Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Slijk, no offence.

Zoveel meer moeite zal het niet zijn hoor.
Klopt dat alles wel wat makkelijker zal gaan met die KTM van jou, absoluut.

Maar zoveel anderen doen die dingen allemaal gewoon met een GS, of een GSA hoor...
Je moet er niet mee gaan crossen, maar ik denk dat je dat met die KTM ook niet doet.

Ik vind jouw mening over die GSA soms toch iets te voorzichtig hoor.


Denk dat ik de link hier al eens gepost heb... Als zo'n klein meisje met een gewone GS zo'n ritten kan rijden, dan gaan wij ons toch niet laten kennen met een GSA he. ;)


Kijk, hierboven werd gevraagd waarom ik een GS verkies boven een GSA.

Die hoogst persoonlijke uitleg heb ik dus gegeven.

Dat heeft niks te maken met (goed) te kunnen rijden met zo'n ding of niet.

Ik denk dat ik na + 400.000 km wel een stukje kan sturen op het asfalt, maar ik ben een zéér matig (eufemisme !) offroad rijder, zelfs met m'n KTM Enduro, en dus al zeker met een GS of GSA.

Mijn stelling (voor wat ze waard is) is, dat een GSA plomper is op de weg en niét meer geschikt is voor offroad dan een gewone GS.

Met uitzondering van de grotere tank (die hem topzwaar maakt), de spaakwielen (die een GS ook kan hebben) of de grotere ruit ( die een GS ook kan hebben),zie ik dus geen enkele extra-aantrekkingskracht bij een GSA , die ook nog eens een hele mep duurder is dan een GS.

Dat anderen wél echt goed off-road kunnen rijden met een GS(A), zal best zijn, maar zo dik zullen die ook niet lopen... en ik hoor daar niet bij : ik zit naast het asfalt niet gerust op m'n GS en ik huiver bij de idee wat het me gaat kosten als ik hem zou neerleggen.

'n Beetje zelfkennis kan ook af en toe geen kwaad. ;)
 
Laatst bewerkt:
= misschien net als met de actieradius van elektrische voertuigen,
Neem fietsen: iedereen wil een + 100 km actieradius, terwijl de meesten al na 50 km een beurse kont hebben, (zeker gezien de zithouding die vele E-fietsers er op na houden).
Ook E-auto's moeten liefst 1000 km mee kunnen, terwijl velen amper rond de kerk rijden, en dan maar klagen dat een E-voertuig zwaar & duur is...🤔🤔
 
Ik neem liever bier😇
Ben tenslotte Belg.

Mort Subite *O*

Als je zo snel mogelijk in 't zuiden wilt zijn (of terug), doe ik dat ook niet aan 120 hoor :?
Vorig jaar van Béziers naar huis gereden op 11 uur (1183 km was het): péage, tanken, plasstops, lunch, ... Als we dat aan 120kpu hadden gedaan, hadden we een extra overnachting moeten nemen.

Is dat zo vreselijk?

Wij hadden dit jaar een huisje in Evian geboekt en zouden daarna naar toe rijden met tenminste 1 overnachting. Eerst voorbij lux en dan slingerend door Jura en Berner Oberland naar Frankrijk. Ik hoef niet 1200km om de snelweg te zitten - geen fck aan. Lekker binnendoor en van de omgeving genieten. :Y
 
Inderdaad! Als wij elk jaar naar de Eifel gaan, gaan we ook binnenwegen nemen! We kunnen het binnen 4 uur doen als we willen, maar trekken er een dag voor uit om op bestemming te komen...
 
Uit een thermoskan dan maar hé😔
IMG_20200412_143835-Medium-rotated.jpg

Heul niet herkenbaar :P

En idd, de 30 liter tank van een GSA en extra windbescherming + hoogte gaf mij ook wel de doorslag hoor. :Y
 
Mort Subite *O*



Is dat zo vreselijk?

Wij hadden dit jaar een huisje in Evian geboekt en zouden daarna naar toe rijden met tenminste 1 overnachting. Eerst voorbij lux en dan slingerend door Jura en Berner Oberland naar Frankrijk. Ik hoef niet 1200km om de snelweg te zitten - geen fck aan. Lekker binnendoor en van de omgeving genieten. :Y

Ja, op dat ogenblik was dat wel vreselijk, want onze kledij was nog nat van de dag ervoor en hebben bij het ontbijt beslist: "kom, we rijden naar huis, 't is hier code geel" en hebben onze overige overnachtingen in Le-Puy-En-Velay, Autun en Epernay laten vallen.

Van Béziers met natte kleren zo snel mogelijk naar de snelweg in de regen gezeten tot voor Parijs. Vanaf de Belgische grens opnieuw regen tot thuis.

Dus: ja dat was op dat ogenblik vreselijk en ging ik niet aan 120 doen. Later hadden we enorm veel bang toch geflitst te zijn geweest, we draaiden constant rond de 160-170 met uitschieters naar 200 als er eens een Audi (lees: vier nullen vooraan op de auto) interessant kwam doen. Mijn broer deed dat met een (opgepast @R-V ) een demo-motor van zijn werk en is de komende weken niet altijd met een even gemakkelijk gevoel gaan werken uit angst dat er iets zou binnengekomen zijn. _O-

Nooit een boete aangekomen. En nu ik aan het opbiechten ben: bij 1 péagehuisje hadden we zoveel last met doorweekte kaartjes en hebben ruim een kwartier verloren, dat wanneer de bareel open ging, we samen zijn doorgereden. Op dat ogenblik (koud, nat, moe, ...) kon het ons niet schelen, ook later een zeer ongemakkelijk gevoel. Dat opgedroogde doorweekte ticketje ligt hier nog, ik had het voor de zekerheid maar bijgehouden.
 
Laatst bewerkt:
Als je zo snel mogelijk in 't zuiden wilt zijn (of terug), doe ik dat ook niet aan 120 hoor :?
Vorig jaar van Béziers naar huis gereden op 11 uur (1183 km was het): péage, tanken, plasstops, lunch, ... Als we dat aan 120kpu hadden gedaan, hadden we een extra overnachting moeten nemen.

Dat is autorijden op twee wielen.
 
Dat snap ik, ik doe het ook wel eens. Maar om nou een motor te selecteren op dat soort ritten die bij mij maximaal 1 of 2 keer per jaar voorkomen, vind ik wat overdreven.

Toen ik in mijn aankoopproces zat en mijn desiderata afvinkte, en daarbij prijzen ging vergelijken, moest ik eigenlijk de A nemen. Valbeugels erop, ik kon dan onmiddellijk mistlichten nemen, handberschermingskappen en weet ik wat nog dat ik wou.
Echter schrikte de hoogte mij toch wel wat af wat mij liet uitkomen bij een GSzonderA om vervolgens alle aanbouwdelen (beugels van SWmotech, koffer van Givi, lampen van Denali, ...) zelf te kiezen en het in mijn ogen méér naar mijn zin te kunnen zetten.

Bij het traject dat ik hierboven beschreef, of zelfs gewoon op de heenweg waarbij we kort wat snelweg deden en dan van stadje naar stadje (overzet van Royan naar Bordeaux), niet altijd weten waar er tankstations zijn (zoals later op die reis waar we van het Baskenland naar Zaragoza reden) vond ik het niet altijd comfortabel om de radius onder de 100 km te zien gaan. Als je hem voltankt en de radius geeft ongeveer 330 weer, en vanaf die laatste 100 tank je toch als je een pomp ziet, dan sta je toch veel stil.
Op die reis heb ik het me toch beklaagd hoor.
 
Dus: ja dat was op dat ogenblik vreselijk en ging ik niet aan 120 doen. Later hadden we enorm veel bang toch geflitst te zijn geweest, we draaiden constant rond de 160-170 met uitschieters naar 200 als er eens een Audi (lees: vier nullen vooraan op de auto) interessant kwam doen. Mijn broer deed dat met een (opgepast @R-V ) een demo-motor van zijn werk en is de komende weken niet altijd met een even gemakkelijk gevoel gaan werken uit angst dat er iets zou binnengekomen zijn. _O-

En dan vind je het gek dat ie gulzig wordt ?? 😂
Brandstofverbruik stijgt bijna exponentieel bij iedere 10km vanwege de luchtweerstand - gs nou niet echt gestroomlijnd ;)

Inderdaad! Als wij elk jaar naar de Eifel gaan, gaan we ook binnenwegen nemen! We kunnen het binnen 4 uur doen als we willen, maar trekken er een dag voor uit om op bestemming te komen...

Richting het zuiden: Tot Aken over de snelweg dan bij Kornelimunster eraf en tot de moesel helemaal binnendoor. Zelf een keer naar Kaiserlautern zo gereden. Ben je wel even onderweg maar *daar doe je het voor*

Richtin het oosten (sauerland/winterberg) dan meestal Ruhrgebied/Dortmund voorbij en vanaf daar binnendoor. Dat zijn dan wat korte stukken maar heb jer meer tijd om een lekkere witbier te drinken *nadat je je fiets hebt gestald*
 
Laatst bewerkt:
Als je hem voltankt en de radius geeft ongeveer 330 weer, en vanaf die laatste 100 tank je toch als je een pomp ziet, dan sta je toch veel stil.
Op die reis heb ik het me toch beklaagd hoor.

Het hoog zijn speelt voor mij niet mee, sterker dat was juist een pluspunt voor de Adventure. Maar de belangrijkste factor voor mij was toch die grote benzinetank. Ik kwam bij mijn eerste GSA van een Pan European af en die had een 29 liter tank en dat werkt toch verslavend.
Ik denk dat ik de huidige GSA tot de 2 ton rij, dus nog een jaar of 2-3 (als we tenminste weer door Europa mogen crossen binnen afzienbare tijd) en zit al wat rond te kijken naar wat het hierna gaat worden. Maar dat alle alternatieven geen 30 liter tank hebben vind ik wel een probleem. Grote kans dat het dus weer een GSA wordt.
 
En dan vind je het gek dat ie gulzig wordt ?? 😂
Brandstofverbruik stijgt bijna exponentieel bij iedere 10km vanwege de luchtweerstand - gs nou niet echt gestroomlijnd ;)

Seg Slappy, dat was Slijk die iets over het verbruik zei. Ik pikte gewoon in op het feit dat je zei dat je ook 120 kan rijden. Als ik bepaalde dingen aan 120 moet doen, had ik nog onderweg geweest.
Voor de kms die ik maar doe, is verbruik een ondergeschikte rol voor mij.

Denk dat hij nu op 5,6 of 5,8 staat volgens de BC. Ik weet het zelfs niet and I couldn't care less.
 
Inderdaad! Als wij elk jaar naar de Eifel gaan, gaan we ook binnenwegen nemen! We kunnen het binnen 4 uur doen als we willen, maar trekken er een dag voor uit om op bestemming te komen...

Ik kan haast niet meer wachten op een tripje naar de door mij zo geliefde Eifel.
Maar de mail die ik kreeg dat recreatief verblijf daar nu 25K boete op kan leveren houd mij tegen.

"Ein touristischer Aufenthalt ist strengstens untersagt und wird mit 25000,00 € bestraft."
 
Ik kan haast niet meer wachten op een tripje naar de door mij zo geliefde Eifel.
Maar de mail die ik kreeg dat recreatief verblijf daar nu 25K boete op kan leveren houd mij tegen.

"Ein touristischer Aufenthalt ist strengstens untersagt und wird mit 25000,00 € bestraft."


8)7 😱
 
Ik kan haast niet meer wachten op een tripje naar de door mij zo geliefde Eifel.
Maar de mail die ik kreeg dat recreatief verblijf daar nu 25K boete op kan leveren houd mij tegen.

"Ein touristischer Aufenthalt ist strengstens untersagt und wird mit 25000,00 € bestraft."

Wij hopen dat we in of net na de zomer nog even die kant opkunnen...Ook enorm veel zin in! Elk jaar prachtig!
 
Ik heb dit weekend nog lekker geblubberd met mijn GayasS - niet de adv, maar wel 31 liter tank .

IMG-20200502-WA0027[1].jpg
 
Seg Slappy, dat was Slijk die iets over het verbruik zei. Ik pikte gewoon in op het feit dat je zei dat je ook 120 kan rijden. Als ik bepaalde dingen aan 120 moet doen, had ik nog onderweg geweest.
Voor de kms die ik maar doe, is verbruik een ondergeschikte rol voor mij.

Denk dat hij nu op 5,6 of 5,8 staat volgens de BC. Ik weet het zelfs niet and I couldn't care less.

Ik vind het verbruik van mijn motor ook van ondergeschikt belang... ik vermeldde de gulzigheid van mijn GSA indertijd, wanneer behangen met die aluminium bierkratten, om het relatieve voordeel van die immense brandstoftank aan te tonen ... met ongeveer 2.5 liter meerverbuik per 100 km dan een GS, wordt het rijbereik met die 30 liter benzine minder opgedreven, dan men zou mogen verwachten.

En ik zal toen tussen de 130 en 140 km/uur hebben gereden op de stukken autoroute, ja, waarop dat hoge verbruik ontstond, maar je kan niet altijd via "des routes nationales et départementales" rijden, als je maar anderhalve dag ter beschikking hebt.

Mijn GS met topcase en 2 variozijkoffers verbruikte op hetzelfde traject slechts een kleine 6 l/100 km aan MINSTENS dezelfde snelheid...
 
Deze avond toch even de GS uitgelaten,
Paardjes stonden allemaal te springen,
Ook (de hier zo zeldzame) bochtjes ging nog ze er goed, (bijna) géén schaamrandjes, vorige keer dat ik zo lang stil lag was met mijn voetoperatie, maar dat was van niet kunnen rijden, nu was het niet mogen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan