HBM motorbandenapparaat + balanceren

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Beste mede MF'ers,

Al een lange tijd erger ik mij onwijs aan het feit dat ik bij de motorzaken in de buurt ongeveer €100 moet betalen voor het laten leggen van een band (prijs band motorbandenmarkt.nl vergeleken met het totaalbedrag band + leggen bij motorzaak).
Als ik nu investeer in wat gereedschap kan ik mijn eigen banden doen + anderen in mijn omgeving en heb ik het zo terug. Zeker aangezien ik toch wel een bandje per jaar verbruik (achterkant).
Maar... wat mis ik nog in mijn lijstje aan spullen? Want ik voel dat ik nog niet helemaal compleet ben.

1. Bandenapparaat
hbm-291-13.jpg-1920x1080-4125b37c8d.jpg

2. Balanceer apparaat

3. Pasta

Verder nog bandenlichters? Ventiel?
Lood weet ik, moet ik nog ergens gaan vinden.
Alvast bedankt.
 
Die foto zie ik graag! Bedankt alvast.

Wellicht kun je vanaf die houten plaat iets maken dat je velg blokkeert. Dan kun je recht omhoog in de vrije ruimte tussen je velgbed en remschijf? Als je zoiets erop schroeft, kun je daar je blokkeerpen in zetten:

1590409770712.jpeg
 
Ik heb begin dit jaar ook de stoute schoenen aangetrokken een een HBM apparaat gekocht. Ding deels uit elkaar gehaald en verbeterd. Direct uit de doos gebruiken is niet aan te raden.

Bekijk bijlage 1504399

Kost zo'n ding nou?
Edit: Ah 600 euro. Niet veel. Als je nagaat dat mijn 2e hands Ravaglioli al meer kostte :P
Die klemmen voor de mijne vielen overigens erg mee qua prijs!
 
Kost zo'n ding nou?
Edit: Ah 600 euro. Niet veel. Als je nagaat dat mijn 2e hands Ravaglioli al meer kostte :P
Die klemmen voor de mijne vielen overigens erg mee qua prijs!

Een gerenomeerd merk kost gebruikt inderdaad al gauw meer als deze nieuwe HBM. Vandaar ook mijn keuze voor een nieuwe. Groot voordeel zijn dus de hoge klauwen.
Nog een voordeel zijn de minimaal aantal bewegende delen, dus weinig minder kans op defecten.
Als je er nou de hele dag mee zou moeten werken, dan zou dit absoluut NIET mijn keuze zijn geweest. Maar voor het wat meer uitgebreide hobby werk is ie perfect. Kan er ook mijn 10" quad bandjes op draaien bijvoorbeeld.
 
Een gerenomeerd merk kost gebruikt inderdaad al gauw meer als deze nieuwe HBM. Vandaar ook mijn keuze voor een nieuwe. Groot voordeel zijn dus de hoge klauwen.
Nog een voordeel zijn de minimaal aantal bewegende delen, dus weinig minder kans op defecten.
Als je er nou de hele dag mee zou moeten werken, dan zou dit absoluut NIET mijn keuze zijn geweest. Maar voor het wat meer uitgebreide hobby werk is ie perfect. Kan er ook mijn 10" quad bandjes op draaien bijvoorbeeld.
Ik neem aan dat jij niet meer/minder bewegende delen als een “bekend merk”?
Mijne is verder ook simpel, heb even mijn pdf-jes erbij gepakt. 10-18 inch van buiten, 12–9,5 inch van binnen en door de motorvelg klemmen +5 inch.
Denk dat grote verschil in beide apparaten vooral de onderdelen voorziening is al houd dat ook een keer op, ding van mij is ook al +20 jaar zolang er niets kapot gaat 🤞🏻
 
Bedankt! Lijkt me een goed plan om te zorgen dat het apparaat niet meedraait. Maar heb je niet heel weinig bewegingsruimte zo? Zo kun je maar een kwartslag maken?
 
Hij staat nu in de opslag :P
Dat is niet de plek waar ik de band vervang ;) Zie ook zilveren hoekje rechtsonder, dat is mijn VFR :+

Ik kan de bandenwisselaar met die witte houten plank er zo uit pakken en die klem ik op mijn werkbank, hieronder kun je 't een beetje zien..

Daar heb ik ruim 180 graden slag wat ik kan maken.

full

full
 
Mooie plek!
Ik heb een zelfde ruimte, maar staat veel voller helaas. Zo'n gebogen bandenlichter als op jouw eerste foto zou ik ook nog wel erbij willen voor het gemak, even zoeken straks.
 
Vandaag de nieuwe band pas gelegd. Veel vet gebruikt, een hoop zweet, klein beetje bloed, wat krachttermen en naderhand een biertje, maar het is eindelijk wel gelukt.
Had al moeite om de eerste rand van de band over de velg te krijgen. De tweede rand was een drama, heeft me zeker een uur gekost. De montagevinger liep iedere keer de band op en bleef niet hangen achter de velgrand.
Uiteindelijk lukte het laatste stuk ineens, compressor aan en de band plopte mooi op z'n plek.
Hij staat al op het balanceerbokje, morgen nog even loodjes plakken en klaar is Klara.

Wat een gevecht, alles bij elkaar heeft dit bandje me zeker 3 á 4 uur gekost. Hopelijk gaat de volgende sneller.

Ik heb ook die gebogen bandenlichter besteld. Komt oorspronkelijk van KTM, die gebogen versie, maar daar niet meer leverbaar. Proworks is de enige die 'm zo nog maakt, volgens mij.
 
Toevallig ook filmpjes bekeken van mensen die banden monteren met enkel bandenlichters. Dan krijg je meer idee waar je op moet letten. Ruimte maken voor je band is ds truc.

Met setje bandenlichters, zou band erop met 15-20min op hoogst moeten lukken.
 
Ik heb een vergelijkbaar apparaat, moet zeggen dat ik het niet met veel plezier gebruik. Het liefst laat ik banden door een zaak of op de paddock monteren, dan maar een tientje betalen.

Het kost erg veel kracht en vaak schuift de band verderop weer van de rand af indd.

Het beste is om het apparaat ergens aan vast te maken zodat hij niet meedraait met het raaien van de montagekop en je dit tegen moet houden.
 
De randen van m'n velg zijn slechts een cm hoger dan het velgbed, dus dat maakt het niet makkelijker.
Ik had een voet tegen het apparaat, een knie op de band, 1 hand op de montagekop en 1 hand aan de hendel om te draaien.

Ik ga wat aanpassingen doen aan het apparaat, een klem op de as waar de velg overheen gaat, zodat de montagekop niet meer omhoog kan bewegen, een plaat onder het apparaat, blokjes onder de zachte profielen waar je velg op ligt en zo nog wat kleine dingen. Dat moet het allemaal een beetje makkelijker maken.
 
De randen van m'n velg zijn slechts een cm hoger dan het velgbed, dus dat maakt het niet makkelijker.
Ik had een voet tegen het apparaat, een knie op de band, 1 hand op de montagekop en 1 hand aan de hendel om te draaien.

Ik ga wat aanpassingen doen aan het apparaat, een klem op de as waar de velg overheen gaat, zodat de montagekop niet meer omhoog kan bewegen, een plaat onder het apparaat, blokjes onder de zachte profielen waar je velg op ligt en zo nog wat kleine dingen. Dat moet het allemaal een beetje makkelijker maken.
Die klem op de as ga ik ook proberen denk ik, goed idee!
 
Zojuist de achterband van de Husky gewisseld met m'n proworks bandenapparaat.
Had vorige keer de kop gebroken door het vergeten van bandenzeep op 1 kant van de band en de verkeerde kant op te draaien |(
Nieuwe kop besteld bij Max2h. Was snel binnen, hoh afstand van de gaten net een fractie anders, dus 1 gat op de arm iets geruimd met de dremel :t
Vanochtend nieuwe bandje in de zon gelegd. Achterwiel uit de husky gepakt en de band goed ingevet aan beide zijdes dit keer :+
Demontage was nog wel een beetje werken, maar echt prima te doen. Montage van de nieuwe band ging helemaal prima.
Viel me 100% na het fiasco van vorige keer *O*
Nu de boel nog even schoonmaken. Balanceren, terug monteren en als het droog blijft nog even een klein rondje rijden 👍🏻
 
Goed om te lezen dat die Max2h kop bijna hetzelfde is.
De hart op hart afstand is iets kleiner dan van de proworks kop. Maar 3 tellen met de dremel en hij past prima.
IMG_20200613_205550_copy_2816x2112.jpg

Had na vorige keer ook het idee om dat apparaat op een grote plaat hout vast te maken, zodat je wat meer houvast hebt. Maar vandaag ging dermate makkelijk dat ik dat ook maar achterwege laat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan