Vraag over EMG cursus weigeren

Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat hier een verdienmodel voor het CBR in zit. Als er niet 100% transparant terug is te vinden op grond waarvan een EMG wordt toegekend vind ik het dubieus.

Laten we eerlijk zijn, bij drankrijders en recidivisten is het helder als glas, maar er is een groot grijs gebied waar dan weer ruimte voor discussie is. Ik denk dat zo'n joch geen barst wijzer wordt van een dag tussen drank- en doorrijders te zitten.

Transparant: Je rijdt meer dan 100% te snel.
Ik vind dat net zo transparant als te veel drank ?

Of je het er mee eens bent is wat anders, maar ik zie niet waar aan de transparantie getwijfeld zou moeten worden ?




T is een publiek geheim dat justitie een prestatiecontract heeft, bekeurt een agent (te) weinig krijgt ie een gesprek met leidinggevende.

Da's een publiek geheim dat al een jaar of heel wat verouderd is :P




Van een 16 jarige hoef en kun je nog geen echt volwassen gedrag verwachten.
Dan is een EMG een heel zwaar middel, zou best ter discussie gesteld mogen worden.

bv. een speciale cursus (EMG) voor 16-18 jaar voor de helft van het geld en gericht op deze doelgroep.

Toch anders dan de zakenman die met zijn Merc 220 km/h op de snelweg scheurt.

De psychologie achter de overtredingen is dezelfde.
 
Voor wie echt geïnteresseerd is...

Regeling Maatregelen Rijvaardigheid en Geschiktheid 2011.
Artikel 14, paragraaf 5, eerste lid.


  • 1 Het CBR besluit tot oplegging van een educatieve maatregel gedrag en verkeer indien:
    • a. betrokkene tijdens een rit herhaaldelijk gedragingen heeft verricht als genoemd in de bij deze regeling behorende bijlage 1, onder A, onderdeel III, Rijgedrag;
    • b. ten aanzien van betrokkene als bestuurder van een motorrijtuig, niet zijnde een bromfiets of een rijbewijsplichtige landbouw- of bosbouwtrekker of een rijbewijsplichtig motorrijtuig met beperkte snelheid een overschrijding is geconstateerd van de toegestane maximumsnelheid met 50 kilometer of meer op wegen binnen de bebouwde kom;
    • c. ten aanzien van betrokkene als bestuurder van een bromfiets of een rijbewijsplichtige landbouw- of bosbouwtrekker of een rijbewijsplichtig motorrijtuig met beperkte snelheid een overschrijding is geconstateerd van de toegestane maximumsnelheid met 31 kilometer of meer op wegen binnen de bebouwde kom;
    • d. ten aanzien van betrokkene als bestuurder van een motorrijtuig een overschrijding is geconstateerd van de toegestane maximumsnelheid met 31 kilometer of meer op wegen binnen de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden;
    • e. de uitslag van het ingevolge artikel 23, tweede lid, opgelegde onderzoek of van het ingevolge het derde lid, onderdeel a, opgelegde onderzoek, voor zover dit onderzoek is gebaseerd op bijlage 1, onder A, onderdeel IV, geen aanleiding geeft tot ongeldigverklaring van het rijbewijs.

  • 2 Het CBR kan afzien van het opleggen van de in het eerste lid bedoelde educatieve maatregel gedrag en verkeer, indien de mededeling, bedoeld in artikel 130 van de wet, is gebaseerd op feiten of omstandigheden, die al eerder hebben geleid tot een mededeling gebaseerd op feiten of omstandigheden als genoemd in bijlage 1, onderdeel A, subonderdeel IV, en het CBR in het kader van die eerdere mededeling al een onderzoek naar de rijvaardigheid heeft opgelegd.

  • 3 Artikel 9 is van overeenkomstige toepassing.


Bijlage bij de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid 2011 (Hfst A, onderdeel III, rijgedrag)

  • 1. Gevaarzettend rijgedrag waardoor:
    • a) andere weggebruikers of obstakels rakelings worden gepasseerd;
    • b) andere weggebruikers worden klem gereden of de weg wordt afgesneden.


  • 2. Gebrek aan inzicht in risico’s in het verkeer, zoals:
    • a) onvoldoende anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers;
    • b) niet adequaat reageren op bijzondere verkeerssituaties, zoals filevorming;
    • c) niet tijdig onderkennen van de invloed van externe factoren, zoals het weer, de toestand van de weg, het tijdstip, de aanwezigheid van scholen, voetgangersoversteekplaatsen, de specifieke eigenschappen en de toestand van het eigen motorrijtuig en van andere voertuigen en van de vervoerde lading, of wegwerkzaamheden, of van interne factoren zoals het ‘hand held bellen’, afleiding door audiovisuele middelen of vermoeidheid;
    • d) uitvoeren van gevaarlijke inhaalmanoeuvres of inhalen nabij voetgangersoversteekplaatsen, waarbij voetgangers duidelijk in gevaar zijn gebracht;
    • e) met een te hoge snelheid naderen van of inhalen nabij voetgangersoversteekplaatsen of in andere onoverzichtelijke situaties, zoals kruisingen en spoorwegovergangen;
    • f) aanhouden van, gelet op de snelheid waarmee gereden wordt, een te korte en derhalve onveilige volgafstand;
    • g) geen rekening houden met de belangen van andere weggebruikers, zoals het:
      • 1) geen gelegenheid geven tot invoegen bij een rijbaanversmalling, na inhalen, vanaf de invoegstrook;
      • 2) blokkeren van doorgangen of dubbel parkeren.


  • 3. Incorrect samenspel met andere verkeersdeelnemers in het verkeer, dat blijkt uit:
    • a) rijden met een niet aan de snelheid van de overige gelijksoortige verkeersdeelnemers aangepaste snelheid;
    • b) onnodig remmen en stoppen;
    • c) snijden: het niet juist afmaken van de inhaalmanoeuvre door te snel en te abrupt naar rechts of naar links te gaan;
    • d) op te korte afstand volgen van voorliggers;
    • e) onjuist invoegen of onjuist uitvoegen.


  • 4. Duidelijk een gedrag tentoonspreiden dat in strijd is met de essentiële verkeersregels en verkeerstekens ter zake van:
    • a. de plaats op de weg, waaronder begrepen spookrijden;
    • b. het inhalen;
    • c. het verlenen van voorrang;
    • d. het naar links of rechts afslaan;
    • e. het gebruik van lichten en geven van signalen;
    • f. het rijden op auto(snel)wegen: bijvoorbeeld het rijden op de vluchtstrook of het negeren van het rode kruis boven een rijstrook;
    • g. het negeren van een rood verkeerslicht;
    • h. het als bestuurder van een motorrijtuig, niet zijnde een bromfiets, overschrijden van de toegestane maximumsnelheid met 50 kilometer of meer op wegen binnen de bebouwde kom;
    • i. het als bestuurder van een motorrijtuig overschrijden van de toegestane maximumsnelheid met 31 kilometer of meer op wegen binnen de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden;
    • j. het als bestuurder van een bromfiets overschrijden van de toegestane maximumsnelheid met 31 kilometer of meer op wegen binnen de bebouwde kom.



Voor het jongmens op de brommer van hierboven die met 61km/h afgetikt is. "Toevallig" is dat net 31 km harder dan toegestaan zoals bij het vierde lid, punt J omschreven. Supertransparant. :)

Overigens kan je er wel meer van aanvinken in die situatie. Tweede lid, iets met risico's, etc. Maar dat kan je nog beargumenteren ook al win je het niet. 4.j is helder en moeilijk omheen te komen.
 
Laatst bewerkt:
Een Agent hoort aan het CBR te vragen , "Kan deze persoon nog rijden? "
Standaard antwoord CBR is , volg maar cursus ipv te controleren of de persoon nog in staat is om te rijden.
Volgens mij zegt agent tegen CBR: Je hebt een rijbewijs gegeven, maar volgens mij heeft meneer/mevrouw het nog niet helemaal door.
 
<knip>
De psychologie achter de overtredingen is dezelfde.

Het inzicht over de gevolgen bij lange na niet.
Het is ook niet voor niets dat je als 16 jarige niet mag autorijden en/of stemmen.

Neuropsycholoog Jelle Jolles heeft daar al veel over gepubliceerd en geschreven. Best boeiend onderwerp.
 
Volgens mij zegt agent tegen CBR: Je hebt een rijbewijs gegeven, maar volgens mij heeft meneer/mevrouw het nog niet helemaal door.

Eigenlijk moet het CBR dus een bekeuring krijgen wegens verkeerd afgeven rbw :+
Pechtold onder toezicht dus. (zou sowieso moeten :Y)
 
Ok de regels zijn duidelijk.
Maar zoals gezegd €1800 voor een vakkenvuller bij de Jumbo is iets anders als €1800 voor een zakenman.
Ik ben geen zakenman. voor mij is €1800 ook veel geld.
Het zou me thuis een flinke ruzie opleveren , maar ik kan het dan nog wel betalen.
Maar een scholier !!!!!!
Het is meer een straf voor de ouders .
En wie heeft er vroeger niet met de brommer meer dan 60 km/h gereden ? O-) O-) O-) O-)
Als de cursus €500 voor de scholier kost , dan leert hij daar vast en zeker ook wel zijn lesje mee.
 
Ok de regels zijn duidelijk.
Maar zoals gezegd €1800 voor een vakkenvuller bij de Jumbo is iets anders als €1800 voor een zakenman.
Ik ben geen zakenman. voor mij is €1800 ook veel geld.
Het zou me thuis een flinke ruzie opleveren , maar ik kan het dan nog wel betalen.
Maar een scholier !!!!!!
Het is meer een straf voor de ouders .
En wie heeft er vroeger niet met de brommer meer dan 60 km/h gereden ? O-) O-) O-) O-)
Als de cursus €500 voor de scholier kost , dan leert hij daar vast en zeker ook wel zijn lesje mee.
Nogmaals de vraag: Was dat het hele verhaal? Of heeft de persoon zich voor, tijdens of na de staande houding zich op een andere manier 'opvallend gedragen'?
 
Laatst bewerkt:
Ok de regels zijn duidelijk.
Maar zoals gezegd €1800 voor een vakkenvuller bij de Jumbo is iets anders als €1800 voor een zakenman.
Ik ben geen zakenman. voor mij is €1800 ook veel geld.
Het zou me thuis een flinke ruzie opleveren , maar ik kan het dan nog wel betalen.
Maar een scholier !!!!!!
Het is meer een straf voor de ouders .
En wie heeft er vroeger niet met de brommer meer dan 60 km/h gereden ? O-) O-) O-) O-)
Als de cursus €500 voor de scholier kost , dan leert hij daar vast en zeker ook wel zijn lesje mee.

Dwaalt een beetje af van de oorspronkelijke vraag van TS en is iets meer filosofisch. Maar laten we er even vanuit gaan dat we qua financiën één eenheid hebben afgesproken. Natuurlijk werkt de een daar harder voor dan de ander, maar die eenheid hebben we en is de reden dat je niet met je loonstrookje staat te onderhandelen bij de kassa van de supermarkt over hoeveel brood voor jou waard is, relatief ten op zichte van je inkomen.

De gedachte achter inkomensafhankelijke boetes snap ik op zich wel. Scooterboy heeft iets minder te besteden dan de directeur in z'n nieuwe Mercedes.

Anderzijds, als je mij 500,- beboet voor een overtreding baal ik er ook wel van. Hoeveel moet je balen voor je in aanmerking komt voor korting?

En als het niet het balen is maar je inkomen dat de maatstaf is, welke schaalverdeling stel je voor? Beperkt het zich tot de schalen die de belastingdienst hanteert? Maar ik van echt nét in een hogere schaal en ik baal heel extra super dubbel erg?

En we geven scooterboy niet voor niets direct meer dan een ton staal mee om te besturen he. Want de ontwikkeling en verantwoordelijkheid is nog niet helemaal waar het moet zijn. Daar heeft kennelijk een neuropyscholoog een boek over geschreven, allicht is er meer over bekend. Zijn voertuig weegt misschien 150 kilo en gaat ca. 30km/h. Op welke leeftijd kom je weg met een knuffel omdat je de gevolgen niet kon overzien?

Juist omdat de ontwikkeling en verantwoordelijkheid nog niet helemaal zijn waar het moet zijn kom je eerder in aanmerking om een brommer te besturen dan een Panigale of BMW X5. Relatief was zijn overtreding (+100%) net zo groot als waar we een "normale bestuurder" aan houden... "h. het als bestuurder van een motorrijtuig, niet zijnde een bromfiets, overschrijden van de toegestane maximumsnelheid met 50 kilometer of meer op wegen binnen de bebouwde kom; " ...dus zijn de gevolgen en het voertuig dat scootersjonnie bestuurde niet al keurig teruggeschaald naar zijn verantwoordelijkheid, inzicht en inkomen?

Één vast bedrag voor éénzelfde overtreding is zo gek nog niet, je ziet dat ze bij vaststellen wat dan éénzelfde overtreding is al enigzins rekening gehouden hebben met verschillende doelgroepen. Gevoel hoort er niets mee te maken te hebben, z'n lesje leren zal hij allicht ook wel bij 50,- doen maar dat kan ik ook.




Bovendien, als we het hebben over de EMG en andere maatregelen, dan is het bedrag niet bepaald als strafmaat. Het bestaat geloof ik uit 300,- administratiekosten en 1500,- cursuskosten voor de cursus die het CBR ergens voor je afneemt. Alles met een gezonde winstmarge natuurlijk. ;)

Bij de officier van justitie kan je aanvoeren dat je in de bijstand leeft en het dus niet kan betalen of een betalingsregelen nodig hebt. Je kan aanvoeren dat je je rijbewijs heel erg hard nodig hebt. Je kan knelpunten aanvoeren en de OvJ kan daar rekening mee houden. Het CBR geeft je die luxe niet omdat zij niet een strafmaat bepalen maar een maatregel toepassen met een vastgesteld tarief.
 
Laatst bewerkt:
Als je zoiets zou willen egaliseren kan je beter een puntenrijbewijs invoeren. Dan heeft de Mercedes S klasse er net zoveel last van als scooterboy. Maar dat willen we ook niet...
 
Wat nou zo jammer is, is dat geen enkel onderzoek heeft aangetoond dat de EMG helpt. Integendeel er is aangetoond dat ze niet helpen. Elk normaal functionerende instantie die dat weet, houdt er mee op als er geen nut aantoonbaar is. Onderbouwing Dus eigenlijk is na 12 jaar vast komen te staan dat de recidive kans net zo groot is met, als zonder cursus. Derhalve ben ik van mening dat het wel als een straf gezien moet worden want tot gedragsverandering leidt het niet.

Het leidt wel tot gedragsverandering bij degenen die zelf beseffen dat ze schuld hebben. Bij mij op de curuz waren dat er niet zo veel....Wat je eigenlijk best wel weer doet beseffen wat een idioten er op de weg zitten.
 
Die heb ik natuurlijk gelezen. Ik zie daar niet het antwoord op de vraag in kwestie. De kunst is natuurlijk om een antwoord te vinden op de vraag die gesteld is, en niet op een veel makkelijker te beantwoorden stroman-versie ervan :)

Het goede antwoord is; Nee, je kan niet opnieuw een rijbewijs aanvragen. De verplichting tot een EMG blijft staan voor 3 jaar. Als je liever 3 jaar wacht dan kan je daarna gewoon weer een eigen verklaring invullen.

Nogmaals, ik heb het eerder voor je gequote. En als je een beetje je best doet kan je zelf ook wat rondklikken, je hoeft me niet op m'n blauwe ogen te geloven. Heeft niet te maken met een "makkelijker te beantwoorden" of "stroman-versie", heeft te maken met terug lezen. Je zegt immers al vanaf het begin mee te lezen maar het antwoord heb ik je al gegeven met bronvermelding. Probeer het nog eens.
 
Ach, vroeger liep men in zeven sloten tegelijk, tegenwoordig krijgt men een EMG. :P
Mag tegenwoordig ook niks meer..... :?

Met kinderen heb je HALT, vroeger schoenmaat 45 en was het kattenkwaad en nu....HALT en mijn kinderen zouden opgroeien voor galg en rad.._O-
 
Die heb ik natuurlijk gelezen. Ik zie daar niet het antwoord op de vraag in kwestie. De kunst is natuurlijk om een antwoord te vinden op de vraag die gesteld is, en niet op een veel makkelijker te beantwoorden stroman-versie ervan :)

Nou, daar gaan we.


Duur ongeldig verklaring rijbewijs
Het rijbewijs wordt vervolgens voor maximaal 3 jaar ongeldig verklaard. Dit volgt uit artikel 97 lid 2 Reglement rijbewijzen:

“In afwijking van het eerste lid wordt ten behoeve van degene wiens rijbewijs op grond van artikel 132, tweede lid, van de wet ongeldig is verklaard wegens het niet-verlenen van de vereiste medewerking aan de hem opgelegde verplichting zich te onderwerpen aan een educatieve maatregel ter bevordering van de geschiktheid, gedurende een periode van ten hoogste drie jaren na de ongeldigverklaring van het rijbewijs geen verklaring van geschiktheid in het rijbewijzenregister geregistreerd zo lang hij niet alsnog aan die verplichting heeft voldaan.”


Hoofdstuk IV. Verklaringen van geschiktheid

§ 1. Algemeen

Artikel 97

1.
Verklaringen van geschiktheid worden op aanvraag, alsmede op in dit hoofdstuk vastgestelde wijze, en tegen betaling van het daarvoor vastgestelde tarief door het CBR in het rijbewijzenregister geregistreerd ten behoeve van een ieder die voldoet aan de bij ministeriële regeling vastgestelde eisen met betrekking tot de lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorrijtuigen. Het CBR doet van deze registratie mededeling aan de aanvrager.

2.
In afwijking van het eerste lid wordt ten behoeve van degene wiens rijbewijs op grond van artikel 132, tweede lid, van de wet ongeldig is verklaard wegens het niet-verlenen van de vereiste medewerking aan de hem opgelegde verplichting zich te onderwerpen aan een educatieve maatregel ter bevordering van de geschiktheid, gedurende een periode van ten hoogste drie jaren na de ongeldigverklaring van het rijbewijs geen verklaring van geschiktheid in het rijbewijzenregister geregistreerd zo lang hij niet alsnog aan die verplichting heeft voldaan.


3.
Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing in de gevallen waarin de kosten van het onderzoek voor rekening komen van de betrokken rijbewijshouder en het rijbewijs ongeldig is verklaard wegens het niet-verlenen van de vereiste medewerking aan de hem opgelegde verplichting zich te onderwerpen aan een onderzoek naar zijn geschiktheid.

4.
In afwijking van het eerste en derde lid wordt ten behoeve van degene die niet heeft meegewerkt aan een keuring of een onderzoek door gebruik te maken van het blokkeringsrecht bedoeld in artikel 7:464, tweede lid, aanhef en onder b, van het Burgerlijk Wetboek, gedurende een periode van één jaar na de datum van de keuring of het onderzoek geen verklaring van geschiktheid in het rijbewijzenregister geregistreerd.

5.
In afwijking van het eerste lid wordt ten behoeve van degene wiens rijbewijs op grond van artikel 132, tweede lid, van de wet ongeldig is verklaard wegens het niet verlenen van de vereiste medewerking aan de hem opgelegde verplichting zich te onderwerpen aan het alcoholslotprogramma, gedurende een periode van ten hoogste vijf jaren na die ongeldigverklaring geen verklaring van geschiktheid geregistreerd zolang de aanvrager niet heeft voldaan aan artikel 103, tweede en derde lid. Hetzelfde geldt voor degene aan wie:

a. overeenkomstig artikel 118, derde lid, van de wet dan wel op grond van artikel 132b, eerste lid, of 134, zevende lid, van de wet, de verplichting is opgelegd tot deelname aan het alcoholslotprogramma, maar die binnen een periode van vijf jaren na de oplegging van de verplichting tot deelname aan het alcoholslotprogramma niet heeft voldaan aan artikel 103, tweede of derde lid, of

b. na die periode van vijf jaar alsnog de verplichting opgelegd is tot deelname aan het alcoholslotprogramma.


Artikel 132
  • 228

  • 1 Behoudens de bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde uitzonderingen is diegene verplicht zijn medewerking te verlenen aan de opgelegde maatregel, die zich:
    • a. ingevolge artikel 131, eerste lid, aanhef en onderdeel a, dient te onderwerpen aan een educatieve maatregel ter bevordering van de rijvaardigheid of geschiktheid,
    • b. krachtens artikel 118, derde lid, of ingevolge de artikelen 131, eerste lid, aanhef en onderdeel b, of 134, zevende lid, onderdeel a, dient te onderwerpen aan een alcoholslotprogramma, of
    • c. ingevolge artikel 131, eerste lid, aanhef en onderdeel c, dient te onderwerpen aan een onderzoek naar de rijvaardigheid of geschiktheid.

  • 2 Bij gebreke van de in het eerste lid bedoelde medewerking besluit het CBR onverwijld tot ongeldigverklaring van het rijbewijs van de houder. Het CBR bepaalt daarbij op welke categorie of categorieën van motorrijtuigen waarvoor het rijbewijs is afgegeven, de ongeldigverklaring betrekking heeft. Bij ministeriële regeling wordt vastgesteld in welke gevallen sprake is van het niet verlenen van medewerking. Als het niet verlenen van de vereiste medewerking wordt mede aangemerkt het niet voldoen van de kosten verbonden aan het huren of kopen, het inbouwen, het uitlezen, het testen, het kalibreren, het onderhouden en het verwijderen van het alcoholslot op de in het huur- dan wel koopcontract van het alcoholslot aangegeven wijze of binnen de in dat huur- dan wel koopcontract aangegeven termijn of termijnen, alsmede het niet voldoen van de kosten binnen de termijn of termijnen die is of zijn aangegeven bij het besluit waarbij de verplichting tot een van de hierna genoemde maatregelen is opgelegd, of het niet voldoen van de kosten op de in dat besluit aangegeven wijze, van:
    • a. de bij ministeriële regeling aangewezen educatieve maatregelen ter bevordering van de rijvaardigheid of geschiktheid,
    • b. het alcoholslotprogramma, of
    • c. het onderzoek naar de rijvaardigheid of geschiktheid, indien deze kosten op grond van artikel 133, vierde lid, voor rekening van betrokkene komen.

  • 3 Het CBR doet van het besluit mededeling aan bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen of instanties.

  • 4 De ongeldigverklaring is van kracht met ingang van de zevende dag na die waarop het besluit tot ongeldigverklaring aan de houder van het rijbewijs is bekend gemaakt.

  • 5 De houder van het ongeldig verklaarde rijbewijs dient dat rijbewijs, zodra de ongeldigverklaring van kracht is geworden, in te leveren bij het CBR, ook indien de ongeldigverklaring niet alle categorieën betreft waarvoor het rijbewijs geldig was.

  • 6 Indien het rijbewijs dat voor ongeldigverklaring op grond van het tweede lid in aanmerking komt, zijn geldigheid heeft verloren door het verstrijken van de geldigheidsduur, plaatst het CBR een aantekening in het rijbewijzenregister waaruit blijkt dat de houder bij de aanvraag van een nieuw rijbewijs op de bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde wijze dient aan te tonen dat hij, al naar gelang de aard van het onderzoek waarop het in artikel 131, eerste lid, bedoelde besluit betrekking heeft, beschikt over de rijvaardigheid dan wel de lichamelijke en geestelijke geschiktheid die is vereist voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie of categorieën waarop dat besluit betrekking heeft.

  • 7 Voor de toepassing van het tweede, vijfde en zesde lid wordt onder rijbewijs mede verstaan een rijbewijs, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland, waarvan de houder in Nederland woonachtig is.


Anders nog iets, @SadBunny ?
 
Dus samenvattend, zodat we wel antwoord geven op de vraag van TS en ik niet per ongeluk terug val op een veel makkelijker te beantwoorden stroman-versie ervan.

Ik weet van wegmisbruikers dat een EMG cursus erg duur is. Nu zat ik te denken; wat nou als je de EMG cursus weigert, je rijbewijs wordt ongeldig verklaard, en je gaat gewoon opnieuw examen doen? Ik kan nergens terug vinden wat hiervoor in de weg staat?

Er is geen verklaring van geschiktheid voor je geregistreerd (eigenlijk je eigen verklaring als je geen bijzonderheden hebt.) dus je kan sowieso geen rijbewijs aanvragen. Daarmee is het nut van opnieuw examen doen verdwenen. En voor zover ik me kan herinneren moet je eigen verklarings procedure afgerond zijn voor je uberhaupt (praktijk) examen mag doen.

Daar ga ik niet eens een wet van opzoeken, het maakt al niet meer uit, want je kan bij het gemeentehuis geen rijbewijs aanvragen.



Iedereen nu gelukkig of heb ik per ongeluk weer een stroman-versie te pakken?
 
En, omdat ik nu toch een beetje bezig ben geweest en graag een punt maak. Dit was pagina 2, in ieder geval met mijn instellingen. Eerlijk is eerlijk, met de eerste link naar de wettenbundel was het verrot lastig terug te vinden als je niet wist waar je moest zoeken, het staat niet expliciet in de tekst, dat krijg je cadeau. Maar zoals ik al zei, ik heb het eerder geciteerd. Pagina 2 dus, lekker meegelezen vanaf het begin. :t

Je rijbewijs blijft ongeldig tot maximaal 3 jaar.





Als je niet mee werkt aan een onderzoek naar de rijgeschiktheid of het rapport blokkeert (waardoor het CBR geen inzage krijgt in je rapport en geen oordeel kan vellen) dan wordt je per definitie ongeschikt geacht en mag je het na een jaar opnieuw proberen.




Ja, maar in het geval van een EMG moet je dan dus 3 jaar wachten voor je weer een rijbewijs kan aanvragen.
 
En, omdat ik nu toch een beetje bezig ben geweest en graag een punt maak. Dit was pagina 2, in ieder geval met mijn instellingen. Eerlijk is eerlijk, met de eerste link naar de wettenbundel was het verrot lastig terug te vinden als je niet wist waar je moest zoeken, het staat niet expliciet in de tekst, dat krijg je cadeau. Maar zoals ik al zei, ik heb het eerder geciteerd. Pagina 2 dus, lekker meegelezen vanaf het begin. :t
Je hebt je punt gemaakt! :Y
 
Tijdens het leren van mijn theorie (yes het CBR gaat weer theorie examens afnemen!) kwam ik deze passage tegen:



Ik weet van wegmisbruikers dat een EMG cursus erg duur is. Nu zat ik te denken; wat nou als je de EMG cursus weigert, je rijbewijs wordt ongeldig verklaard, en je gaat gewoon opnieuw examen doen? Ik kan nergens terug vinden wat hiervoor in de weg staat?
Tevreden, Rookie?
 
Bedankt voor de serieuze reacties! Ik vind het interessant hoe dit in elkaar steekt (vooral als er dreigementen worden genoemd: Als je de cursus weigert dan is je rijbewijs ongeldig!!!!!)
Zoals ik het dus samenvattend lees krijg je de cursus aangeboden, deze kan je weigeren en na 3 jaar zou je zonder de EMG dus weer je rijbewijs kunnen halen (al dan niet via een examen).
Zoiets, ja.. Met een kruisje achter je naam.
 
Laatst bewerkt:
Anders nog iets, @SadBunny ?
Nee hoor, je hebt volkomen gelijk, ik heb toch een paar posts gemist blijkbaar. Mijn excuses en dank voor je grondigheid *O*

(En toch was het best een leuk avontuur om telefonisch een paar keer door het CBR gepingpongd te zijn en uiteindelijk bij de persvoorlichter uit te komen. Die vervolgens ook het antwoord niet wist. Worth it :) )
 
TS is allang vertrokken en het gaat maar door. :+

Nou ja, het was dan ook maar een infantiele vraag. :+


Om deze discussie te voeren is het noodzakelijk je te identificeren met iemand die een EMG opgelegd wordt.

Ik vind de vraag juist infantiel.

Volgens mij heb jij niet eens een motorrijbewijs.

Nee, ze zijn genaaid door de politie. Zeggen ze. :+

62 maar, ging dat ding niet harder? Lijkt mij geen reden voor een EMG.

Afijn, je snapt het wel. Op de puur hypotetische vraag is er een puur hypotetisch antwoord mogelijk, jij speelde niet mee. :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan