Je grootste blunder op de motor

geen blunder, wel een mooie anekdote: tijdens het afrijden (1980) al een zijstraatje over het hoofd gezien, daarna het knipperlicht vergeten uit te zetten. Ik dacht "dat wordt niks meer" toen ik over een vette(diesel)plek bij het station rijd. Achterzijde breekt uit, en door een schrikreactie (of misschien toch die ervaring van de crossbrommers) trek ik als een volleerde speedwaycoureur de motor driftend door de bocht. Ik stop, de examinator stapt uit, "meneer, een geweldige motorbeheersing, u bent geslaagd".
Nooit meer zo gedrift daarna :-)
 
Een van de meest domme actie's:
(buiten het schijfrem slot, wat ik ver bij mij vandaan houdt)

Ketting smeren van Catje..
Men neemt de bike lift, zet poes recht overeind, lift er onder, jiffy ingeklapt,
contakkie aan, in zijn 2.
Pruttel pruttel, smeer smeer (ooohzo handig, geen vieze handjes, en lekker snel klaar) .

Weer in zijn vrij (stel je voor dat we dat vergeten, willen we niet), contakkie uit en hup, lift er weer onder vandaan.

SMEK!!!!

Daar lag ie op een oor, en daar sta je dan HÉÉL appelig te kijken
met de bikelift nog in je hand B|

===============================================================================
Of ook wel een leuke:

Koude winterdag, R1 de schuur uit.
Schuur afgesloten, contakkie aan, choke er op starten.
Oordopjes in, jasje dicht, helmpje op, handschoentjes aan.
Jiffy in, en de woonwijn wijk uit rijden.

Rij de erf af, voel de achterkant uitbreken en uit reactie corrigeren met het gas ietwat terug te draaien (choke er nog vol op uiteraard)
SMEK!!!!
R1 op zijn oor, tussen mijn benen in (zelf nog staand op het wegdek).

Kijk links, kijk rechts, geen BUUR te zien :$
Ding overeind getilt en op het werk de schade maar eens bekeken B|
Klein krasje..

======================================================================================

Verder ga ik wel stuk hier van wat er allemaal gebeurt.
Allemaal zo herkenbaar _O- _O- _O- _O- _O- _O-
 
Zo, twee jaar later... :P

Bij m'n moeder in de buurt is een parkje waar sinds een jaar ofzo opeens een flinke met gras begroeide heuvel staat. Steeds als ik die zie denk ik: oeh daar wil ik met het Versysje eens overheen. :P
Maarja, ben steeds met de auto want dochterlief van anderhalf is vrijwel altijd mee als ik die kant op ga.

Gisteravond had moeders moeite met haar laptop. Ik ging de ZRX toch even testen dus ik ben maar even die kant op geweest. Toen ik de straat weer uitreed zag ik die heuvel. Hmm, dit is niet m'n lichte allroad... mwoah, kan wel joh! Staat stoer!
Begon heel goed, maar halverwege gleed m'n achterwiel weg (vochtig gras) en lag ik met 250kg staal op de kant. Gelukkig niet bovenop me.

Kon met heul veul moeite het ding weer overeind zetten... en ja, dan sta je nog steeds op een schuine helling. Op gaan zitten en zachtjes de rem iets los en dan maar hopen dat we niet nog eens omgaan tijdens het naar achteren rollen. Was blij toen ik 'm weer op de standaard kon zetten. :')

Gelukkig geen schade. Nogal dom, want een uurtje eerder had het nog geregend dus vochtig gras had ik kunnen verwachten.
 
Niet op een moto maar wel op mijn brommer toen ik 17jaar was. Mijn kameraad woonde toen in een doodlopende straat en ik ging eens een wheelie demonstreren :] |(Ik wil het stuur omhoog trekken maar mijn rechtervoet stond totaaaaal verkeerd op de voetsteun...
Bijgevolg vloog de brommer rechtdoor en ik zat mooi op mijn achterwerk te midden van de straat :} :?
Schade aan de brommer en pols gebroken :$ Was een lesje om nooit meer te vergeten :-) :-)
 
Vlak voor een toertocht de motor nog even snel afgetakt. Met zijn allen verzamelen en nog even babbelen voor vertrek.

Iedereen stapt op de motor en start. Maar ik kreeg mijn motor met geen mogelijkheid aan. Raar, net nog zo'n 8 km gereden om te tanken en was er geen vuiltje aan de lucht. Een andere rijder uit de groep merkt dat ik mijn motor niet gestart krijg. Hij stapt af en sjokt naar mij toe. KLIK, noodstop eraf en motor startte weer. Sindsdien het eerste waar ik naar kijk als de motor maar even niet direct aan gaat.

(hij heeft het zelf trouwens bij de TT van Assen gehad. Omstanders hadden de tong op het asfalt toen hij opeens zag dat de noodstop aan stond. heeft toen niet durven zeggen wat het was, maar gewoon heel lief gevraagd of ze nog 1 poging wilden doen)
 
Ik tijdens afrijden rij een paar honderd meter en verrek ik hoor niks door het oortje.
Ik stop en zeg hij doet het niet ik hoor niks.
Instructeur nerveus geen reserve bij hem.
Uhhhh wat hangt er naast me aan een draadje?
Ja vergeten in te doen en wel helm opzetten.
Wel geslaagd.
 
Tja, het heet niet voor niks een noodstop toch? Gewoon motor afzetten met het sleuteltje bij het tankstation, heb je toch nodig om je tankdop te openen. Gebruik die noodstop nooit. Behalve die ene keer dat ik er tegenaan stootte toen ik een automobilist wilde bedanken die even ruimte maakte voor het stoplicht. Vervolgens sloeg de motor af, het licht ging op groen en had ik geen idee waarom hij was afgeslagen. Stond ik keurig vooraan het stoplicht iedereen op te houden :+

Net zoals ik ook al eens bij het tankstation de motor niet gestart kreeg omdat m'n standaard uit stond, waar ik pas achter kwam toen ik met een weigerende motor tussen m'n benen naar de parkeerhavens voor de shop was gehobbeld en bij het willen uitklappen van de standaard erachter kwam dat die al uit stond. Of die ouwe Duc waar de standaard-sensor ontbrak, daar kwam ik het bochtje na het tankstation achter... Het kopen van dat ding was overigens mijn grootste motorblunder, maar da's weer een heel ander verhaal.
 
Ik ging op mijn toenmalige ZZR1100 vanuit Schiphol rond 22:30 uur naar huis en op de A5 merkte ik dat ik alleen stadslicht had. Stoppen en kijken of ik iets vreemds zag. Dus niet en met het nachtkaarsje naar huis. De volgende ochtend halve kuip moeten demonteren om bij het lampje te komen. Die vervangen, maar zonder resultaat.

Komt mijn schoonzoon even kijken wat ik aan het doen was. Vertel het verhaal, het enige wat hij doet is rommelen aan de rechter stuurhelft en het licht deed het weer. Wat blijkt, net boven de startknop zit een schuifje waarmee je het licht aan doet. Daarna zakte hij op zijn knieën van het lachen. 😁

Het was mij niet opgevallen omdat ik altijd import motoren had gehad en bij die motoren brand het licht altijd.

Wel is het jammer dat ik er regelmatig aan herinnerd wordt.🤨
 
Super zenuwachtig bij m’n AVB. Was m’n 2e keer, eerste keer ook gezakt door zenuwen. Ik mocht de 2e keer kiezen waarmee ik mocht beginnen (lief aankijken helpt) en ik wilde eindigen met langzaam.
Alles ging mwuah, had al 2 fout. En toen kwam ik bij het laatste onderdeel. Lopen met de motor.

Komt ‘ie. Ik ernaast gaan staan, stuur vast met trillende handjes. Gaat dat ding niet vooruit. Zweet brak me uit. Wat doe ik nú weer verkeerd? En die 2 mannetjes maar kijken. Ik koppeling inknijpen.. Oh nu gaat ‘ie wel vooruit!! Ik dacht, dan maar zo.
De examinator vond het een beetje zielig en zei uiteindelijk, je bent ‘m vergeten in neutraal te zetten meis. Gaat een beetje moeilijk vind je niet?

Uiteindelijk wel geslaagd :+
 
Laatst bewerkt:
Een van de meest domme actie's:
(buiten het schijfrem slot, wat ik ver bij mij vandaan houdt)

Ketting smeren van Catje..
Men neemt de bike lift, zet poes recht overeind, lift er onder, jiffy ingeklapt,
contakkie aan, in zijn 2.
Pruttel pruttel, smeer smeer (ooohzo handig, geen vieze handjes, en lekker snel klaar) .
Dat is inderdaad een flinke blunder, op die manier je ketting smeren. Op internet staan genoeg onsmakelijke foto's die ervoor zullen zorgen dat je nooit meer op die manier je ketting zult smeren. Gewoon lekker je wiel/ketting draaien met het handje.
 

Bijlagen

  • SmartSelect_20200512-221848_Google.jpg
    SmartSelect_20200512-221848_Google.jpg
    182,1 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn eerste motor, een Bandit 600 uit '96, kocht ik bij een particulier. Zo'n Bandit heeft nog een mooi ouderwets benzinekraantje en geen benzinemeter. De terugrit verliep prima, maar bijna thuis begon de motor te pruttelen. Ik kijk in de tank en ik zie nog een laagje benzine zitten. De benzine is dus niet op. Verder naar huis gesputterd en daar aangekomen een hele mail naar de verkoper geschreven over de teleurstellende aankoop. Van wie het idee kwam om de reserve eens te proberen weet ik niet meer, maar het probleem was daarmee in ieder geval opgelost. :+

Later ging ik mee met een georganiseerde motorreis door Zuid-Limburg en de Eifel. Na een stop bij een lunchroom in de Eifel moest de hele groep weer de weg op. Een vent op een BMW GS besloot op de linker rijbaan te gaan staan om verkeer van links (dat er overigens niet was) tegen te houden. Naar rechts kijkend rij ik de weg op en mis op een haar na die vent op de BMW. :+ Gelukkig maar, want anders was het reisje toch een stuk minder gezellig geeindigd.

Daarna kocht ik mijn huidige Bandit 1200 en ik besloot in de zomer maar meteen een solotripje door de Ardennen te maken. Dat was geen onverdeeld succes, want zonder voorbereiding en navigatie rij je niet vanzelfsprekend een fijne route. Maar vervelender werd het toen ik besloot een traag busje in te halen, en een VW Kever die voor het busje reed, op hetzelfde moment besloot om te keren. Toen zat mijn motor zeg maar in het spatbord van de Kever en lag ik op de grond. Uiteindelijk heel veel mazzel gehad dat ik ongeschonden ben gebleven en ook de motor maar licht beschadigd was. Dat had veel erger af kunnen lopen... Na het ongeluk met een scheef stuur naar huis gereden, misschien ook meer geluk dan wijsheid. :')

20180804_114523.jpg
 
Dat is inderdaad een flinke blunder, op die manier je ketting smeren. Op internet staan genoeg onsmakelijke foto's die ervoor zullen zorgen dat je nooit meer op die manier je ketting zult smeren. Gewoon lekker je wiel/ketting draaien met het handje.

Vindt het sowieso bijzonder knap HOE je dat UBERHAUPT voor elkaar krijgt.
Oud collega mist ook een topje hier en daar...
 
Vlak voor een toertocht de motor nog even snel afgetakt. Met zijn allen verzamelen en nog even babbelen voor vertrek.

Iedereen stapt op de motor en start. Maar ik kreeg mijn motor met geen mogelijkheid aan. Raar, net nog zo'n 8 km gereden om te tanken en was er geen vuiltje aan de lucht. Een andere rijder uit de groep merkt dat ik mijn motor niet gestart krijg. Hij stapt af en sjokt naar mij toe. KLIK, noodstop eraf en motor startte weer. Sindsdien het eerste waar ik naar kijk als de motor maar even niet direct aan gaat.

(hij heeft het zelf trouwens bij de TT van Assen gehad. Omstanders hadden de tong op het asfalt toen hij opeens zag dat de noodstop aan stond. heeft toen niet durven zeggen wat het was, maar gewoon heel lief gevraagd of ze nog 1 poging wilden doen)

Oh, dit heb ik ook al 'n keer gehad, vlak voor 'n groepritje. Startknop, niks, jiffy is ingeklapt, hij staat in N, wat zeikt dat ding nou...

Voorrijder sjokt op me af, kijkt naar m'n stuur en prikt direct met z'n wijsvinger op de killswitch.

... beetje sneu-ig, maar er kon tenminste om gelachen worden. 🥴
 
Mijn vader had haar op het topje van zijn wijsvinger groeien. Die is als jochie zo wijs geweest om de ketting van z'n brommer er opnieuw om te leggen met een draaiende motor (ik meen zelfs nog rijdend, maar was er uiteraard niet bij). :P
Hebben ze in het ziekenhuis z'n vinger tegen z'n borst aan laten groeien en daar omheen gesneden.
 
Weinig, slechts één keer, eind ‘70 volgas bij de stoplicht en dan voluit door de versnellingen, zal 160-180 gereden hebben. Uit laten rollen bij de volgende verkeerslichten. Komt er een motorrijder naast me en tikt me op de schouders, weet je zo’n eentje in een politie pak........

Vizier omhoog: volgende keer wel even rustiger aan hè werd mij gezegd......De broer van een vriend herkende me.
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad een flinke blunder, op die manier je ketting smeren. Op internet staan genoeg onsmakelijke foto's die ervoor zullen zorgen dat je nooit meer op die manier je ketting zult smeren. Gewoon lekker je wiel/ketting draaien met het handje.

Die les heb ik (gelukkig) in mijn brommertijd al geleerd. Ketting was er onderweg af gelopen. Brommer op de bok, mijn ene hand geleidt de ketting op het kettingwiel, de ander draait het wiel, en tjakka, vinger er tussen. Pijnlijk, maar gelukkig niets aan over gehouden.
 
Nog een mooi Annekedote:

Op school had ik leuk contact met een kleine blondine. Ze nodigde me uit om over een week naar de camping in Noordwijkerhout te komen. Prima idee, dus ik op de XL350R (Heb 'm nog steeds!) naar Noordwijkerhout.

Ze bleek ook een zusje te hebben. Twee jaar jonger, net zo klein en blond, maar een stuk uitdagender. Binnen 10 minuten had ze me versierd. Het werd een hele leuke dag, lekker weer, zon, zee, strand, en veel geflikflooi. De relatie tussen beide zussen stond op scherp, maar ja, liefde is niet te sturen.

Aan het einde van de dag werd het tijd om te gaan. Ik zet de choke en het contact aan, en trap de motor aan. Maar na 10x kicken nog steeds niets. Ik ga er nog eens goed voor staan, en kick nog eens 10x. En nog eens. Inmiddels loop ik rood aan, en doe ik mijn motorjas weer open, en m'n helm weer af.

Inmiddels merk ik dat mijn nieuwe liefde me met een nogal gemeen glimlachje aan zit te kijken.
Ineens ligt ze dubbel van het lachen, en zet de dodemansknop op "ON".

We zijn nu 23 jaar later nog steeds samen gelukkig!
(En met m'n schoonzusje is het ook helemaal goed gekomen)
 
Mijn grootste blunder.
Mijn grootste blunder was toen ik zag dat mijn band eraan kwam (maar nog wel voldoende profiel had hij) en na een rit van 1,5/2 uur dat ik keek zat ik spontaan op het ijzerdraad in het midden.

Mijn kleinste blunder: Toen ik na een lange periode niet enduro te hebben gereden weer ging rijden en wanneer ik wou remmen mijn voor rem gebruikte en hierdoor aan het glijden was (en uit reactie weer gelukkig rem losgelaten).
 
Terug
Bovenaan Onderaan