Duitsland gaat herriemotoren verbieden.

Geen idee of dit al voorbij is gekomen.

Maar hoe valt dit te handhaven?
Als ik het goed heb begrepen wordt een geluidmeting gedaan bij de helt van het aantal toeren dat de motorfiets kan halen.
Mijn motor mag niet meer dan 100dB maken, het blok draait maximaal 9000rpm.
Stel dat ik met 7000 toeren voorbij kom dan maakt dat hok van mij dan toch meer dan 100dB?

Of zit ik totaal verkeerd met mijn beredenatie?
 
Ik ben wel benieuwd hoe dat juridisch zit. Wat gaat voor: het feit dat je met een EU-toegelaten motor (ik ga even uit van standaard) rondrijdt, of de lokale verordening? Ze zeggen dat zo'n maatregel mag:
1590738604623.png
 
(Topictitel kan nu ook wel gewijzigd: Duitsland en Oostenrijk gaan herriemotoren verbieden)
Tja herrie motoren waren altijd al verboden,dus er verandert niets,hou gewoon je standaard uitlaat of een demper die goedgekeurd is
en dan heb je nergens last van en ben ook niemand tot last.:Y
En wil je toch herrie ,bouw een setje speakertjes in je helm en sluit die aan op een mp3 speler of ander apparaat wat racegeluiden
kan weergeven.
 
Laatst bewerkt:
Tja herrie motoren waren altijd al verboden,dus er verandert niets,hou gewoon je standaard uitlaat of een demper die goedgekeurd is
en dan heb je nergens last van en ben ook niemand tot last.:Y
En wil je toch herrie bouw een setje speakertjes in je helm en sluit die aan op een mp3 speler of ander apparaat wat racegeluiden
kan weergeven.
In principe eens. Behalve dan dat je nu ook Tirol niet meer in mag met een paar motoren-met-standaard-pijp omdat die standaard naar de Tiroler smaak te veel geluid maken. Dat vind ik wel een beetje een hellend vlak.
 
Tja herrie motoren waren altijd al verboden,dus er verandert niets,hou gewoon je standaard uitlaat of een demper die goedgekeurd is
en dan heb je nergens last van en ben ook niemand tot last.:Y
En wil je toch herrie ,bouw een setje speakertjes in je helm en sluit die aan op een mp3 speler of ander apparaat wat racegeluiden
kan weergeven.

Dit laatste met standaard uitlaat mag dus inderdaad niet meer in Tirol:
ModellIm Fahrzeugschein eingetragenes Standgeräusch
Aprilia V4 Tuono 1100 Factory96 dB(A)
Aprilia RSV4 1100 Factory105 dB(A)
Aprilia RSV4 1000 RR96 dB(A)
BMW S 1000 RR98 dB(A)
Ducati Hypermotard SP97 dB(A)
Ducati Multistrada 1260102 dB(A)
Ducati Diavel102 dB(A)
Ducati SuperSport98 dB(A)
Harley-Davidson Dyna Street Bob97 dB(A)
Harley-Davidson FXDR 1497 dB(A)
Harley-Davidson 1200 Custom99 dB(A)
Harley-Davidson Sportster Forty Eight99 dB(A)
Kawasaki Z 90097 dB(A)
KTM 890 Duke96 dB(A)


Gewone motoren met E toelating. Staan onder in het artikel.
En er staat ook: lijst verre van compleet
 
Laatst bewerkt:
Naja je ziet de trend en die hou je niet meer tegen dat is wel duidelijk.

Er zal steeds fanatieker opgetreden worden tegen te veel lawaai.

Maar: Ik vraag me ook serieus af hoe je een motor met 105 db goedgekeurd krijgt? lobby? Ik neem aan dat die fabrikanten dan ook wel aan de juridische bel trekken
 
Naja je ziet de trend en die hou je niet meer tegen dat is wel duidelijk.

Er zal steeds fanatieker opgetreden worden tegen te veel lawaai.

Maar: Ik vraag me ook serieus af hoe je een motor met 105 db goedgekeurd krijgt? lobby? Ik neem aan dat die fabrikanten dan ook wel aan de juridische bel trekken
Italiaanse motoren krijgen ze nog met 200db door de keuring,alles wat
Italiaans is en wielen heeft is daar heilig.
 
Italiaanse motoren krijgen ze nog met 200db door de keuring,alles wat
Italiaans is en wielen heeft is daar heilig.

Da's mooi 🤗
Tja,er zijn nu eenmaal regels,dat heeft onze de volksvertegenwoordiging zo bepaald,dat je daar lak aan heb
dat moet je zelf weten,maar de gevolgen zijn geheel voor eigen rekening. 😍:+:+

IMG_20200408_150349.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het zal ongetwijfeld een aantal processen gaan opleveren.
Ze willen iedereen bekeuren ook toeristen, dus je NL goedkeur gaat je ook niet helpen.

Maar zo te zien zetten ze door ik ben benieuwd.
 
Zover ik weet zit Oostenrijk nog steeds in de EU,en heeft zich dus aan die regels te houden,is er dus
een type goedkeuring afgegeven kan een land dat nooit weigeren toe te laten.
 
Als ik de tabel zie moet mijn motor ongeveer 106 db zijn,in standaard uitvoering
Als het dan 80 db moet worden moet ik zeker de uitlaat dichtlassen
Maar als jullie denken dat een apk in de toekomst het op gaat Lossen hebben jullie het mis
Kijk nou eens naar de auto,s is al jaren apk op,nou er rijden er genoeg met een pak herrie

Even de pijp wisselen voor de APK. 👍🙃
 
USA is niet in alles beter, verre van...Maar een aantal staten daar hebben hele simpele regels. Motor waarvan de originele uitlaat verwijderd of aangepast is zijn direct illegaal (als in mogen de weg niet op). Simpele en zeer efficiënt, geen discussie, geen meting, gewoon klaar met rijden. Vraag me niet naar details over een matchless uit 1957 waar de uitlaat niet meer bestaat, maar de basis van deze regel is iets waar ik voor zou stemmen, mocht dat gevraagd worden.
 
Sjoemelsoftware. De metingen voor e typegoedkeuring worden gedaan bij een bepaald toerental en nog wat andere variabelen. Als je zorg dat deze binnen de waarden valt, dan kan er een typegoedkeuring afgegeven worden.
Dit kan software matig zoals een klep in de uitlaat, of mbv de bekende milieudip. Deze is niet alleen voor de uitstoot. Alleen rijden slechts weinigen constant op dit toerental

Of het wettelijk haalbaar is? Ja. Als de overlast te groot dreigt te worden, dan kan op lokaal niveau een soort noodverordening afgegeven worden. Tenminste in Nederland.
 
Terug
Bovenaan Onderaan