Mooi op zijn wielen

Vorig jaar heeft er één gewonnen toch die een deurtje aan zn bak gezaagd had toch?😱

Ja dat was heel gaaf gedaan.................................................................................... NOT
en een vrouwtje met een tanga slipje aan haar span won ook een prijs
Puur eigenbouw jonguh
 
Ik ben met de Triumph op nogal chaotische wijze bezig. Met als gevolg dat de grote lijn er wel in zit maar er nog bijna niks helemaal is afgewerkt.
Om een beetje orde in de chaos te scheppen heb ik hem helemaal afgebroken en ik ga hem van de basis af opnieuw opbouwen.
En daarbij werk ik alles af wat ik vast pak.
In theorie moet er dan een punt komen waarop dit zijspan de weg op kan.
Nou ben ik er al een tijdje mee bezig en al doende leert men. En er is sprake van voortschrijdend technisch inzicht.
En dus kan het gebeuren dat ik niet meer echt tevreden ben met iets wat ik 2 jaar geleden gemaakt heb.
Zoals de glijlagers in de achterbrug.
Niet af te stellen, lastig te monteren en het ziet er niet uit.

IMG-20170927-WA0006.jpg


Het probleem waar ik tegenaan liep was dat de as heel dicht tegen het blok aan loopt. En glijlagers bouwen kleiner dan kogel of kegellagers dus kon de hartlijn dicht tegen het blok komen. Met voldoende wanddikte in de buis.

Om nou toch
kegellagers te kunnen toepassen heb ik 2 excentrische bussen uit hoogwaardig staal gedraaid

IMG-20200425-WA0001.jpeg


De kleinste wanddikte is 2,5 mm.
Hierdoor blijft er net genoeg speling tussen de brug en het blok.
2,5 mm is met normale constructie buis niet genoeg maar met het gebruikte hoogsterkte staal kan het wel.

De bussen zijn in een buis gelast met een wanddikte van 5 mm

20200425_085008.jpg


De oorspronkelijke lagering is bedankt voor de leuke tijd samen

IMG-20200426-WA0031.jpg


En de achterbrug wordt, na een stukje verlengd te zijn, netjes op maat gekotterd voor de nieuwe bus.

20200427_172634.jpg


De boel is gelast, schoortje erin, nog wat busjes gedraaid voor de keerringen en zo en het zit als gegoten.
Veel compacter, eenvoudiger te monteren en goed af te stellen

20200427_201125.jpg


Nou nog een paar lipjes eraan lassen voor de vering en zo en dan is dit stuk echt helemaal klaar.
We komen er wel
 
Er was nog een dingetje waar ik niet helemaal tevreden over was.
20200522_142621.jpg


Het subframe was ook het resultaat van heel veel uitproberen, bouwen, slopen en uiteindelijk dus niet helemaal naar mijn zin.
En omdat er vanwege de gewijzigde lagering van de achterbrug wéér een aanpassing nodig was heb ik de knoop maar doorgehakt en een nieuw subframe gemaakt.
Eerst het oude heel nauwkeurig ingemeten zodat de draagarmen exact terug op de juiste plaats komen.
En daarna zagen, boren, lassen met dit als resultaat.

20200522_142319.jpg
20200522_142337.jpg


En het past nog ook
20200522_143954.jpg
20200522_144007.jpg


Overal waar ik kon heb ik het aan het frame vastgeschroefd
4 stuks M10 bouten waar de middenbok heeft gezeten. 2 stuks M12 waar ook het blok mee vastzit, en dan nog 2x M8 bij de linker voetsteun

20200522_150221.jpg


De horizontale buis boven de uitlaat koppelt de linker en rechter kant van het frame. Zo wordt de kracht aan de voorkant ook mooi verdeeld.

Het was weer leuk bankwerken.
Nou weer verder met opbouwen.
 
petje af hoor, hoe lang heb je er naast gezeten om te kijken en dit te bedenken?
 
petje af hoor, hoe lang heb je er naast gezeten om te kijken en dit te bedenken?

Dat viel eigenlijk best mee. De grote lijn van het frame had ik al in mijn hoofd zitten en omdat ik wist waar ik heen wilde, waar alles moest komen dus, hoefde ik alleen nog maar te bedenken hoe ik bepaalde details wilde maken.
 
Zoetjesaan weer wat gedaan.
Een van de laatste dingen die nog aan het subframe gedaan moet worden is de bevestiging van de achterrem pompen.
Ik heb er dus 2, eentje voor het zijspanwiel en eentje voor het achterwiel.
Om de juiste balans te kunnen afstellen heb ik een wipmechanisme gemaakt zoals op old school race auto's zat.
20200720_150118.jpg

20200720_155632.jpg


Nog een rempedaaltje erbij en het is weer bijna klaar
20200720_155023.jpg


Nou dus nog een steuntje aan het subframe
 
Geen mooier werk dan zichtwerk. Ik heb de linkervoetsteun met het schakelpedaal ook maar gemaakt. Ook al is rijden nog ver weg, dan kan ik in ieder geval een beetje fatsoenlijk proefzitten. Da's al wat toch.

Eerst de voetsteun. Aluminium asje voorzien van linkse en rechtse schroefdraad. Lekker grof en door elkaar heen
IMG-20200727-WA0000.jpeg


Daar heb ik een paar langsgroeven in gefreesd. Dat ging wonderwel met een freesje van de bovenfrees

IMG-20200727-WA0005.jpeg


De juiste boring erin gemaakt en een schuin kantje eraan om het af te maken en dan krijg je dit

20200727_132903.jpg


Het schakelpedaal moet instelbaar zijn en dat heb ik opgelost door 2 busjes met bijbehorende armpjes in elkaar te laten passen. De buitenste kan vastklemmen op de binnenste en die draait op zijn beurt rond het asje waar ook de voetsteun aan vast zit.
Dus een paar busjes en plaatjes

IMG-20200727-WA0016.jpeg


Aan elkaar gelast

IMG-20200727-WA0025.jpeg


En dat valt dan zo in elkaar

IMG-20200727-WA0030.jpeg


Er zitten een paar bouten in de weg dus de schakelstang is een plaat met een knikje in de hoogte geworden
Een paar racegaten erin voor het leuke

IMG-20200728-WA0010.jpeg
 
Keurig! Ik wou dat ik zo mooi lassen kon...
Da's een kwestie van goeie spullen en veel oefenen (en wat talent)
Ik vind dat jij je goed red met je drieknakenMig + branblusser. Als je jouw lassen van nu vergelijkt met toen je net met Scchwenker 1 begon..... :X
 
Da's een kwestie van goeie spullen en veel oefenen (en wat talent)
Ik vind dat jij je goed red met je drieknakenMig + branblusser. Als je jouw lassen van nu vergelijkt met toen je net met Scchwenker 1 begon..... :X

Veel doen inderdaad
En vooral bij tig lassen is de voorbereiding heel belangrijk. Alles goed schoon maken en zo goed mogelijk aan laten sluiten. Da's het halve werk
 
Wat een kunstwerk weer! Hoop hem eens real life te zien, dan heb je echt wat om te kijken.:}
 
Er is weer wat veranderd. Ik ben niet eigenwijs en vatbaar voor redelijke argumenten. Dus als Kwastert zegt dat een mooi motorgeluid eigenlijk niet meer van deze tijd is dan sta ik daarvoor open. Als je dan dezelfde trend in de bladen en nieuws leest dan draag ik graag mijn steentje bij aan het positieve imago van motorrijders in het algemeen en zijspannen in het bijzonder.
Dus de eigenbouw demper is eraf en de standaard demper zit erop. Met een paar kleine aanpassingen om het te laten passen.
Beetje jammer dat de voorste draagarm speciaal voor de eigenbouw demper wat hoger geplaatst was en dat dat nu in de weg zit. Maar daar zie je straks toch niks meer van.
20200804_205342.jpg
20200804_201527.jpg
20200804_201538.jpg


Hij ligt er mooi in, al zeg ik het zelf

Nou ik toch met het leidingwerk bezig was ben ik ook maar aan de koeling begonnen

20200804_201556.jpg


Het leidingwerk wordt aluminium met hier en daar een stukje slang om trillingen en uitlijnfouten op te vangen.
Ook de vuldop komt in een eigenbouw knutselwerkje

20200804_201609.jpg


En dan zit ik nog met een vraag over dit losse slangetje
20200804_202310.jpg

In het originele koelsysteem zit dat in de radiator in de onderste helft, net boven de uitlaatkant zogezegd. Tussen dit slangetje en de inlaatkant zit een schotje met een 3 mm gaatje

Zo ongeveer
20200804_201623.jpg


Wat is de functie van dat slangetje?
Is de aansluiting van dat slangetje heel kritisch of kan ik dat gewoon bij de koude of warme kant aansluiten?
Of kan ik het gewoon afpluggen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan