Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.185
8.015
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt inderdaad,
Mijn zoon was vrij recent ook aan 't tiggen aan zijn opendeur,
Op een bepaald moment komt hij naar mij, "werkt voor geen meter, vlamboog leeft zijn eigen meter"
Ik test; niks aan de hand...
Later merk ik dat hij met de hoekmagneet aan 't werken is, die er af genomen...last weer perfect!
(Je kan de magneet gebruiken, maar de polariteit speelt een rol, Kan best gebeuren dat als 't misgaat, en je draaid de magneet om, Je perfect verder kan, maar zonder zal altijd beter zijn.)
 
Dat klopt inderdaad,
Mijn zoon was vrij recent ook aan 't tiggen aan zijn opendeur,
Op een bepaald moment komt hij naar mij, "werkt voor geen meter, vlamboog leeft zijn eigen meter"
Ik test; niks aan de hand...
Later merk ik dat hij met de hoekmagneet aan 't werken is, die er af genomen...last weer perfect!
(Je kan de magneet gebruiken, maar de polariteit speelt een rol, Kan best gebeuren dat als 't misgaat, en je draaid de magneet om, Je perfect verder kan, maar zonder zal altijd beter zijn.)

Nu zie ik in diverse filmpjes op YouTube dat al die messen en zwaarden smeden, bij het harden altijd een 🧲 erbij houden om te checken of het al heet genoeg is..
Ik vind het dus vreemd dat die magneet invloed heeft op het vloeibaar metaal dat vanaf de pin naar het werkstuk spuit.. dat is zeker warmer dan 1350° en kan dus niet meer aangetrokken worden door een magneet
 
Nu zie ik in diverse filmpjes op YouTube dat al die messen en zwaarden smeden, bij het harden altijd een 🧲 erbij houden om te checken of het al heet genoeg is..
Ik vind het dus vreemd dat die magneet invloed heeft op het vloeibaar metaal dat vanaf de pin naar het werkstuk spuit.. dat is zeker warmer dan 1350° en kan dus niet meer aangetrokken worden door een magneet

klopt, de magneet beïnvloed wel de vlamboog, niet het metaal.

De vlamboog bestaat uit geïoniseerde argonmoleculen (bij TIG), dit betekent dat ze een elektrische lading hebben gekregen, dus worden ze beïnvloed door het magnetisch veld.
 
Viel mij ook eens op toen ik met een veel te grote magneet een zeer klein stukje op zn plaats hield en vervolgens redelijk dicht bij de magneet ging lassen.

De boog trok gewoon compleet naar de magneet, en raakt het metaal amper. Ik dacht heel even dat dat ding bezeten was. Pas na ruim 10 hoekjes kwam ik erachter dat de magneet de oorzaak was:/.
 
Goed om te weten. Bij gebrek aan lastafel waar ik dingen op vast kan klemmen gebruik ik 4 lasmagneten voor een hoek haha.

Nu hield ik ze al uit de buurt want magneten verliezen hun magnetisme als ze te warm worden.
 
Laatst bewerkt:
Even een offtopic vraag, maar ik hoop dat iemand met materiaalkennis mij kan helpen. Ik ga een stalen poort maken en die moet natuurlijk stevig komen te staan. Het betreft een poort van 2 keer 1,3m breedte en 2m hoogte. De poorten wegen per stuk zo'n 50-60 kilo. De ene kant kan ik vast maken aan het huis. Daar wil ik een koker van 100x100x3 voor gebruiken. Aan de andere kant komt de poort tegen een heg te staan en moet er dus een vrijstaande paal komen. Ook daar denk ik aan een koker van 100x100 welke op een poer bevestigd gaat worden, zodat deze achteraf altijd nog waterpas gesteld kan worden. De vraag is alleen welke materiaaldikte ik daar voor de koker moet gebruiken. Is 3mm dik genoeg of doe ik er daar goed aan om dikker materiaal te nemen?
 
3 is sterk zat! Plaat van 10 dik (250 x 250) eronder 4 draadeindes van 12mm mee instorten in de poer (beetje buigen in het beton) moeren en ringen eronder en erop en je bent het mannetje. De enige reden om dikkere wand te nemen is als je erin zou willen tappen voor je scharnieren ofzo. Maar als je er netjes scharnieren aan last gaat het helemaal goedkomen zo. Aan de muur zou ik fijn een strip monteren, heb je weer wat meer doorloop breedte.
 
3 is sterk zat! Plaat van 10 dik (250 x 250) eronder 4 draadeindes van 12mm mee instorten in de poer (beetje buigen in het beton) moeren en ringen eronder en erop en je bent het mannetje. De enige reden om dikkere wand te nemen is als je erin zou willen tappen voor je scharnieren ofzo. Maar als je er netjes scharnieren aan last gaat het helemaal goedkomen zo. Aan de muur zou ik fijn een strip monteren, heb je weer wat meer doorloop breedte.

Duidelijk, dank je wel! Ik doe aan de muur ook koker om het allemaal mooi symmetrisch te houden, ga nog even kijken hoe strip eruit zou zien. De scharnieren gaan inderdaad gelast worden.
 
En poortscharnieren nemen zodat de poort naar beide kanten open kan.

En dan veren eraan zodat je een soort western deur poort krijgt en er gewoon met de auto tegenaan kunt rijden om ze te openen _O-

Ik zie het nut niet zo van een poort die naar beide kanten open kan. Ik zou de scharnieren aan 1 kant van de koker maken zodat bij open poort het gat het grootst is.
 
En dan veren eraan zodat je een soort western deur poort krijgt en er gewoon met de auto tegenaan kunt rijden om ze te openen _O-

Ik zie het nut niet zo van een poort die naar beide kanten open kan. Ik zou de scharnieren aan 1 kant van de koker maken zodat bij open poort het gat het grootst is.
Dan heb jij geen groot genoeg erf om het voordeel ervan te zien. Stel dat je alleen uitslaande hekken hebt moet er niks voor in de weg staan. Zelfde geldt voor inslaande hekken, die moet je ook ergens kwijt kunnen en als daar net wat in de weg staat kan je niet je poort volledig openen. Als je de keuze hebt om beide kanten te openen, zeker doen.
 
Ik denk inderdaad dat het bij de maat van het erf hoort; klein erf niet nodig want je zet toch nooit een aanhanger of auto achterom, en bij een groot erf niet van belang want meer plek dan spullen.
Ik (meer spullen dan plek8-)) kreeg destijds de tip en gebruik de mogelijkheid om de poort naar beide kanten te openen vaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan