500 Euro Challenge 2021: Cesar de Fezar

grrtjuhh

MF veteraan
1 feb 2015
1.008
498
Hoogezand
Weer een 4 cilinder
Na afgelopen Challenge mee te hebben gedaan ben ik hooked en wil ik ook in 2021 weer meedoen. De vorige Challenge heb ik gereden met 'Bertha de Koe' een GSX600F die uiteindelijk de kermis attractie prijs heeft gewonnen bij de prijsuitreiking. In eerste zou ik vorig jaar de Challenge down met Vera, een VF500F, waarvan we het motorblok maar niet lekvrij kregen. Helaas!

Dit keer pak ik het slimmer aan en koop ik eerst een betrouwbare, saaie, oerdegelijke 4 cilinder. Wellicht komt er in de loop van het jaar een wat creatievere Challenge bike. :+

Dus zodoende Cesar de FZR600 (Ja, geen Fazer, maar het klinkt wel leuker). Afgelopen winter heeft een maat van me de motor aangeschaft (lees gered) voor het luttele bedrag van €400 euro bij een 'streetfighter bouwer'. Hij wou de motor door de winter heen beunen, maar heeft uiteindelijk de winter gereden op z'n Fireblade. Tja waarom ook niet. In de tussentijd heeft hij wel wat werk verricht aan de motor, waardoor de motor meer dan prima rijd. Nou wou hij van de motor af en wou hij hem wel verkopen aan mij voor €450 euro (50 euro voor de R6 remmerij).

<App bewijs materiaal in de bijlagen>

Kleine fotoshoot van de motor.

IMG-20200507-WA0018.jpg

IMG-20200507-WA0021.jpg
IMG-20200507-WA0015.jpg


Nou. Wat moet er eigenlijk gebeuren aan deze beunfiets om hem Challenge klaar te krijgen.

+ Koppelingsplaten vervangen (nog nooit gedaan).
+ Kleppenstellen.
+ Afstellen.
+ Takke herrie demper vervangen voor E-keur demper.
+ Kettingkit vervangen.
+ Fatsoenlijke spiegels erop.
+ Koppelingskabel vervangen (te kort).
+ Voorkuip erop.
+ Kermis attractie van maken.

Budget:
Aanschaf motor: 400 euro
Sloten set: 35 euro
Demper: 0,25 euro (excl verzendkosten)
Montage demper: 10 euro
Schokbreker: 80 euro
Nog een demper: 20 euro
Koppeling platen en veren: 20 euro
Spanningsregelaar: 56 euro

Overgebleven sleutelbudget: 28,75 euro

Buiten budget:
R6 remmerij: 50 euro
Kettingkit: 121,10 euro
Stalen remleidingen: 30 euro

Bij veranderingen in het budget pas ik bovenstaande aan.
 

Bijlagen

  • IMG-20200511-WA0015.jpg
    IMG-20200511-WA0015.jpg
    120,1 KB · Weergaven: 61
  • IMG-20200511-WA0017.jpg
    IMG-20200511-WA0017.jpg
    116 KB · Weergaven: 55
  • IMG-20200511-WA0016.jpg
    IMG-20200511-WA0016.jpg
    119,5 KB · Weergaven: 59
  • IMG-20200511-WA0019.jpg
    IMG-20200511-WA0019.jpg
    126,8 KB · Weergaven: 61
  • IMG-20200511-WA0018.jpg
    IMG-20200511-WA0018.jpg
    114,9 KB · Weergaven: 54
Laatst bewerkt:
Succes met zoeken naar je kuipdelen. Verder is dit volgens geen motor waar je heel veel uitdaging in gaat vinden om hem goed rijdend te krijgen. Maar dat heeft natuurlijk ook voordelen. En ook deze zal ik volgen.
 
Klopt, op technisch vlak is koppelingsplaten de grootste uitdaging. Geeft me ook rustig de tijd om rond te kijken en natuurlijk m'n vriendin mee te helpen.

Ik meen nog ergens 7 vellen koeienstikkers te hebben. 8-)
 
Heren, het is zeker niet de bedoeling - als lang meelezend op de 500 euro challenge - om bij mijn XJ900 4BB te gaan beschrijven wat er aan moet gebeuren? Zonder eigen werkplaatsruimte is zelf klussen beperkt gebleven tot poetsen....haha. (Met als doel om de motor nog een mooie reis te laten hebben zoals ik er vele op gemaakt heb, maar niet met mij in het zadel)
 
@Kansloos Fantastisch om te zien. Hoe hadden jullie de FZR afgesteld? De mijne voelt zich niet thuis onder de 3k toeren, bokken als een paard. :X

Even wat specs: Cabs en dergelijken zijn al schoongemaakt. Sproeier en naald bezetting is OEM en de CO staat op 3 slagen uit.

(Of heeft het gemalen met het oude exup gedeelte dat er niet meer inzit?).
 
@Aandegracht Ik snap je bericht niet zo goed... :?
Nou, ik heb nu een jaar of zeven een XJ900 staan. Eerst voor mijn werk rijdend, en voor mooie tochten. De laatste tijd staat hij alleen voor de deur. Hij mag doorrijden met iemand anders, die eerst eraan mag gaan sleutelen. Opgaaf motorzaak voor het vernieuwen van de luchtinlaatrubbers, en een grote beurt, is Eur 1500.- Veel werkplaatskosten, want die inlaatrubbers kosten de kop niet. Dat heb ik er niet meer voor over, zou graag de motor aan een liefhebber overdoen, kan hier niet zelf klussen.
En, omdat ik bij de aankoop van deze motor veel aan dit forum heb gehad, met de 500eur challenge meelas, bied ik m hier aan. Mocht er interesse zijn mail ik graag meer.
 
Nou, ik heb nu een jaar of zeven een XJ900 staan. Eerst voor mijn werk rijdend, en voor mooie tochten. De laatste tijd staat hij alleen voor de deur. Hij mag doorrijden met iemand anders, die eerst eraan mag gaan sleutelen. Opgaaf motorzaak voor het vernieuwen van de luchtinlaatrubbers, en een grote beurt, is Eur 1500.- Veel werkplaatskosten, want die inlaatrubbers kosten de kop niet. Dat heb ik er niet meer voor over, zou graag de motor aan een liefhebber overdoen, kan hier niet zelf klussen.
En, omdat ik bij de aankoop van deze motor veel aan dit forum heb gehad, met de 500eur challenge meelas, bied ik m hier aan. Mocht er interesse zijn mail ik graag meer.
Ik maak gewoon een te koop advertentie aan, met een paar foto's erbij. Voor zeg n's Eur 250.- zou die wellicht interesse kunnen hebben (voor de lange ritten 500 eurochallenge)
 
@Kansloos Fantastisch om te zien. Hoe hadden jullie de FZR afgesteld? De mijne voelt zich niet thuis onder de 3k toeren, bokken als een paard. :X

Even wat specs: Cabs en dergelijken zijn al schoongemaakt. Sproeier en naald bezetting is OEM en de CO staat op 3 slagen uit.

(Of heeft het gemalen met het oude exup gedeelte dat er niet meer inzit?).
Dat weet ik helaas echt niet meer.
Geloof wel dat we ze netjes hadden gesynchroniseerd en dat helpt al een hele boel.
Het is natuurlijk ook een wat ouder 4 cilindertje dus heel veel vermogen onder de 3k hebben ze sowieso niet.
 
Aan/uit gaan of hobbelpaard spelen is vrij irritant. Wij hebben hem ook al pietje precies synchroon gezet. :Y Ach als je het magische antwoord had dan jeeh. Anders, het blijft een beunfiets. :+
 
Cesar contactloos

Ik heb nachtdienst, dus ik ga het Cesar topic maar eens bijwerken gedurende de nacht. :+

Tot noch toe is de motor vrij betrouwbaar. Tot het moment dat de sleutel uit het contactslot verdween tijdens een ritje op de snelweg. Een lam contactslot. Schijnt een bekend probleem te zijn. Dus nu, sleutel kwijt. Als ik dat geweten had, had ik er niet zo'n vlieger van Motoloot aan gehangen.

Eenmaal bij een maat aangekomen kreeg ik het contact wel uit, maar natuurlijk niet meer aan. Pech #2. Met veel gedoe en frustratie de motor naar huis geduwd met de hulp van m'n vriendin en haar motor. Grote dank daarvoor, als je dit leest. O-)

Een nieuwe sleutel laten aanmeten koste 28 euro. Ik heb echter een nieuwe sloten set zonder lam contactslot gefixt voor 35 euro bij MVK motoren. Dat betekent dat ik lekker m'n frustratie heb mogen uitleven op de oude sloten. :Y

IMG-20200520-WA0020.jpeg


Sinds ik toch bezig was, heb ik gelijk alle sloten losgehaald, schoongemaakt en opnieuw ingevet. Zeker de nieuwe tankdop kon wel een poetsbeurt gebruiken. Weet ik ook zeker dat de ontluchting goed gaat werken. Bij het contactslot moest ik wel de draden opnieuw solderen. Één vorige eigenaar had er al eens in geknipt, maar hé, de sleutel blijft erin als het slot op 'on' staat.

IMG-20200522-WA0038.jpeg

IMG-20200522-WA0046.jpeg

IMG-20200522-WA0056.jpeg


En... De montage.

IMG-20200525-WA0021.jpeg

IMG-20200525-WA0023.jpeg

IMG-20200525-WA0033.jpeg


Van het buddyslot heb ik helaas geen foto, maar deze was heel makkelijk te boren, demonteren en vervangen. O-)
Voor het aansluiten van het contactslot moest ik de tank en het luchtfilter demonteren. Aangezien ik toch al zo ver was heb ik gelijk wat electrische gremlins verjaagd. Deze Amerikaan een Europese linker console. Deze heb ik aangepast zodat ik groot licht (eindelijk) weer kan gebruiken en dat ik met de grootlicht knop m'n dimlicht aan/uit kan doen. Scheelt toch met 2 van die LED lampen. Helaas heb ik van deze onderneming geen foto's gemaakt. Het resultaat is verlichtend.

Al met al een lullige eerste kostenpost. :X
 
Laatst bewerkt:
Alle oude Yamaha's die ik heb gehad hebben hetzelfde kwaaltje gehad met die sleutels. Ik heb op de XJ zo'n geel snoer van een schijfremslot aan het stuur vastgemaakt waar ik de sleutel aan vast heb als ik rijd. De FJ heeft hetzelfde kwaaltje dus die krijgt ook zo'n ding aan het stuur
 
Ivm het ontwikkelen van Motor-Forum, is er een nieuwe rubriek toegevoegd.

Daarom is dit topic naar deze nieuwe plek verplaatst.
 
Mkay. *O*

Vandaag overigens weer wat nuttigs gedaan. Het stuurslot op de beun fixen. Moertje ertussen, paar ringen ertussen en klaar! Volledig functioneel. Je zou bijna zeggen dat deze motor één grote lappenkat is. :+

IMG_20200602_163605109_HDR.jpg
 
Nee, het contactslot zat te hoog. Daardoor valt de pin van het stuurslot niet in het frame. Dit doordat de bovenste triple niet origineel is.

Op deze manier is het stuurslot weer bruikbaar.
 
Betrouwbare Ros
Na een tijdje op de motor te hebben gereden ben ik tot de conclusie gekomen dat er niet zo veel mis is met Cesar. Start altijd betrouwbaar en maakt geen misse slag. Typische 4 cilinder jappaner. :Y

Om toch nog wat te sleutelen zit er een dip in het vermogen van stationair tot ~3/4k toeren. Goede reden om de carburateurs eens los te halen voor een kijkje naar de vlotterhoogten. De carbs eruit halen was zo gebeurd. Al is het wel even aanklooien om bij de schroefjes van de inlaatrubbers te komen.

IMG-20200712-WA0007.jpeg

IMG_20200717_111918241.jpg
IMG_20200717_112720744.jpg
IMG_20200717_114051462.jpg


Bij de vorige eigenaar is de carburateur al schoon gemaakt en voorzien van een pakking set. Buiten een klein beetje roest in de bakjes om heb ik niets hoeven schoonmaken. Is ook wel een keer lekker! :t

Volgens het werkplaats handboek moet de vlotterhoogten ingesteld worden op 22mm. Met een zelf geknipt kartonnen gereedschapje (ik ben trots op mezelf) heb ik kunnen meten dat de vlotters te laag staan. Dit gelijk maar bijgesteld natuurlijk. Hop carbs weer dicht en in de motor.

Toen kwam ik bij het luchtfilter erachter waarom zo veel mensen klagen dat het filterhuis er moeilijk tot niet op gaat.... Haast niet te doen. Als oplossing ben ik eerst weer dingen los gaan halen. Tank losgehaald, inlaatrubbers weer los en jahoor met de 'losse' carburateurs floept het luchtfilterhuis er zo op. Misschien dat een andere 3HE eigenaar hier weer wat aan heeft. O-) Kappen erop, tot zover ik die heb, en klaar! Wat een heerlijke beunfiets.

Vandaag maar eens testen.
 
Een kleine update. Zo van de ene motor naar de andere motor. Voor het luttele bedrag van 7 euro een origineel kont kanon gekocht voor een sv650. Nouuu die is vast wel te bakken op de pijp van Cesar. Wordt hij ook heerlijk stil en 'legaal' O-)
 
IMG_20200803_140905273.jpg
IMG_20200803_140911871.jpg
IMG-20200803-WA0021.jpeg
IMG-20200803-WA0023~2.jpeg


Vandaag een rondje in de weer geweest met een slijptol. Aangezien de demper excl verzendkosten 0,25 cent heeft gekost wou ik hem er ook ophebben zonder een cent te besteden. Nou blijkt de linkpijp en pijp te passen op de demper van de SV650. Zoals ieder verstandig mens heb ik de slijptol er maar ingezet om zo mijn eigen linkpijp te creëren. Het is geen @Jottum! kwaliteit uitlaat fabricage, maar zal zeker z'n werk doen. O-)

De demper staat zowaar best aardig onder de FZR en is idioot stil. Best een aardig succes al met al. Nu nog een montagebeugel zien te fixen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan