Het Suzuki Tweetakt Topic Deel 5

Dit was nog in de tijd dat "supersnel" een verkoopargument was. In de tegenwoordige politiek correcte tijd zul je eerder iets zien als "super schoon voor het milieu" of "super veilig".
Tja toen waren er nog echte motorrijders die rookte en stookte en al slingerend de bochten indoken8-)in plaats van milieu geile rook en geurloze watjes😱8)7})
2taktmix3.jpg
 
Laatst bewerkt:
En hoeveel modale maandsalarissen was dat toen?
Even op mezelf reageren. Altijd al een beetje schizofreen geweest :P


In 1971 was het modale jaarsalaris bruto E6353,=
In 2020 is het modale jaarsalaris bruto E 36.500,=

Dit is dus 36500/6353= 5.75 keer zoveel.

De T500 zou dus fl3.999 x 5.75 = 22.975 gulden hebben gekost. In euro's zou dit 10.400 euro zijn geweest.
De GT 750 (fl 6799,=)zou E17.700,= zijn geweest.

Prijzen zijn dus eigenlijk gelijk op gegaan met het (bruto)loon lijkt het.
 
Even op mezelf reageren. Altijd al een beetje schizofreen geweest :P


In 1971 was het modale jaarsalaris bruto E6353,=
In 2020 is het modale jaarsalaris bruto E 36.500,=

Dit is dus 36500/6353= 5.75 keer zoveel.

De T500 zou dus fl3.999 x 5.75 = 22.975 gulden hebben gekost. In euro's zou dit 10.400 euro zijn geweest.
De GT 750 (fl 6799,=)zou E17.700,= zijn geweest.

Prijzen zijn dus eigenlijk gelijk op gegaan met het (bruto)loon lijkt het.
Ik verdiende midden jaren 70 ,645,- en toen was ik net begonnen.
 
Dus dan is fl3.999 best veel geld.
Mijn eerste motor was een T350 ,2ehands gekocht voor 900,-,dat was eind jaren 70,nog geen jaar later een nieuwe CB400N gekocht ,die was 4600,-
als ik het me nog goed herinner,die een half jaar later ingeruild voor een nieuwe CB750KZ,was rond de 8000,-,ik woonde toen nog thuis,dus geld genoeg.
 
Mijn eerste motor kocht ik in 1979 voor fl450,= was een CB200 met het hele motorblok in puin. Bij Safe motors. Ding toen opgeknapt, beetje mee in de buurt (illegaal want nog geen 18) mee rondgetoerd en verkocht voor ik meen iets van fl 1400,= natuurlijk wel wat kosten aan gehad om ding weer goed te krijgen. Krukas gereviseerd, pakkingen enz maar toch een centje op verdiend. Ook nog een GT380 gehad. Gekocht voor fl 200,= en na een beetje cosmetisch werk verkocht voor fl 950,=
 
Mijn eerste fiets was een CB 400 F met special paint voor 1500 gulden, zat in het laatste jaar LTS ( schoolcarriere liep anders dan mijn ouders hoopten :+ )
Bij elkaar gespaard door vakantiewerk, verzekeren met oefenvergunning sloeg ook een flinke deuk in het budget maar ik kon rijden :]
Veel mee gereden en veel lol mee gehad :)

Na een paar jaar verkocht ( wel met racekuip en herriepijp die ik erop had gezet ) voor 1500 gulden :) en een Z650 gekocht.
 
Mijn eerste motor heb ik nog steeds, de GT750, in 1987 gekocht voor 1300 florijnen.
Ja niemand kan jou beschuldigen dat je vaak van motor wisselt ,mij wel,als het een halsmisdaad
zou zijn was ik allang opgehangen aan de hoogste boom. :+
Ik kan mij nog herinneren dat ik als kind het idee had maar 1 motor te kopen en deze als het nodig was te reviseren en zo er de rest van mijn
leven mee te doen,tja dat pakte iets anders uit🤪
 
De Suzuki XR70 van Masaru Mizutani in een Japanse boekwinkel.
 
De Suzuki XR70 van Masaru Mizutani in een Japanse boekwinkel.

Hijō ni subarashī gaijin Bas san. :Y
 
Als dat Corona gebeuren over is ga ik er wel weer eens kijken,altijd leuk daar.
Dacht dat het een 500 was ,maar het is een 400.
 
Terug
Bovenaan Onderaan