Hoe nemen jullie de bochten!!

moet ik toch eens terug naar mij rijschool.

Je kunt dit al gebruiken bij je AVB, met een beetje countersteering en de heupen verplaatsen kun je heel kort draaien en achtjes maken.
Het filmpje van @swetty is perfect. Ik ken het countersteering nog van vroeger met wedstrijden met de racefiets, ook daar doe je dat met de rondjes om de kerk om de snelheid hoog te houden.
Ik merk echt dat als je dat op de motor gebruik de motor strak de bocht in gaat en uit komt.
 
Ik heb 2 jaar geleden een bochtentraining gevolgd. Wil hier wel de "handleiding" opschrijven om o.a. haarspeldbochten goed/veilig te ronden, maar alleen als dat gewaardeerd wordt.
 
Ik heb 2 jaar geleden een bochtentraining gevolgd. Wil hier wel de "handleiding" opschrijven om o.a. haarspeldbochten goed/veilig te ronden, maar alleen als dat gewaardeerd wordt.
Ik heb ooit iemand geholpen die bij een haarspeldbocht de binnenbocht probeerde te nemen, onder mom binnendoor is nooit om...... 8-)
 
Je kunt dit al gebruiken bij je AVB, met een beetje countersteering en de heupen verplaatsen kun je heel kort draaien en achtjes maken.
Het filmpje van @swetty is perfect. Ik ken het countersteering nog van vroeger met wedstrijden met de racefiets, ook daar doe je dat met de rondjes om de kerk om de snelheid hoog te houden.
Ik merk echt dat als je dat op de motor gebruik de motor strak de bocht in gaat en uit komt.
Daarom op Assen was ik op einde vd dag ‘kapot’ in de armen...en niet van het geschuif van mijn kont...
 
Hoe neem je (haarspeld)bochten volgens het boekje?

Stappenplan, volgens de 4 K’s:
  • kijken (de hele bocht scannen/overzien op tegemoetkomend verkeer, gaten in het wegdek, etc.),
  • klaar zijn (juiste snelheid, juiste versnelling vóór je de bocht in gaat),
  • kantelen (bocht in),
  • kracht opbouwen (=accelereren bocht uit) op het moment dat je de “uitgang” van de bocht ziet.
Rijtechniek in de haarspeldbocht:
  1. buitenkant vd bocht rijden. Pas daarbij - vooral bij een rechter bocht - goed op voor “uitsteeksels” van tegemoet komend verkeer. Ga bij een rechterbocht dan nog liever in het midden van je eigen rijbaan rijden (hier zeker op letten in gebieden met veel motorrijders, zoals b.v. de Eifel),
  2. permanent gedoseerd remmen (!!) met je achterrem. Je voet dus op de rem houden en “remmend doorrijden” tijdens het ronden vd bocht,
  3. tegelijk de koppeling iets laten slippen en
  4. tegelijk het gas er gedoseerd op houden. Hiermee hou je tractie en dat is zéér belangrijk om niet stil te vallen en daarmee om te vallen in de bocht.
De 4 punten van de rijtechniek lijken tegenstrijdig, maar je moet ze allen tegelijk uitvoeren. Daarmee hou je namelijk de maximale controle over je motor, zelfs in de krapste haarspeldbocht (omhoog of omlaag) en beland je niet op de verkeerde weghelft. Uiteraard vergt deze techniek de nodige oefening. Als je dit goed beheerst gaat je rijplezier met sprongen omhoog. Om het goed in de vingers te krijgen kan je b.v. een les weekendje boeken bij verkeerstraining.nl
 
Hoe neem je (haarspeld)bochten volgens het boekje?

Stappenplan, volgens de 4 K’s:
  • kijken (de hele bocht scannen/overzien op tegemoetkomend verkeer, gaten in het wegdek, etc.),
  • klaar zijn (juiste snelheid, juiste versnelling vóór je de bocht in gaat),
  • kantelen (bocht in),
  • kracht opbouwen (=accelereren bocht uit) op het moment dat je de “uitgang” van de bocht ziet.
Rijtechniek in de haarspeldbocht:
  1. buitenkant vd bocht rijden. Pas daarbij - vooral bij een rechter bocht - goed op voor “uitsteeksels” van tegemoet komend verkeer. Ga bij een rechterbocht dan nog liever in het midden van je eigen rijbaan rijden (hier zeker op letten in gebieden met veel motorrijders, zoals b.v. de Eifel),
  2. permanent gedoseerd remmen (!!) met je achterrem. Je voet dus op de rem houden en “remmend doorrijden” tijdens het ronden vd bocht,
  3. tegelijk de koppeling iets laten slippen en
  4. tegelijk het gas er gedoseerd op houden. Hiermee hou je tractie en dat is zéér belangrijk om niet stil te vallen en daarmee om te vallen in de bocht.
De 4 punten van de rijtechniek lijken tegenstrijdig, maar je moet ze allen tegelijk uitvoeren. Daarmee hou je namelijk de maximale controle over je motor, zelfs in de krapste haarspeldbocht (omhoog of omlaag) en beland je niet op de verkeerde weghelft. Uiteraard vergt deze techniek de nodige oefening. Als je dit goed beheerst gaat je rijplezier met sprongen omhoog. Om het goed in de vingers te krijgen kan je b.v. een les weekendje boeken bij verkeerstraining.nl

5. het geheime wachtwoord uitspreken.
 
Ik kwam zojuist dit filmpje tegen op youtube en het leek mij wel een goeie voor in deze topic.

 
Kan iemand dit in begrijpelijke taal samenvatten??
Uitgelegd op een wat andere manier. Het stukje rubber in contact met de weg kan maar zoveel kracht overbrengen, en het maakt 'm niets uit in welke richting dat is. Maar als het in twee richtingen is, dat moet je de vektoren optellen en onder het maximum blijven.
Zeg dat het stippellijn cirkeltje 100% is. Dan wordt er geremd aan ongeveer 70%, en op het zwart-gele geelte (en van 6 tot 9 in de cirkel) ga je steeds minder remmen en meer zijwaartse kracht opbouwen, maar de totale kracht bliift gelijk. Voordeeltjes:
- tijdens het remmen stuurt die wat makkilijker in omdat de wielbasis dan korter is
- de voorwork komt mooi langzaam uit de veren terwijl de kracht naar zijwaarts draait.
- je hebt druk op je voorwiel omdat je in de remmen zit
- gaat er toch iets fout, je zit al gedeeltelijk in de remmen en je kunt mooi stabiel bijremmen zonder dat die een grote duikbeweging maakt
- en ja je gemiddelde snelheid ligt hoger omdat je wat sneller de bocht induikt (anders valt er weing te remmen..)
1586006733669.png
 
Welwel als je “countersteer” bekritiseert dan komen de fanboys in actie blijkt wel. Jammer dat werkelijk geen van hen een verklaring voor dat fenomeen heeft. Voor mij niet vreemd omdat “countersteer” zoals het door hen gebruikt wordt, nl een duwtje tegen het stuur de verkeerde kant op, in werkelijkheid niet bestaat of geen enkel effect heeft.

Ik heb het nog nooit gedaan en ik zit vanaf mijn 8ste op de motorfiets, gestart met motocross. Ik heb ook de VRO gedaan, geen woord over countersteer. Ik ken ook niemand die het op de weg gebruikt en als ik ernaar vraag krijg ik steevast het zelfde antwoord: zie verderop.

Op een motorfiets stuur je bij lage snelheden vooral door het stuur in de richting van de bocht te verdraaien en bij hoge snelheden vooral door een kracht uit te oefenen op de motorfiets aan de kant waar je naar toe wilt. Vaak is dat het verplaatsen van gewicht, duwen tegen de tank, duwen op het stuur of duwen op de voetsteun.
Let op het woord vooral. In de realiteit van alledag is het een mix.

Countersteer gaat je niet lukken:
Je gaat simpelweg direct op je bek.

Hoe doet de beroepsmotorrijder het eigenlijk? In elk geval zonder een spoortje countersteer:
Oh jee , hij draait het stuur in de richting van de bocht en hij verplaatst zijn gewicht. Tja zo doe je dat als je 8 uur per dag op de motor rijdt.

Als ik een motorrijder vraag of hij wel eens countersteer gebruikt dan is het antwoord altijd: nee, ik rij geen speedway
Bij speedway gebruik je countersteer bij elke bocht maar wel als laatste:

1586261266784.png


bron: How to turn a speedway bike

You start by leaning off the bike to tip it sideways and turning the bars to the left. You've got your left foot down on the steel shoe and because there's some weight off the bike it’s freer underneath you. Then you roll off the throttle and nail it again to get the wheelspin that makes the bike turn.
When you nail it, because you've already got your bars turned left, the back end will drift around. When the bike turns I sit at the front of the seat and put all the pressure through my right leg. That's when I turn the handlebars the other way to steer into the slide.


Je begint de linker bocht door naar links te hangen en het stuur naar links te draaien. Je hebt je linkervoet met de stalen slof op de grond en omdat er wat gewicht af is, beweegt de motor makkelijker. Je laat het gas los en draait het in een keer vol open. Daardoor gaat het achterwiel spinnen. Omdat het stuur naar links gedraaid is, wil het achterwiel rechts voorbij. Ik ga dan meer naar voren zitten en gooi het stuur naar rechts om zodat ik in de slide kan sturen.

Ook hier dus de juiste bochten techniek en pas op het laatst een countersteer omdat het achterwiel je voorbij wil. Dit is echter een baansport en geen gedrag voor op de openbare weg.

Dan het laatste countersteer argument: ja maar het is een klein duwtje, alleen bedoeld om de bocht te beginnen. Kijk dan eens naar dit filmpje van Ghostrider. Let op hoe zijn stuur continue beweegt, wel meer dan een klein beetje ook. En dat bij 300 km/h. Volgens de countersteer theorie moet hij steeds bochten maken. In werkelijkheid rijdt hij KAARSRECHT.

Vanaf 1:40

Aan alle countersteerders: blijf vooral circusacts uitvoeren op de motor maar doe dat niet op de openbare weg!
 
Is gewoon natuurkunde hoor... Maar met tegensturen ga je de bocht nog niet echt om, het gooit wel de motor op z'n kant en als je dan meegaat zit je onmiddeliijk in de bocht. Als je het nog nooit gedaan dan gewoon op een rechte weg, handjes los boven het stuur, en met één palm stuur even aantikken, en aha. Ik gebruik het veel in vooral onoverzichtelijke bochten, laat maar snel insturen:

Het gyroscopisch effect is een populaire naam voor het "behoud van impulsmoment". Dit is een natuurkundig verschijnsel, dat voorkomt als een wiel of schijf met een bepaalde massa rond zijn as draait. Deze ronddraaiende massa wil van nature zijn oriëntering in de ruimte behouden, en zal zich verzetten tegen verandering van de stand van de draaias.

Laten we als voorbeeld een fietswiel nemen (zie de afbeelding hieronder). Onder het rijden draait het wiel rond de wielas (de X-as). Als er een draaimoment op het wiel wordt uitgeoefend rond een as die loodrecht op de wielas staat (bijvoorbeeld een stuurbeweging rond de Y-as), dan ontstaat een extra draaimoment om de derde as (een kantelbeweging om de Z-as), die weer loodrecht op de eerdergenoemde assen staat.


bikeskills_gyroscopisch_effect_xyz_02.jpg


Een bekend experiment om het gyroscopisch effect aan te tonen is een draaiend fietswiel, dat maar aan één kant ondersteund wordt. Onder invloed van de zwaartekracht ondervindt het wiel een draaimoment dat het wiel wil laten omklappen, maar het gyroscopisch effect verhindert dit en zorgt daarentegen voor een rotatie rond de verticale as. Officieel heet dit verschijnsel precessie.

filmpje (de zwaartektacht is aan het countersteeren rond de z-as, en daarom draait het wiel rond de y-as)
 
Laatst bewerkt:
Hoe ik mijn bochten neem?


Als ik erbij nadenk: houterig

Gedachteloos: vloeiend! :+
 
Laatst bewerkt:
Welwel als je “countersteer” bekritiseert dan komen de fanboys in actie blijkt wel. Jammer dat werkelijk geen van hen een verklaring voor dat fenomeen heeft. Voor mij niet vreemd omdat “countersteer” zoals het door hen gebruikt wordt, nl een duwtje tegen het stuur de verkeerde kant op, in werkelijkheid niet bestaat of geen enkel effect heeft.

Ik heb het nog nooit gedaan en ik zit vanaf mijn 8ste op de motorfiets, gestart met motocross. Ik heb ook de VRO gedaan, geen woord over countersteer. Ik ken ook niemand die het op de weg gebruikt en als ik ernaar vraag krijg ik steevast het zelfde antwoord: zie verderop.

Op een motorfiets stuur je bij lage snelheden vooral door het stuur in de richting van de bocht te verdraaien en bij hoge snelheden vooral door een kracht uit te oefenen op de motorfiets aan de kant waar je naar toe wilt. Vaak is dat het verplaatsen van gewicht, duwen tegen de tank, duwen op het stuur of duwen op de voetsteun.
Let op het woord vooral. In de realiteit van alledag is het een mix.

Countersteer gaat je niet lukken:
Je gaat simpelweg direct op je bek.

Hoe doet de beroepsmotorrijder het eigenlijk? In elk geval zonder een spoortje countersteer:
Oh jee , hij draait het stuur in de richting van de bocht en hij verplaatst zijn gewicht. Tja zo doe je dat als je 8 uur per dag op de motor rijdt.

Als ik een motorrijder vraag of hij wel eens countersteer gebruikt dan is het antwoord altijd: nee, ik rij geen speedway
Bij speedway gebruik je countersteer bij elke bocht maar wel als laatste:

Bekijk bijlage 1483331

bron: How to turn a speedway bike

You start by leaning off the bike to tip it sideways and turning the bars to the left. You've got your left foot down on the steel shoe and because there's some weight off the bike it’s freer underneath you. Then you roll off the throttle and nail it again to get the wheelspin that makes the bike turn.
When you nail it, because you've already got your bars turned left, the back end will drift around. When the bike turns I sit at the front of the seat and put all the pressure through my right leg. That's when I turn the handlebars the other way to steer into the slide.


Je begint de linker bocht door naar links te hangen en het stuur naar links te draaien. Je hebt je linkervoet met de stalen slof op de grond en omdat er wat gewicht af is, beweegt de motor makkelijker. Je laat het gas los en draait het in een keer vol open. Daardoor gaat het achterwiel spinnen. Omdat het stuur naar links gedraaid is, wil het achterwiel rechts voorbij. Ik ga dan meer naar voren zitten en gooi het stuur naar rechts om zodat ik in de slide kan sturen.

Ook hier dus de juiste bochten techniek en pas op het laatst een countersteer omdat het achterwiel je voorbij wil. Dit is echter een baansport en geen gedrag voor op de openbare weg.

Dan het laatste countersteer argument: ja maar het is een klein duwtje, alleen bedoeld om de bocht te beginnen. Kijk dan eens naar dit filmpje van Ghostrider. Let op hoe zijn stuur continue beweegt, wel meer dan een klein beetje ook. En dat bij 300 km/h. Volgens de countersteer theorie moet hij steeds bochten maken. In werkelijkheid rijdt hij KAARSRECHT.

Vanaf 1:40

Aan alle countersteerders: blijf vooral circusacts uitvoeren op de motor maar doe dat niet op de openbare weg!
Je wilt per se je gelijk halen? Okay, je hebt gelijk, wees er blij mee.

Ik rijd al 60 jaar motor en gebruik bij elke bocht countersteering. Als je plotseling wordt geconfronteerd met een obstakel waar je even snel omheen moet is er maar één manier die goed werkt: begint met een c.

En die foto van speedway is hilarisch, heeft in het geheel niks met countersteering te maken maar alles met drifting.
 
Laatst bewerkt:
Welwel als je “countersteer” bekritiseert dan komen de fanboys in actie blijkt wel. Jammer dat werkelijk geen van hen een verklaring voor dat fenomeen heeft. Voor mij niet vreemd omdat “countersteer” zoals het door hen gebruikt wordt, nl een duwtje tegen het stuur de verkeerde kant op, in werkelijkheid niet bestaat of geen enkel effect heeft.

Ik heb het nog nooit gedaan en ik zit vanaf mijn 8ste op de motorfiets, gestart met motocross. Ik heb ook de VRO gedaan, geen woord over countersteer. Ik ken ook niemand die het op de weg gebruikt en als ik ernaar vraag krijg ik steevast het zelfde antwoord: zie verderop.

Op een motorfiets stuur je bij lage snelheden vooral door het stuur in de richting van de bocht te verdraaien en bij hoge snelheden vooral door een kracht uit te oefenen op de motorfiets aan de kant waar je naar toe wilt. Vaak is dat het verplaatsen van gewicht, duwen tegen de tank, duwen op het stuur of duwen op de voetsteun.
Let op het woord vooral. In de realiteit van alledag is het een mix.

Countersteer gaat je niet lukken:
Je gaat simpelweg direct op je bek.

Hoe doet de beroepsmotorrijder het eigenlijk? In elk geval zonder een spoortje countersteer:
Oh jee , hij draait het stuur in de richting van de bocht en hij verplaatst zijn gewicht. Tja zo doe je dat als je 8 uur per dag op de motor rijdt.

Als ik een motorrijder vraag of hij wel eens countersteer gebruikt dan is het antwoord altijd: nee, ik rij geen speedway
Bij speedway gebruik je countersteer bij elke bocht maar wel als laatste:

Bekijk bijlage 1483331

bron: How to turn a speedway bike

You start by leaning off the bike to tip it sideways and turning the bars to the left. You've got your left foot down on the steel shoe and because there's some weight off the bike it’s freer underneath you. Then you roll off the throttle and nail it again to get the wheelspin that makes the bike turn.
When you nail it, because you've already got your bars turned left, the back end will drift around. When the bike turns I sit at the front of the seat and put all the pressure through my right leg. That's when I turn the handlebars the other way to steer into the slide.


Je begint de linker bocht door naar links te hangen en het stuur naar links te draaien. Je hebt je linkervoet met de stalen slof op de grond en omdat er wat gewicht af is, beweegt de motor makkelijker. Je laat het gas los en draait het in een keer vol open. Daardoor gaat het achterwiel spinnen. Omdat het stuur naar links gedraaid is, wil het achterwiel rechts voorbij. Ik ga dan meer naar voren zitten en gooi het stuur naar rechts om zodat ik in de slide kan sturen.

Ook hier dus de juiste bochten techniek en pas op het laatst een countersteer omdat het achterwiel je voorbij wil. Dit is echter een baansport en geen gedrag voor op de openbare weg.

Dan het laatste countersteer argument: ja maar het is een klein duwtje, alleen bedoeld om de bocht te beginnen. Kijk dan eens naar dit filmpje van Ghostrider. Let op hoe zijn stuur continue beweegt, wel meer dan een klein beetje ook. En dat bij 300 km/h. Volgens de countersteer theorie moet hij steeds bochten maken. In werkelijkheid rijdt hij KAARSRECHT.

Vanaf 1:40

Aan alle countersteerders: blijf vooral circusacts uitvoeren op de motor maar doe dat niet op de openbare weg!

gelul
 
Ik heb deze en de 6 voorgaande delen met veel interesse en plezier gekeken. Ik kan het aanraden. Wel een beetje door acteer talenten heen kijken....

Deze serie is idd erg informatief. Alle aspecten komen langs (moet ze wel een beetje bij elkaar zoeken en het is aan te raden om bij nummer 1 te beginnen)
 
Ik maak altijd heel bewust gebruik van countersteering. Niet door mijn stuur omlaag te drukken aan de kant waar ik heen wil, maar door echt een korte stuurbeweging de andere kant op te maken. De motor valt dan als vanzelf in de bocht (want het zwaartepunt zit niet meer recht boven de wielen) en dat controleer ik dan vervolgens met mijn gewicht in combinatie met gasgeven.

Je blijft niet continu de verkeerde kant opsturen, het is echt even die korte beweging om de motor uit balans te brengen en daarna stuur je gewoon wel de bocht in.
 
Deze serie is idd erg informatief. Alle aspecten komen langs (moet ze wel een beetje bij elkaar zoeken en het is aan te raden om bij nummer 1 te beginnen)
Ik vind de stukken met de motor met twee sturen en het op de stepjes staan (aan een kant) erg beeldend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan