BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

@Jeroen: gaat dit ook met een Boeing 747 ?

Mooi Ootje....Dit waren de troepentransportvliegtuigen in WWII en zijn bvb door NL gebruikt om verbinding te houden met Indonesië.
In 1984 mocht ik in Canada eentje opstarten, taxieen en Take-off en wat manoeuvres maken. Heel apart maar wel prettig vliegtuig. Ze hadden toen nog geen GPS navigatie natuurlijk. Een bijzonder instrument was om de propellors te synchroniseren. Daarmee werden resonanties voorkomen en kon je redelijk stil en comfortabel vliegen....iets van 135 knopen cruise als ik me dat goed herinner.
 
Even nog de aantek vh weekend,
hopelijk meer cijferdetails + metingen later als ik meer tijd+datapunten heb...
Zit inmiddels bijna op 4000km.

Kort, vragen:
- kan er (veel? ) meer in de tank op de bok ? ik tank comfortabeler op de jiffy, maar elke extra liter is 20km...
- verbruikservaringen alhier ?
- hoe (onder) houden jullie het scherm schoon ?


Langer versie..

Power: altijd Ruim Voldoende.

Sturen: Altijd Heerlijk, dit is o.a. een lekkere rotonde-zwiepeRT.
Ik zie uit naar de alpen en andere draaiomgevingen.

Verbruik: nog steeds aan de hoge kant, maar op 80km wegen wel richting de 5L/100km.
Daar onder komen is lastig (voor mij). En 5.9/100 is momenteel normaal voor mijn rijden (veel snelweg)

Windscherm laag = lawaaiig maar zuiniger.
Scherm hoog = extra verbruik. vooral meetbaar bij 120+ km/h.
bij 120 km/h ongeveer 0.4L/100 extra en bij 150, 175 en 180 gaat dat >1L/100 extra voor hoog scherm.
Bij 175 en 180 zit je snel op en boven een verbruik van 1:10. Expensive op lange ritten.

Verbruik o.a. gemeten op traject Almere-Groningen op rustige vroege ochtend, met flinke meewind.
Meting met de CC en dan minuut constant houden. Wel met topcase, geen zijkoffers.
Bij drukker verkeer merk je snel dat turbulentie (vortexes?) van voorliggende en baan-wisselende autos snel impact hebben, verbruikt springt alle kanten op zelfs met cc. Je voelt het amper aan de wind, maar je verbruik gaat varieren met afstand en bewegingen van je voorgangers.

Topsnelheid ligt Lekker hoog, maar bij 200+ merk je toch dat er een topcase opzit, af en toe lichte wobble gevoeld.
de GPS die de "max speed" bijhoud wil niet boven de 220 registreren, waarschijnlijk om. patsen te ontmoedigen, maar ik meen daar wel paar keer 20+sec flink boven gezeten te hebben. Straks even patsfoto toevoegen.
Gelukkig heb (had) ik niet de ambitie om veel sneller dan 180 te gaan, ook op lange reizen door D. Ik wil wel heel aankomen.

Scherm: Ik ben onder de indruk van het Scherm: dat trilt vrijwel nooit.
En het kan de flinke druk bij hoge snelheden blijkbaar goed aan.
Heeft iemand wel eens barstjes in scherm gehad (ik meen iets gelezen te hebben)
Ik ga dat scherm trouwens wel vaak gewoon lekker op 80% hoogte houden, net overheenkijkend: zit heerlijk.
In stad dan weer helemaal neer voor beter zichtgevoel.
Tip voor BMW: automatisch op+neer brengen met de snelheid ?

Remmerij: Prima. Veel Stopping Power, en goed te doseren.
Hoewel je vaak merkt dat de voorrem ook het achterrem(pedaal voelt) meeneemt. is wennen.
En ik gebruik de HSC absurd vaak, vooral om bij rukwinden met 2 voeten aan de grond te staan.

Olie, op de midden bok: geen verlaging oliepeil te zien. Goed teken.

Shifter: ben nog niet overtuigd.
Bij lage snelheden en lage toerentallen (onder de 4000rpm) voel ik een duidelijke, flinke Schok: dat kan ik soepeler zelf (?)
Bij hoge toeren/snelheden werkt het beter, nauwelijks merkbaar...
maar het koppelen zit bij mij zo in het spiergeheugen dat ik voorlopig maar zelf lekker blijf doen. Is deel van de "beleving"
Ik zit ook nog vast in mn oude gewoontes: bij oprijden van een tragere voorligger schakel ik automatisch terug.
En soms betrap ik mezelf op 150 in 4e of 5e (vergeten op te schakelen, want je hoort amper...). Moet groeien denk ik.

tot zover de aantekeningen.

oja: binnenkort Vmax 100, overal... ai....
 
Patsfoto, was trouwens nog lastig met die spookvinger
20200308_174717.jpg
 
Even nog de aantek vh weekend,
hopelijk meer cijferdetails + metingen later als ik meer tijd+datapunten heb...
Zit inmiddels bijna op 4000km.

Kort, vragen:
- kan er (veel? ) meer in de tank op de bok ? ik tank comfortabeler op de jiffy, maar elke extra liter is 20km...
- verbruikservaringen alhier ?
- hoe (onder) houden jullie het scherm schoon ?
  • Op de bok gaat er met geduld iets meer in. Echter in vergelijk met 99% van de overige motoren rij je met je RT en volle tank veel meer km's.
  • Verbruik: uh 1:20, maar ik hou het niet zo bij, hang erg af van de rechterhand, toerentallen en snelheden.
  • Scherm maak ik schoon met een natte vaatdoek en de theedoek, insecten resten eerst voorweken onder de natte vaattdoek. Paar keer per jaar haal ik het scherm eraf om de onderste punt ook schoon te maken.
Langer versie..

Power: altijd Ruim Voldoende.

Sturen: Altijd Heerlijk, dit is o.a. een lekkere rotonde-zwiepeRT.
Ik zie uit naar de alpen en andere draaiomgevingen.

Verbruik: nog steeds aan de hoge kant, maar op 80km wegen wel richting de 5L/100km.
Daar onder komen is lastig (voor mij). En 5.9/100 is momenteel normaal voor mijn rijden (veel snelweg)

Windscherm laag = lawaaiig maar zuiniger.
Scherm hoog = extra verbruik. vooral meetbaar bij 120+ km/h.
bij 120 km/h ongeveer 0.4L/100 extra en bij 150, 175 en 180 gaat dat >1L/100 extra voor hoog scherm.
Bij 175 en 180 zit je snel op en boven een verbruik van 1:10. Expensive op lange ritten.
Ja duh.
Verbruik o.a. gemeten op traject Almere-Groningen op rustige vroege ochtend, met flinke meewind.
Meting met de CC en dan minuut constant houden. Wel met topcase, geen zijkoffers.
Bij drukker verkeer merk je snel dat turbulentie (vortexes?) van voorliggende en baan-wisselende autos snel impact hebben, verbruikt springt alle kanten op zelfs met cc. Je voelt het amper aan de wind, maar je verbruik gaat varieren met afstand en bewegingen van je voorgangers.

Topsnelheid ligt Lekker hoog, maar bij 200+ merk je toch dat er een topcase opzit, af en toe lichte wobble gevoeld.
de GPS die de "max speed" bijhoud wil niet boven de 220 registreren, waarschijnlijk om. patsen te ontmoedigen, maar ik meen daar wel paar keer 20+sec flink boven gezeten te hebben. Straks even patsfoto toevoegen.
Gelukkig heb (had) ik niet de ambitie om veel sneller dan 180 te gaan, ook op lange reizen door D. Ik wil wel heel aankomen.
Rij je vaak 's nachts in Duitsland??
Scherm: Ik ben onder de indruk van het Scherm: dat trilt vrijwel nooit.
En het kan de flinke druk bij hoge snelheden blijkbaar goed aan.
Heeft iemand wel eens barstjes in scherm gehad (ik meen iets gelezen te hebben)
Ik ga dat scherm trouwens wel vaak gewoon lekker op 80% hoogte houden, net overheenkijkend: zit heerlijk.
In stad dan weer helemaal neer voor beter zichtgevoel.
Tip voor BMW: automatisch op+neer brengen met de snelheid ?
Mijn scherm staat meestal op dezelfde hoogte, heel soms als het in de vroege ochtend beslaat zet ik hem wat lager.
Automatisch op en neer hoeft van echt niet.
Barstjes? Nee, nooit gehad en nooit van gehoord (bij een origineel scherm).
Remmerij: Prima. Veel Stopping Power, en goed te doseren.
Hoewel je vaak merkt dat de voorrem ook het achterrem(pedaal voelt) meeneemt. is wennen.
En ik gebruik de HSC absurd vaak, vooral om bij rukwinden met 2 voeten aan de grond te staan.
Ik rem sinds mijn eerste RT bijna alleen met het rechter remhandle, die doseert de achterrem er vanzelf bij.
De HSC van de R1200RT-LC is veel nukkiger dan de R1250RT versie, gebruik ik daarom ook zelden. Bij rukwinden heb ik nog nooit het idee gehad dat ik HSC nodig had.
Olie, op de midden bok: geen verlaging oliepeil te zien. Goed teken.
De vloeistof koelers verbruiken nagenoeg geen olie als het goed is, ik vergeet tegenwoordig te peilen.
Shifter: ben nog niet overtuigd.
Bij lage snelheden en lage toerentallen (onder de 4000rpm) voel ik een duidelijke, flinke Schok: dat kan ik soepeler zelf (?)
Bij hoge toeren/snelheden werkt het beter, nauwelijks merkbaar...
maar het koppelen zit bij mij zo in het spiergeheugen dat ik voorlopig maar zelf lekker blijf doen. Is deel van de "beleving"
Ik zit ook nog vast in mn oude gewoontes: bij oprijden van een tragere voorligger schakel ik automatisch terug.
En soms betrap ik mezelf op 150 in 4e of 5e (vergeten op te schakelen, want je hoort amper...). Moet groeien denk ik.
De schakelasstente moet je leren kennen.
De korte gebruiksaanwijzing is:
  • Opschakelen: gas vasthouden (eventueel een tikkie gas terug) en schakelpedaal omhoog wippen.
  • Terug schakelen: gas dicht en schakelpedaal omlaag drukken.
De assistente faalt bij opschakelen als er nog teveel koppel opgebouwd wordt (vaak van 1 naar 2 en soms van 2 naar 3) en bij terugschakelen als het gas niet dicht is. De assistente faalt zeker met BOINK als je de koppeling erbij beroerd (zo van automatisch koppeling en oh nee dat hoefde niet).
Heel soms vergeet ik van 5 naar 6 te gaan 8)7zeker in het Nederlandsche verkeer kom je soms niet aan 5 laat staan 6 toe (80 = 84 op de CC bij traject controle gaat net in 6).
tot zover de aantekeningen.

oja: binnenkort Vmax 100, overal... ai....
 
Jezus wat een vragenlijst man :')

Middenbok tanken scheelt wel een liter of 2 zomaar denk ik. misschien meer als je geduld hebt.

Scherm: ligt er aan hoe vies die is. Zijn het een paar verse vliegen dan een warme theedoek (nat warme kraan, niet warm uit de magnetron) eroverheen leggen en met een kwartiertje schoonvegen. Eventueel naboenen met een schone doek.
Is het scherm echt zwaar vervuild dan eerst echt wassen/afspoelen voor je aan schoonmaken begint.

Quickshifter: kwestie van oefenen. Ik rijd regelmatig op diverse bmwfietsen met schakelassistent en kan eigenlijk met elke motor wel op elk gewenst toerental dat ding gebruiken zonder rare effecten, zelden een hik of iets anders.

Kleine aanvulling op iets wat bij jouw met je vele kilometers door weer en wind wel gaan uitmaken, denk ik, maak ook de kofferdrager en de montagezijde van de top/zij-koffers goed schoon. Hoe meer zand daar tussen blijft steken hoe meer de verbindingen gaan slijten en dan zit je straks met rammelpassingen...


Even nog de aantek vh weekend,
hopelijk meer cijferdetails + metingen later als ik meer tijd+datapunten heb...
Zit inmiddels bijna op 4000km.
Kort, vragen:
- kan er (veel? ) meer in de tank op de bok ? ik tank comfortabeler op de jiffy, maar elke extra liter is 20km...
- verbruikservaringen alhier ?
- hoe (onder) houden jullie het scherm schoon ?
Langer versie..
Power: altijd Ruim Voldoende.
Sturen: Altijd Heerlijk, dit is o.a. een lekkere rotonde-zwiepeRT.
Ik zie uit naar de alpen en andere draaiomgevingen.
Verbruik: nog steeds aan de hoge kant, maar op 80km wegen wel richting de 5L/100km.
Daar onder komen is lastig (voor mij). En 5.9/100 is momenteel normaal voor mijn rijden (veel snelweg)
Windscherm laag = lawaaiig maar zuiniger.
Scherm hoog = extra verbruik. vooral meetbaar bij 120+ km/h.
bij 120 km/h ongeveer 0.4L/100 extra en bij 150, 175 en 180 gaat dat >1L/100 extra voor hoog scherm.
Bij 175 en 180 zit je snel op en boven een verbruik van 1:10. Expensive op lange ritten.
Verbruik o.a. gemeten op traject Almere-Groningen op rustige vroege ochtend, met flinke meewind.
Meting met de CC en dan minuut constant houden. Wel met topcase, geen zijkoffers.
Bij drukker verkeer merk je snel dat turbulentie (vortexes?) van voorliggende en baan-wisselende autos snel impact hebben, verbruikt springt alle kanten op zelfs met cc. Je voelt het amper aan de wind, maar je verbruik gaat varieren met afstand en bewegingen van je voorgangers.
Topsnelheid ligt Lekker hoog, maar bij 200+ merk je toch dat er een topcase opzit, af en toe lichte wobble gevoeld.
de GPS die de "max speed" bijhoud wil niet boven de 220 registreren, waarschijnlijk om. patsen te ontmoedigen, maar ik meen daar wel paar keer 20+sec flink boven gezeten te hebben. Straks even patsfoto toevoegen.
Gelukkig heb (had) ik niet de ambitie om veel sneller dan 180 te gaan, ook op lange reizen door D. Ik wil wel heel aankomen.
Scherm: Ik ben onder de indruk van het Scherm: dat trilt vrijwel nooit.
En het kan de flinke druk bij hoge snelheden blijkbaar goed aan.
Heeft iemand wel eens barstjes in scherm gehad (ik meen iets gelezen te hebben)
Ik ga dat scherm trouwens wel vaak gewoon lekker op 80% hoogte houden, net overheenkijkend: zit heerlijk.
In stad dan weer helemaal neer voor beter zichtgevoel.
Tip voor BMW: automatisch op+neer brengen met de snelheid ?
Remmerij: Prima. Veel Stopping Power, en goed te doseren.
Hoewel je vaak merkt dat de voorrem ook het achterrem(pedaal voelt) meeneemt. is wennen.
En ik gebruik de HSC absurd vaak, vooral om bij rukwinden met 2 voeten aan de grond te staan.
Olie, op de midden bok: geen verlaging oliepeil te zien. Goed teken.
Shifter: ben nog niet overtuigd.
Bij lage snelheden en lage toerentallen (onder de 4000rpm) voel ik een duidelijke, flinke Schok: dat kan ik soepeler zelf (?)
Bij hoge toeren/snelheden werkt het beter, nauwelijks merkbaar...
maar het koppelen zit bij mij zo in het spiergeheugen dat ik voorlopig maar zelf lekker blijf doen. Is deel van de "beleving"
Ik zit ook nog vast in mn oude gewoontes: bij oprijden van een tragere voorligger schakel ik automatisch terug.
En soms betrap ik mezelf op 150 in 4e of 5e (vergeten op te schakelen, want je hoort amper...). Moet groeien denk ik.

tot zover de aantekeningen.

oja: binnenkort Vmax 100, overal... ai....
 
Mooi Ootje....Dit waren de troepentransportvliegtuigen in WWII en zijn bvb door NL gebruikt om verbinding te houden met Indonesië.
In 1984 mocht ik in Canada eentje opstarten, taxieen en Take-off en wat manoeuvres maken. Heel apart maar wel prettig vliegtuig. Ze hadden toen nog geen GPS navigatie natuurlijk. Een bijzonder instrument was om de propellors te synchroniseren. Daarmee werden resonanties voorkomen en kon je redelijk stil en comfortabel vliegen....iets van 135 knopen cruise als ik me dat goed herinner.

Ik vind het zelf ook een van de mooiste vliegtuigen.
 
- kan er (veel? ) meer in de tank op de bok ? ik tank comfortabeler op de jiffy, maar elke extra liter is 20km...

Zodra een vulpistool tegendruk voelt, slaat ie af.
De RT heeft een pijpje in de vulopening.
Als het benzinepeil de onderkant van het pijpje raakt, krijgt het vulpistool tegendruk en de pomp slaat af.
Ik lijkt mij niks uitmaken of de RT opgebokt is of ge-jiffyd

Ik kan me voorstellen dat ze dat pijpje gemaakt hebben om volume uitzetting van de benzine mogelijk te maken als deze opgewormd wordt, b.v. stilstaand in de zon.

Een van de tanktrucs is een gaatje in de vulpijp boren.
De lucht kan dan boven ontsnappen en je kan dus snel helemaal vol tanken.

Ik zou de RT dan niet gelijk na het tanken in de volle zon gaan zetten en effe een bakkie doen.

Scherm: Ik ben onder de indruk van het Scherm: dat trilt vrijwel nooit.
En het kan de flinke druk bij hoge snelheden blijkbaar goed aan.
Heeft iemand wel eens barstjes in scherm gehad (ik meen iets gelezen te hebben)
Ik ga dat scherm trouwens wel vaak gewoon lekker op 80% hoogte houden, net overheenkijkend: zit heerlijk.
In stad dan weer helemaal neer voor beter zichtgevoel.
Tip voor BMW: automatisch op+neer brengen met de snelheid ?

In het verleden hebben we eens uitgevonden dat er ook een windflow aan de binnenkant ontstaat. (LC weet ik niet: dit is gebaseerd op de MK1 en de DHOC)
Ik vind dat een slimme ontwikkeling van BMW: je krijgt een soort tegendruk tegen de rijwind in, zodat het scherm eigenlijk neutraal in de lucht hangt.
Beetje vliegtuigvleugel-effect.

Die barstjes waren bij Jeroen.
Maar de verdacht zichzelf ervan dat hij de schroefjes te strak aangedraaid heeft.
Schoonemaken idd. een natte theedoek op het scherm leggen.

oja: binnenkort Vmax 100, overal... ai....

Leve de Cruise Control[/QUOTE]
 
Laatst bewerkt:
...
Kleine aanvulling op iets wat bij jouw met je vele kilometers door weer en wind wel gaan uitmaken, denk ik, maak ook de kofferdrager en de montagezijde van de top/zij-koffers goed schoon. Hoe meer zand daar tussen blijft steken hoe meer de verbindingen gaan slijten en dan zit je straks met rammelpassingen...
Ik rij al langere tijd met extra rubbertjes onder de voorste lippen / haken van de groote topkoffer, daar zat ook wat speling.
Er blijft trouwens verwarring over de maximale belasting van die topkoffer: de sticker in mijn oude groote koffer zegt 10 kg.
De huidige boekjes zeggen 5 kg, wat voor die koffer omvang overeenkomt met een paar donzen kussens of zo, niet de vakantie uitrusting.
Wat zegt de sticker in de nieuwe topkoffer met tapijt, gasdemper en centrale vergrendeling?
 
Ik rij al langere tijd met extra rubbertjes onder de voorste lippen / haken van de groote topkoffer, daar zat ook wat speling.
Er blijft trouwens verwarring over de maximale belasting van die topkoffer: de sticker in mijn oude groote koffer zegt 10 kg.
De huidige boekjes zeggen 5 kg, wat voor die koffer omvang overeenkomt met een paar donzen kussens of zo, niet de vakantie uitrusting.
Wat zegt de sticker in de nieuwe topkoffer met tapijt, gasdemper en centrale vergrendeling?

Was er bij aanschaf beloofd dat de vakantieuitrusting er in kon dan? :+
 
Ik rij al langere tijd met extra rubbertjes onder de voorste lippen / haken van de groote topkoffer, daar zat ook wat speling.
Er blijft trouwens verwarring over de maximale belasting van die topkoffer: de sticker in mijn oude groote koffer zegt 10 kg.
De huidige boekjes zeggen 5 kg, wat voor die koffer omvang overeenkomt met een paar donzen kussens of zo, niet de vakantie uitrusting.
Wat zegt de sticker in de nieuwe topkoffer met tapijt, gasdemper en centrale vergrendeling?

10kg volgens de online manual.
maar ik meen ergens ook 5kg gelezen...
beide niet realistisch, maar lekker laag gespecced zodat ze legally-safe zitten


Screenshot 2020-03-11 at 07.20.21.png
 
@pdv_moto: volgens het handboekje zorgt de QuickShift er voor dat in ongeveer 60% van de schakelingen de koppeling niet gebruikt hoeft te worden. Ik denk dat hier sprake is van “verwachtingsmanagement” van BMW, want ik kom zelf ruim boven de 80%, als je op het stoplicht afrolt kan je gewoon tot en met de 1 terugtikken zonder gedoetjes.
Terugschakelend heb ik op geen van de 7 BMW motoren waar ik met QuickShift op heb mogen rijden (3xR1200RS, 1xR1200GS, 1xF750GS en 2xR1250RT) iets van wat dan ook geks meegemaakt behalve dan van 3->2 op RS nr 2, die kwam in 25% van die schakelingen terecht in de N. Niet zo heel lekker in de heuvels bochtje omhoog, zo kwam RS nr 3 dan ook. Voor de goede orde 4 vd 7 BMW QS ervaringen waren proefrit motoren. Ik wissel ze snel en minder snel (de DeeOoHaaCee is krap 5 jaar in de vloot geweest, de rest rond de anderhalf/twee jaar muv de RS met het schakel probleem, die ging na een jaar plaats maken) maar niet zo snel dat ik 7 QS fietsen in eigendom heb gehad. De F750GS leek het soepelst, ik denk dat de souplesse van een ketting eea “vergeeft” maar dat weet ik niet zeker. Mijn R1250RT lijkt iets meer een “Grunt” in de motorloop te hebben tov de R1200RS en zeker tov de DeeOoHaaCee die sooRT van naaimachine loop had.
Met mijn R1250RT (sukkelt richting 10k) maak ik 1 keer per week “De KlappeRT van de Week”, als in: “Die schakeling had achteraf gezien bij de 40% van de handmatige schakel handelingen uit het handboekje moeten zitten”. Tot op heden is het me nog niet gelukt dat te kunnen voorspellen. Logisch, want dan had ik het heveltje op de linker stuurhelft wel ff ingeknepen.

Qua scherm: die van mij (barstjes maar net onder het “chrome-plastic” kapje) is ingesmeerd met een keramische coating. Tot op heden hecht vuil niet. Het lijkt een semi-permanente Rain-X waarbij regendruppels zeer vlotjes wegwandelen, mits de snelheid boven de 50 km/u is. Ab heeft bijna 5 jaar terug een ComfoRT ruit gescoord via MP, dat spreekt mij intussen ook wel aan wegens het zwaRTe vlakje op de plek waar je met je microvezel doek niet bijkomt zonder de ruit los te schroeven. En vuil dat je niet ziet lijkt er niet te zijn. ...Ron... heeft op zijn PolaRT OEM ruit zelf zo’n vlakje geknutseld. Ik ga voorlopig rustig op zoek naar de luiere variant en geduldig wachten tot er iemand spijt van de comfort ruit krijgt. En wie weet heb ik dan op de schouders nog net ietsje minder rijwind.

Qua verbruik: boven de 120 gaat het heel rap oplopen.

Vraagje over het gaatje in de vulopening: kan ik die zelf er gewoon inboren zonder dat ding te demonteren? Er gaat dan nl wel wat plastic boorsel voor de eeuwigheid de tank in....
 
Aangaande de schakel assistent pro op de R modellen van BMW. Het is een assistent en geen quick shifter. Op de twee 1200RT LC's heb ik de assistent gehad. Op de 1200GS LC Adv. ook. En nu op de 1250GS zit de assistent er ook op. Ben er blij mee en op de toekomstige R1250... komt de assistent er ook weer op.

Enige tijd terug kreeg ik een S1000XR als leenmotor mee en daar zit wel een quick shifter op. Deze schakelt wel op alle toerentallen vrijwel zonder schokken. Er is een duidelijk verschil tussen de schakelassistent op de R modellen en de quick shifter op de S1000..
 
@pdv_moto: volgens het handboekje zorgt de QuickShift er voor dat in ongeveer 60% van de schakelingen de koppeling niet gebruikt hoeft te worden. Ik denk dat hier sprake is van “verwachtingsmanagement” van BMW, want ik kom zelf ruim boven de 80%, als je op het stoplicht afrolt kan je gewoon tot en met de 1 terugtikken zonder gedoetjes.

Maak er maar 90+% van, thans op een K1600GT gebruik ik de koppeling eigenlijk alleen bij het wegrijden of onverwachte situaties. Op een RT welke ik een keer meehad niet echt anders.
...
Vraagje over het gaatje in de vulopening: kan ik die zelf er gewoon inboren zonder dat ding te demonteren? Er gaat dan nl wel wat plastic boorsel voor de eeuwigheid de tank in....

Heb het bij m'n ex-RT gewoon geboord, plastic zal wel in het filter terecht zijn gekomen (kan niet veel zijn)... :? Volgens mij is er geen vervangingsinterval voor filters op deze brommers, misschien toch beter om het te voorkomen.
 
Aangaande de schakel assistent pro op de R modellen van BMW. Het is een assistent en geen quick shifter. Op de twee 1200RT LC's heb ik de assistent gehad. Op de 1200GS LC Adv. ook. En nu op de 1250GS zit de assistent er ook op. Ben er blij mee en op de toekomstige R1250... komt de assistent er ook weer op.

Enige tijd terug kreeg ik een S1000XR als leenmotor mee en daar zit wel een quick shifter op. Deze schakelt wel op alle toerentallen vrijwel zonder schokken. Er is een duidelijk verschil tussen de schakelassistent op de R modellen en de quick shifter op de S1000..
ben aan het overwegen om het op mijn RT1200 lc ook te laten zetten , maar ik veronderstel dat het aardig wat centjes kost ?
heb de 3 packs maar niet de assistent .... :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan