Draadeind als as? Ja of nee

martin117

Plan "B", altijd plan B
13 jun 2014
7.933
8.834
Deventer
Door de USD in de Monkey is mijn as te kort.
Ben al aan het rond kijken geweest, maar alle assen die ik vind zijn te dik.

Is er wat op tegen een draadeind te nemen?
Kan het kwaad dat er over de hele lengte schroefdraad zit?

Anders de achter as nog ff opmeten, of die lang genoeg is,moet ik die bestellen.

Draadeind zou makkelijker zijn,heb ik wel op de plank liggen.

Of heeft iemand wat liggen?
Voor as is 10mm, lengte ongeveer 25 cm
 
Dat is zo, maar als het over breken gaat: Die as heeft zijn zwakste punt dan aan het eind met het schroefdraad zitten. Een as is op treksterkte net zo sterk als zijn zwakste punt en dat is bij identieke treksterktes de schroefdraad. Daar is de as dus net zo kwetsbaar als een draadeind
Denk dat er ook wel verschil in zit of het een gerolde draad of gesneden draad is.
Draadeind is gerold,zelf gedraaide as is gesneden dus materiaal weg genomen.
Voor mij worden er titanium assen gedraaid en heb geinformeerd bij een bedrijf die een schroefdraad erop kan rollen,is wel sterker.
 
Ja er zijn altijd verschillen in verschillende behandelingen. Rollen is echt zo veel beter dan snijden. verdichting, structuurbehoud. Daarom is die motorblokbout van @Zot zo'n onwijs goed idee. Draadeind is dan overigens wel weer gerold.
 
Neem een gerold draad eind. Ben je de discussie over kerf werking en het ontbreken van materiaal kwijt.
Honda crf heeft een holle aluminium achter as.
Geloof mij, als die besluit te breken rij ik met een draadeind naar huis
En RVS zou ik zeker niet gebruiken, voor een Honda monkey is het wel weer okay.

en roofmate dakplaten nemen wel degelijk vocht op. Niet zo snel als tempex maar verbazend veel.

5 aderig kabel 2,5 kwadraat, iemand dat wel eens bij Ali besteld?
 
honda-cb750k2-four-1972-usa-frame_bigma000039f39_9887.gif


oude cb750

dus gewoon ff met je rolmaat naar de sloop
 
Neem een gerold draad eind. Ben je de discussie over kerf werking en het ontbreken van materiaal kwijt.
Honda crf heeft een holle aluminium achter as.
Geloof mij, als die besluit te breken rij ik met een draadeind naar huis

En RVS zou ik zeker niet gebruiken, voor een Honda monkey is het wel weer okay.

en roofmate dakplaten nemen wel degelijk vocht op. Niet zo snel als tempex maar verbazend veel.

5 aderig kabel 2,5 kwadraat, iemand dat wel eens bij Ali besteld?
Die holle as is waarschijnlijk sterker dan je draadeind.
 
Wat een gedoe over dat draad. Goedkoopste prul m6 4.8 draadeind is op treksterkte wel sterk zat. Die as is zo dik voor doorknikken.

Idee van zot is prima. Even langs de bouwmarkt/metaalwinkel voor een lange gedeeltelijk gladde bout (geen Gamma/Praxis etc maar een echte bouwmarkt).
Als je draad maar net buiten je lagers uitsteekt, en onder een afstandbus uitkomt is t al snel goed.
De as draait niet he.
 
Die holle as is waarschijnlijk sterker dan je draadeind.
Dus?
Dat is toch niet de discussie. Lijkt mij een feit. Die dingen worden door NASA ontwikkeld

Maar,
Als de achteras niet te vinden is, omdat ik die Honda rood wil laten anodiseren ofzo en dat ding moet weg gerold worden duw ik er een stuk beton ijzer in.
Slapper dan dat ga je niet vinden namelijk maar werkt prima
 
Wat een gedoe over dat draad. Goedkoopste prul m6 4.8 draadeind is op treksterkte wel sterk zat. Die as is zo dik voor doorknikken.

Idee van zot is prima. Even langs de bouwmarkt/metaalwinkel voor een lange gedeeltelijk gladde bout (geen Gamma/Praxis etc maar een echte bouwmarkt).
Als je draad maar net buiten je lagers uitsteekt, en onder een afstandbus uitkomt is t al snel goed.
De as draait niet he.
Treksterkte heb je nauwelijks iets aan bij een as.
Knik en doorbuiging zijn belangrijker.
Dus?
Dat is toch niet de discussie. Lijkt mij een feit. Die dingen worden door NASA ontwikkeld

Maar,
Als de achteras niet te vinden is, omdat ik die Honda rood wil laten anodiseren ofzo en dat ding moet weg gerold worden duw ik er een stuk beton ijzer in.
Slapper dan dat ga je niet vinden namelijk maar werkt prima
Om 5m te rollen is er geen probleem, kan je zelfs nog even goed een 10mm hardhouten staaf in steken .
Maar niet om mee te gaan rijden.
 
Treksterkte heb je nauwelijks iets aan bij een as.
Knik en doorbuiging zijn belangrijker.
Als het goed is, klemt een wielas door middel van trekken een stel buizen van grotere diameter op elkaar. Daar is treksterkte voor nodig. De verschillende buizen mogen niet knikken en/of buigen. (het midden van een wiellager noem ik ook even buis)
 
Als het goed is, klemt een wielas door middel van trekken een stel buizen van grotere diameter op elkaar. Daar is treksterkte voor nodig. De verschillende buizen mogen niet knikken en/of buigen. (het midden van een wiellager noem ik ook even buis)
Duidelijk uitleg maar ik bedoelde dus dat de treksterkte niet zo heel bepalend is bij het ontwerp voor een (voor)as. (Andere sterkteberekeningen zijn belangrijker)
Een vooras moet nauwelijks trekkrachten opvangen want de vorkpoten zijn evenwijdig aan elkaar en worden niet uit elkaar getrokken tijdens het in/uitveren.(daarom dat het moment voor die as meestal laag ligt, net genoeg om de moer niet los te laten lopen)
Ik heb al gezien dat de moer ontbrak en de as alleen met de 2 borgboutjes vastzat.
 
Duidelijk uitleg maar ik bedoelde dus dat de treksterkte niet zo heel bepalend is bij het ontwerp voor een (voor)as. (Andere sterkteberekeningen zijn belangrijker)
Een vooras moet nauwelijks trekkrachten opvangen want de vorkpoten zijn evenwijdig aan elkaar en worden niet uit elkaar getrokken tijdens het in/uitveren.(daarom dat het moment voor die as meestal laag ligt, net genoeg om de moer niet los te laten lopen)
Ik heb al gezien dat de moer ontbrak en de as alleen met de 2 borgboutjes vastzat.
je snapt het niet
 
Ik wel, jij mij niet.(dit bedoel je)
Ik bedoel dat de as niet zo hard naar elkaar toe getrokken moet worden als je denkt.

Bekijk bijlage 1504194
Het is duidelijk dat jij een plaatje nodig hebt
De treksterkte vd as, bepaald of al die losse busjes goed op elkaar blijven. Al die losse bussen + de as geven de stevigheid. Niet de stijfheid vd as alleen.
Al die busjes op elkaar wordt een pijp. Stel je zet dat pakket horizontaal onder een pers. Hoeveel treksterkte vd as is dan nodig om die pijpjes aan de onderkant bij elkaar te houden?

Dit is basis motorfiets techniek @#$%
 
@Dirtbag Nogmaals retour PB

Ben al met rolmaat opeen sloop geweest,daar kwam ik niet weg, vandaar de vraag
Maar met hulp van @Dirtbag komt er een stukje RVS staaf,tap ik draad op, en kan hij goed mee rollen.
Mocht tappen niet goed genoeg werken, inmiddels voldoende tips en links om een nieuwe as/blokbout te bestellen.

Komt goed jongens, het ontspoort weer volledig, heb al meerdere keren aan gegeven dat HET GEEN DRAADEIND WORDT !!!!!
Ook dat er HULP ONDERWEG IS MET RVS STAAF
En anders zijn de juiste as/blokbouten al getipt, DUS DIE BESTEL IK WEL INDIEN ONVERHOOPT TOCH NODIG.

Is het nu duidelijk? :+ :+ :+ :+ :+ :+

@Zot goeie tips, blokbouten,waarvoor dank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan