Honda Wave AFS110i - Prikkie of Koppijn? Een reparatiethread.

Gloeiende gloeiende gloeiende!!! :(

Ik Idioot!
Ik eikel!
Ik Ossenkop!

Staat die bak ein-de-lijk bij de Tüv, binnen een paar minuten "NEIN!"

Zit er verdomme de verkeerde maat voorband op, daar heb ik gek dus al die maanden mooi niet naar gekeken! :r
"Wiedervorführung" daardoor extra kosten.

Van dit type band (Heidenau K66) bestaat er helemaal geen passende voorband voor de wave. 8)7

Kann ik dus mooi alletwee de banden wisselen. Met vol profiel.

Bwech!
 
Ik heb er toch echt heidenau k66 voor en achter op gelegd.. wat is volgens TÜV het probleem dan?
Wat een muggenzifters zeg.. wanneer kom je weer in NL wonen ;)
 
Ik heb er toch echt heidenau k66 voor en achter op gelegd.. wat is volgens TÜV het probleem dan?
Wat een muggenzifters zeg.. wanneer kom je weer in NL wonen ;)
Ze werken daar met een lijst van toegestane bandmerken en maten. Niet zoals hier in NL,...nicht zugelassen,...:X
 
Ja, ik heb ze eraf en doe er maar nieuwe op.
De oude houd ik, misschien kann ik eens een set wielen scoren dan wordt dat mijn wintersetje. (TÜV is in het voorjaar) O-)

Nu de reutemeteut uit elkaar ligt kann ik de brug, de kettingdrager en de trommelrem schoonmaken.
Wou ik eigenlijk pas volgend jaar doen en eerst een rijden, maarja.
 
Zo, nieuwe Banden, de originele CST 6016.
Neue Sohlen.jpg
Zelfde maat als van te voren (achter) en 10mm smaller voren, zien er echter uit als fietsbandjes.
CST6015-vs-Heidenau-K66.jpg
 
Een biecht: 1996 had ik een CB450S, en op zoek naar de goedkoopste band van Nederland lannde ik bij "de witte Molen" en kreeg een paar Cheng Shin Tyres.
Een band die SLECHTER was dan de tot op de draad versleten Dunlops die er van te voren op lagen. (ik was jong en had geen geld, en banden waren zwart en rond)
De fiets had sindsdien shimmy als een gek op ieder snelwegafrit. :r

Ik heb me toen gezworen nooit meer aan banden te sparen, en zeker geen Cheng Shin. *met een stootgebed aan André Michelin*

Kleine tipp, Cheng Shin Tyres heet nu Maxxis (van gehoord?) en jullie mogen één keer raden waarvoor CST de afkorting is.

Voor mijn verdediging: het duitse Honda Innova forum vind de CST6016 één van de twee beste banden voor de Wave. Tja.
 
Voor mijn verdediging: het duitse Honda Innova forum vind de CST6016 één van de twee beste banden voor de Wave. Tja.

Haha.. omdat ze een beetje een hekel hebben aan de Wave ;)

De TÜV streeft met het verplicht stellen van bepaalde typen banden haar doel wel voorbij. De verkeersveiligheid gaat er m.i. juist op achteruit als je dit soort banden MOET gebruiken.

Op het forum (honda-innovaforum) is het ook wel grappig om te lezen hoe betrouwbaar de innova en wave zijn Volgens mij ligt de hoogst gemeten kilometerstand ver boven de 150.000 km! :)
 
Tja, het moet voor en achter zelfde Merk en type zijn, en zoveel kombinaties met 70/90-R17 én 80/90-R17 zijn er gewoon niet.

De Michelin Pilot Street en de CST6016 zijn volgens het forum de beste. In echt zien de CST er niet slecht uit, een zien hoe ze rijden.
Ik had vanuit mijn ervaringen vooroordelen eerder de Michelin genomen, maar de CST was sneller leverbaar. 😁
 
Ik heb de Michelin pilot street er sinds aanschaf onder gehad. Ongeveer 4000 kilometer mee gereden. Ik ben er niet zo over te spreken. Met droog en warm weer zijn het goede asfalt-banden.
Bij nat weer heb ik er erg weinig vertrouwen in. Ik denk ook wel dat het deels komt omdat ik altijd met vrij hoge banden spanning rijd.

Het grootste probleem van de pilot street vind ik de pasvorm in de velg. Die is er zonder banden apparaat absoluut niet op of af te krijgen. Daardoor kun je hem niet langs de kant van de weg plakken en dat vind ik geen prettige gedachte. Daarom gaan er Heidenau k66 banden op.

Hoewel men op het innova forum wisselende resultaten heeft behaald met deze band, met name vanwege de duurzaamheid (zacht rubber waardoor verhoogde slijtage), ben ik er zeer tevreden over. Ze hebben zeer goede grip op asfalt onder droge en natte omstandigheden én bij lage temperaturen. Ook doen ze het offroad niet onverdienstelijk. Maar wat vooral erg praktisch is, is dat ze eenvoudig van de velg te krijgen zijn waardoor plakken of vervangen van de binnenband goed mogelijk is.
Tot slot kosten ze ook maar zo'n 45 euro per stuk. :)
 
Maar wat vooral erg praktisch is, is dat ze eenvoudig van de velg te krijgen zijn waardoor plakken of vervangen van de binnenband goed mogelijk is.
Interessant, op het duitse forum is het precies anders om, de K66 word als berestijf beschreven (TL), en de Michelin (en CST) als zacht (omdat het een TT is).
Nouja ik zie het wel.

Da bandenvent die ze bij mij gewisselt heeft zegt, Tja, de Heidenau is een motorband op een fietsvelg, zat wel vast, ja. 😁

De wielen zitten er intussen in maar geen foto's nee.
 
Heb hem nu 2x naar de garage geschoven (en terug) en heb dus nu officiel méér kiometers geduwd als gereden. (testrondjes op de Hof) O-)
Als alles goed gaat krijg ik morgen en kenteken...pffff
 
Zo, een kenteken! Niet te geloven!

Morgen vor de eerste keer mee naar werk. 😁
 
Ter Herinnering, de motor stond meerdere maanden met open huis.
De eerste Olie is dus Spoelolie. Ik verwacht spinnendeeltjes en berkenzaadjes.

De Olie is ca. 2 uur (!) en 40km gelopen.

Best bruin, ging er goudgeel in.
Spülöl.jpg
Magneerschoef, niet veel eraan.
Ölablasschraube-Spülöl.jpg

De NAKS aandrukdingens. Beetje ingelopen, maar op zich goed.
Kettenspanner.jpg
 
Gefeliciteerd met je kenteken.. wat een troep komt daar uit zeg! Daar kun je nog wel een keer spoelolie in doen.. Gelukkig is het maar 0,7L. :)
 
0,8L O-)
En ja, de volgende lading is weer "Spoelolie" Mannol 4-Takt 10W-40.
De goedkoopste met Motorspecifikatie :)
(We hebben hier geen A.C.Tion in de buurt)

Bewusst gekocht als "spoelolie", ik plan in 1000km (ca. 6 Weken) de volgende oliewissel. Misschien gooi ik er dan iets goeds in. O-)
 
Laatst bewerkt:
Terwijl de Olie er toch uitlag, meteen maar even naar de klepspeling gekeken.
Jaaa, ik had die motor 3 maanden open en zonder olie op de tafel, maar dat had ik mooi vergeten. ;)

Ter herinnering, hij rammelt koud behoorlijk, en bij mijn eerste ritje vond ik dat hij ook behoorlijk uit de kop tikkerde.

Dus bouw ik de body er maar weer af.
Zylkopf-links.jpg
Op OT zetten bleek moeilijk, hij schoot er steeds overheen. (achteraf gezien, ik had de Bougie er uit moeten halen) :X

Ventiltrieb.jpg
Zo meneer Honda...geen oliefilter maar wel moderne rollentuimelaars. B|

Speling moet volgens WPHB 0.10mm+-0.02 zijn.
Ik heb maar voelers in 0.05 stappen, nouja.
0.10mm gaat er in, 0.15mm niet.
Moet toch bijna goed zijn, niet te stramm en niet (veel) te los.

Meteen maar even het deksel schoon gemaakt.
Ventildeckel-nach.jpg

Én?

Tha, geen verandering. Tikkeren is er nog steeds, ik denk dat het normaal is.

Rammelen na de koude start is er ook nog, is na 1-2km rijden wel weg.
Ik blijf erbij dat de NAKS wat zwak is.
Maarja, om die écht te bekijken moet de dynamokant los en daar heb ik geen zin in.
 
0,8L O-)
En ja, de volgende lading is weer "Spoelolie" Mannol 4-Takt 10W-40.
De goedkoopste met Motorspecifikatie :)
(We hebben hier geen A.C.Tion in de buurt)

Bewusst gekocht als "spoelolie", ik plan in 1000km (ca. 6 Weken) de volgende oliewissel. Misschien gooi ik er dan iets goeds in. O-)
Mannol is prima olie hoor! Ik gebruik het al jaren voor mijn Moto Guzzi in de dikte 10 w60.
 
Je klepsteling is nu dus aan zeker niet heel ruim, daar kun je niet echt geluid van verwachten als 0,2 de bovengrens is. Zal het toch in die kettingspanner zitten.
 
0,12 bovengrens, 0,08 ondergrens.

Daarvoor dat miljoenen van die Motoren aan de rand van asiatische straten uit elkaar gehaald worden is meneer Honda erg precies.
Zal wel iedere asiaat een hoogprecies voelersetje hebben. O-)
 
Update:
het was dus in der daad de kettingspanner.
Nu dat we weer kunnen reizen heb ik en trip naar Singapur benut om ter plekke een nieuwe kettingspanner, kettingspannerveer en kettingspanner-rubbertje te kopen.
(Had ik dus voor het zelfde geld bij Honda Duitsland kunnen kopen) _O-

De rammel-en-slijpgeluiden bij koude start zijn weg.

Totaal onder de 30€
 
Terug
Bovenaan Onderaan