Suzuki GSX 650/1250 F(A) Deel 4

Ik tank altijd een volle tank tot dat ik in de reserve kom (knipperen benzine meter). Nooit echt ver de reserve in. Mijn rustig rijden is hooguit tot 5 a 6k toeren. De laatste tijd dus hoger doortrekken. Zal het inderdaad een moeten opnemen wat ik rij.


Dat is erg netjes. Ga ik eens proberen te halen 320km op een tank 8-) Rij je dan ook echt tot aan de laatste druppels?


Tof, zag op Racecracks idd de aankomende dagen. Iets voor volgend jaar ofzo denk ik. Zal iig beschermende kleding moeten kopen .. Voor de rest durf ik misschien ook nog niet helemaal :p
ik weet niet hoeveel druppels in een liter gaan
we hebben een 19 ltr tank
mijn vorige motor had een 24 ltr tank
heb erg moeten wennen aan 19ltr
had een keer maar 0.5 ltr over _O-
 
Voor de rest durf ik misschien ook nog niet helemaal :p

Valt reuze mee hoor. Het is voor mij ook al weer 6 jaar geleden dat ik geweest ben. Alles wordt rustig opgebouwd zodat je er aan kunt wennen.
Er zijn ook groepjes die op basis van snelheid worden samengesteld en onder leiding van een "teamleider" staan.

Komende maand zal het compleet anders gaan maar destijds (en ik begrijp van Eric dat het tot voor kort nog zo was) krijg je een gedegen intro met video en alles wat daar bij hoort. Nu zal dat waarschijnlijk anders gaan gedurende het 1,5 meter seizoen.

Naar ik begrepen heb is dat de laatste 2 sessies niet meer vrij rijden zijn omdat het dan een wedstrijd element heeft en wedstrijden mogen nog even niet.
Ik hoop van harte dat dit laatste wordt opgelost door de teamleider een spelletje "pak mij dan als je kan" laat uitvoeren en aan de horizon verdwijnt. Dan is het spelenderwijs je rijvaardigheid verbeteren. Nou ja, zo zie ik dat 8-)
 
Toch ff gekeken op racecracks.. Zie dat 13 juli pas een eerste gelegenheid is om in te schrijven (beschikbaar). Eerste vraag wat me zo te binnen schiet, welk niveau ik zou moeten kiezen. Uitgaande van de ervaring is dat 1 maar ik ben best sportief aangelegd en durf wel een bocht te pakken maar tot hoever ik kan gaan? Heeft de gsx1250 wel een beetje clearance om met de knie op de grond te kunnen komen bv? Zelf dacht ik aan nivo 1+ of misschien wel 2 om het voor mezelf spannend te houden ?
 
Ik zou lekker eerst eens voor niveau 1 gaan. Als blijkt dat je niveau veel hoger ligt word je vanzelf naar een andere groep verplaatst. Ga lekker het circuit verkennen en leer de lijnen te rijden, om het knietje aan de grond zou ik mij nog niet druk maken.
 
Knietje gaat het nog lang niet worden 8-) Ging me ff om dat de bike genoeg ruimte onderin heeft om dit te kunnen halen?
Goed te weten dat je tijdens het rijden van groep kan wisselen. Tnx
 
Alright. net ff 100x rondje gemaakt op reserve om te zien hoeveel km ik rij op een tank... 331 km tot dat laatste reserve gaat knipperen.
Kan gewoon best ver op reserve.
 
Nee, daar zou ik mij echt geen zorgen over maken, dat knietje.

Eric heeft op de foto wel een race-overall aan met knietjes er op, dat belooft wat. 8-)

Op mijn 1250, waarmee ik in het eerste jaar dat ik m had aan een soortgelijk event meedeed, werd ik opeens opzij "gezet".
Schrok mijzelf de @#$%%. Na enig speurwerk kwam ik er achter dat mn valbeugel in de bocht over het asfalt schraapte. Die staan net iets breder dan mn voetsteun. Mijn clearance is dus iets minder dan zonder valbeugels. Valstoppen zou dan beter zijn maar daar ga ik niet voor, ik laat de beugels lekker zitten.

Verder, dat kun je eens nakijken, is er een grens getrokken waarbij je, op basis van je rondetijd, naar 1+ , 2 enz kan.
Binnen een groep (bijv. 1) kun je, zoals Eric al heeft aangegeven, promoveren/demoveren. Zelf ga ik voor de lol die je op zo'n dag hebt en dat ik met mn 100pk kan meekomen met de rest.

Veel belangrijker is, nee, niet of je sportief bent aangelegd zoals je jezelf omschrijft, maar of je lijnen op de juiste manier kunt rijden.
Je kan nog zo sportief zijn, als je er met je rijstijl niets van bakt kom je niet verder.
 
Laatst bewerkt:
Haha, dat is het oude race pak van mijn vader, dat geeft mij net wat meer vertrouwen. Dat knietje komt bij mij ook niet aan de grond, hoor. Gewoon lekker een dagje lekker sturen en inderdaad de juiste lijnen proberen. Nu al zin in!
 
Hoe doen jullie dat met vervoer? Op een aanhanger neem ik aan? Assen is misschien wel te doen maar volgens mij ben je bekaf om terug te rijden of na een schuivert ben je ook de klos ..
 
Ik ga altijd gewoon op de motor. Als je een schuiver maakt kan dat lastig zijn inderdaad, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling :)

Vorig jaar helaas wel een schuiver gemaakt in de regen, maar toen kon ik gelukkig gewoon rijdend terug.
 
Ha mensen,

Een nieuwe motorrijder hier en sinds februari trotse eigenaar van een GSX-650FA uit 2010. Gekocht met 73371 km op de teller.
Super dat er nog een actief forum is, zeker nu de eerste 2000km erop zitten en meer richting het eerste onderhoud ga ;)

Hebben jullie nog tips waar ik een goede Handleiding kan vinden?

gr,
StalenRos600
20200408_190141.jpg
 
Ha mensen,

Een nieuwe motorrijder hier en sinds februari trotse eigenaar van een GSX-650FA uit 2010. Gekocht met 73371 km op de teller.
Super dat er nog een actief forum is, zeker nu de eerste 2000km erop zitten en meer richting het eerste onderhoud ga ;)

Hebben jullie nog tips waar ik een goede Handleiding kan vinden?

gr,
StalenRos600 Bekijk bijlage 1508130

Welkom! Mooie motor, daar ga je nog veel plezier aan beleven. Als je zelf onderhoud wilt gaan doen, dan is een goed werkplaatshandboek onontbeerlijk. Ik heb die van Haynes, daar kun je daadwerkelijk alles wel in vinden.
 
Vandaag een dagje wezen spelen op Assen, samen met @DickTrom in een groep. Heerlijk gereden, maar helaas waren de snelheidsverschillen ten opzichte van de andere groepen erg groot. Toch wel lekker gereden, het vertrouwen begint na de schuiver van vorig jaar gelukkig weer terug te komen.

Gerard: de laatste sessie ging gelukkig ook goed. Wel grote verschillen, maar je kon wel je eigen lijnen rijden. Was gezellig!

20200603_111905.jpg
20200603_165740.jpg
 
Ha die Eric,

Ik heb het gezien man, geweldig!

Toen ik 's avonds thuis kwam was ik benieuwd naar het resultaat van de laatste sessie.
Op de site zag ik dat je je eigen rondetijd met flink wat seconden omlaag heb weten te brengen.
Zo zie je maar hoeveel het uitmaakt als je je eigen tempo/lijnen kan rijden.

ik heb ontzettend genoten, bedankt voor de gezellige dag.
 
Ha Gerard, ja, dat was wel heel prettig inderdaad. Volgens mij gingen er de laatste sessie iets van vier seconden vanaf. Nog steeds geen toptijd, maar heerlijk gereden!
 
Een dagje in de buitenspeelplaats

(kort verslag van een dagje uit)

Toen ik vorig jaar de post van Eric las, waarin hij beschreef hoe lekker die was wezen sjezen op het TT circuit in Assen, kreeg ik eigenlijk weer de kriebels en dacht ik terug aan mijn ervaring daar. Toen ik naging hoe lang dat voor mij geleden was merkte ik dat de tijd soms sneller is dan ik ben.
Het was verdorie zes jaar geleden dat ik daar was. Ik had toen net een paar maanden mn soes.

Ik weet niet wat mij er toe heeft gebracht om niet eerder een dergelijk evenement weer op te pakken maar ik was vast besloten om dat dit jaar te gaan doen. De vorige keer ging ik in mn uppie naar Assen. Er zit altijd wel een paar mensen in je groepje waarmee je die dag kunt opschieten.
Voor nu hebben Eric en ik met elkaar afgesproken om daar samen te gaan rijden.

Het was even dubben welke datum. Mei kan best nog wel heel erg fris zijn. En als je dan s-morgens om 5 uur op de motor de deur uit moet kan dat best wel eens frisser zijn dan je lief is. Nu moet je weten dat ik in de winterperiode niet rij. Ik rij voor het plezier en schuw geen regenbui. Kou daarentegen, daar ben ik geen fan van.

Het zou 3 juni worden. Prima. Wisten wij veel van een pandemie. Dat was de pest of de Spaanse griep maar dat hebben we allemaal niet meer. Dacht ik. Toen we met zn allen hier eenmaal dik in de intelligente lockdown zaten, ok, tot 1 juni dan, was het even afwachten wat er zou gebeuren.
De vrienden van RaceCracks hielden ons prima op de hoogte met hun veelvuldige communicatie en uiteindelijk, een weekje vooraf, kregen we de bevestiging dat 3 juni door zou gaan. Yahoeoe!

Dag ga je een paar dagen vooraf al wat spulletjes bij elkaar zoeken om mee te nemen. De mail van RaceCracks uitprinten met daarin alle instructies en waar te melden want in de demo ruimte boven de pitboxen mochten we vanwege de 1,5 meter situatie niet meer komen. Alles zou zich buiten afspelen.
Zit er genoeg olie in, check, vloeistoffen ok?. Check. Wat klein gereedschap, check. Schouder- en elle boog-beschermers weer in mn jas doen. Ja, die haal ik er altijd uit, veel makkelijker met aan of uit doen. Nee, volg mijn voorbeeld maar niet.

En toen was het ineens 05.00 op de 3e juni. Hup uit de veren. Een slok koffie en een broodje naar binnen. Bammetjes klaargemaakt voor s-middags, tasjes aan mn soes gehangen, dag schat! Jaja, ik doe voorzichtig. Dag hoor! Onderweg nog een bakkie gedaan en de beentjes gestrekt. Nee, toiletten waren niet in gebruik. Dan is jongetje zijn toch wel handig.

Om 7.15 kwam ik bij het circuit aan. Even de mail erbij, ja, bij pitbox 4 mn nummer ophalen.
Wat is de techniek dan toch weer leuk. Al vele jaren bestaat rfid die vooral in de logistiek gebruikt wordt, en nu kreeg ik tezamen met mn startnummer een rfid sticker voor de tijdwaarneming. Gewoon op je kuip plakken en klaar. Nix geen grote transponders zoals 6 jaar geleden. Handig hoor.
Na dit in ontvangst genomen te hebben zag ik Eric in de rij staan, tijd voor een begroeting op 1,5m
Waar sta jij Eric? Ik sta bij pitbox 23. Ok, dan rij ik daar naar toe zie je zo.

Ik zocht mn soes op en tufte langzaam naar nr 23 waar ik m langs de kant parkeerde.
Voordat Eric er was ging ik even langs het sani huisje. Vanwege de 1,5m waren veel toiletten afgeplakt en de douches allemaal geblokkeerd.
Alles leek goed schoon gemaakt maar bij binnenkomst rook het nog net zo als 6 jaar daarvoor. Ken je die lucht?

Ik zag Eric aankomen met zn startnummer. Hij had 51 en ik had 52. Grappig.
20200603_075535.jpg


Waarom zet jij je fiets bij de pitbox Eric, vroeg ik hem. Oh, die hebben we gehuurd, was het antwoord. “We” interessant, wie zijn dat dan. Ja er komen zo nog 2 personen en we hebben samen een box, is zo handig. Zet je spullen maar binnen hoor, zij hij.
Dat was niet alleen gastvrij, het was ook verrekte handig. De box beschikt over voldoende ruimte en een eigen toilet die duidelijk anders rook.
Niet veel later kwamen er nog twee personen bij. Beiden op snelle sportmotoren.

Waar Eric en ik in de groep 1+ waren ingedeeld op basis van onze behaalde rondetijden reden de nieuwkomers in groep 3. Daar zat een verschil in. Die sportmachines zijn veel sneller op toeren en snelheid dan die soes van mij en halen daardoor hogere snelheden en lagere rondetijden. Ja, je moet ook kunnen sturen bij die snelheden natuurlijk.

Tijd voor de eerste sessie. We hadden een groep van 6 man plus de instructeur. We reden allereerst 2 rondjes over de baan om die te verkennen. Daarna gingen we naar binnen voor een korte briefing en vervolgens weer de baan op. Bij toerbeurt reed je achter de instructeur om zijn lijnen als voorbeeld te nemen. Ook de pilons langs de baan waren daarbij een goed hulpmiddel.
Strubbe blijf ik de lastigste bocht vinden maar moet daarbij zeggen dat het nu vaker goed ging dan 6 jaar geleden. Ik denk dat ik m gedurende de gehele dag 3x verkeerd uitkwam. Ik weet niet wat jouw score is maar voor mij is dat prima met ruimte tot verbetering zeg maar.

Het evalueren van de gereden sessie. Justin moest even op gang komen maar had goede tips en kon rijden als een gek.

20200603_105905.jpg


In de tweede sessie was de opdracht “niet remmen”. Ehhh…hoezo. Dat klinkt natuurlijk gek, en ja ik heb hier en daar geremd, maar veel minder en verrek het werkt gewoon. Je fiets en banden kunnen meer hebben dan je denkt. Leuk dit. Daarna was het huiswerk om deze techniek mee te nemen bij de volgende sessies. Daarbij kwam tevens dat, als je remde, je de voorrem en ietsje kon gebruiken om lastige bochten makkelijker in te sturen. Dat is even oefenen maar ook heel bruikbaar is mijn ervaring.
Na afloop van een sessie slenterde ik van een rondje lopen terug naar de box. Rolluik dicht, niemand te bekennen. Vreemd. Maarja de zon schijnt en kon ik lekker even in de zon zitten, en al etende van een bammetje aan n fles water lurken. Ik kreeg er toch wel dorst van. Wat een lekkere dag is dit.

Op een gegeven moment komt Eric aan lopen. Waar zat je Eric? “ bij de medische post” was zijn antwoord. Oh? Wat is er gebeurd dan? “Patrick is bij de dokter, hij heeft schade opgelopen”. Amai, dat is wel heel vervelend. Eric ging water halen voor Patrick en ik liep met hem mee naar de ongelukkige. De gevolgen van zn val waren dusdanig dat hij het voor vandaag voor gezien hield.
Je weet allemaal dat het kan gebeuren maar ja, je gaat er niet van uit en meestal gaat het ook gewoon goed en heb je de dag van je leven.
Nu Patrick stopte voor vandaag, trok Eric de borst- en rug bescherming van Patrick aan.

20200603_141236.jpg
o

In het restaurant nog een hamburger en een flesje cola gehaald. Ik weet dat de horeca het zwaar heeft en toen ik de prijzen zag kreeg ik toch een beetje het gevoel dat alles op mij werd afgewenteld. #$%$%$^! Kolere wat een prijzen. Gelukkig was de hamburger wel lekker en heb m extra langzaam opgegeten om er zo lang mogelijk van te genieten, moest wel voor die centen.

In de vierde sessie reed je voor de instructeur uit en had je daardoor min of meer vrij-baan. Lekker hoor. Na afloop daarvan was het nog een vijf kwartier wachten totdat we vrij mochten rijden. Die vijf kwartier zag ik niet zo zitten. Ik voelde ook langzaam aankomen dat ik vanaf 05.00 die ochtend toch wel een lange en intensieve dag aan het maken was. Ik hakte de knoop door om naar huis te gaan. Heel thuis komen had bij mij een hogere prio op dat moment. Volgende keer beter.

Na twee uur richting huis te hebben gestuurd was ik blij me mn besluit. Wel jammer dat ik de vrije sessie heb gemist maar blij dat ik thuis was. Ik was gesloopt.
Het was een mooie en leuke dag met positieve mensen om mij heen en heb weer wat bijgeleerd qua stuurtechniek. RaceCracks in Assen, en ik was daar bij! Yes!
 
Laatst bewerkt:
Op mn beeldopnamen heb ik het moment gevonden waar ik opnieuw, net als 6 jaar eerder, met mn rechter valbeugel over de grond schraapte. Exact dezelfde bocht ook.
Op de film is ook het schraap-geluid goed te horen. Nu weet ik waar ik extra moet oplette door de bocht anders te nemen. Wellicht iets meer hangen zodat de motor minder kantelt en ik toch de snelheid kan behouden.

Schraap.JPG




Eric, ik heb ook nog een stuk beeldmateriaal waar jij voor mij rijdt. Als je het interessant vindt stuur ik je een link.
Het gaat om onderstaand gedeelte. Laat maar weten.

Eerenrik.JPG
 
Wie o Wie

Kan mij helpen met het volgende.

Mijn 1250 laat sinds kort "Check" in de display zien.
Dit geeft ie aan als bijvoorbeeld de kill-switch op ON staat of de Jiffy nog uit staat en je m in een versnelling zet of bij het op ON zetten van de sleutel.
Bij de eerste twee start ie gewoon niet. Niet van dat alles.
Ik kan gewoon rijden ondanks de Check Melding. Internet afgezocht maar niets kunnen vinden over een soortgelijke situatie.



Die het weet mag het zeggen want ik weet het niet meer 8-)
 
Vraagje; iemand die toevallig een1250 zadel heeft liggen en wilt verkopen?

Lijkt me wel een fijne upgrade voor de 650 :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een zgan exemplaar liggen. Uit 2014 en 1 jaar gebruikt in het zomerseizoen. weet nog niet wat ik er voor vraag. Je mag wel komen proefrijden om het verschil te proberen. Kijk ik ondertussen even wat een zgan zadel moet opbrengen voor een arme vader met 5 bloedjes van kinderen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een zgan exemplaar liggen. Uit 2014 en 1 jaar gebruikt in het zomerseizoen. weet nog niet wat ik er voor vraag. Je mag wel komen proefrijden om het verschil te proberen. Kijk ik ondertussen even wat een zgan zadel moet opbrengen voor een arme vader met 5 bloedjes van kinderen.


Ik stuur je een PB.
 
Hoi, vraagje, ik heb vandaag de olie maar even gedaan en zag na het afhalen van de kap dat er geen koelvloeistof in het reservoir zit? Schrik ik een beetje van want dan rij ik al een tijd zonder ? .. kan dat uberhaubt? Nu heb ik dit in de schuur staan maar kan dit er zomaar in? Dank vast

EDIT: Ok na wat zoeken lijkt het me dat er wel koelvloeistof in de radiateur zit en dat alleen het reservoir leeg is .. zal ff level moeten checken of meteen maar drainen, nieuwe vloeistof en bleeden.
 

Bijlagen

  • IMG_20200706_205302.jpg
    IMG_20200706_205302.jpg
    813,8 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan