Voorvork veert te langzaam?

YamahaLevi

Die hard MF'er
7 jan 2014
656
54
Almelo
Goedenavond MF-ers,

Ik heb vorige week mijn voorvorkkeeringen vervangen inc olie (Putoline HPX R W10) van mijn Yamaha FZ6 2005.
Nu heb ik het gevoel dat hij te langzaam terug komt. Ik heb een korte video gemaakt om een indicatie te geven:


Wat is jullie mening hiervoor? Wat zou ik nog kunnen testen of eraan doen, fyi; deze voorvork is niet instelbaar.
 
Goedenavond MF-ers,

Ik heb vorige week mijn voorvorkkeeringen vervangen inc olie (Putoline HPX R W10) van mijn Yamaha FZ6 2005.
Nu heb ik het gevoel dat hij te langzaam terug komt. Ik heb een korte video gemaakt om een indicatie te geven:


Wat is jullie mening hiervoor? Wat zou ik nog kunnen testen of eraan doen, fyi; deze voorvork is niet instelbaar.
Mijn mening, ziet er goed uit
 
Ik twijfelde een beetje omdat er op internet zowel W5 als W10 wordt aanbevolen. Nu zit daar natuurlijk verschil in, in dit geval heb ik gekozen voor de W10.
Nu ben ik geen voorvork expert en voel ik bij een ritje toch iets meer weerstand dan daarvoor. Ik dacht ik vraag het toch even op het forum :)
 
Lijkt me zeker niet te traag.
ik zou eerder het omgekeerde zeggen : ze veert eerder snel uit.

Wat zij zeggen. Is eerder te snel dan te traag.
De bedoeling is dat de motor gecontroleerd omhoogkomt en dan stopt.
Bij jou lijkt hij nog iets door te schieten om vervolgens weer terug te zakken, al is dat wel heel minimaal.
 
Wat zij zeggen. Is eerder te snel dan te traag.
De bedoeling is dat de motor gecontroleerd omhoogkomt en dan stopt.
Bij jou lijkt hij nog iets door te schieten om vervolgens weer terug te zakken, al is dat wel heel minimaal.

Je bedoeld het iets nadeinen zeg maar? Zijn er nog mogelijkheden om hier wat aan te kunnen doen?
 
Ja dat nadeinen idd.
Je vork heeft geen stelmogelijkheid voor rebound demping denk ik, dus dan zou je dikkere olie kunnen proberen.
Je kan er ook een tijdje mee rijden en misschien vind je het wel prima zo?

Klopt, volgens mij is er geen enkele mogelijkheid om de demping in te stellen. De oude olie die eruit kwam was W5, dit heb ik nu vervanger door W10. Op zich vind ik het nog wel goed rijden, maar wat zijn de consequenties m.b.t het nadeinen en het niet/wel te vlot terug schieten? Valt dit nog binnen de marge?
 
Als er eerst 5w in zat, (die ws ook al wat jaartjes en km's oud was en dus ws weinig meer deed qua demping) zal dit al een grote verbetering zijn. Dus het zou al stukken beter moeten rijden.
Je zou in de toekomst een 15W kunnen proberen. Maar voorlopig kan je hier prima op rijden.
 
bij hk zeggen ze dat je de voorrem niet in moet knijpen als je de voorvork in zn vering drukt.
tenminste bij de demo dag bij ducati zaltbommel.

waarmee ik meer wil zeggen dat het aan de hand van een video niet te zeggen is.
hoewel ik , wat ik zie, niet vind afwijken van wat ik bij de meeste voorvorken zie, maar dat is dus wat anders dan voelen.

Als je zegt dat hij niet snel genoeg terug komt is dat je (weinig) uitgaande demping en zou je verwachten dat het langzamer gaat, het uitveren, met 'dikkere' olie.
Als je 'dikkere' olie geplaatst hebt is de ingaande demping ook meer/trager en heb je best kans dat dit 'fijner' rijd.

Zonder (veel) vergelijkings materiaal zou ik dus kijken hoe het rijd, merk je niks, gefeliciteerd, dat lijkt mij een goed teken bij vering, het doet het en je hebt er geen last van.
Rijd het minder fijn dan is het de kunst het goed onder woorden te brengen zodat je gericht kan zoeken naar een oplossing.
 
Ik heb zoals het handboek zegt: 475 ml toegevoegd en dit echt precies afgemeten.

Voor een precies nivo is het belangrijk om de luchtkamer te meten.
Het komt nog regelmatig voor dat men een voorvork niet helemaal reinigt en uit elkaar haalt en is de hoeveelheid olie die in elke poot gaat verschillend om tot een zelfde nivo te komen. voor het meten hiervan heb je niks meer nodig dan een doorzichtige slang met een rubberen ring eromheen die je op de afstand stelt tot het einde van de slang, plaats de rubberen ring tegen de bovenkant van de vork en je zuigt alle overbodige olie eruit die op de gemeten afstand tussen rubberen ring en uiteinde slang zit.

Overigens ook te koop bij (o.a ) HK , ik heb daar na 3 pogingen mijn voorvork heen gebracht die maar bleef lekker en nu goed is.
Men raadde wel aan om de buitenpoten te vervangen als het lekken zou blijven. Niet goedkoop maar je kan je voorstellen dat veel mensen na 3 pogingen de motor al de deur uit zouden doen. TL;DR echt niet zo gek idee om het naar de specialist te brengen.
 
bij hk zeggen ze dat je de voorrem niet in moet knijpen als je de voorvork in zn vering drukt.
tenminste bij de demo dag bij ducati zaltbommel.

waarmee ik meer wil zeggen dat het aan de hand van een video niet te zeggen is.
hoewel ik , wat ik zie, niet vind afwijken van wat ik bij de meeste voorvorken zie, maar dat is dus wat anders dan voelen.

Als je zegt dat hij niet snel genoeg terug komt is dat je (weinig) uitgaande demping en zou je verwachten dat het langzamer gaat, het uitveren, met 'dikkere' olie.
Als je 'dikkere' olie geplaatst hebt is de ingaande demping ook meer/trager en heb je best kans dat dit 'fijner' rijd.

Zonder (veel) vergelijkings materiaal zou ik dus kijken hoe het rijd, merk je niks, gefeliciteerd, dat lijkt mij een goed teken bij vering, het doet het en je hebt er geen last van.
Rijd het minder fijn dan is het de kunst het goed onder woorden te brengen zodat je gericht kan zoeken naar een oplossing.

Bedankt voor je uitbreidde antwoord. Ik heb ook de video van Hyperpro bekeken en ik zag hier dat hij de voorrem indrukt:
Ik zou het ook nog even zonder voorrem kunnen proberen en kijken wat dat doet.

Bedankt voor je reactie, helpt mij weer een stukje verder :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan