KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Daar ben ik weer met de hitte reeks deel 999 |(
Na flink wat lange ritjes met de cool cover bevalt hij me nog erg goed, al is het bij een graad of 15-18 gewoon fris (lees: koud) aan de kont.
Het is geen oplossing om de cover alleen bij 25 graden of meer te gebruiken, want dan wordt het zadel bij 15-25 graden nog steeds erg warm, zeker bij slomere ritjes om de kerk.
Dus toch maar besloten om het hitte folie dat ik nog had liggen, te gebruiken om een soort hitteschild te maken direct achter de tank. Ik kwam op het idee door het volgende Italiaanse forum, waar men het standaard geleverde plastic hitteschild vanaf de Super Adventure 1290 bouwjaar 2017 besprak:
www.MyKTM.it » KTM Forum Italia • Leggi argomento - Protezione sottosella KTM. Dit hitteschild is niet leverbaar voor de 1190, maar men heeft er goede ervaringen mee. Zie het topic.

EDIT:
2016 1290SA(T) seat heatshield upgrade
Betere link met beschrijving van waar de warmte moet worden afgeschermd, deze heb ik nagemaakt.
/EDIT

Hieronder mijn geknutselde variant met serieus folie eronder. Aan de zijkanten kan het folie mooi achter de air deflectors worden vastgezet.

Ik ga eerst een uur rijden in deze opstelling, dus zonder het folie direct op het zadel geplakt. Kijken of dit al afdoende is. Het belangrijkste schijnt te zijn dat ook de twee middelste steunen waar het zadel op rust goed geïsoleerd worden, want het metaal van die steunen geeft de meeste warmte door aan het zadel. Ik zal mijn ervaringen delen.

Hitte probleem opgelost!
Vanavond met 19-20 graden een uur rustig getoerd. Zadel in de hoogste stand. En geen standaard hittefolie onder aan het zadel zelf vastgeplakt.
Zadel voelde tijdens het rijden qua temperatuur gewoon prettig aan, niet warm, niet koud. Direct na het rijden was de temperatuur van het hitteschild aan de bovenkant overal lauw tot handwarm. Ik heb geen thermometer, maar kon overal mijn hand opleggen en het voelde nergens warm tot heet aan.
Ik vraag me nu alleen nog af hoe dit zal zijn bij het zadel in de laagste stand en bij hogere temperaturen. Heb ook nog genoemd plastic 1290 versie hitteschild op de kop getikt, schijnt toch op de 1190 te passen.. leuk voor een volgende test.
 
Laatst bewerkt:
Even terugkomend op het gebonk op mijn kop: ik heb vandaag zo'n beetje letterlijk de hele middag besteed aan het uitproberen van verschillende ruitjes (op de A50 getest op zowel legale als minder legale snelheden). De conclusie? Eigenlijk is het allemaal ellendig.

Na het demonteren van de spiegels gaat eea er wel significant op vooruit, maar heel geweldig zou ik het nog niet durven noemen. Uiteindelijk bleek de Puig 6494 het minst beroerde ruitje waar ik (met m'n 1.83) nog overheen kon kijken. Bijzonder tevreden ben ik er niet over, maar het is wel duidelijk een verbetering.

Neem het ter kennisgeving aan, of doe er je voordeel mee. Dan ga ik ondertussen eens kijken naar andere spiegels, want helemaal zonder is toch ook niet zo optimaal.

Bij thuiskomst de bandjes van m'n m'n haast antieke GS500 eens opgepompt om te kijken of het nou aan mijn aanstellerij of aan de motor lag. Nou, dat was me toch een partij hemels genot. Turbulentie? Niks.
 
En inhakend op het verbruik van eerder op deze pagina: ik zit gemiddeld op zo'n 1:15, maar dan wel met een vrij pittige rijstijl. Snelweg +- 1.19, bij snelheden van ook zo'n 110-120 (gps) . Wanneer ik de opgegeven afstand deel door de hoeveelheid die ik in de tank gooi dan lijkt de boordcomputer het toch prima te doen.

Maar: ik merk wel dat mijn snelheidsmeter behoorlijk enthousiast is, en ook dat de teller flink overdrijft. Gemeten afstand volgens de teller en de daadwerkelijk gereden afstand schelen zo'n 8%. Dat betekent dus ook dat het verbruik stiekem te rooskleurig wordt voorgeschoteld. Eerdergenoemde GS500 komt bijna 2x zo ver op dezelfde liter.Nu rijd ik geen KTM om bijzonder zuinig te rijden, en op de KTM is de glimlach dan ook een stuk groter. Het is het waard zullen we maar denken.
 
Welke ruiten heb je geprobeerd? Ook een opstelling met combinatie van brede ruit, gat onder (ter voorkoming vacuüm) en spoiler?

Ik durf de types zo niet uit m'n hoofd te benoemen maar ik zou het later op kunnen zoeken. Een brede (en hoge) variant heb ik ook geprobeerd, en versteld op de hoogste stand had je dan ook inderdaad een mooi gat eronder. Nog steeds wat lichte turbulentie, maar alleszins vol te houden. Alleen: de ruit was te hoog om overheen te kijken en dat is voor mij wel een dealbreaker.
 
Ik durf de types zo niet uit m'n hoofd te benoemen maar ik zou het later op kunnen zoeken. Een brede (en hoge) variant heb ik ook geprobeerd, en versteld op de hoogste stand had je dan ook inderdaad een mooi gat eronder. Nog steeds wat lichte turbulentie, maar alleszins vol te houden. Alleen: de ruit was te hoog om overheen te kijken en dat is voor mij wel een dealbreaker.
Bij mij werkt een lage brede ruit met gat onder en spoiler om vrijwel alle turbulentie weg te krijgen. Dat was op mijn 800GS ook al zo, dat concept werkt volgens mij op een allroad gewoon goed.

Als je over de combi niet heen kunt kijken is ie gewoon te hoog.
 
Bij mij werkt een lage brede ruit met gat onder en spoiler om vrijwel alle turbulentie weg te krijgen. Dat was op mijn 800GS ook al zo, dat concept werkt volgens mij op een allroad gewoon goed.

Als je over de combi niet heen kunt kijken is ie gewoon te hoog.

Welke ruit heb jij erop zitten? Laag en breed is een combinatie die ik nog niet geprobeerd heb.
 
Gewoon de tourruit van de adventure van KTM zelf. Met grote opening in het midden onderaan. In de lage stand fijner rijden, in de hoge stand tot 120km systeemhelm open bij niet teveel wind. Zalig! 1m87 zadel in hoogste stand.
 
Als je helemaal nergens last van wil hebben moet je in de auto stappen of een schuurdeur als windscherm monteren.
 
Welke ruit heb jij erop zitten? Laag en breed is een combinatie die ik nog niet geprobeerd heb.
De Touratech in de lage versie die ik in de hoge stand zet (voor het gat onderin) en de Puig spoiler van 33 cm breed.
Ik ben maar 1.78 m, als je aanmerkelijk langer bent is de hoge versie wellicht ook een optie. Maar de spoiler is een essentieel onderdeel voor mij om de turbulentie te minimaliseren.

 
Als je helemaal nergens last van wil hebben moet je in de auto stappen of een schuurdeur als windscherm monteren.
Turbulentie kan je rijplezier volledig vergallen. Het gaat er niet om dat je niets wilt horen of voelen, maar van constant gebulder word je gek en het is ondanks oordoppen niet weg te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Al zou Touratech het beste ruitje op de markt maken..Die rommel komt er hier nooit meer in! Allemaal te danken aan die Piet Levens van Touratech..
Meer dan 200,- weggegooid, op zogenaamd zijn goede advies 2 jaar geleden...After Sales? Ho maar..
 
Ik vind Touratech ook niet een heel fijn bedrijf maar ze hebben wel vaak goede spullen. Laatst heb ik de gps-beugel gekocht, moet je ook nog € 10 verzendkosten betalen. Maar de kwaliteit inclusief de juiste bevestigingsmaterialen en goede laklaag maken het dan wel weer waard.

Iedereen heeft wel eens een miskoop of een slechte klantervaring. Mijn laatste was 2 jaar geleden met Horizon leds. Krijg nog steeds € 140 van ze. Leds die in 99% van de canbusvoertuigen moet werken. Niet in de KTM dus. Eerst je aan het lijntje houden, extra ballastjes kopen etc. Als alles dan niet werkt en je wilt het retourneren dan ben je zogezegd te laat.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind Touratech ook niet een heel fijn bedrijf maar ze hebben wel vaak goede spullen. Laatst heb ik de gps-beugel gekocht, moet je ook nog € 10 verzendkosten betalen. Maar de kwaliteit inclusief de juiste bevestigingsmaterialen en goede laklaag maken het dan wel weer waard.

Iedereen heeft wel eens een miskoop of een slechte klantervaring. Mijn laatste was 2 jaar geleden met Horizon leds. Krijg nog steeds € 140 van ze. Leds die in 99% van de canbusvoertuigen moet werken. Niet in de KTM dus. Eerst je aan het lijntje houden, extra ballastjes kopen etc. Als alles dan niet werkt en je wilt het retourneren dan ben je zogezegd te laat.

Hier ging het ook over een part dat volgens hun op mijn motor zou passen. Vandaar besteld, afspraak bij officiele dealer gemaakt om te laten monteren en deze kwam tot de conclusie dat het toch niet past. Vervolgens zet je dit door naar Touratech en krijg je te horen dat de monteurs van de motorzaak (erkende dealer) maar eens op cursus moeten, hoe te sleutelen. Ze konden er daar niks van. Vervolgens het onderdeel nieuw in verpakking, dus nooit gemonteerd geweest want het paste niet, teruggestuurd naar Touratech. Aangetekend ook nog. Wat denk je? Sturen ze het gewoon terug met de opmerking: Het is gebruikt...Heb het toen met 50,- euro verlies verkocht particulier...Wat een Bagger!
 
Hier ging het ook over een part dat volgens hun op mijn motor zou passen. Vandaar besteld, afspraak bij officiele dealer gemaakt om te laten monteren en deze kwam tot de conclusie dat het toch niet past. Vervolgens zet je dit door naar Touratech en krijg je te horen dat de monteurs van de motorzaak (erkende dealer) maar eens op cursus moeten, hoe te sleutelen. Ze konden er daar niks van. Vervolgens het onderdeel nieuw in verpakking, dus nooit gemonteerd geweest want het paste niet, teruggestuurd naar Touratech. Aangetekend ook nog. Wat denk je? Sturen ze het gewoon terug met de opmerking: Het is gebruikt...Heb het toen met 50,- euro verlies verkocht particulier...Wat een Bagger!
Touratech die wie heer in Nederland hebben is een Belgisch bedrijf wat helemaal kut is en schandalig te werk gaat.
Beter kan je van Duitsland bestellen, krijg je en eerder binnen en werkt wel eerlijk.
Ik heb 4 weken moeten bellen en mailen om iets terug te sturen en voor iets anders om mijn geld terug te krijgen.
Stond bij hen op voorraad dat het 3/5 werkdagen zou duren, daarmee bedoelen ze dus dat zij het in 3/5 werkdagen hebben en dan duurt het nog 1 week voordat jij het krijgt
 
Als je helemaal nergens last van wil hebben moet je in de auto stappen of een schuurdeur als windscherm monteren.
Vind ik altijd zo'n kortzichtig antwoord.
Ik heb mijn KTM verkocht omdat ik gewoon niet langer dan 3 uur kon rijden door de turbulentie.

Enige optie voor mij was geen ruitje, maar dat zag er gewoon niet uit.

Nu rijd ik op een supermotard 130km/h en ben ik minder moe en kapot als ik een dag rijd. Terwijl ik daarmee volledig in de wind zit.

Ze moeten stiekem maar kijken hoe BMW dat doet want daar heb ik er geen last van
 
Piet Lievens van Touratech is inderdaad een “markante figuur”.
Ik heb ooit de misdaad begaan om hem een iets te kritisch geformuleerde vraag te stellen over een product.
Sindsdien krijg ik niet eens meer een antwoord als ik nog iets wil bestellen... volgens mijn BMWdealer , die ondertussen geen Touratech meer verkoopt, is dat inderdaad een karaktertrek van die man...
En de Duitse site stuurt je automatisch naar de Belgische door, op grond van je IP-adres....
 
zijn toch volkstammen die het spul blijven kopen :)

wat ik ook wel heb gezien is dat mensen de ruit wat verder naar voren monteren door bussen tussen de ruit en de bevestiging te plaatsen. Dit schijnt de turbulentie wat op te lossen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan