Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Er zijn ook mensen met een oliegekoelde GS die bij die kilometerstand een nieuwe koppeling nodig hebben. Dat is net zo duur 🤪
Ja, dat vind ik ook heel stom en echt een nadeel van de gs. Ik ben als het tegen zit over 80k weer aan de beurt. Dat is over 3 jaar ongeveer. Ben benieuwd wat er ondertussen nog stuk gaat.


De 33liter tank van de gsa vind ik de enige reden om een gsa te kopen. Ik moet soms twee keer per dag tanken en dat dan tot drie keer in de week. Dan is de lol er wel van af. Heb wel ombouw overwogen maar dat gaat me net te ver.
 
Ja, dat vind ik ook heel stom en echt een nadeel van de gs. Ik ben als het tegen zit over 80k weer aan de beurt. Dat is over 3 jaar ongeveer. Ben benieuwd wat er ondertussen nog stuk gaat.


De 33liter tank van de gsa vind ik de enige reden om een gsa te kopen. Ik moet soms twee keer per dag tanken en dat dan tot drie keer in de week. Dan is de lol er wel van af. Heb wel ombouw overwogen maar dat gaat me net te ver.
Werk jij dan zo ver van je woonplaats?
Of is de GS je werkplaats?
(Voor reizen vind ik het normaal om 2 keer per dag te tanken, maar woon/werk?)
 
Ik werk door heel Nederland en België. Zeker nu het met hotel overnachting niet werkt heb ik geregeld reisafstanden tot 400km op 1 dag. Ik moet daarbij tussen de 1 en 3 dagen bij een bedrijf zijn. Gelukkig hoef ik gemiddeld maar 3 dagen per week op pad en niet alles is ver weg. Stukjes van 20-30km zitten er ook bij.
Ik heb nu een weekje vakantie waardoor ik nagenoeg niet rij maar in een drukke maand kan er zomaar 2500km bij komen op te teller.
 
Wil je gewoon toeren en wat gravel dan een GSA. Wil je er ook mee de blubber in en baldadig rijden dan een GS omdat die lichter is. Niet dat je niet baldadig kan rijden hoor met een gsa O-)



Voor mij toch ook een GSA boven de GS hoor. En niet alleen om die grotere tank, maar gewoon omdat die er voor mij een pak beter uitziet, en rijdt.

En wat dat offroadrijden betreft. Wat je met een gewone GS kan, kan je ook met een GSA.


Om echt aan endurorijden te doen, inclusief blubber... daar zijn beter geschikte motoren voor te vinden. kuch... yamaha T7 bv.. kuch....


Maar al die mooie allroadwegen in de Alpen? Lukken prima met een GSA..., en dat zijn toch de routes die je met een dikke allroad wil doen, niet?
Om in de Benelux wat over modderbaantjes te gaan ploeteren, daar koop ik echt geen zware allroad van +20K voor hoor...
 
(Voor reizen vind ik het normaal om 2 keer per dag te tanken, maar woon/werk?)


Op normale werkdagen rij ik een kleine 200km.
Dus voor mij is dit ook elke dag tanken om de volgende dag niet in de problemen te komen.

Met een dikke tank zoals de GSA zou ik pas om de andere dag moeten tanken... toch wel een voordeel lijkt me.
 
Ik heb echt een zwak voor de Allroads, lekker hoog zitten en zwieren over kleine weggetjes...
Ook in de bergen zoek ik erg graag de kleine weggetjes op.
Dikke toerder heb ik gehad, FJR, heel goede motor maar geen klik mee, miste het zwieren.
Toerder heeft zeker voordelen op lange ritten maar die 3 a 4 x per jaar neem ik voor lief.
Nu Tiger Explorer en vorig jaar in 1 streep naar Oostenrijk, 1000 km met mijn vrouw achterop.
Ging echt prima maar volgende keer leggen we de lat bij circa 800 km.
Hoop/verwacht dat ik dat met de GS(A) ook moet kunnen redden.
Plan is om dinsdag een proefrit op de GSA te gaan maken en bij twijfel wellicht ook op een GS.

Ik begrijp precies wat je bedoelt

Ik had en zx12r en bij de eerste vakantie dat we per abuis een gravel pad opreden had ik gelijk -"fck - lachuh - laten we gewoon doorrijden"
 
Ik was altijd in de veronderstelling dat door een andere hoek van de voorvork, de gsa in principe wendbaarder is als de gs. En qua gewicht: als de gsa te zwaar is, dan is de gs dat natuurlijk ook al snel..... Ik denk dat uiterlijk en windbescherming de belangrijkste verschillen zijn. En de prijs natuurlijk
 
Proefrijden!!!
Ga gewoon naar de bmw dealer en zeg dat je op beide wilt rijden omdat je het verschil wilt weten
Heb ik ook gedaan - ik heb toen voor de gs gekozen - bijna 5 jaar laten geswitched naar de gsa want wilde gewoon een grotere tank - allebei prima fietsen. gsa alleen beter voor de langer stukken om eerder genoemde redenen
 
Ik was altijd in de veronderstelling dat door een andere hoek van de voorvork, de gsa in principe wendbaarder is als de gs.

Voor de oliegekoelde geldt dat wel (in ieder geval voor mijn 2007 model). Ik heb op GS en GSA toen een proefrit gemaakt en de GSA voelde "speelser" dan de GS. Of de balhoofdhoek bij de LC ook verschilt tussen GS en GSA weet ik niet.

Maar ik vond de GS ook te iel ogen en aanvoelen. Dat heeft ook met mijn eigen afmetingen te maken. Toen ik met mijn eerste GSA in 2007 bij een vriendin langsreed was haar reactie "ik vind hem lomp en groot, maar dat past wel bij jou" 🙃
 
Voor de oliegekoelde geldt dat wel (in ieder geval voor mijn 2007 model). Ik heb op GS en GSA toen een proefrit gemaakt en de GSA voelde "speelser" dan de GS. Of de balhoofdhoek bij de LC ook verschilt tussen GS en GSA weet ik niet.

Maar ik vond de GS ook te iel ogen en aanvoelen. Dat heeft ook met mijn eigen afmetingen te maken. Toen ik met mijn eerste GSA in 2007 bij een vriendin langsreed was haar reactie "ik vind hem lomp en groot, maar dat past wel bij jou" 🙃

Uiteindelijk vond ik de gsa (2012 - dohc) inderdaad prettiger rijden dan de gs (2008). Uiteindelijk in 2017 voor een lijnblok gegaan
 
I agree to disagree : hoe kán een dikke plompe fiets, waar je wijdbeens opzit, alsof je aan het bevallen bent, met een meergewicht van 30 kg , een topzware tank vol klotsende benzine, twee vlakke, zero steun biedende, zadels en een steilere en dus meer schichtige voorvork nu “beter” rijden dan de versie, die al die nadelen niét heeft ?

En ik heb echt méėr dan een proefrit met die kolos gedaan : anderhalf jaar in de Franse Alpen mee gewaggeld en er heen en weer (B-F-B) mee gereden over alle bergpassen op de reisweg.

Die 2009 GSA was echt mijn minst favoriete en allergulstigste GS ooit...
 
Laatst bewerkt:
I agree to disagree : hoe kán een dikke plompe fiets, waar je wijdbeens opzit, alsof je aan het bevallen bent, met een meergewicht van 30 kg , een topzware tank vol klotsende benzine, twee vlakke, zero steun biedende, zadels en een steilere en dus meer schichtige voorvork nu “beter” rijden dan de versie, die al die nadelen niét heeft ?

Omdat de één beter met een motorfiets overweg kan dan de ander?
 
heb even zitten kijken , de meerprijs voor een GSA t.o.v. een GS is best wel fors , de grotere tank, betere windbescherming lijkt me wel wat ,maar die tuinpoort
 
I agree to disagree : hoe kán een dikke plompe fiets, waar je wijdbeens opzit, alsof je aan het bevallen bent, met een meergewicht van 30 kg , een topzware tank vol klotsende benzine, twee vlakke, zero steun biedende, zadels en een steilere en dus meer schichtige voorvork nu “beter” rijden dan de versie, die al die nadelen niét heeft ?

En ik heb echt méėr dan een proefrit met die kolos gedaan : anderhalf jaar in de Franse Alpen mee gewaggeld en er heen en weer (B-F-B) mee gereden over alle bergpassen op de reisweg.

Die 2009 GSA was echt mijn minst favoriete en allergulstigste GS ooit...
Voor dat topzware ben ik niet bang.
Nu Triumph Tiger Explorer XCA, weegt toch een dikke 280 kilo volgetankt zonder koffers.
En dat gewicht zit ook nog eens flink bovenin.
Het is echt een geweldige motor maar wel enorm topzwaar.
Daar ga ik bij de GSA zeker op vooruit.
Hoe zit het met afgifte van warmte van het blok?
Bij de Tiger is dat bij warm weer best een dingetje...
 
I agree to disagree : hoe kán een dikke plompe fiets, waar je wijdbeens opzit, alsof je aan het bevallen bent, met een meergewicht van 30 kg , een topzware tank vol klotsende benzine, twee vlakke, zero steun biedende, zadels en een steilere en dus meer schichtige voorvork nu “beter” rijden dan de versie, die al die nadelen niét heeft ?

En ik heb echt méėr dan een proefrit met die kolos gedaan : anderhalf jaar in de Franse Alpen mee gewaggeld en er heen en weer (B-F-B) mee gereden over alle bergpassen op de reisweg.

Die 2009 GSA was echt mijn minst favoriete en allergulstigste GS ooit...

Gulzig? naaahh. 1:18 ?
is toch prima
Met duitse benzine nog iets zuiniger
 
Gs of gsa....
Ikben er klaar voor

20200503_215926.jpg
 
Ja, alleen met meer moeite ...


Slijk, no offence.

Zoveel meer moeite zal het niet zijn hoor.
Klopt dat alles wel wat makkelijker zal gaan met die KTM van jou, absoluut.

Maar zoveel anderen doen die dingen allemaal gewoon met een GS, of een GSA hoor...
Je moet er niet mee gaan crossen, maar ik denk dat je dat met die KTM ook niet doet.

Ik vind jouw mening over die GSA soms toch iets te voorzichtig hoor.


Denk dat ik de link hier al eens gepost heb... Als zo'n klein meisje met een gewone GS zo'n ritten kan rijden, dan gaan wij ons toch niet laten kennen met een GSA he. ;)
https://www.instagram.com/nattplu/?hl=nl
 
als je een GS(a) met koffers eraan stevig door blaft op een snelweg ( de stroomlijn is immers niet briljant ) of in alpen vol open bergje op ... dan heb je wel een draaikolk in je tank, maar daar hebben alle twin smet 1000+ cc wel last van....

heb ooit een paar weken op een R1150RT gereden ,, als je die wat sportief in het nekvel pakt gaat er zo 1 op 14 a 15 door , dan doet een 850 dat toch beter die niet meer dan 1 op 16,5 doet, en dan wring je hem aardig uit. rij je gewoon sportief 1 op 17,5 en gewoon gebruik 1 op 19,5

maar als je dat een probleem vind koop dan een 300 4 T motor scooter of een NC750X die lopen al rij je volgas slechter dan 1 op 22 a 25 schijnt niet te lukken.
 
Laatst bewerkt:
Met de 3 aluminium bierkratten aangehecht van Zuid-Frankrijk naar Antwerpen meer dan 8 liter/100 km verbruik vind ik gulzig.... hypersport-gulzig, zelfs voor zo’n tractor ....

Maar goed, als GSA-rijders denken dat ze beter kunnen rijden dan GS-rijders... pfffff. ... weer een nieuwe stadslegende ...

Je moet ook geen 130/140 gaan rijden..
 
Je moet ook geen 130/140 gaan rijden..

Als je zo snel mogelijk in 't zuiden wilt zijn (of terug), doe ik dat ook niet aan 120 hoor :?
Vorig jaar van Béziers naar huis gereden op 11 uur (1183 km was het): péage, tanken, plasstops, lunch, ... Als we dat aan 120kpu hadden gedaan, hadden we een extra overnachting moeten nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan