Koelvloeistof mengen?

PietjePukkie

MF'er
7 mei 2015
94
18
Nijmegen
Beste medeforummers,
Ik heb al hier gezocht en op Google, maar krijg geen 100% zuiver en betrouwbaar antwoord op mijn vraag welke kleuren koelvloeistof gemengd mogen worden.
Ook bij diverse oliemaatschappijen geïnformeerd.
Ik krijg steeds het standaard antwoord: Verschillende kleuren mogen niet gemengd worden. Alleen de gele mag met de MEESTE wel gemengd worden.
Maar DE MEESTE is dus niet allemaal. En welke zijn dat dan? Bij welke wel en welke niet?
Daar komt alleen een juridisch correct antwoord op zoals: Houd u aan het voorschrift van de fabrikant, of vraag de dealer.
Is er hier iemand die het wel zeker weet?
Bij voorbaat dank.
 
Een poging.

G11 (type C) koelvloeistof
G11 is van de genoemde soorten het oudste type koelvloeistof. G11 is meestal blauw (soms groen) en bevat silicaten. Silicaten zijn zouten. Heb je een wat ouder motorblok, dan is de kans groot dat je motor G11 kan hebben.

G12 koelvloeistof (type D)
Toen er aluminium motorblokken in omloop kwamen, kwam er G12 op de markt. Deze koelvloeistof is rood, soms geel. In tegenstelling tot G11, is G12 gebaseerd op Organic Acid Technolgie (OAT). Dat betekent onder meer dat G12 geen silicaten bevat, waardoor deze niet schadelijk is voor aluminium onderdelen. Daarnaast bevat G12 verbeterde additieven die je motor helpen beschermen.

G12+ koelvloeistof
In 2005 kreeg G12 een update: G12+. De verbetering zit ‘m puur in de werkzame additieven. G12+ is paars of kleurloos en wordt ook wel universele koelvloeistof genoemd. Dat heeft te maken met de mogelijkheden voor mengen, daarover later meer.

G13 (G12++)
Oké, nu wordt het verwarrend. Want sinds enige tijd is er ook G13 op de markt. Niks aan de hand zou je zeggen. Maar wel als we vertellen dat dit type ook wordt aangeduid als G12++ en (net als G11) silicaten bevat. Kortom: deze nieuwste vloeistof verschilt in een belangrijk opzicht van G12 en G12+, nml silicaten.

Koelvloeistof mengen? Beter van niet
Een veelgestelde vraag is of je verschillende typen koelvloeistof kunt mengen. Het antwoord: liever niet. Het voorgeschreven vloeistoftype voor jouw motor is altijd het beste. Wil je toch mengen, raadpleeg dan onderstaande tabel. Niet alle typen zijn mengbaar namelijk. Dat heeft te maken met de aanwezigheid van silicaten en de (wel/niet) toegepaste OAT-technologie.

Mengopties
Voor jouw motor voorgeschreven:Eventueel te mengen met:
G11 (silicaat houdend, geen OAT)G12, G12+, G13 (G12++)
G12G12+
G12+G12
G13 (G12++) (silicaat houdend)-
Uit de tabel blijkt dat je voor motoren die G11 vragen, ook alle andere (verbeterde) typen koelvloeistof kunt gebruiken. De reden waarom G11 nog wordt verkocht is de prijs. G11 is gewoon goedkoper. Dus heb je een oudere motor, dan is het prijstechnisch meestal aantrekkelijker G11 aan te schaffen.

Deze discussie liep hier al een keer in 2013 koelvloeistof mengen
 
Laatst bewerkt:

The answer to everything....


Beste medeforummers,
Ik heb al hier gezocht en op Google, maar krijg geen 100% zuiver en betrouwbaar antwoord op mijn vraag welke kleuren koelvloeistof gemengd mogen worden.
Ook bij diverse oliemaatschappijen geïnformeerd.
Ik krijg steeds het standaard antwoord: Verschillende kleuren mogen niet gemengd worden. Alleen de gele mag met de MEESTE wel gemengd worden.
Maar DE MEESTE is dus niet allemaal. En welke zijn dat dan? Bij welke wel en welke niet?
Daar komt alleen een juridisch correct antwoord op zoals: Houd u aan het voorschrift van de fabrikant, of vraag de dealer.
Is er hier iemand die het wel zeker weet?
Bij voorbaat dank.

Wil je het 100% zeker weten?
Aftappen, schoonspoelen en afvullen met 100% hetzefde...

Wat betreft kleuren, er zijn dus verschillende samenstellingen van koelvloeistof...
En in sommige gevallen zou het mogelijk kunnen zijn dat de chemicaliën van de ene een reactie vormen met die van de andere.
vandaar de "niet mengen".... maar als jij weet dat jouw, zeg rode koelvloeistof bestaat uit dezelfde ingredienten als jouw groene... tsja dan zou ik het gewoon mengen...

-edit: @Beekberger was me voor :+ Had ik maar sneller moeten typen.
 
Een poging.

G11 (type C) koelvloeistof
G11 is van de genoemde soorten het oudste type koelvloeistof. G11 is meestal blauw (soms groen) en bevat silicaten. Silicaten zijn zouten. Heb je een wat ouder motorblok, dan is de kans groot dat je motor G11 kan hebben.

G12 koelvloeistof (type D)
Toen er aluminium motorblokken in omloop kwamen, kwam er G12 op de markt. Deze koelvloeistof is rood, soms geel. In tegenstelling tot G11, is G12 gebaseerd op Organic Acid Technolgie (OAT). Dat betekent onder meer dat G12 geen silicaten bevat, waardoor deze niet schadelijk is voor aluminium onderdelen. Daarnaast bevat G12 verbeterde additieven die je motor helpen beschermen.

G12+ koelvloeistof
In 2005 kreeg G12 een update: G12+. De verbetering zit ‘m puur in de werkzame additieven. G12+ is paars of kleurloos en wordt ook wel universele koelvloeistof genoemd. Dat heeft te maken met de mogelijkheden voor mengen, daarover later meer.

G13 (G12++)
Oké, nu wordt het verwarrend. Want sinds enige tijd is er ook G13 op de markt. Niks aan de hand zou je zeggen. Maar wel als we vertellen dat dit type ook wordt aangeduid als G12++ en (net als G11) silicaten bevat. Kortom: deze nieuwste vloeistof verschilt in een belangrijk opzicht van G12 en G12+, nml silicaten.

Koelvloeistof mengen? Beter van niet
Een veelgestelde vraag is of je verschillende typen koelvloeistof kunt mengen. Het antwoord: liever niet. Het voorgeschreven vloeistoftype voor jouw motor is altijd het beste. Wil je toch mengen, raadpleeg dan onderstaande tabel. Niet alle typen zijn mengbaar namelijk. Dat heeft te maken met de aanwezigheid van silicaten en de (wel/niet) toegepaste OAT-technologie.

Mengopties
Voor jouw motor voorgeschreven:Eventueel te mengen met:
G11 (silicaat houdend, geen OAT)G12, G12+, G13 (G12++)
G12G12+
G12+G12
G13 (G12++) (silicaat houdend)-
Uit de tabel blijkt dat je voor motoren die G11 vragen, ook alle andere (verbeterde) typen koelvloeistof kunt gebruiken. De reden waarom G11 nog wordt verkocht is de prijs. G11 is gewoon goedkoper. Dus heb je een oudere motor, dan is het prijstechnisch meestal aantrekkelijker G11 aan te schaffen.

Deze discussie liep hier al een keer in 2013 koelvloeistof mengen

Chapeau,duidelijker kan het niet 👍
 
Dit is duidelijk. hartelijk dank!


Een poging.

G11 (type C) koelvloeistof
G11 is van de genoemde soorten het oudste type koelvloeistof. G11 is meestal blauw (soms groen) en bevat silicaten. Silicaten zijn zouten. Heb je een wat ouder motorblok, dan is de kans groot dat je motor G11 kan hebben.

G12 koelvloeistof (type D)
Toen er aluminium motorblokken in omloop kwamen, kwam er G12 op de markt. Deze koelvloeistof is rood, soms geel. In tegenstelling tot G11, is G12 gebaseerd op Organic Acid Technolgie (OAT). Dat betekent onder meer dat G12 geen silicaten bevat, waardoor deze niet schadelijk is voor aluminium onderdelen. Daarnaast bevat G12 verbeterde additieven die je motor helpen beschermen.

G12+ koelvloeistof
In 2005 kreeg G12 een update: G12+. De verbetering zit ‘m puur in de werkzame additieven. G12+ is paars of kleurloos en wordt ook wel universele koelvloeistof genoemd. Dat heeft te maken met de mogelijkheden voor mengen, daarover later meer.

G13 (G12++)
Oké, nu wordt het verwarrend. Want sinds enige tijd is er ook G13 op de markt. Niks aan de hand zou je zeggen. Maar wel als we vertellen dat dit type ook wordt aangeduid als G12++ en (net als G11) silicaten bevat. Kortom: deze nieuwste vloeistof verschilt in een belangrijk opzicht van G12 en G12+, nml silicaten.

Koelvloeistof mengen? Beter van niet
Een veelgestelde vraag is of je verschillende typen koelvloeistof kunt mengen. Het antwoord: liever niet. Het voorgeschreven vloeistoftype voor jouw motor is altijd het beste. Wil je toch mengen, raadpleeg dan onderstaande tabel. Niet alle typen zijn mengbaar namelijk. Dat heeft te maken met de aanwezigheid van silicaten en de (wel/niet) toegepaste OAT-technologie.

Mengopties
Voor jouw motor voorgeschreven:Eventueel te mengen met:
G11 (silicaat houdend, geen OAT)G12, G12+, G13 (G12++)
G12G12+
G12+G12
G13 (G12++) (silicaat houdend)-
Uit de tabel blijkt dat je voor motoren die G11 vragen, ook alle andere (verbeterde) typen koelvloeistof kunt gebruiken. De reden waarom G11 nog wordt verkocht is de prijs. G11 is gewoon goedkoper. Dus heb je een oudere motor, dan is het prijstechnisch meestal aantrekkelijker G11 aan te schaffen.

Deze discussie liep hier al een keer in 2013 koelvloeistof mengen
 
Ik heb nog eens goed zitten kijken naar de tabel.
Begrijp ik nu goed dat als je systeem gevuld is en ook mag zijn volgens fabrieksvoorschrift, met bijvoorbeeld blauwe G11, dan mag je bijvullen met alle andere.
Als je systeem gevuld is en ook moet zijn volgens fabrieksvoorschrift, met G13, dan mag alleen bijvullen met G13 en niks anders.
Dat dus de vloeistoffen elkaar dus wel kunnen verdragen, maar het afhangt wat er door de fabriek wordt voorgeschreven?
Dat zou dan betekenen dat die verhalen van "het gaat klonteren" als je mengt niet helemaal kloppen.

Omdat het zo ingewikkeld is, ontstaan er denk ik al die rare verhalen.
 
Uit nieuwsgierigheid: is er een bepaalde reden waarom je wilt mengen? Als je een aantal V24 diesel industrieblokken hebt met ieder 80 liter inhoud koelvloeistof en je hebt een berg verschillende vaten koelvloeistof staan, kan ik het me voorstellen. Maar in je fiets gaat 1,5 liter ofzo?
 
De reden voor mijn nieuwsgierigheid is dat ik laatst voor kennis een radiator vervangen heb die was dichtgeslibd met troep.
Vroeg me af of dit zou zijn veroorzaakt door mengen in het verleden.
En gewoon technische interesse in hoe het nu species zit.
Zag, na verder zoeken, ook nog wat tabellen die ook niet allemaal hetzelfde vertellen.
Ik snap best dat bij twijfel het beste is om af te tappen en spoelen en vullen met de juiste.
Maar als je daarna onderweg moet bijvullen en er is niet jouw kleur of type, wat moet je dan ?
 
Een poging.

G11 (type C) koelvloeistof
G11 is van de genoemde soorten het oudste type koelvloeistof. G11 is meestal blauw (soms groen) en bevat silicaten. Silicaten zijn zouten. Heb je een wat ouder motorblok, dan is de kans groot dat je motor G11 kan hebben.

G12 koelvloeistof (type D)
Toen er aluminium motorblokken in omloop kwamen, kwam er G12 op de markt. Deze koelvloeistof is rood, soms geel. In tegenstelling tot G11, is G12 gebaseerd op Organic Acid Technolgie (OAT). Dat betekent onder meer dat G12 geen silicaten bevat, waardoor deze niet schadelijk is voor aluminium onderdelen. Daarnaast bevat G12 verbeterde additieven die je motor helpen beschermen.

G12+ koelvloeistof
In 2005 kreeg G12 een update: G12+. De verbetering zit ‘m puur in de werkzame additieven. G12+ is paars of kleurloos en wordt ook wel universele koelvloeistof genoemd. Dat heeft te maken met de mogelijkheden voor mengen, daarover later meer.

G13 (G12++)
Oké, nu wordt het verwarrend. Want sinds enige tijd is er ook G13 op de markt. Niks aan de hand zou je zeggen. Maar wel als we vertellen dat dit type ook wordt aangeduid als G12++ en (net als G11) silicaten bevat. Kortom: deze nieuwste vloeistof verschilt in een belangrijk opzicht van G12 en G12+, nml silicaten.

Koelvloeistof mengen? Beter van niet
Een veelgestelde vraag is of je verschillende typen koelvloeistof kunt mengen. Het antwoord: liever niet. Het voorgeschreven vloeistoftype voor jouw motor is altijd het beste. Wil je toch mengen, raadpleeg dan onderstaande tabel. Niet alle typen zijn mengbaar namelijk. Dat heeft te maken met de aanwezigheid van silicaten en de (wel/niet) toegepaste OAT-technologie.

Mengopties
Voor jouw motor voorgeschreven:Eventueel te mengen met:
G11 (silicaat houdend, geen OAT)G12, G12+, G13 (G12++)
G12G12+
G12+G12
G13 (G12++) (silicaat houdend)-
Uit de tabel blijkt dat je voor motoren die G11 vragen, ook alle andere (verbeterde) typen koelvloeistof kunt gebruiken. De reden waarom G11 nog wordt verkocht is de prijs. G11 is gewoon goedkoper. Dus heb je een oudere motor, dan is het prijstechnisch meestal aantrekkelijker G11 aan te schaffen.

Deze discussie liep hier al een keer in 2013 koelvloeistof mengen
Er lijkt iets niet te kloppen:
Mijn motor (bouwjaar 2020) heeft groene koelvloeistof. Dit zou dan volgens de tabel G11 zijn, maar dat kan niet want de motor is van aluminium. Overigens gaat deze tabel over auto's, want alle watergekoelde motorfietsen hebben een aluminium motorblok.
 
De reden voor mijn nieuwsgierigheid is dat ik laatst voor kennis een radiator vervangen heb die was dichtgeslibd met troep.
Vroeg me af of dit zou zijn veroorzaakt door mengen in het verleden.

En gewoon technische interesse in hoe het nu species zit.
Zag, na verder zoeken, ook nog wat tabellen die ook niet allemaal hetzelfde vertellen.
Ik snap best dat bij twijfel het beste is om af te tappen en spoelen en vullen met de juiste.
Maar als je daarna onderweg moet bijvullen en er is niet jouw kleur of type, wat moet je dan ?

Kan ook door een lekke koppakking komen.(olie + koelvloeistof = sludge)
In mijn daytona 675 zat ook nog gietzand in het koelsysteem
Om er maar een paar te noemen
 
Laatst bewerkt:
Er lijkt iets niet te kloppen:
Mijn motor (bouwjaar 2020) heeft groene koelvloeistof. Dit zou dan volgens de tabel G11 zijn, maar dat kan niet want de motor is van aluminium. Overigens gaat deze tabel over auto's, want alle watergekoelde motorfietsen hebben een aluminium motorblok.
Waarom kan aluminium niet tegen G11? Het beschermd juist, maar niet als je het er te lang in laat zitten of gaat mixen.
In BMW auto's met alu blokken gaat overigens ook gewoon nog blauwe/gifgroene KVS G11. In mijn Suzuki auto zit het ook. Tegenwoordig heb je ook hybride KVS (zoals G13) waar ook weer silicaat inzit, dus zo slecht is het niet. ;)

De reden voor mijn nieuwsgierigheid is dat ik laatst voor kennis een radiator vervangen heb die was dichtgeslibd met troep.
Vroeg me af of dit zou zijn veroorzaakt door mengen in het verleden.
En gewoon technische interesse in hoe het nu species zit.
Zag, na verder zoeken, ook nog wat tabellen die ook niet allemaal hetzelfde vertellen.
Ik snap best dat bij twijfel het beste is om af te tappen en spoelen en vullen met de juiste.
Maar als je daarna onderweg moet bijvullen en er is niet jouw kleur of type, wat moet je dan ?
Wat zat er in?

Blauwe/groene moet eigenlijk om de 3 jaar vervangen worden, het brengt een beschermlaag aan op de onderdelen maar als het er te lang in zit gaat het gellen en dus dicht slibben. Ook dient het systeem nagespoeld te worden. G12 roze/rood kent dat probleem niet zozeer maar bied hoogstwaarschijnlijk minder bescherming tegen corrosie/pitting.

Als je G11 en G12 gaat mixen heb je kans dat het op elkaar reageert en gaat gellen, ook kan de beschermlaag van de G11 loslaten en ook ophopen. Dus dat is niet aan te bevelen. Als je gaat mixen is geel je beste keuze (of gewoon demiwater) omdat daar geen silicaat of nitraat in zit, maar gewoon niet mixen is de allerbeste keuze. Elk tankstation heeft wel een flesje G11 of G12 staan.. Kraanwater is echt alleen aan bevelen als je in the middle of nowhere bent gezien de kalkafzet.
 
Er lijkt iets niet te kloppen:
Mijn motor (bouwjaar 2020) heeft groene koelvloeistof. Dit zou dan volgens de tabel G11 zijn, maar dat kan niet want de motor is van aluminium. Overigens gaat deze tabel over auto's, want alle watergekoelde motorfietsen hebben een aluminium motorblok.

Er zijn inderdaad meerdere soorten groene koelvloeistof.

 
Terug
Bovenaan Onderaan