Honda Hornet Forum Deel 21

Dus ondanks de eerste 46 pagina's toch paar vragen :

Welke onderhoud is bij aankoop van een occasion meestal handig?

Wanneer onderhoud voor of bij het eind van de seizoen

Na einde vd seizoen beste manier om hem te stallen in de schuur? Achterpaddock stand voldoende?

Welke materialen moet ieder seizoen vervangen worden? Bv olie oliefilter, luchtfilter brandstoffilter etc..

Hoe maken jullie de motor schoon? Hoge druk(waarschijnlijk niet), tuinslang, hoe uitlaten glanzend krijgen, onderhoud voorvork?

Welke middelen ivm schoonmaken?
Er zitten wel een paar inkoppers tussen... Maar mijn poging tot antwoorden.

1 Bij een occasion via een garage/dealer is hij meestal nagekeken of het geen gevaar op de weg is, ofwel de afleverbeurt. Let op, dan kan de zekering van de koplamp dus nog wel constant doorbranden door kortsluiting (eigen ervaring). Ofwel heb je er vertrouwen in of niet. Ik zelf heb hem het volgende seizoen (2 weken terug) laten nakijken met een grote beurt omdat er geen onderhoudsgeschiedenis was. Deze keuze is vooral gebaseerd op stabiel gedrag, geen geluidjes etc.

2 Persoonlijke voorkeur, ik doe het nu voor, zodat je een zomer zorgeloos kan rijden.

3 gewoon regelmatig blijven rijden, een klein stukje doet al genoeg. Staat verder altijd op de standaard.

4 afhankelijk van je motor, zoek het ff op op het internet zou ik zeggen 8-) Sowieso na elke rit een beetje ketting olie achterop de ketting (grote tandwiel)

5 Ik gebruik s100 total reiniger+ bij een wasstraat hok ding bij gebrek aan tuin en tuinslang. Inderdaad uitkijken met hogedruk, maar je hoeft met een hogedrukspuit er niet op 10 cm vanaf te spuiten.

6. de s100 dus, spons, evt een zeem/droogdoek. Het is niet anders dan bij een auto al met al.

Veel van deze zaken zijn gewoon op youtube te vinden, kijk eens een filmpje over motor wassen of de eerste motor kopen etc. Dan kom je veel verder dan dit forum.
 
Heb eentje gevonden maar helaas aan beide kanten ligte omval schade, is dit makkelijk te herstellen dmv kap eraf en nieuwe erop.

Iemand enig idee en ervaring wat het kost?
Aan beide kanten.

Bekijk bijlage 1503697Bekijk bijlage 1503698


Dat gaat je koste:
rond de 80-90 euro voor de linker kant
rond de 250-300 euro voor de rechter kant

Dan komen daar nog eventuele kosten voor pakkingen bij!


Iemand nog een mooie, bijna in nieuwstaat zijnde, demper te koop? (compleet met e-keur en verwijderbare killer!)
Past op de cb600f van 2007 t/m 2013

fggddf.jpg


 
Zeer nette Honda CB 600 FS ABS van 2008 Km stand 65000km

2e eigenaar

Motor heeft een GIVI windscherm en is verlaagd door middel van een complete demper met veer. Merk Hagon. Hoogte is instelbaar door stelring.

Ook heeft de motor handvatverwarming welke er later is opgezet. Staat van banden en ketting is goed. Onderhoudsboekje en 2 sleutels aanwezig.

Waar ik over twijfel is de km stand..

Welke onderhouds dingen kunnen rond deze kmstand komen?

Is dit hoog?

Wat vinden jullie qua prijs het bv waard?
 
2500-3000 particulier
3000-3500 bij een dealer incl garantie

Er zijn geen bijzondere zaken bij deze km stand behalve de gebruikelijke slijtagedelen als remschijven+blokken en misschien de koppeling (slijtage van deze delen is sterk afhankelijk van het gebruik). De CBR600F (zelfde motorblok) heeft een keer bovenaan de betrouwbaarheidslijst gestaan in het blad Motorradonline (als je een Duitse kopie wil stuur maar een PM) :)
 
Denk ik een goede schatting. Ik heb vorig jaar voor mijn f hornet uit 2008 zonder abs 4200 betaald bij motoport, maar dan met 22000 op de teller.
En ja, gezien de staat van de motor is dit wel een geloofwaardige km stand ;-)
De prijsdaling voor km's valt mij altijd tegen bij motoren. Ik zou wel ff opletten voor roest/etc bij die kmstand. Mogelijk is er ook in de winter mee gereden.

Zou trouwens niet heel bezorgd zijn over die kmstand, hoor enkel positieve berichten over het motorblok, gaat zelden stuk volgens diverse mensen. Maar je kan altijd de verkeerde kopen, het is net een auto ...
 
2500-3000 particulier
3000-3500 bij een dealer incl garantie

Er zijn geen bijzondere zaken bij deze km stand behalve de gebruikelijke slijtagedelen als remschijven+blokken en misschien de koppeling (slijtage van deze delen is sterk afhankelijk van het gebruik). De CBR600F (zelfde motorblok) heeft een keer bovenaan de betrouwbaarheidslijst gestaan in het blad Motorradonline (als je een Duitse kopie wil stuur maar een PM) :)
Hij vraagt 3400 ervoor wilt niet zakken.

Wat ik tot nu toe heb gezien is dat minimaal dealer 3999 incl garantie wilt em particulieren rond 3500
 
Denk ik een goede schatting. Ik heb vorig jaar voor mijn f hornet uit 2008 zonder abs 4200 betaald bij motoport, maar dan met 22000 op de teller.
En ja, gezien de staat van de motor is dit wel een geloofwaardige km stand ;-)
De prijsdaling voor km's valt mij altijd tegen bij motoren. Ik zou wel ff opletten voor roest/etc bij die kmstand. Mogelijk is er ook in de winter mee gereden.

Zou trouwens niet heel bezorgd zijn over die kmstand, hoor enkel positieve berichten over het motorblok, gaat zelden stuk volgens diverse mensen. Maar je kan altijd de verkeerde kopen, het is net een auto ...

Gezien de staat? Zie jij iets wat ik niet zie 😊
 
Ik heb misschien het een en ander niet gelezen, maar weet niet of dit je eerste motor zou worden?
Ik zou me in jouw geval zeker niet blindstaren op het 'ABS' gebeuren, de vraag is nog maar of dit op een moto uit 2010 echt al een lifesaver was in iedere situatie waar je 'zonder ABS' de boot in gaat.
Heb al veel verhalen gehoord over situaties waar een "early ABS" motor de mist in gaat, waar diegene zonder ABS daar achter nog z'n hachje kon redden. Geen meerwaarde voor jouw keuze, zelf niet meegemaakt, en het zijn en blijven "verhalen".

Persoonlijk zou ik voor de recentere gaan zonder ABS. Scheelt toch een aardige 30.000km.
 
Ik heb misschien het een en ander niet gelezen, maar weet niet of dit je eerste motor zou worden?
Ik zou me in jouw geval zeker niet blindstaren op het 'ABS' gebeuren, de vraag is nog maar of dit op een moto uit 2010 echt al een lifesaver was in iedere situatie waar je 'zonder ABS' de boot in gaat.
Heb al veel verhalen gehoord over situaties waar een "early ABS" motor de mist in gaat, waar diegene zonder ABS daar achter nog z'n hachje kon redden. Geen meerwaarde voor jouw keuze, zelf niet meegemaakt, en het zijn en blijven "verhalen".

Persoonlijk zou ik voor de recentere gaan zonder ABS. Scheelt toch een aardige 30.000km.
Klopt het dat 2010 modellen iets andere kleurstellingen hebben, bijvoorbeeld :
20200526_203936.jpg
 
Klopt het dat 2010 modellen iets andere kleurstellingen hebben, bijvoorbeeld :Bekijk bijlage 1505224

Die heb ik toevallig ook voorbij zien komen op internet toen ik aan het rondkijken was :)
Wat me opviel was das dat de originele stickers missen. Die pulk je er niet af 'omdat het mooi is' want die zitten onder de blanke laklaag en het voorspatbord is een andere kleur dan de rest. Ook zijn de stepjes niet meer origineel (originele hebben rubbers). Allemaal zaken die wellicht te wijten zijn aan een schadeverleden.

Vwb ABS of niet ABS: ik vind de remklauwen van de ABS versie mooier en die zijn ws net even beter :P
Geen ABS: 2 zuigerremklauw
Wel ABS: 3 zuiger remklauw
 
Die heb ik toevallig ook voorbij zien komen op internet toen ik aan het rondkijken was :)
Wat me opviel was das dat de originele stickers missen. Die pulk je er niet af 'omdat het mooi is' want die zitten onder de blanke laklaag en het voorspatbord is een andere kleur dan de rest. Ook zijn de stepjes niet meer origineel (originele hebben rubbers). Allemaal zaken die wellicht te wijten zijn aan een schadeverleden.

Vwb ABS of niet ABS: ik vind de remklauwen van de ABS versie mooier en die zijn ws net even beter :P
Geen ABS: 2 zuigerremklauw
Wel ABS: 3 zuiger remklauw
Hoi

Bedankt voor de reactie.

Ja het was me ook opgevallen dat de tankstickers ontbraken, heb het gevraagd en hij gaf aan dat het opnieuw gespoten was.

Klopt voorspatbord is ook mat van kleur terwijl originele metallic is. Wat betreft de stepjes dat was me niet opgevallen.

Zal even doorvragen.
 
Motoren vergelijken en wel of niet kopen en de prijs ervan, is allemaal erg leuk maar ook mega subjectief. De 1 wil niet zonder ABS, de ander kan het gestolen worden. En zo kan je er nog wel 100 bedenken... haha

Zeker als je op een budget zit waarin keuzes gemaakt moeten worden, zou ik gewoon een top 3 van zaken opstellen die je wilt, bijv;
1. ABS
2. 30.000km of minder
3. Zwart
En dan gaan zoeken in de merken en of type motoren qua aanbod.

Als je zoveel mogelijk zekerheid wilt op je aankoop, zul je toch bij een dealer uitkomen met garantie en (hopelijk) een (gedeeltelijke) onderhoudshistorie bij desbetreffende zaak. Daar betaal je uiteraard ook voor.
(Maar ook hier kan je nooit 100% zekerheid krijgen)

OF, je laat de motor checken/keuren bij een onafhankelijk bedrijf (Erik van Lent is een bekende hiervoor bijvoorbeeld) - maar ook hier betaal je voor natuurlijk.

Er komt altijd een factor geluk om de hoek, en vooral de factor gevoel en geluk van jezelf die hebt/krijgt bij een motor (en zijn prijs) en de verkoper.

V.w.b. die remklauwen, meer zuigers is niet (altijd) beter. (anders hadden de hedendaagse superbikes er ook wel 8 per kant gehad)
Denk eraan dat het onafgeveerd gewicht is en elke gram meer is nadelig.
Daarnaast (maar dat is mijn persoonlijke mening) zit de mate van vertraging vooral in hoe hard je durft te remmen, en niet hoeveel zuigers er per klauw in zitten.
(Hoe ze er verder uitzien en wat mooier is geef ik zelf geen bal om, zolang ze maar 100% werken...)
 
Motoren vergelijken en wel of niet kopen en de prijs ervan, is allemaal erg leuk maar ook mega subjectief. De 1 wil niet zonder ABS, de ander kan het gestolen worden. En zo kan je er nog wel 100 bedenken... haha

Zeker als je op een budget zit waarin keuzes gemaakt moeten worden, zou ik gewoon een top 3 van zaken opstellen die je wilt, bijv;
1. ABS
2. 30.000km of minder
3. Zwart
En dan gaan zoeken in de merken en of type motoren qua aanbod.

Als je zoveel mogelijk zekerheid wilt op je aankoop, zul je toch bij een dealer uitkomen met garantie en (hopelijk) een (gedeeltelijke) onderhoudshistorie bij desbetreffende zaak. Daar betaal je uiteraard ook voor.
(Maar ook hier kan je nooit 100% zekerheid krijgen)

OF, je laat de motor checken/keuren bij een onafhankelijk bedrijf (Erik van Lent is een bekende hiervoor bijvoorbeeld) - maar ook hier betaal je voor natuurlijk.

Er komt altijd een factor geluk om de hoek, en vooral de factor gevoel en geluk van jezelf die hebt/krijgt bij een motor (en zijn prijs) en de verkoper.

V.w.b. die remklauwen, meer zuigers is niet (altijd) beter. (anders hadden de hedendaagse superbikes er ook wel 8 per kant gehad)
Denk eraan dat het onafgeveerd gewicht is en elke gram meer is nadelig.
Daarnaast (maar dat is mijn persoonlijke mening) zit de mate van vertraging vooral in hoe hard je durft te remmen, en niet hoeveel zuigers er per klauw in zitten.
(Hoe ze er verder uitzien en wat mooier is geef ik zelf geen bal om, zolang ze maar 100% werken...)
Of je vraagt subjectief advies/mening aan forummers 😊
 
Zeker, dat zeg ik. En daar is ook absoluut niets mis mee hoor. Doe er ook soms aan mee (maar niet vaak) omdat ik vaak genoeg zie dat mensen enorm gaan twijfelen omdat andere het zijne ervan vinden.

De conclusie van mijn verhaal is vooral dat je van de beide motoren die je op het oog hebt een goede koop kan hebben, beide een slechte of iets daar tussenin.

Van nature zijn het behoorlijk probleemloze motoren die degelijk in elkaar steken en dat is ook niet van elk merk/type te zeggen soms.
 
Hoi iedereen,

Ik ben nieuw hier en heb me al voorgesteld in het nieuwe gebruikers topic.

Ik ben in het bezit van een Hornet cb600f uit 2006 met 65k op de teller. Motor rijdt top alleen qua uiterlijk is het niet veel meer en wil dan ook het 1 en ander gaan vervangen zoals de kont. Deze is aan 1 bevestiging afgebroken en wil graag een nieuwe kont kopen, ook de tankdop is lelijk. Nu valt mij op dat onderdelen als dat moeilijk te vinden zijn. Is er iemand hier die weet waar ik bijvoorbeeld een originele of imitatie tankdop of kuipwerk kan kopen? Alvast bedankt
 
Wat vinden jullie van deze, valt jullie iets op wat mij niet opvalt 😊

2007,36000km
 

Bijlagen

  • 20200527_214432.jpg
    20200527_214432.jpg
    105,2 KB · Weergaven: 14
  • 20200527_214417.jpg
    20200527_214417.jpg
    106,2 KB · Weergaven: 15
  • 20200527_214407.jpg
    20200527_214407.jpg
    116,3 KB · Weergaven: 13
  • 20200527_214328.jpg
    20200527_214328.jpg
    111,5 KB · Weergaven: 15
  • 20200523_134314.jpg
    20200523_134314.jpg
    986,7 KB · Weergaven: 13
  • 20200523_134257.jpg
    20200523_134257.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 13
  • 20200523_134044.jpg
    20200523_134044.jpg
    640,9 KB · Weergaven: 12
  • 20200523_134040.jpg
    20200523_134040.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 16
  • 20200523_134036.jpg
    20200523_134036.jpg
    1 MB · Weergaven: 12
  • 20200523_134030.jpg
    20200523_134030.jpg
    912,8 KB · Weergaven: 12
  • 20200523_134009.jpg
    20200523_134009.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 12
  • 20200523_134000.jpg
    20200523_134000.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 13
  • 20200523_133953.jpg
    20200523_133953.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 13
  • 20200523_133946.jpg
    20200523_133946.jpg
    1.018,7 KB · Weergaven: 12
  • 20200523_133931.jpg
    20200523_133931.jpg
    876,5 KB · Weergaven: 11
  • 20200523_133935.jpg
    20200523_133935.jpg
    995,9 KB · Weergaven: 10
  • 20200523_133911.jpg
    20200523_133911.jpg
    916,2 KB · Weergaven: 10
  • 1340579_14.jpg
    1340579_14.jpg
    99 KB · Weergaven: 11
  • 20200523_111937.jpg
    20200523_111937.jpg
    6,3 KB · Weergaven: 12
Vandaag proefrit met cb600 2007 gedaan.

Vond hem niet echt fijn rijden. Gashendel was beetje nerveus, speling. Bv in zijn twee op een rotonde moest ik gas hendel best stabiel houden, want reageerde beetje nerveus.

Cruisen op 3 a 4000 toeren voelde alsof het net niet lekker liep.

Binnenkort andere proberen, maar vroeg me af of dit een eigen is van cb600.

Ps. Ketting vond ik wel aan de losse kant en er was speling in de gashendel.
 
Hoi iedereen,

Ik ben nieuw hier en heb me al voorgesteld in het nieuwe gebruikers topic.

Ik ben in het bezit van een Hornet cb600f uit 2006 met 65k op de teller. Motor rijdt top alleen qua uiterlijk is het niet veel meer en wil dan ook het 1 en ander gaan vervangen zoals de kont. Deze is aan 1 bevestiging afgebroken en wil graag een nieuwe kont kopen, ook de tankdop is lelijk. Nu valt mij op dat onderdelen als dat moeilijk te vinden zijn. Is er iemand hier die weet waar ik bijvoorbeeld een originele of imitatie tankdop of kuipwerk kan kopen? Alvast bedankt
Iemand die dit weet?
 
Iemand die dit weet?
Heb je al bij tweedehands motoronderdeel zaken gekeken?
Bijvoorbeeld. Origineel nieuwe zullen wel onwijs duur zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan