Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Beste mede-forummers,


Welke helm gebruiken jullie en raden jullie aan? Reeds suf zitten zoeken op internet en ik zie het bos door de bomen niet meer.

Ikzelf neig meer naar een dual sport helm (Arai X4, Klim Krios Pro...) maar ik vraag me af of ik dan niet beter een deftige integraal helm koop (voor lange ritten aan hogere snelheid) en een deftige crosshelm (voor ritten in stad en wat off-road).

Ik vind persoonlijk de looks van een crosshelm mooier door die zonneklep, het heeft iets "sportievers" naar mijn mening.

Budget is natuurlijk niet oneindig aangezien dit mijn eerste echte motorhelm zal worden na enkele crosshelmen te hebben gehad voor de crossmoto/SM.
Daarom dat ik de Arai en de Klim nog niet wens te kopen, zijn in mijn ogen een hele investering die ik op dit moment nog niet wens te maken.

Wat ik belangrijk vind naast pasvorm is veiligheid, gewicht, afwerking, ventilatie, looks...


Alvast bedankt!

Een deel van het antwoord geef je zelf al. We kunnen je niet helpen om te zeggen wat goed past. Hiervoor ga je best naar een winkel met een redelijk assortiment en pas je gewoon.

Pasvorm en gewicht zijn voor mij van belang, dus heb ik een BMW systeem 7 en een Touratech ???. Toegegeven doe ik de TT niet veel meer aan sinds ik de BMW helm heb. Als het echt warm is verwijder ik het kinstuk van die helm gewoon.
Van mijn Shoei Neotec hiervoor vond ik de gepercipieerd kwaliteit niet goed. Mijn Schuberth was goed, maar €100 voor een gele vond ik overdreven. En ik koop graag een carbon helm omdat het gewicht iets lager is en de prijs valt wel al mee.

Mijn ervaring is dat je beter één goede helm koopt dan 2 minder goede.


Ik begrijp niet dat je open durft rijden met een systeemhelm,
Zoals Mike zegt vormt dat een extra hefboom om je nek te breken, gehomologeerd of niet.
Mijn C4 gaat toe éénmaal vertrokken!
Ik heb een hoog windscherm...
 
Aanstaande 13 maart rijd ik een jaar op mijn R1250GS Exclusive en staan er ruim 21k probleemloze kilometers op de teller.

Met onderhoud op 3 maart aanstaande verwacht ik geen problemen. Wel ondertussen de bandjes vervangen. Dat was pas na 18k kilometers. Met nieuwe banden reed het weer als een dartelend veulen dat voor het eerst buiten komt.
Dan dacht ik dat mijn banden lang meegingen. Na 16k was de voorband op en heb ik de set vervangen. Wegens tijdgebrek heb ik wel nog maar 18k km met de mijne (die ongeveer even oud is).
 
Aanstaande 13 maart rijd ik een jaar op mijn R1250GS Exclusive en staan er ruim 21k probleemloze kilometers op de teller.

Met onderhoud op 3 maart aanstaande verwacht ik geen problemen. Wel ondertussen de bandjes vervangen. Dat was pas na 18k kilometers. Met nieuwe banden reed het weer als een dartelend veulen dat voor het eerst buiten komt.

... zij het met typisch melodieus gepingel ipv het meer ordinaire gehinnik...
 
Ik ben zojuist met de R1250GSA langs de BMW Motorrad dealer gereden om eens te laten luisteren naar de mooie geluiden die hij produceert. Ze zijn het met mij eens dat hij onrustig loopt en er een tikkend geluid komt uit de linkerkant van het blok. Omdat er verder geen klachten zijn in overleg besloten om het aan te kijken tot de eerst volgende beurt.
 
Ik zou niets anders meer willen dan een helm van Schuberth. Als het kan de C4 maar als het iets goedkoper moet dan kom je bij de C3 uit.
Evt een Schuberth E1 als je een crosshelm look wilt...
Ik heb de E1 en vind het een afschuwelijke helm. Pasvorm is wel goed maar met de klep erop rijden is geen optie, te veel lawaai en vibraties. Maar goed dat zal wel persoonlijk zijn.
 
Ik ben zojuist met de R1250GSA langs de BMW Motorrad dealer gereden om eens te laten luisteren naar de mooie geluiden die hij produceert. Ze zijn het met mij eens dat hij onrustig loopt en er een tikkend geluid komt uit de linkerkant van het blok. Omdat er verder geen klachten zijn in overleg besloten om het aan te kijken tot de eerst volgende beurt.
Is die al uit de garantie dan ?

Anders niet wachten tot de volgende beurt, tenzij die al snel aan een beurt toe is, maar direct een afspraak maken.

Wellicht staan ze, door drukte, niet te juigen om de motor onder garantie open te maken, het schijnt dat ze daar minder aan verdienen dan als jij de rekening zelf betaald.

Maar waarom zou je het risico nemen om, tijdens de garantie, de motor onnodig onrustig te laten lopen, met kans op nog meer interne schade.

Geldt ook voor als je de reparatie zelf moet betalen.
 
Klim krios pro is een hele fijne helm, als hij qua pasvorm goed zit. Zonneklep is ideaal bij laagstaande zon en hij is erg aerodynamisch. De krios is bij mij stiller dan de Bmw evo 6. Ook heel fijne snelsluiting middels magneet en ongekend licht
 
Beste GS rijders,

Vraagje. Ik vertrek zaterdag voor een week naar Portugal en heb daar een F750GS gehuurd. Echter nu ben ik aan het inpakken en ik heb eigenlijk een magneet-tanktas klaar liggen. Maar geen idee of die er op past? Heeft iemand hier enig idee? Het is een vrij recente motor, al weet ik het modeljaar niet precies.

Bij voorbaat dank!
 
Ben ik ook benieuwd naar. Ik heb de GT Air II gekocht omdat de Neotec 1 veel herrie maakt in combinatie met m'n RS. Op de GS, met de GSA winkel-ruit voor m'n neus, had ik van windgeruis niet zoveel last. Zit nu verzekeringstechnisch nog in de winterstop maar vanaf 1 maart gaan we weer los.

Ik ben heel benieuw laat het zsm weten svp?

Ik heb heb nu C3 systeemhelm en ben benieuwd of een GT Air 2 stiller is.......
Het is niet dat de Schuberth C3 niet bevalt maar ik wil gewoon weten of een goede (Shoei GT Air 2) integraalhelm beter is.
 
Dit is de tekst die ik las in de blog aangaande de mogelijk te hete bougies die BMW gebruikt voor de 1250 boxermotor, alsook de foto's die erbij horen (maar apart werden gepubliceerd) :

QUOTE

will explain in more detail later but the NGK LMAR8AI-10 spark plugs BMW have fitted standard are too hot.
One plug had the Iridium tip fallen off as the base it was welded to burnt away. The other plug was half way to falling off. My friends 1250 at 12,000 kms has his Iridium tips half way to falling off. Local BMW dealer checked some plugs taken out of bike at 20K service and these plugs were also having the base burnt or eroded away under the Iridium tip.

NGK have confirmed the plugs are the wrong heat range from a discussion i had with them.

So, the engine suffers from pre-ignition as the plug tip temperature ignites the fuel mix prior to the plug firing. There is nothing the ECU/knock sensor can do to manage or prevent this from happening.

I am now running a LMAR9AI-10 for 1500 kms and problem seems to have been solved. Still get the occasional occurrence of pinging/knock (not pre-ignition) but the ECU/knock sensor seem to be doing their thing by retarding the ignition or whatever it does and limits the mild pinging/knocking to a duration of 1 second then it goes away and mostly does not ping for the rest of the day.

Pics to follow.

With the stock LMAR8AI-10 there is no way you can use 91RON as the pre-ignition is relentless, made worse by the lower octane rating. Engine destroying.
I have yet to try 91RON with the colder plugs and may for interest but will continue with 95RON as minimum.

IMO, BMW have fucked up selecting the LMAR8AI-10 unless riding in 0C degrees. Shame on them.


Check your spark plugs is my suggestion to see if they are running too hot..

UNQUOTE

EN :

QUOTE

I am certain my 1250 engine and my friends 1250 are/were suffering from pre-ignition from spark plugs operating way too hot and the ECU had no way of correcting this as adjusting timing, fuel mix etc would have little to no effect.

I am currently using the colder LMAR9AI-10 and a ride yesterday resulted in some mild detonation on exiting three slight uphill corners some 60 seconds into the ride . The engine was at operating temps as i had ridden 5kms on level ground at 60 kph to meet fellow riders. And exiting the corner is simply slowly rolling on the throttle with a very small increase in throttle opening. Thereafter, no more pinging heard for remainder of the ride, even as the ambient temps went up to mid 30C degrees and even later when riding in heavy traffic with the engine water temp showing 100C at traffic lights.
I am finding any pinging i hear now with the colder plugs occurs the first time any load is placed on the engine from the start of the ride once the engine is at operating temp.
Possibly the ECU is taking note of the pinging and adjusts timing, fueling etc and mains this adjustment for the day.
If so, it is working as it should and is not being over-ridden by spark plugs that are too hot causing pre-ignition.

If there is in fact an issue with a batch of NGK plugs provided to BMW or the plugs BMW have chosen are the wrong heat range or the ECU tune is fundamentally wrong, unless there is a world wide issue and engines start crapping themselves, BMW will likely never admit it and take positive, pro-active action. So sad.


UNQUOTE



BMW 1250GS NGK LMAR8AI-10 spark plug with Iridium tip fallen off or burnt away from running too hot.

26499


BMW 1250GS NGK LMAR8AI-10 spark plug with Iridium tip falling off as core base under tip eroding away due to running too hot.
26500



New NGK Iridium plug tip
26498


Spark plug from 2017 1200GS used for 20,000 kms.
Compare this at 20,000 kms compared to the Iridium plugs above from 1250 engines.
Someone in BMW has got something wrong with the tuning of the 1250 engine imo.
26501






UNQUOTE

En mijn Belgische dealer : hij hult zich onafgebroken in volslagen stilzwijgen... -O-
 
Kijk wat er te koop is, maak een shortlist van modellen die je aanstaan en ga passen. Uiteindelijke keuze moet vallen op de helm met de beste pasvorm.

Probeer een proefrit te maken.

Mijn keus is desttijds gevallen op de Schuberth E1, maar die blijkt ook niet ideaal: het vizier waait snel dicht als er wind op komt. Voor de rest was voor mij de pasvorm goed en ook qua looks en uitrusting (zonneklep, zonnevizier, inbouwmogelijkheid comm. systeem, ...) voldeed deze aan mijn eisen.
Ik heb ook een E1,en wat dat vizier betreft daar is een foefje voor om dat iets strakker te zetten.
Ik rij altijd met open vizier en het waait nooit dicht.
Even gezocht en het betreffende draadje gevonden.geld ook voor een E1 is dezelfde sluiting.
 
Laatst bewerkt:
ik zie idd een half verbrand bougie , maar ik zie ook dat er behoorlijk wat afzetting erop zit ,, denk dat de ECU soms te rijk staat ,, is een truc om de temperatuur te verlagen,, eigenlijk gewoon slecht dat je dealer je gewoon laat zitten ,, dit is aantoonbaar wanprestatie,, je zou een andere dealer kunnen consulteren

ngk-lmar8ai-10-missing-iridium-tip-jpg.26499
 
ik zie idd een half verbrand bougie , maar ik zie ook dat er behoorlijk wat afzetting erop zit ,, denk dat de ECU soms te rijk staat ,, is een truc om de temperatuur te verlagen,, eigenlijk gewoon slecht dat je dealer je gewoon laat zitten ,, dit is aantoonbaar wanprestatie,, je zou een andere dealer kunnen consulteren

ngk-lmar8ai-10-missing-iridium-tip-jpg.26499

Tja, aan die ECU is niets te wijzigen, neem ik aan...
En mijn B dealer: einde maart verhuist mijn GS naar Frankrijk en dan wordt de plaatselijke BMWdealer eigenlijk mijn contactpersoon.
Over eventuele toekomstige aankopen zal ik mij nog terdege bezinnen.
 
Tja, aan die ECU is niets te wijzigen, neem ik aan...
En mijn B dealer: einde maart verhuist mijn GS naar Frankrijk en dan wordt de plaatselijke BMWdealer eigenlijk mijn contactpersoon.
Over eventuele toekomstige aankopen zal ik mij nog terdege bezinnen.

een dealer kan als de fabriek dat geeft een software update geven om de problemen op te lossen ,, maar denk dat je dit niet oplost met software.
wel blijf ik het bijzonder vinden dat motor agenten geen last hebben, mogelijk dat het verschil in rijden daar verband mee houd

snap best dat je behoorlijk teleur gesteld bent
Vraag aan de Nederlandse forummaatjes.
Wordt er in jullie mooie land nog steeds gestrooid ?
Ik zou namelijk morgen met de nieuwe GS op pad willen, maar om hem nu meteen reeds een zoutlaag te geven lijkt me wat te gortig.


in het mooie Twente ligt niks, het is riant boven nul en af en toe een pittige bui spoelt wat er nog lag weg, maar hoe dat is in het zuiden van NL weet ik niet
 
Vraag aan de Nederlandse forummaatjes.
Wordt er in jullie mooie land nog steeds gestrooid ?
Ik zou namelijk morgen met de nieuwe GS op pad willen, maar om hem nu meteen reeds een zoutlaag te geven lijkt me wat te gortig.

Hier in het Noorden niet..Volgens mij valt het wel mee de laatste tijd...
 
Ik ben heel benieuw laat het zsm weten svp?

Ik heb heb nu C3 systeemhelm en ben benieuwd of een GT Air 2 stiller is.......
Het is niet dat de Schuberth C3 niet bevalt maar ik wil gewoon weten of een goede (Shoei GT Air 2) integraalhelm beter is.

Ik heb zowel de GT Air , als de GT Air 2 : als je nog een goed afgeprijsde GT Air kan vinden, zou ik niet aarzelen : de “verbeteringen” van de GT Air 2 zijn de meerprijs niet waard.
Enkel het nieuwe vizier dat zich beter op een kiertje laat zetten heeft een echte meerwaarde , volgens mij.
Ik heb zeer lang ARAI‘s gehad, maar de SHOEI GT Air is mijn favoriete helm geworden ...stil, goed geventileerd en dat zonnescherm is een enorm pluspunt.
 
Vraag aan de Nederlandse forummaatjes.
Wordt er in jullie mooie land nog steeds gestrooid ?
Ik zou namelijk morgen met de nieuwe GS op pad willen, maar om hem nu meteen reeds een zoutlaag te geven lijkt me wat te gortig.

Zout alarm app installeren. Laat zien waar Rijkswaterstaat gestrooid heeft / bezig is met strooien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan