Wat als nokasketting /distributie riem breekt?

7 mei 2020
97
18
Hoi,

Bij auto's weet ik dat als je distributieriem afbreekt dat je motor vast kan lopen, dus motor schade.

Hoe zit het dan bij motoren?
 
Ik snap TS zijn vraag, maar TS snapt niet dat hij IPV Nokkenasketting ook XXXX had kunnen schrijven, riem effe buiten beschouwing, dat is een onderhoudsding als blokken en banden

Wat als je: Krukas, nokkenas, drijfstrangen, zuigerveren, bakassen, schakelas, koppelingskorf, noem maar op breekt: Ja, dan heb je schade...

Nou, dat weet ik zo net niet. Ik heb 2 keer een defecte distributie gehad, de eerste keer braken de kleppen van de stelen en die komen bij een boxer toch wel zo te liggen dat het blok vast stond. M'n T4 was exit.
En ik weet niet wat voor kofferbak je onder in het blok moet hebben om die ketting op te gaan bergen als die niet meer om de nokkenassen hangt...
Nee, de zuigers lopen niet vast...

Een t4 met een boxer?
Welk type was dat precies?
 
Als de ketting van een motor losjes is, wat merk je dan
De meeste auto's met ketting hebben aan de kant waar niet aan de ketting wordt getrokken een hydraulische spanner welke op de oliedruk werkt en aan de andere kant een geleideplaat. Als de ketting te slap hangt hoor je hem ratelen en kletteren. Als het goed is hoor je hem niet.

Die ketting slijt nauwelijks omdat er geen grote krachten aan hangen zoals bij een motorfietsketting die het wiel aandrijft, plus dat er geen vuil op komt en hij is altijd nat van de olie. Maar ik heb gekke dingen meegemaakt die het gevolg waren van monteurs die het niet allemaal zo helder zagen.

Op de foto zie je de hydraulische kettingspanner waarvan de plunger er normaal een paar milimeter uit mag komen. Deze komt er bijna uit vallen en dat wil je niet meemaken.
 

Bijlagen

  • SANY0424.JPG
    SANY0424.JPG
    770,8 KB · Weergaven: 5
Laatste aanvulling

Als je motor een hydraulische spannen heeft en je motor heeft een tijdje stil gestaan kun je de ketting ook even horen 2 seconden en dan is het over

De reden is dat de olie eerst naar je spanner moet om deze correct te laten werken en dat doet je oliepomp


Het zelfde voor je hydraulische kleppen doet mijn dieseltje ook :)

Zo en nu koffie
 
Laatst bewerkt:
T4 was van de zaak.... ik heb erna 2 T5ven en 3 T6sen gehad, maar oh, had ik die T4 nog maar. Is een nieuwemotor ingekomen. Op enig moment kreeg ik een T5, die heb ik op de zaak opgehaald en na twee maanden belde de directie: "Rob, waar is die gele bus???" Ik zeg: Daar rij ik nog mee... Die T5 staat voor de deur, thuis
_SCF0103.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan