Honda Hornet Forum Deel 21

Weet iemand de onderhoudsinterval voor een 600 met carburateurs? Heb zelf een 900, maar een vriendin heeft een leuke 600s gezien uit 2004.
 
Iemand wel eens de voorvork olie van zijn Hornet 900 vervangen? Hij rijdt nog prima en plaatsen van progressieve veren ben ik ook niet van plan maar met 35.000 km op de teller vraag ik me af of dat de olie ooit vervangen is en behoort volgens mij gewoon bij het onderhoud maar wordt vaak vergeten/overgeslagen.

Na wat zoekwerk op internet lijkt het vrij eenvoudig.
Is het ook zo eenvoudig als vorkpoot eruit halen, dop aan de bovenzijde los draaien en leeg gieten in maatbeker. Vervolgens weer dezelfde hoeveelheid nieuwe olie terug erin en terug plaatsen?
 
Iemand wel eens de voorvork olie van zijn Hornet 900 vervangen? Hij rijdt nog prima en plaatsen van progressieve veren ben ik ook niet van plan maar met 35.000 km op de teller vraag ik me af of dat de olie ooit vervangen is en behoort volgens mij gewoon bij het onderhoud maar wordt vaak vergeten/overgeslagen.

Na wat zoekwerk op internet lijkt het vrij eenvoudig.
Is het ook zo eenvoudig als vorkpoot eruit halen, dop aan de bovenzijde los draaien en leeg gieten in maatbeker. Vervolgens weer dezelfde hoeveelheid nieuwe olie terug erin en terug plaatsen?
Zou de fabriekshoeveelheid aanhouden. Normaal wordt dat met een afstand aangegeven. Dus zoveel cm onder de rand.
 
Iemand wel eens de voorvork olie van zijn Hornet 900 vervangen? Hij rijdt nog prima en plaatsen van progressieve veren ben ik ook niet van plan maar met 35.000 km op de teller vraag ik me af of dat de olie ooit vervangen is en behoort volgens mij gewoon bij het onderhoud maar wordt vaak vergeten/overgeslagen.

Na wat zoekwerk op internet lijkt het vrij eenvoudig.
Is het ook zo eenvoudig als vorkpoot eruit halen, dop aan de bovenzijde los draaien en leeg gieten in maatbeker. Vervolgens weer dezelfde hoeveelheid nieuwe olie terug erin en terug plaatsen?
Maintenance boek (1e post van dit topic) staat prima beschreven hoe je de vloeistof kan verversen (bij disassembly / assembly van voorvork). Als je stopt nadat ze de vloeistof eruit hebben gepompt (disassembly) en weer begint waar ze bij de assembly de vloeistof erin gieten moet dat wel goed komen. Staat ook duidelijk een volume bij voor de vloeistof en een afstand van de vloeistof tot bovenkant poot. Let er dan ook op dat je meet zonder veer in de poot.
 
Duidelijk! Aangezien we niet echt op vakantie kunnen misschien tijdens mijn vakantie maar eens even voor gaan zitten.
 
Was er even mee gecrashed (iets te gek insturen bij 7 graden) en wat glijschade opgelopen, maar dit was gelijk een mooie gelegenheid om, na herstel van 5 gebroken ribben en een klaplong, de tank te vervangen. De tank die erop zat was al niet zo netjes meer. Daarnaast de carburateurs gesynchroniseerd en er bleek een veertje van de vacuumschuif cilinder 1 te zijn gebroken. De motor start na vervangen veel beter koud en loopt ook soepeler stationair.

De Hornet ziet er nu beter uit dan ooit! Opperbeste staat, rijdt als nieuw (beter nog met de aangepaste demping en vering en 30 kilo minder).

PS: Iemand nog een schade tank kopen?
 

Bijlagen

  • 3BBE8B56-0F21-486D-A536-3950E1C3C666.jpeg
    3BBE8B56-0F21-486D-A536-3950E1C3C666.jpeg
    2,6 MB · Weergaven: 26
  • C6B30F9A-3829-4DE2-9A8B-183F7B047319.jpeg
    C6B30F9A-3829-4DE2-9A8B-183F7B047319.jpeg
    2,1 MB · Weergaven: 29
Zouden jullie misschien objectief met mij mee kunnen kijken? Op basis van deze twee advertenties, waar zou jullie voorkeur dan naar uit gaan?



Ik begrijp dat je het pas weet als je ze echt ziet, maar ik vroeg me af wat jullie er zo op het eerste gezicht van vinden.
 
Van beide moet je wat meer info vragen betreffende uitgevoerd onderhoud (wanneer laatste beurt gehad en wat is er toen uitgevoerd, hoe is de staat van de banden, remmen en ketting &tandwielen enz). Daarnaast zijn het twee verschillende modellen, vanaf 2004 kreeg je de upside down voorvork. Die heeft toevallig 24.000 km gelopen en dan moeten de kleppen gesteld worden. Vraag dit even na want dit kost wel een €300 ongeveer. De andere heeft 46.000 km gelopen en zou over 2.000 km ook weer kleppen moeten stellen.

Als je meer info van de onderhoudshistorie hebt kunnen we meer inschatten
 
Beide geven aan de motor net (een jaar of paar weken) in hun bezit te hebben en dat de vorige eigenaar de motor nog aan hun verkocht heeft met een beurt. Betreft degene uit 2005 is dat een jaar geleden. Degene uit 2004 heeft de motor net 2 weken in bezit maar heeft het geld eigenlijk toch nodig. Onder die zitten ook nieuwe banden.

Eigenlijk komt het er op neer dat ze beide niet inhoudelijk veel over de onderhoudshistorie kunnen vertellen.
 
Ik persoonlijk zou dan voor de eerste gaan maar wel even goed onderhandelen over de prijs, de laatste beurt is dan een jaar geleden geweest en bij de 24.000 km krijg je een grote beurt incl klepspelling controleren.

En als je er geen kennis van hebt wel even iemand meenemen die de motor goed kan beoordelen.

De tweede motor heb je EN geen onderhoudshistorie van EN ik vind het vreemd dat hij nu ineens snel weg moet. Daarnaast komt daar ook de klepspelling aan tenzij hij kan bewijzen dat die inderdaad meegenomen is met het onderhoud
 
Ik ben het met je eens, vond het ook vreemd om te lezen dat hij dan zo snel weer weg moet.

De afspraak voor de eerste uit 2005 staat voor aankomende zaterdag, ik neem iemand mee die heel veel van de techniek afweet.
De verkoper is akkoord gegaan met mijn bod van 2500 (die had ik niet zien aankomen) Is dat volgens jou een nette prijs?

Ik heb altijd last van de eeuwige twijfel en het ritje is er ook een van even ruim 2 uur. Als ik het zeker zou weten zou ik me niet zo bezwaard voelen richting degene die met me mee gaat. 😅
 
Ligt er een beetje aan wat er aan onderhoud moet gebeuren. De km stand is wel laag dus op zich denk ik dat €2500 niet direct slecht is. Hou er wel rekening mee dat je wellicht de kleppen moet checken en een beurt. Maar misschien dat die persoon die meegaat dit voor je kan doen?
 
Jazeker, hij had al opgezocht wat de interval is van de kleppen controleren bij een Hornet en stelde me al op de hoogte daarvan, het beurtje had hij ook aangeboden. Alleen had hij op internet gelezen (motor-forum geloof ik?) dat het kleppen controleren bij 40.000 moet gebeuren? Hoe dan ook kost het bij hem gelukkig minder dan bij een zaak in de buurt.
 
Interval van de Hornet is 24.000 km, ik weet dat Yamaha (ik heb een fazer gehad) een interval van 40.000 heeft. Maar als hij het kan zou ik het gewoon meteen doen. Kans is groot dat het bij controle blijft maar toch.
 
Dan zijn we in elk geval op tijd! Liever dat er naar wordt gekeken dan dat het uitgesteld wordt inderdaad.

Wat me nu opvalt is de lage kilometerstand en dat de motor in 2010 pas in Nederland is gekomen. Is dat nog alarmerend/opvallend? Je leest nu natuurlijk zoveel over teruggedraaide tellerstanden..
 
Terugdraaien van de km stand kan ook met een Nederlandse motor, daar is ook geen controle op dus zou ik me niet druk om maken. Kijk gewoon of de gebruikers sporen een beetje overeen komen met de km stand. Zijn de remschijven bijvoorbeeld helemaal ingesleten of de rubbers op de voetsteunen op dan is 24000 wel vreemd
 
  • Leuk
Waarderingen: Mar_
Terug
Bovenaan Onderaan