fout met de (Duitse en Oostenrijkse) GS-rijders. Die gaan lopen blokken, middelvingers opsteken en naar hun voorhoofd wijzen. Terwijl de Italianen het over het algemeen alleen maar mooi vinden en aanmoedigen om vooral het gas er op te houden.
 
Ik zou me omdraaien en even met de meneer en praatje houden.

Hij mag best weten dat hij voor zijn plezier een ander in gevaar brengt en dat wil ik hem daar best fijntjes op wijzen.
 
Ik zou me omdraaien en even met de meneer en praatje houden.

Hij mag best weten dat hij voor zijn plezier een ander in gevaar brengt en dat wil ik hem daar best fijntjes op wijzen.
Dat brengt dus een hoop frustratie tijdens de "achtervolging" om er vervolgens achter te komen dat hij jou niet verstaat.
Ga er maar vanuit dat hij zich ook wel een hoedje geschrokken is.
"Gewoon " ff "rustig" accepteren dat je zelf ook wel eens een foutje maakt...........................
 
Ik ben al eens achtervolgd door 25 horzels van Canazei naar Wolkenstein.
Leek wel de opnames voor Mad Max 4, alleen de zwaaiende kettingen ontbraken.

Heb de Duitsers op Hyper Motards maar voorbij gelaten net als de auto's voor ons, want ik wou nog niet dood.
Goeie reclame was dat, zo'n losgeslagen Gang zonder regels.
Bij Wolkenstijn zwaaiden ze allemaal af naar hun hotel, en wij verder naar Urtisei.

Hyper waren ze inderdaad wel _O- Net alsof ze net een lijntje coke gehad hadden .
 
Bekijk bijlage 1464004
Was even zoeken, maar gevonden:
WTF momentje op de Stelvio

Nou bemoei ik me niet zo vaak met andermans rijkunsten, maar deze kan ik toch niet laten .. Je wekt hier de indruk dat de tegenliggers fout zijn.. Terwijl een groot deel bij jezelf ligt als ik de foto zo bekijk (ervanuitgaande dat je de fotograferende of de voorrijder met NL kenteken bent?).

De haarspelden op de stelvio bergopwaarts zie je mensen vaak ruim aansnijden om vervolgens kort binnendoor omhoog te draaien, ik doe het ook als het ff kan, rijdt vaak het vlotste omhoog en geeft veel overzicht en ruimte voor correctie. Maar wat hier in deze foto misgaat echter is dat je niet hebt gelet op dalend verkeer van boven.. bij elke bocht heb je wel ergens de mogelijkheid om ff snel te kijken wat er van boven komt. Nu heeft degene op de foto 'm zo te zien op goed geluk ruim aangesneden (staat links van de as van de weg) zonder waarschijnlijk enig besef van wat er van boven komt en komt het dalend verkeer in de knel en gaat rare dingen doen, dat in combinatie met wellicht wat onervarenheid/spanning van de dalende partij kan lelijke en onnodige valpartijen opleveren. In mijn beleving had je beter 10-20 meter terug ff rustig rechts kunnen wachten en vervolgens bij geen verkeer doen wat je wil.

Het wordt hier allemaal spannender gemaakt dan het is. En vooral de Stelvio is altijd een potje bangmakerij van heb ik jou daar tegen firsttimers. Laat ieder lekker rijden zoals hij/zij wil. Ben je een snellere rijder , dan kun je met gemak op een veilige manier langzamere rijders voorbij, ben je niet snel genoeg, rij dan met de meute mee maar ga geen inhaalacties buiten je macht maken waarmee je jezelf en de rest in gevaar brengt.
 
Sorry bij mij valt dit niet onder een foutje
Valt dan mss onder de categorie "over het hoofd gezien"" 😏

En vooral de Stelvio is altijd een potje bangmakerij van heb ik jou daar tegen firsttimers.

IDD, de Stelvio, en ook andere passen moeten niet spannender gemaakt worden dan ze zijn. Als iedereen een beetje normaal doet is ook de Stelvio geen probleem. En fouten liggen heus niet altijd ( alleen) bij de anderen😋
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk kan de tegenligger geen fout maken want je moet zelf áltijd blijven opletten.

Tenminste, zo rij ik altijd, ook met de auto.
Ik vertrouw een ander nooit. Bij kruispunten ga ik vaak van het gas af, als er iemand staat te wachten.
Is nog maar 1 keer gebeurt dat het bijna mis ging een paar jaar geleden, vrouw in auto zag mij niet aankomen en trok zo de weg op.
Ik had de afslag nodig om uit te wijken.

Natuurlijk rijden er knuppels rond die het rijbewijs bij een pakje boter hebben gekregen, vooral in zuidelijke landen.
Gewoon blijven opletten en de schouders ophalen als het maar net goed gaat.
 
Zo de bocht aan snijden is precies goed voordat de tegenligger je bereikt draai je allang juist naar binnen toe. zo word het ook door de plaatselijke rijders gedaan.
Op deze manier kom je juist niet in gedrang met uitkomen van de bocht ,
Waar je dan ook vaak last van hebt met mensen die niet goed weten dat te vroeg in sturen ook een gevaarlijke bezigheid is
 
Dat iedereen (consequent) op zn eigen weghelft blijft, lijkt me wel het handigste.
Circuitlijnen zijn voor het circuit weer het leukste ;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan