Elektromotor van heftafel van 380 naar 220 krijgen.

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
ik Zou graag mijn heftafel welke nu op 380 staat op 220 willen zetten.
mij heb me hierop ingelezen en weet dat het kan maar met wat beperkingen zoals minder vermogen. Deze beperkingen vind ik niet zo erg want daar kan ik wel mee leven zoals vermogenverlies(tafel is industrieel en veel zwaarder uitgevoerd als noodzakelijk).
alleen nu lees ik dingen als een steinmetz schakeling en in sterretje schakelen van je bedrading en een frequentie regelaar. En daar verlies je mij. Het zou net zo goed in het Chinees kunnen staan.
nu zag ik op Conrad van die regelaars staan, maar ik kan me niet voorstellen dat het zo simpel is als een 220v aansluiting aan de ene kant van de regelaar er in en en aan de andere kant je stekker van je tafel.
dus kan iemand me letterlijk in Jip en Janneke taal uitleggen wat hier nu de bedoeling is.
Andere opties zouden zijn krachtstroom laten aanleggen, maar de stedin is gestopt met klanten bezoeken ivm de Corona dus de wachttijd kan wel oplopen tot misschien een jaar. En een andere optie is het vervangen van de motor, maar mogelijk moet dan heel de hydrolische unit vervangen worden(althans volgens de importeur van dat merk) en dat word nogal prijzig.
Bij voorbaat dank.
 
Vandaag met de nieuwe condensator, voor de steinmetzschakeling en de ringkerntrafo aan de slag geweest. De motor stond in driehoek en gaf eigenlijk geen sjoege op 230V, schakelde thermisch af en toch maar in tegenstelling tot wat dus gebruikelijk is de motor in ster aangesloten. En verdomd, hij begon te draaien. Ook hier kwam de thermische beveiliging weer in. Het beste deed hij het met 130uF aan condensatoren. Terwijl hij volgens de berekening juist op 80uF het best zou moeten lopen.
Voor nu lijkt het er op dat, zoals eerder al aangegeven in dit topic, dat het vermogen echt als een malle inkakt.
Nu lijkt het mij ook gek om nog meer aan condensatoren aan te knopen.
Komt de steinmetzschakeling echt te kort?
 
Vandaag met de nieuwe condensator, voor de steinmetzschakeling en de ringkerntrafo aan de slag geweest. De motor stond in driehoek en gaf eigenlijk geen sjoege op 230V, schakelde thermisch af en toch maar in tegenstelling tot wat dus gebruikelijk is de motor in ster aangesloten. En verdomd, hij begon te draaien. Ook hier kwam de thermische beveiliging weer in. Het beste deed hij het met 130uF aan condensatoren. Terwijl hij volgens de berekening juist op 80uF het best zou moeten lopen.
Voor nu lijkt het er op dat, zoals eerder al aangegeven in dit topic, dat het vermogen echt als een malle inkakt.
Nu lijkt het mij ook gek om nog meer aan condensatoren aan te knopen.
Komt de steinmetzschakeling echt te kort?
Willem ik weet er niet veel van,maar ik dacht dat die condensator of condensators alleen waren voor de startstroom
En dat de thernische beveiliging voor als hij te zwaar draait,heb je de motor voor die tijd zien draaien.
 
Willem ik weet er niet veel van,maar ik dacht dat die condensator of condensators alleen waren voor de startstroom
En dat de thernische beveiliging voor als hij te zwaar draait,heb je de motor voor die tijd zien draaien.
Je bedoeld een aanloopcondensator zoals op een éénfase motor.
Ik zit een beetje met het vermogen, helpen we de tafel handmatig mee dan toert de motor netjes op, doen we dit niet dan is het vlot over en warmt de motor vlot op.
 
Ik kwam indertijd aan mijn heftafel omdat hij weg moest bij een bank
Hij stond in een kiekeboe in de kelder van een bank om brandkasten naar beneden of omhoog te transporteren.
De bank ging er uit en dar ding kon ik meenemen
Ik heb een verzonken kist in de vloer van mijn schuur gemaakt en daar het ding ingezet,bovenop een betonplexplaat gemaakt
Nu rijd ik de motor de schuur in ,bok het achterwiel op druk op de knop en zet hem een 1/5 meter omhoog
Ideaal ,ik haal altijd na het rijden een wax doekje van hallforts er langs en de motor staat er weer nieuw bij,af en toe een spuitje vet op de ketting en de motor is altijd netjes
Ideaal zo,n motorlift,ik moet alleen nog wat hebben om het voorwiel vrij te zetten
 
Komt de steinmetzschakeling echt te kort?
Scheelt tot 70% van het vermogen dat is vermeld op het type plaatje.
Kan helpen als de pomp drukloos aanloopt. Maar dat zal wel niet met een liftje.
En als het motortje dan op toeren is, is het de vraag of dat ie het gaat houden. Las dat ie met wat hulp wel gaat. Ik denk dat je beter voor een 1 naar 3 fase FO kan gaan.
 
Laatst bewerkt:
Bij drie fasen zit er 120 graden tussen iedere fase, bij een of twee fasen probeer je de derde erbij te maken door een elco aan de fase te hangen, de "uitgang" vd elco word de derde fase die ideaal 120 graden tussen de andere fasen ligt.(3x120=360 graden in een cirkel)
Ruwweg; Een elco verschuift de fase in tijd over xx aantal graden van de sinus, de top vd sinus komt later bij de derde gemaakte fase en hoeveel hangt af van de capaciteit vd elco.
Als je die timing niet exact krijgt verlies je vermogen en loopt de fase stroom omhoog daarbij is de juiste waarde vd elco ook nog afhankelijk van het vermogen, bij het opstarten (=veel vermogen) heb je een grote capaciteit nodig en bij continu draaien een lagere.
Met 1 elco kun je eigenlijk nooit aan beide eisen voldoen.

zwaardere driefase motoren in steinmetz (>1,5 kw)hebben dan ook doorgaans twee elco's , twee voor het opstarten waarvan er een afvalt als de motor op toeren is.
De start elco kan/zal een goedkopere "start condensator" zijn, de continu condensator is een "werkcondensator" voor 100% inschakelduur, de start elco word geschakeld door een mechanische centrifugaal schakelaar of electronica.
Enkelfase motoren <1,5 kw zijn het meestal een tweefasen motor met een hulpveld, een twee fasen motor kan werken maar niet aanlopen, hij kan stil blijven staan brommen of linksom of rechtsom aanlopen, geheel willekeurig, daarom is er een hulpveld om de motor een duwtje in de juiste richting te geven zodat hij goed aan loopt en in de juiste richting, dat hulpveld is relatief zwak en voegt ook weinig aan het motorvermogen toe, de elco zal ook een kleine waarde hebben.

je probeert met de steinmetz schakeling een driefase motor te laten draaien op 1 fase(en nul), maw mbv een condensator tover je de derde fase erbij.
de beste manier om de juiste waarde te vinden is de stroom in de 230v fase te meten, de aanloop stroom is fors dus dat kan niet met een multimeter maar zal met een ampere tang moeten.
Je meet in continu bedrijf, als je de condensator groter maakt start de pomp met minder stroom op, als je de condensator kleiner maakt loopt er minder stroom in continu bedrijf, het is dus een balans en je kunt niet beide optimaal hebben met 1 elco.
De steinmetz schakeling is eigenlijk bedoeld voor de wat kleinere motoren die niet op maximaal vermogen draaien en vooral onbelast aanlopen, jouw 1,4 kw is zo'n beetje hoe ver je het kunt oprekken, maar er zullen wellicht wat truukjes nodig zijn.

dat komt in jouw geval omdat het hydrauliekaggregaat (ha) meteen vanaf de eerste omwenteling druk moet gaan leveren, de pomp staat 1:1 gekoppeld aan de motor en verbonden met de cilinder.
Tweede punt, het is een 2800 toeren motor en niet een 1450, door dat hoge motor toerental kan het ha lekker compact blijven maar 2800 toeren motoren hebben een heel laag aanloop koppel, dat verhoogt de stroomopname bij het aanlopen fors.
Daar bovenop heb je de motor in ster staan wat het aanloop koppel nog verder verminderd.

in het kort: motor terug naar driehoek (plaatjes parallel)
Een forse overwaarde elcos er aan en kijken of hij opstart.
de elco waarde verlagen tot de pomp niet meer wil opstarten, de voorlaatste waarde is je start elco waarde.
Dan hetzelfde doen voor continu, je begint met de start waarde en verlaagt deze langzaam totdat de stroom opname op zijn laagst is.
als de veiligheid tript kun je deze evt tijdelijk hoger zetten indien mogelijk, Kun je een foto maken van die veiligheid? Wat tript er? Valt de hoofdschakelaar uit ofzo? , het is goed mogelijk dat deze blijft trippen zelfs alsje het hele spulletje werkend krijgt, er gaat meer stroom lopen en dus zal misschien de veiligheid moeten worden aangepast.

je zult zien dat je een forse elco waarde nodig hebt om de pomp op te starten en die forse waarde leid in continu bedrijf tot een veel te hoge stroom waardoor de veiligheid tript.

Het truukje; als je bij het opstarten de motor bediend plus het ventiel zal de pomp onbelast aanlopen en met een veel kleinere elco toe kunnen en dus in continu bedrijf kan draaien met een lagere stroom en wellicht zo laag dat de veiligheid niet tript.
Je moet dan dus eerst het ventiel bekrachtingen, dan de pomp, en dan het ventiel loslaten en de tafel gaat omhoog.

dat kán tricky worden als je hem op een bepaalde hoogte hebt staan en een klein stukje omhoog wilt.:P


er is een kansje dat de bediening je niet toestaat om beide knoppen voor heffen en dalen tegelijk in te drukken, dat is meestal een plastic palletje dat tussen de twee schakelaars zit, als je het palletje verwijdert kun je beide tegelijk indrukken.
 
@Wickedme & @robber57

Dat met de kleppen bedienen heb ik gedaan, heb er spanning direct van de trage er op gezet waardoor de tafel dus in zakte en kon ongehinderd door palletjes op heffen drukken. Het resultaat was dat de motor alleen het eerste stuk waar de tafel nog niet beweegt mooi op toeren kwam, Macimbaal een halve seconde oid. Daarna zelfde euvel van afnemende toeren door het toenemen van het gewicht.
Een lege tafel komt nog wel redelijk omhoog. Met 80 kg belasting of meer lukt het niet.
Helaas heb ik ook geen reductor kast liggen, dan zouden we met de overbrenging wel snelheid verliezen maar zou het geheel kunnen werken.

Dan is het nog goedkoper om te kijken om er een frequentieregelaar tussen te zetten.
 
Ik heb geen idee of het genoemd is, maar waarom niet een andere motor? Tik een mooie oude inductiemotor op 220 op de kop en klaar.

Uitgaande as moet wel passen dan natuurlijk, of zelf iets fabriceren.
 
Ik heb geen idee of het genoemd is, maar waarom niet een andere motor? Tik een mooie oude inductiemotor op 220 op de kop en klaar.

Uitgaande as moet wel passen dan natuurlijk, of zelf iets fabriceren.

;)

En misschien vanuit een andere invalshoek een idee:

Kan je er geen andere230 volt motor kopen en deze vervangen?
Ik heb hier een hydrauliekunit liggen welke ik ga gebruiken voor een heftafel en volgens de verkoper was de motor doorgebrand.
Aangezien deze toch veel te zwaar was (3 fase, 2,2 kw) had ik geen zin om te gaan kloten met een frequentieregelaar enz. en heb ik een nieuwe motor besteld die wat minder vermogen had en wat kleiner was.

De motor was uiteindelijk niet duurder dan een gebruikte nette frequentieregelaar van marktplaats ;)
 
De motor as heeft een spiebaan waarop een stalen koppeling zit met een kruisstuk en dan op de as vd pomp met twee platte kanten, ik bouw dit soort sets wekelijks, het heet een compact aggregaat.
De motor is te vervangen door wat anders maar binnen grenzen, een echte 230 volt monofase zou echter geen probleem moeten zijn.
Het pompje er in is een compact tandwiel pompje en die zijn redelijk "standaard", afhankelijk vh type kun je vaak de motor er af halen zonder het hydraulische gedeelte open te maken, soms niet en zul je de tank er af moeten halen, dan het pompblok, dan het tussen lantaarnstuk wat aan de moto

zolang je de motor niet terug zet naar driehoek en de elco verzwaard zodat hij wil opstarten houd je dat hele lage vermogen en zal hij de brug niet omhoog krijgen.

je zal het moeten zoeken in de combinatie van onbelaste aanloop met een elco waarop hij nog net opstart en continu net niet te veel stroom trekt.

of je doet toch die frequentieregelaar die 12 paginas terug werd geopperd...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan