Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.967
10.498
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ze worden nog steeds geproduceerd, maar je kan natuurlijk een wat oudere band tegenkomen.
Dat verrast me. Ik zou hun website moeten bestuderen, maar ik meen dat die daar niet meer genoemd wordt?

De PR2 heb ikzelf op mijn toenmalige CBF600FA gehad.
Werkte erg goed!
 

Bijlagen

  • 2700F40D-405C-489C-B830-F255F4866A85.jpeg
    2700F40D-405C-489C-B830-F255F4866A85.jpeg
    60,4 KB · Weergaven: 20
  • 7266B62C-98B1-44B9-BDF1-0D8A83E90069.jpeg
    7266B62C-98B1-44B9-BDF1-0D8A83E90069.jpeg
    87,6 KB · Weergaven: 12
Ik verkoop de MPR2 eigenlijk alleen nog aan rijscholen. Prima band voor weinig geld.
Maar grip (vooral in regen) is behoorlijk verbeterd, en ook de stuureigenschappen een feedback op het droge zijn veel beter.
Levensduur van een Road 5 zal zo'n 20-30% beter zijn dan de Road 2, maar dit hangt in grote mate af van de veringinstelling. Aangezien de Road 5 veel stijver is dan de Road 2 moet je die wel aanpassen. Dat heb je als het goed is ook al gemerkt bij de Roadsmart III.

Ik heb de MPR2 gereden op mijn oudere Bandit 650's, de MPR4 heb ik gereden op de MT-09, alsmede meerdere sets RS3. Ik kan de RS3 dus niet 1-op-1 vergelijken met de MPR2 aangezien die op verschillende motoren (in verschillende jaren) gezeten hebben.

Wel grappig dat destijds de MPR2 door Nicky Hayden werd aangeprezen als beste nat-weer band (overigens ook door vele consumenten). Altijd lastig om dat met elkaar te vergelijken. Ik rijd enkel in de regen als dat niet anders kan (vakantie, specifieke motor-afspraak), anders pak ik de auto. Voor mij zal dus 90%-95% van de kilometers droog zijn.

Nu liggen er op mijn Tracer nog de originele D222 banden... Ik heb nog een 'halve' RS3 achterband op zolder liggen. Zou ik die eventueel kunnen combineren met de D222 voorband? Ik gok namelijk dat de achterband als eerste op gaat zijn.. EDIT: op de Duitse Dunlop-site getackeld d.m.v. de goedkeuringen..
 
Laatst bewerkt:
De MPR2 was toen hij uitkwam inderdaad exceptioneel goed in de regen. Maar de ontwikkelingen staan niet stil, moderne S/T-banden zijn echt veel beter geworden in de regen.
De D222's zou ik vrolijk weggooien. Als eerste-montageband voldoen ze, maar meer ook niet. Dit zijn echt budgetbanden.
Je kan ze wel combineren met de DRSM3, maar dat moet je eigenlijk niet willen. Je geeft veel geld uit aan een redelijk prijzige motor, en dan bezuinig je op een van de belangrijkste veiligheidsonderdelen? Zou niet mijn keuze zijn, maar ik kan niet voor jou beslissen.....
 
Vinden jullie de Road 5 en/of de Angel GT II geschikte banden voor de
Moto Guzzi Breva 1200? Die weegt 248 kg, en levert iets meer dan 90 pk.
Regen wordt gemeden. Maar als ‘t niet anders gaat (vakantie) dan moet ‘t ook maar eens door de regen.
 
Vinden jullie de Road 5 en/of de Angel GT II geschikte banden voor de
Moto Guzzi Breva 1200? Die weegt 248 kg, en levert iets meer dan 90 pk.
Regen wordt gemeden. Maar als ‘t niet anders gaat (vakantie) dan moet ‘t ook maar eens door de regen.
je hebt ook een Road 5 GT voor de wat zwaardere tourmotoren.

Persoonlijk ben ik heel tevreden van de michelin PR5 in alle omstandigheden. Ik zou niet meer teruggaan naar sportbanden (in mijn geval) als je hoofdzakelijk openbare weg doet. Een paar natte regendagen in de dolomieten hebben me dat doen inzien :)
 
Vinden jullie de Road 5 en/of de Angel GT II geschikte banden voor de
Moto Guzzi Breva 1200? Die weegt 248 kg, en levert iets meer dan 90 pk.
Regen wordt gemeden. Maar als ‘t niet anders gaat (vakantie) dan moet ‘t ook maar eens door de regen.
Elke moderne S/T-band van de grote merken is prima geschikt, ook deze 2.
De onderlinge verschillen zijn klein, maar kunnen doorslaggevend zijn. Net als jouw voorkeuren en wensen.
Daarnaast hebben verschillende bandenmerken momenteel een cashback-actie. Zeker de moeite waard om even naar te kijken of informeren.
 
De MPR2 was toen hij uitkwam inderdaad exceptioneel goed in de regen. Maar de ontwikkelingen staan niet stil, moderne S/T-banden zijn echt veel beter geworden in de regen.
De D222's zou ik vrolijk weggooien. Als eerste-montageband voldoen ze, maar meer ook niet. Dit zijn echt budgetbanden.
Je kan ze wel combineren met de DRSM3, maar dat moet je eigenlijk niet willen. Je geeft veel geld uit aan een redelijk prijzige motor, en dan bezuinig je op een van de belangrijkste veiligheidsonderdelen? Zou niet mijn keuze zijn, maar ik kan niet voor jou beslissen.....

Tja... ik had natuurlijk al gelezen over de D222's en het matige presteren (ze lijken qua profiel trouwens op de RS2). Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ze voldoen, maar niet meer dan dat. Heb in de afgelopen decennia tientallen sets ST banden versleten, bij bijna geen enkele motor/combi de motor voelen glijden. De D222 is daar helaas wel een uitzondering op (enkel bij echt gassen). Ik heb er nu 4500 [km] op staan... komende zomer hoop ik naar Oostenrijk op vakantie te kunnen en zal ik een degelijk setje steken.

Overigens kun je wel zeggen dat dit een verkeerde bezuiniging is, maar misschien was mijn geld wel op na de aanschaf van een nieuwe motor? Ik heb het met de dealer voor de tijd overlegd: een andere set was een meerprijs van €150,-, en hij adviseerde mij de bandjes gewoon op te rijden, dat ze voldeden volgens hem. Ik denk dat dat ook het geval is, totdat je gaat scheuren. Bovendien had ik geen ervaring met de D222's, en zijn de meeste ervaringen met banden nogal subjectief (beschreven). Een vriendin van me rijdt eveneens Tracer/D222's en vind het een goede combi.. wellicht rijdt ze minder op de grens..
 
Laatst bewerkt:
heeft iemand de bandentip voor mij ?
ik ben geen circuit rijden (mogelijk in de toekomst wel een dagje) ik rij veel dijkjes, eifel, af en toe een stukje snelweg.
ik zoek grip, geen glij motor als het een keer regent. Slijtage is minder van belang met 5k per jaar.

shortlist
angel GT 2
S22
diablo rosso 3.
 
heeft iemand de bandentip voor mij ?
ik ben geen circuit rijden (mogelijk in de toekomst wel een dagje) ik rij veel dijkjes, eifel, af en toe een stukje snelweg.
ik zoek grip, geen glij motor als het een keer regent. Slijtage is minder van belang met 5k per jaar.

shortlist
angel GT 2
S22
diablo rosso 3.
Sorry, maar laat je eerst eens goed informeren door een bandenspecialist.
De Angel GT valt in een heel andere categorie dan de andere 2 banden, dus ik snap niet hoe die op dezelfde shortlist kan komen.
 
Angel GT (2) of Rosso 3, altijd goed.

Bij veel regen rijden Angel GT, bij veel mooi weer rijden en hard door de bocht Rosso 3.
Maar eigenlijk is de Angel GT voor alle situaties ruim voldoende.
 
De OEM banden onder mijn NC750X waren niet zo fijn en gaven mij niet een erg goed gevoel...
Deze heb ik echter wel zo'n 13.000 Km eronder gehad voordat ik switchte naar MPR4's
toegegeven, de meeste OEM Slijtage onderdelen waren van slechte kwaliteit en moesten vroeg vervangen worden.
De ketting had ik destijds door een Honda origineel laten vervangen en de vervanger was al vele malen beter van kwaliteit...
Dus mogelijk zou de bridgestone vervangers ook wel beter zijn geweest....echter dat is niet waar ik nu mee zit...

De MPR4's zijn inmiddels vervangen door Road 5's en deze bevallen ook relatief goed...tot ik op een (verhard) zand-pad terecht kom....
Daar ik dit soort paden in het vervolg toch wel graag vaker ook zou willen nemen (met wat meer vertrouwen) ben ik weer gaan kijken naar andere banden...

Ondertussen word ik redelijk doodgegooid met reclame voor de Dunlop Mutant (2020), een "crossover" zogenaamd doorontwikkeld op de voorgaande mutant...
Waar ze reclame voor maken is wel erg interessant overigens...
Het grovere profiel zou "offroad" te pas kunnen komen... en de M+S met "tour band durability" is interessant als zijnde "door rijder"...
Waar over de Heidenau's wel word gezegd dat bij hogere temperaturen deze duidelijk harder slijten....

Nu vroeg ik me af, zijn er al mensen die de (2020) Dunlop Mutant's nu gebruiken? En of ze bevallen (in vergelijking tot MPR4/Road 5)
 
De OEM banden onder mijn NC750X waren niet zo fijn en gaven mij niet een erg goed gevoel...
Deze heb ik echter wel zo'n 13.000 Km eronder gehad voordat ik switchte naar MPR4's
toegegeven, de meeste OEM Slijtage onderdelen waren van slechte kwaliteit en moesten vroeg vervangen worden.
De ketting had ik destijds door een Honda origineel laten vervangen en de vervanger was al vele malen beter van kwaliteit...
Dus mogelijk zou de bridgestone vervangers ook wel beter zijn geweest....echter dat is niet waar ik nu mee zit...

De MPR4's zijn inmiddels vervangen door Road 5's en deze bevallen ook relatief goed...tot ik op een (verhard) zand-pad terecht kom....
Daar ik dit soort paden in het vervolg toch wel graag vaker ook zou willen nemen (met wat meer vertrouwen) ben ik weer gaan kijken naar andere banden...

Ondertussen word ik redelijk doodgegooid met reclame voor de Dunlop Mutant (2020), een "crossover" zogenaamd doorontwikkeld op de voorgaande mutant...
Waar ze reclame voor maken is wel erg interessant overigens...
Het grovere profiel zou "offroad" te pas kunnen komen... en de M+S met "tour band durability" is interessant als zijnde "door rijder"...
Waar over de Heidenau's wel word gezegd dat bij hogere temperaturen deze duidelijk harder slijten....

Nu vroeg ik me af, zijn er al mensen die de (2020) Dunlop Mutant's nu gebruiken? En of ze bevallen (in vergelijking tot MPR4/Road 5)
De MT60 van Pirelli is dan misschien ook een optie...

Die herhaaldelijke Mutant reclame was mij ook al opgevallen. Ik was recent ook op zoek naar banden dus dat zal wel een cookies ding zijn.
 
De OEM banden onder mijn NC750X waren niet zo fijn en gaven mij niet een erg goed gevoel...
Deze heb ik echter wel zo'n 13.000 Km eronder gehad voordat ik switchte naar MPR4's
toegegeven, de meeste OEM Slijtage onderdelen waren van slechte kwaliteit en moesten vroeg vervangen worden.
De ketting had ik destijds door een Honda origineel laten vervangen en de vervanger was al vele malen beter van kwaliteit...
Dus mogelijk zou de bridgestone vervangers ook wel beter zijn geweest....echter dat is niet waar ik nu mee zit...

De MPR4's zijn inmiddels vervangen door Road 5's en deze bevallen ook relatief goed...tot ik op een (verhard) zand-pad terecht kom....
Daar ik dit soort paden in het vervolg toch wel graag vaker ook zou willen nemen (met wat meer vertrouwen) ben ik weer gaan kijken naar andere banden...

Ondertussen word ik redelijk doodgegooid met reclame voor de Dunlop Mutant (2020), een "crossover" zogenaamd doorontwikkeld op de voorgaande mutant...
Waar ze reclame voor maken is wel erg interessant overigens...
Het grovere profiel zou "offroad" te pas kunnen komen... en de M+S met "tour band durability" is interessant als zijnde "door rijder"...
Waar over de Heidenau's wel word gezegd dat bij hogere temperaturen deze duidelijk harder slijten....

Nu vroeg ik me af, zijn er al mensen die de (2020) Dunlop Mutant's nu gebruiken? En of ze bevallen (in vergelijking tot MPR4/Road 5)
Voor de Mutant wordt inderdaad veel reclame gemaakt. En dat is ook nodig omdat het een geheel nieuw concept of categorie betreft. Hij valt niet echt onder de straatbanden, niet onder Supermotard, niet onder allroad, en niet onder regenband. Maar hij heeft wel van allemaal iets meegekregen.
Uit zichzelf zal een klant hier niet om vragen omdat ze het niet kennen. Dat reclame hiervoor dus wel werkt, dat bewijzen jullie vragen.....

Ik heb (bijvoorbeeld) een klant die ze onder zijn Blackbird heeft geplaatst. Prima band voor normaal gebruik, maar bij hogesnelheidsbochten ga je toch wel voelen dat ze minder stabiel zijn dan echte normale straatbanden. Licht offroad gaat prima, maar voor los zand en modder zijn ze niet geschikt.

Heidenau zegt eigenlijk niets. Zij hebben straatmodellen tot aan (zo ongeveer) crossbanden. Dus zonder vermelding over welk model Heidenau je het hebt is daar niets zinnigs over te zeggen. Idem voor de MPR4 en de Road 5, bedoel je dan de Trail-versies of de straatversies?

Tot slot: de slijtdelen op de NC750X zijn inderdaad zo goedkoop mogelijk ingekocht door Honda. Het is niet voor niets een van de goedkoopste Japanse motoren in dit segment, terwijl Honda normaal altijd wat duurder is.
 
Heidenau zegt eigenlijk niets. Zij hebben straatmodellen tot aan (zo ongeveer) crossbanden. Dus zonder vermelding over welk model Heidenau je het hebt is daar niets zinnigs over te zeggen. Idem voor de MPR4 en de Road 5, bedoel je dan de Trail-versies of de straatversies?

Ah ja, ik haalde Heidenau aan ivm die M+S banden die ze hebben...


Ik heb (bijvoorbeeld) een klant die ze onder zijn Blackbird heeft geplaatst. Prima band voor normaal gebruik, maar bij hogesnelheidsbochten ga je toch wel voelen dat ze minder stabiel zijn dan echte normale straatbanden. Licht offroad gaat prima, maar voor los zand en modder zijn ze niet geschikt.

Defineer "hogesnelheidsbochten" ? bocht van 80km/u bijvoorbeeld de snelweg op? of sneller?....
 
Terug
Bovenaan Onderaan