transalp velgen met alu rot

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.301
5.670
Net een alp op mooie nieuwe excel velgen gezet ivm aluminium rot aan de velgen en toen was ik wel heel nieuwsgierig hoe dun die velg die er heel verrot uit zag nu eigenlijk geworden was.

2020-05-08 14.53.56.jpg
2020-05-08 14.54.00.jpg
2020-05-08 14.54.03.jpg


en het valt reuze mee. Deze velg had een dikke oxidatie laag, maar ik moest nog 4 mm boren.
 
Weet iemand nu ook hoe het komt?

Ik lees het verhaal over galvanische corrosie maar dat is, met alle respect, een aanname. Bovendien moet daar een potentiaalverschil voor aanwezig zijn tussen 2 materialen, een edel en een minder edel materiaal. Dat kan gebeuren met de bij motoren niet onbekende combi van RVS en aluminium, echter in bijgevoegde foto zie ik bruin verroeste spaaknippels, dus dat lijkt me geen RVS. Chroom is wel een edel metaal, dus dat kan, en is ook het hoofdbestanddeel van RVS dacht ik.

Bovendien zou het met een RVS spaaknippel direct daaromheen moeten gaan oxideren als het galvanische corrosie was, en die velg is overal opgevreten.

Ik denk meer aan een vorm van spanningscorrosie eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand nu ook hoe het komt?

Ik lees het verhaal over galvanische corrosie maar dat is, met alle respect, een aanname. Bovendien moet daar een potentiaalverschil voor aanwezig zijn tussen 2 materialen, een edel en een minder edel materiaal. Dat kan gebeuren met de bij motoren niet onbekende combi van RVS en aluminium, echter in bijgevoegde foto zie ik bruin verroeste spaaknippels, dus dat lijkt me geen RVS.

Bovendien zou het met een RVS spaaknippel direct daaromheen moeten gaan oxideren als het galvanische corrosie was, en die velg is overal opgevreten.
Naar mijn idee gewoon een foute legering en iemand noemde zink, wat veel zou verklaren.
 
Het maakt mij niet uit hoor, ik kan er alleen echt geen touw meer aan vastknopen. Moderators die aannames doen over mij en wat ik doe, en daarnaast gewoon schaamteloos verklaren dat ze inconsequent handelen ... gebruikers zijn vogelvrij; aan de ene kant worden ze opgesloten in een stramien (off topic is verboten en je krijgt een ban, maar alleen als de pet (die ons echt niet allemaal past) toevallig de verkeerde kant opwijst.

En ik neem de vrijheid om daar zo af en toe een speldenprikje over uit te delen. O-) Gun mij ook een pretje. Of niet.
Als iemand er geërgerd door raakt kan hij/zij altijd nog kiezen om niet te reageren. Ik ga nu eerst effe van mijn welverdiende weekend genieten. :t

Probleem mee ? Ander forum zoeken, houden we vanzelf de gezellige gebruikers weer over.

Niets persoonlijks hoor, maar je grijpt iedere gelegenheid aan om over het beleid op M-F te zeiken en dat verpest m'n humeur iedere keer een beetje.
En dat is ook jouw bedoeling, aangezien je het zelf als speldenprikjes uitdelen benoemd. Je loopt dus bewust te gallen.

Maak je liever druk over dingen waar je wel invloed op hebt, een positieve bedoeld ik dan he.
Als iemand zich aan je ergert kan hij het niet lezen. Of jij kan t niet posten. Oorzaak --> gevolg.
Je eerste reply in dit topic was al volledig off-topic, alles van jou hand in dit topic eigenlijk. Weer een topic om zeep.

Klaar met off-topic nu in dit topic, volgende off-topic poster krijgt weekendverlof.
 
Ik ken nog wel de "geweldige" carterdelen van KTM en Honda uit de 80er jaren die " gewoon vergingen" tot wit poeder. Een materiaalsamenstelling van magnesium mix met aluminium. Maar dit is dan iets anders?
 
meer info over deze motor en velgen

 
aangezien het antwoord in dit topic 'Excel' is op de vraag , hoe red ik mijn trans alp.
Wat kost zo een setje velgen/wielen in totaal nou ?
LOL

deze set was niet helemaal standaard, want 3 inch achtervelg ipv 2.5 (veel beter voor de 130/80-17 band)

Als je een vreselijk lekkere dame bent kom je daarvoor op 800,- euro uit.
 
Aluminium beschermd zichzelf normaliter toch na de eerste laag corrosie? Of gaat het proces dan alsnog verder? Of heeft dan dat weer te maken met het feit dat dit een legering is?

Ik heb wel eens tijdelijk permanent een RVS bout door een stuk blank aluminium gejaagd, bedoeling was vervangen maar 6 jaar later zat het nog vast. Wel begon het aardig dun te worden :)
 
LOL

deze set was niet helemaal standaard, want 3 inch achtervelg ipv 2.5 (veel beter voor de 130/80-17 band)

Als je een vreselijk lekkere dame bent kom je daarvoor op 800,- euro uit.

tja das best geld, maar dan heb je wel een mooie set.
Ben alleen bang dat ik met mijn lelijkheidstoeslag op ongeveer 3000 uitkom, ff vergelijken met een set van BST.. :P
 
tja das best geld, maar dan heb je wel een mooie set.
Ben alleen bang dat ik met mijn lelijkheidstoeslag op ongeveer 3000 uitkom, ff vergelijken met een set van BST.. :P
losse naven zonder schijven aanleveren bij haan kost het 566 + arbeid vlechten enzo.
motorzaken krijgen daar wat korting
 
Ik ken nog wel de "geweldige" carterdelen van KTM en Honda uit de 80er jaren die " gewoon vergingen" tot wit poeder. Een materiaalsamenstelling van magnesium mix met aluminium. Maar dit is dan iets anders?
Honda had op de XR500 volgens mij ook een magnesium remankerplaat, verpoederde ook bij beschadigingen. Net als de magnesium gelegeerde wielen in Ducati's netjes behandeld moeten worden
dsc01139-jpg.658522
 
Hmmm, foute keuzes en/of een dot pech. Of verkeerde klimaat.
Sahara motoren ipv transAlp.
Magnesium is lastiger dan alu natuurlijk qua bewerking en bescherming. Kawa had volgens mij vanaf 1995 tot ? best wat magnesium blokdeksels, daar heb ik nooit gekke dingen over gehoord. Hoeveel magnesium er in die legering zit geen idee, zal ook nog wel wat uitmaken.

Edit: heel artikel over verschillende vormen van aluminium corrosie in het Engels: klik
 
Laatst bewerkt:
Aluminium beschermd zichzelf normaliter toch na de eerste laag corrosie? Of gaat het proces dan alsnog verder? Of heeft dan dat weer te maken met het feit dat dit een legering is?

Ik heb wel eens tijdelijk permanent een RVS bout door een stuk blank aluminium gejaagd, bedoeling was vervangen maar 6 jaar later zat het nog vast. Wel begon het aardig dun te worden :)
Ja, dat klopt, zuiver aluminium. Als je platen aluminium koopt zit daar ook een laagje zuiver aluminium overheen, de alclad laag. Profielen zijn gegalvaniseerd. Met zuiver aluminium kan je niets, dat is boterzacht. Maar legeringen met zink en magnesium zijn vaak een drama, een krasje en het rot onder je handen vandaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan