BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Vandaag toch even de RT uitgelaten. Wel gepaste afstand gehouden. Best vreemd dat er geen koffie stop op een terras mogelijk was. Maar..........motormaat Paul zorgde toch voor een vers bakkie pleur
C741528C-15FA-4C7C-9206-F09253DF77A1.jpeg
B717ED49-26A0-45CF-BDB5-43C000D34D64.jpeg
 
Er kan blijkbaar besteld gaan worden, tis dat het een boxer is.

Voor dat geld koop ik liever een RT.
Na de configuratie, bijna 28 mille, zelfs zonder de investering om moeders mee achterop te nemen.
Wel met een afsluitbare tankdop á € 50,-

Overigens ben ik wel benieuwd hoe het klinkt; een fluisterende boxer cruizer is dan weer helemaal niks.
 
Dan ben ik heel benieuwd hoe goed deze Cruiser het gaat doen. Hij ziet er wel vet uit, maar ik vindt het een hele bak met geld voor een hobby fiets. Want woon-werk zal je niet snel gaan doen met zo’n cruiser.
 
Dan ben ik heel benieuwd hoe goed deze Cruiser het gaat doen. Hij ziet er wel vet uit, maar ik vindt het een hele bak met geld voor een hobby fiets. Want woon-werk zal je niet snel gaan doen met zo’n cruiser.

Ligt toch echt aan de bestuurder. Ik heb regelmatig een hp4 op de brug gehad waar woonwerk mee gereden werd. stond al 90dkm op de laatste keer dat ie langs geweest is. zo ook mensen op een s1000r, s1000xr, r1200r etc.


Los daar van, de nine-t serie loopt ook prima, en het gros daarvan maakt echt geen kilometers. Verkoopcijfers hangen echt niet af van of zo'n motor geschikt is voor jou om woonwerk mee te rijden
 
Ligt toch echt aan de bestuurder. Ik heb regelmatig een hp4 op de brug gehad waar woonwerk mee gereden werd. stond al 90dkm op de laatste keer dat ie langs geweest is. zo ook mensen op een s1000r, s1000xr, r1200r etc.


Los daar van, de nine-t serie loopt ook prima, en het gros daarvan maakt echt geen kilometers. Verkoopcijfers hangen echt niet af van of zo'n motor geschikt is voor jou om woonwerk mee te rijden


Met de R Nine-T heb je een goed punt. Is meen ik wel stuk voordeliger geprijsd, maar de R18 is dan wel weer een behoorlijke klap vetter.
Mijn redenatie was meer dat het publiek dat op grotere schaal zo’n bak geld voor een motor neerlegt, dat waarschijnlijk vooral voor woon-werk doet. Ik geloof ook wel dat men op de minst voor de hand liggende motoren woon-werk doet, maar niet in grote aantallen. Ik zie in ieder geval best “veel van hetzelfde” op Schiphol staan (GS, RT, GT, Pan European, VFR, FJR, diversion, heb je 75% van de fietsen al te pakken)
 
Met de R Nine-T heb je een goed punt. Is meen ik wel stuk voordeliger geprijsd, maar de R18 is dan wel weer een behoorlijke klap vetter.
Mijn redenatie was meer dat het publiek dat op grotere schaal zo’n bak geld voor een motor neerlegt, dat waarschijnlijk vooral voor woon-werk doet. Ik geloof ook wel dat men op de minst voor de hand liggende motoren woon-werk doet, maar niet in grote aantallen. Ik zie in ieder geval best “veel van hetzelfde” op Schiphol staan (GS, RT, GT, Pan European, VFR, FJR, diversion, heb je 75% van de fietsen al te pakken)
Mensen die een r18 kopen hoeven denk ik geen woonwerk verkeer te doen.
 
Het is me wel duidelijk dat de R18 voor een ander sooRT mensen bedoeld is dan de RT rijder.
Volgens mij rijdt de RT rijder een RT om de optelsom van rijcomfort, wegligging, brede inzetbaarheid en 4 seizoenen met vaak een kilometertje meer.
Bij de meeste cruiser en baggers bemerk ik toch meer uiterlijk vertoon en geluid.
Affijn BMW Motorrad wil overduidelijk motoren kunnen leveren voor elk sooRT motorrijder, hier nog maar even een overzichtje:

BMW Motorrad modeloverzicht.png
 
Laatst bewerkt:
Mensen die een r18 kopen hoeven denk ik geen woonwerk verkeer te doen.

Touchee! Eerlijk gezegd, mocht ik geheel per ongeluk, plotsklaps een tonnetje of zo winnen in een X loterij, vond er meteen een gesprek met de directie hier plaats en bij een voor mij gewenste uitkomst, werd er aangeschaft, in de volgende volgorde afhankelijk van de grootte van de prijs:

Een R1250RS (€30k prijzengeld)
Een F750GS (€55k prijzengeld) inruil F700GS van Karin) en/of voor Karin..
Een F900XR (€80k prijzengeld)
Een R18 Cruiser (€110k prijzengeld)
Een Honda Africa Twin (€150k prijzengeld)
Een Ducati Panigale V4 (€200k prijzengeld, op zoek naar een mooi tweedehandsie).

En op jacht naar een fikse huurstalling hier in de buurt.

Lekker hoor. Beetje dagdromen.
 
Mijn dagdroom gaat niet verder dan een nieuwe achterband op de motor en de zomerbanden terug op de auto.
De garantie van de motor is ruim een jaar verlopen, de BMW Motorrad hulp loopt tot april 2022, het kleuren aanbod van de R1250RT staat me niet aan, ik ben benieuwd welke navigatieweg BMW in gaat slaan en nog benieuwder ben ik hoe Nederland uit het economisch dal zal klauteren.
Ik til aanschaf van een nieuwe motor waarschijnlijk over de winter, terwijl de zomer nog moet beginnen.
 
Mijn dagdroom gaat niet verder dan een nieuwe achterband op de motor en de zomerbanden terug op de auto.
De garantie van de motor is ruim een jaar verlopen, de BMW Motorrad hulp loopt tot april 2022, het kleuren aanbod van de R1250RT staat me niet aan, ik ben benieuwd welke navigatieweg BMW in gaat slaan en nog benieuwder ben ik hoe Nederland uit het economisch dal zal klauteren.
Ik til aanschaf van een nieuwe motor waarschijnlijk over de winter, terwijl de zomer nog moet beginnen.

Mijn vorige bericht over wat te doen met een volstrekt denkbeeldige geldprijs maar ff nuanceren:

Spätzi benadeRT voor 98% mijn droommotor. Kleur is voor mij fantastisch (OK, toefje meer richting donkerblauw had gemogen), sier streepjes prachtig, vormen dito. Performance: dikke duim omhoog.

Wat is er dan nog aan 2% wensen?

1. Adaptive Cruise Control, radar rondom met vet niet te missen aleRT als er Hostile Icoming Traffic is.

2. Waar nu de navigator zit, een TFT waarmee ik iPhone appies kan zien/bedienen. Ruil ik Basecamp wel om voor MyRoute App. Lekker door telefoonboekje kunnen bladeren. Flitsmeister in beeld. Etc.

3. Koplamp Pro zoals op die vette Cruiser.

Maar. Als dat allemaal strax op een R1300RT zit, gaat er toch best wel wat tijd overheen alvorens Spätzi wordt ingeruild. Op zijn vroegst als Spätzi 1 Lustrum oud is.
 
Mijn vorige bericht over wat te doen met een volstrekt denkbeeldige geldprijs maar ff nuanceren:

Spätzi benadeRT voor 98% mijn droommotor. Kleur is voor mij fantastisch (OK, toefje meer richting donkerblauw had gemogen), sier streepjes prachtig, vormen dito. Performance: dikke duim omhoog.

Wat is er dan nog aan 2% wensen?

1. Adaptive Cruise Control, radar rondom met vet niet te missen aleRT als er Hostile Icoming Traffic is.

2. Waar nu de navigator zit, een TFT waarmee ik iPhone appies kan zien/bedienen. Ruil ik Basecamp wel om voor MyRoute App. Lekker door telefoonboekje kunnen bladeren. Flitsmeister in beeld. Etc.

3. Koplamp Pro zoals op die vette Cruiser.

Maar. Als dat allemaal strax op een R1300RT zit, gaat er toch best wel wat tijd overheen alvorens Spätzi wordt ingeruild. Op zijn vroegst als Spätzi 1 Lustrum oud is.
Zullen we een formele verlanglijst maken?
  1. Uitbreiding cruisecontrol:
    • adaptive cruisecontrol.
    • snelheids begrenzer.
  2. TFT met CarPlay en slimme integratie met het wonderwiel.
  3. Standaard voldoende ruim telefoon vak met oplader.
  4. LED koplamp.
  5. Scherm dat geen vuil aan de onbereikbare achterzijde verzameld.
  6. Een voorvelg die behoorlijk schoon te maken is.
  7. Verwarmde spiegels (heel soms te vroeg in de ochtend zijn die dingen hardnekkig aan het beslaan).
  8. De accu weer normaal van bovenaf bereikbaar zoals op de DOHC.
  9. Richtingaanwijzer time-out keuze in het gebruikersmenu (kan nu alleen door de dealeRT aangepast worden).
 
De verwarmde spiegels...

Er zijn vervangende, verwarmde spiegelglazen te koop, voor auto's.
Rijdt er niet een model auto rond met (ongeveer) dezelfde maat spiegels?
Dan is het kwestie van elektra doortrekken, vanaf handvat of zitting verwarming bijvoorbeeld.

Of. Er zijn ook kleine verwarmingsmatjes te koop.
Dat achter het bestaande spiegelglas plakken.
Zou dat een idee zijn?
 
De verwarmde spiegels...

Er zijn vervangende, verwarmde spiegelglazen te koop, voor auto's.
Rijdt er niet een model auto rond met (ongeveer) dezelfde maat spiegels?
Dan is het kwestie van elektra doortrekken, vanaf handvat of zitting verwarming bijvoorbeeld.

Of. Er zijn ook kleine verwarmingsmatjes te koop.
Dat achter het bestaande spiegelglas plakken.
Zou dat een idee zijn?

Als je het écht mist, kan dat zeker. Netjes schakelen dmv relais en afzekeren natuurlijk. Ik zou het zelf de moeite niet waard vinden, voor die paar keer per jaar dat de spiegels (meestal ook maar kort) beslaan.
 
Mooi lijstje!

Velgen in kleur vd motor ook wel gaaf.

De R1300RT wordt jouw motor!!
De formele verlanglijst R1300RT:
  1. Uitbreiding cruisecontrol:
    • adaptive cruisecontrol.
    • snelheids begrenzer.
  2. TFT met CarPlay en slimme integratie met het wonderwiel.
  3. Standaard voldoende ruim telefoon vak met oplader.
  4. LED koplamp.
  5. Scherm dat geen vuil aan de onbereikbare achterzijde verzameld.
  6. Een voorvelg die behoorlijk schoon te maken is.
  7. Verwarmde spiegels (heel soms te vroeg in de ochtend zijn die dingen hardnekkig aan het beslaan).
  8. De accu weer normaal van bovenaf bereikbaar zoals op de DOHC.
  9. Richtingaanwijzer time-out keuze in het gebruikersmenu (kan nu alleen door de dealeRT aangepast worden).
  10. Velgen in de kleur van de motor als optie.
  11. Optioneel gewoon kleuren aanbod voor een schappelijke prijs en een paar speciale kleuren combinaties als duurdere optie.
 
De verwarmde spiegels...

Er zijn vervangende, verwarmde spiegelglazen te koop, voor auto's.
Rijdt er niet een model auto rond met (ongeveer) dezelfde maat spiegels?
Dan is het kwestie van elektra doortrekken, vanaf handvat of zitting verwarming bijvoorbeeld.
De huidige RT spiegel heeft een bijzondere vorm:
1586153367963.png

Daar zal geen auto aan kunnen tippen.
In de gebogen uitsparingen aan de binnenzijde valt bij mij precies de topkoffer uit het zicht weg, dat kan kan geen toeval in het ontwerp zijn.
Of. Er zijn ook kleine verwarmingsmatjes te koop.
Dat achter het bestaande spiegelglas plakken.
Zou dat een idee zijn?
Wil iemand een keer zijn spiegel slopen om te kijken?;)
Bij mijn eerste auto met spiegelverwarming kwam werkelijk de stoom van de spiegel, tegenwoordig lijkt het vermogen wat minder en gaat verwarmen iets genuanceerder.
Als je het écht mist, kan dat zeker. Netjes schakelen dmv relais en afzekeren natuurlijk. Ik zou het zelf de moeite niet waard vinden, voor die paar keer per jaar dat de spiegels (meestal ook maar kort) beslaan.
Zelf vind ik het ook niet de moeite waard om voor die enkele keer te gaan prutsen en wat je zegt: als het gemaakt wordt, dan wel netjes met iets van een activering via een snel menu waarmee je de spiegelverwarming voor 5 minuten aan zet.
Ik heb het in de lijst gezet als mogelijk luxe optie die bijdraagt aan de verkeersveiligheid.

In een volgende lijst zet ik ook misschien wel ruit verwarming, dat ding beslaat ook wel eens (ik bedenk nu: gaat dat gelijk op met het beslaan van de spiegels, met de zelfde temperatuur en luchtvochtigheid?), affijn ruitverwarming lijkt vooralsnog echt overdreven ook omdat ik feitelijk over de ruit kijk en niet er door.
 
Terug
Bovenaan Onderaan