Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

De bijzondere BTW-regeling: BTW over de marge
Of kortweg een “marge-wagen”. Een marge-wagen is een voertuig aangekocht door een particuliere klant die geen recht heeft op BTW-recuperatie en de factuur moet voldoen zonder enige aanspraak te kunnen maken op terugvordering van de BTW.

Omdat hier dus geen sprake kan zijn van een belastbaar bedrag + de BTW, zou de schatkist veel inkomsten mislopen. Echter BTW heffen op het volledige bedrag van de auto zou niet eerlijk zijn, omdat de volledige BTW ooit werd betaald bij de eerste aankoop door de klant.

Vandaar werd er een regeling in het leven geroepen die toelaat enkel BTW te berekenen over de marge tussen de aankoop- en de verkoopprijs. Dit wil zeggen dat alle kosten gedaan aan de wagen na de aankoop ervan, deel uitmaken van de marge: het oppoetsen, onderhoud geven, eigen winstmarge, ...

Let op: er zijn rechtspersonen waarvan je zou denken dat ze BTW-plichtig zijn, maar toch moeten behandeld worden als marge-wagen. Een arts bijvoorbeeld is vrijgesteld van BTW. Je gaat toch ook niet op consultatie bij de arts die vervolgens aan jou zegt: “Dat is dan € 35 + BTW”. Op gezondheidszorg wordt immers geen BTW geheven.

Het zou dus kunnen dat je wagens moet overnemen van een vennootschap, die toch niet zijn onderworpen aan de BTW. Vraag steeds of de klant BTW heeft gerecupereerd om zeker te zijn van in welk stelsel de overnamewagen zou vallen.

Deze regelgeving is geldig in heel Europa en uiteraard enkel van toepassing op tweedehandswagens.
 
Wel mooi, ik word over een paar weken 30, en na een supersport gehad te hebben heb ik de overstap gemaakt naar een 1250 GS Adventure. Wat gaat er mis :+ Klaphelm en hesje is hier er ook naderhand pas gekomen.

Ik ben begonnen met een klaphelm, zo praktisch. Maar dat fluo hesje... Ik ben daar ook mee begonnen, maar na 3 maand is dat niet meer fluo met woon werk verkeer. De fluo helm systeemhelm is dus beter.

27, 1200 2015 LC weliswaar geen adventure maarja. Geen klaphelm en hesje (nog) haha. Zijn comfort en alle andere gemakken alleen weggelegd voor mensen van een bepaalde leeftijd dan? Lol

Mijn eerste GS was er op mijn 26e, dat was de gewone GS omdat de GSA LC nog niet uitgekomen was. Een kameraad had toen op zijn 26e een RT gekocht... Dat is nu eens een motor voor oudjes... lol
 
De vraag is niet wat een los apparaat meer kan maar vooral de hardware: schokbestendig, echt waterdicht, beter bestand bij het vallen, een stevige houder met stroomvoorziening, bediening met handschoenen mogelijk, zeer helder beeld. Daarbij heeft een nieuw apparaat zoals de Zumo XT ook nieuwe foefjes zoals een zeer helder scherm (feller dan de duurste iPhone) en topografische kaarten. Ik ga niet pielen met mijn dure smartphone op de motor.
Voorlopig heb ik nog mijn nav 5, maar voor het gros van mijn navigatie gebruik ik mijn telefoon. Wanneer mijn GPS de geest heeft en de nieuwe zo duur is voor een nutteloos toestel (mijn nav 5 is vaak pure miserie) denk ik eerder een goedkopere waterdichte smartphone extra aan te schaffen met dedicated software om navigatie te hebben.
 
Mijne zit in een case die je gewoon in en uitklikt. En ik verwissel de case als ik in mijn zetel zit ;)
Google mist die functie, maar je kan wel gpx-routes maken en inladen op de BMW-app, of gwn de BMW-app op "bochtig" zetten.

De bochtige route functie van de garmin heeft mij al vaak ontgoocheld. Vaak vindt het systeem dat de dorpskern en zone 30 een leukere route is dan de doorgaande hoofdweg. En in mijn regio werkt die ook absoluut niet.

De route laten zien als je geen TFT hebt? :+

Open de BMW app op je gsm en en als je begint te rijden zie je de kaarten op je gps scherm. En de kaarten zijn beter en duidelijker dan op de garmin.

Ik herinner me de tijd dat ik steeds een schroevendraaier bij had, want mijn nav 5 liep vast en om een hard reset uit te voeren moest ik de batterij ontkoppelen.
 
Ik vind de vraag van Astian op zich heel relevant hoor. Het is de toekomst om te navigeren via je telefoon. Ooit komt er wat anders maar daar hebben we nu nog geen weet van. Navigeren via een aparte Navi is in wezen achterhaald en het enige bestaansrecht van dergelijke apparaten is de robuustheid en bedieningsgemak. Maar waarom niet combineren? Het bedienen en weergeven via een Navi scherm en de software vanaf je (weggeborgen) telefoon. Dan is de stap naar weergeven op je tft ineens heel logisch.
Dat veel fabrikanten daar schrik van hebben vind ik vreemd. Volgens mij levert integratie in het scherm meer op dan een aparte Navi.
 
ik vind twee apparaten wel prettig ,, dat iets kan betekend nog niet dat ik het zo wil gebruiken alles op de mobiel,, heb ook tomtom Go op mijn mobiel staan
maar gebruik het zelden en al helemaal niet op de motor.

telefoon is van de zaak , daar kan je meestal niet mee doen wat je wil ,, al kan ik als hoofd ict me meer verloven qua software etc.
 
Tja, ik ben nu eenmaal een fervent GPS (Garmin) aanhanger, maar toch heb ik een Alie adapter waarmee ik mijn telefoon in de BMW Nav houder kan plaatsen, inclusief voeding. Zo kun je dus de BMW app en het TFT combineren. Toch zit er m.i. nog een nadeel aan, behalve dan de onmogelijke bediening met gewone motorhandschoenen, en dat is het risico dat je telefoon "op zwart" gaat omdat deze veel te heet wordt, vooral in de zomer heb ik dat zien gebeuren.
 
Als ik op vakantie rondrij in hete gebieden als Zuid-Frankrijk heb ik mijn telefoon ook altijd uitstaan om te voorkomen dat hij oververhit.

Daarom heb ik ook altijd een los fototoestel bij me. Foto's maken kan in principe ook met de telefoon, maar die staat dan uit. En het fototoestel pak ik uit mijn tanktas en kan ik bedienen met handschoenen aan.
 
Ik vind de vraag van Astian op zich heel relevant hoor. Het is de toekomst om te navigeren via je telefoon. Ooit komt er wat anders maar daar hebben we nu nog geen weet van. Navigeren via een aparte Navi is in wezen achterhaald en het enige bestaansrecht van dergelijke apparaten is de robuustheid en bedieningsgemak. Maar waarom niet combineren? Het bedienen en weergeven via een Navi scherm en de software vanaf je (weggeborgen) telefoon. Dan is de stap naar weergeven op je tft ineens heel logisch.
Dat veel fabrikanten daar schrik van hebben vind ik vreemd. Volgens mij levert integratie in het scherm meer op dan een aparte Navi.
De volgende technologie komt eraan, maar is momenteel nog erg duur en niet 100%. Maar als het kan ga ik toch voor een helm met fatsoenlijk HUD, verbonden aan de GSM.
 
Tja, ik ben nu eenmaal een fervent GPS (Garmin) aanhanger, maar toch heb ik een Alie adapter waarmee ik mijn telefoon in de BMW Nav houder kan plaatsen, inclusief voeding. Zo kun je dus de BMW app en het TFT combineren. Toch zit er m.i. nog een nadeel aan, behalve dan de onmogelijke bediening met gewone motorhandschoenen, en dat is het risico dat je telefoon "op zwart" gaat omdat deze veel te heet wordt, vooral in de zomer heb ik dat zien gebeuren.

Hi Erik, je schrijft dat je de BMW app op je telefoon gebruikt en dan je telefoon in de Alie adapter bevestigt.
Dat probeer ik ook, echter werkt die BMW app bij mij alleen in de portret modus, terwijl die adapter alleen in de landschap modus bruikbaar is.

Hoe heb jij dat dan?

Alvast dank voor je reactie.
 
Tja, ik ben nu eenmaal een fervent GPS (Garmin) aanhanger, maar toch heb ik een Alie adapter waarmee ik mijn telefoon in de BMW Nav houder kan plaatsen, inclusief voeding. Zo kun je dus de BMW app en het TFT combineren. Toch zit er m.i. nog een nadeel aan, behalve dan de onmogelijke bediening met gewone motorhandschoenen, en dat is het risico dat je telefoon "op zwart" gaat omdat deze veel te heet wordt, vooral in de zomer heb ik dat zien gebeuren.

Dat moet dan toch écht pokke-warm worden. Er is toch altijd rijwind? Heb ik nog nooit ervaren, ook niet aan hele dag navigeren aan 30°C in 't zuiden.
 
fatsoenlijke smart phone kunnen hogere temperaturen aan dan wij, zeker die uit west europa komen .

als ik soms zie wat mensen met die dingen software matig uit vreten ,, O-) die kunnen alles ontregelt laten raken ...
 
fatsoenlijke smart phone kunnen hogere temperaturen aan dan wij, zeker die uit west europa komen .
Maar dodelijk voor de accu en daar die alleen tegen hoge kosten te vervangen is is dat geen fijn alternatief.

Heb ook wel eens zo'n iPhone 8 Plus van de achterbank van de auto op de straat laten glijden (50 cm) scherm helemaal aan diggelen, iets van € 220 reparatie. Dat gaat me bij frequent gebruik als navi zeker ook gebeuren en dan van grotere hoogte.
 
In al die jaren dat er smartphones zijn heb ik nog nooooooit een gebarsten scherm gehad. Ik snap niet hoe mensen dat voor elkaar krijgen, tenzij je graag een spiderman-edition hebt. Hoesje errond en glaasje erop. De keren dat mijn smartphones vallen op hun leven dat ik ze heb, kan ik op 1 hand tellen. Ik heb m'n GS al meer laten vallen dan mijn iPhone :+
Oh, wait |(
 
Maandelijks valt mijn telefoon wel eens, maar het hoesje en de schermbeschermer doen hun werk. Ben ik lomp, lui, onhandig, ja. Dus is mijn telefoon daartegen beschermd. nu gebruik ik een quadlock hoesje en dat is voldoende. Hiervoor had ik eentje van mous en dat was nog een slagje steviger.
 
zou @Astian kandidaat kopers van een RaRo of Jaguar ook vertellen dat hij/zij prima ook in een Volkswagen T-Roc of zelfs een Golf kan cruisen over de boulevard van Knokke-Heist?! :+

Daar zit wel wat waarheid in ja... :t





Een smartphone kan vrij goed dienen als fototoestel, maar een fotograaf gebruikt nog steeds dat fototoestel.
Een smartphone kan vrij goed dienen als navigatiesysteem, maar een motorrijder die wat veeleisender is gebruikt toch z'n TT of Garmin.

Voor zover ik weet is de app van TomTom zeker niet slecht en deze zou alles (?) kunnen wat een Rider 550 kan, maar zelfs dan nog zou ik voor dat GPS toestel kiezen ipv een smartphone te gaan gebruiken.

In mijn geval.... Ik rij met Garmin, en dat ding kan ook meer dan een TomTom, dus voor mij is het nog lang niet aan de orde dat ik een keuze zou moeten/kunnen gaan maken.

Ik snap wel dat jij vasthoud aan die smartphone, en als je daar alles mee kan wat je wil moet je dat ook gewoon blijven doen.

Zoals vele anderen is ook voor mij het gebruiksgemak van een geïnstalleerde, voedingkrijgende, handshoenbedienbare, schok-, hitte- en waterbestendige GPS al een reden op zich om die smartphone niet te gaan gebruiken op m'n motor.
Tel daar dan nog al die andere zaken bij die een smartphone (voorlopig) niet kan... dan is de keuze voor mij snel gemaakt.


Ik denk wel dat de nieuwe generatie meer en meer gebruik gaat maken van de smartphone op de motor, en ik denk ook wel dat de app's ervoor nog wel zullen evoluleren, en dat er wel een tijd komt dat zo'n ding ism met een tft scherm een GPS eigenlijk overbodig zal gaan maken.
Alleen is dat nog niet voor nu, voor mij dan toch.


Dus voor je de vraag nog eens stelt, wat de meerwaarde van zo'n GPS voor jou is...
Heb je ervaring met een motorGPS? En heb je met zo'n ding meer gedaan dan van A naar B te rijden?
 
Ik ben begonnen met een klaphelm, zo praktisch. Maar dat fluo hesje... Ik ben daar ook mee begonnen, maar na 3 maand is dat niet meer fluo met woon werk verkeer. De fluo helm systeemhelm is dus beter.

Brrr.. zo'n fluo helm... toch geen oranje hoop ik?


Al dat fluo.. ik weet nog niet zo zeker of dat allemaal helpt...
Net zoals velen van die filefilteraars denken dat met 4-pinkers rijden ook gaat zorgen dat ze beter gezien worden...


Persoonlijk vind ik dat een witte helm minstens zo opvallend is, en op die manier laat je het oranje (of geel voor de Antwerpenaars onder ons) voor de ordediensten...

Maar da's mijn mening maar he... als jij dat een mooi kleurtje vind .. ik hou je niet tegen. ;)
 
Brrr.. zo'n fluo helm... toch geen oranje hoop ik?


Al dat fluo.. ik weet nog niet zo zeker of dat allemaal helpt...
Net zoals velen van die filefilteraars denken dat met 4-pinkers rijden ook gaat zorgen dat ze beter gezien worden...


Persoonlijk vind ik dat een witte helm minstens zo opvallend is, en op die manier laat je het oranje (of geel voor de Antwerpenaars onder ons) voor de ordediensten...

Maar da's mijn mening maar he... als jij dat een mooi kleurtje vind .. ik hou je niet tegen. ;)
Niet dat ik geel of oranje de mooiste kleuren vind, maar het is wetenschappelijk bewezen dat deze de meest opvallende kleuren zijn, vér boven wit.

(Ik rij als Kempenaar dus met een gele klaphelm 😊)
 
Er bestaat zelfs een hulpmiddel, waarbij je met het draarwieltje, jou Gsm kan bedienen, ik vol dit reeds geruime tijd op een duits Gs-forum.

 
Terug
Bovenaan Onderaan