tips voor remschijf verwijderen?

Duncan

MF veteraan
Donateur
19 mei 2001
16.360
12.935
Ik moet de achterschijf van mijn FJ gaan vervangen maar ik heb eigenlijk nog nooit een remschijf los gehad. Wel wat horrorverhalen gelezen natuurlijk hier op het forum over afbrekende bouten. Heet stoken wordt veel geadviseerd maar moeten er nog extra maatregelen worden genomen om bv lagers te beschermen? Ik heb zo'n gasbrandertje om evt de boutjes heet te maken........
 
Altijd een dop gebruiken, nooit een inbussleutel.

Ik heb ook wel eens een wiel boven een grote pit van het gasfornuis gelegd om op te warmen.

ik heb op vakantie wel eens mijn campinggaz brandertje gebruikt, ging prima.

om te koken natuurlijk he, ik ben niet gek , daar zijn garages voor.

he ho, ik had niet alles gelezen.

Mijn tip is dat het hoog tijd word voor een How-To , of is dit de eerste keer dat dit gevraagd word ;)

had je nou warm gestookt en is die 6 x 150 nou zo een ? :

Allen_keys[1].jpg
 
had al eerder neergezet dat dat ws van het weekend gaat worden. Er komen namelijk ook 2 nieuwe banden op. Als ik de bevestiging van de garage heb dat die binnen zijn gaan beide wielen eruit en de schijf eraf. Heb alleen even met een inbussleutel dus getest hoe vast de boel zit....
 

Bijlagen

  • 402230.jpg
    402230.jpg
    67,9 KB · Weergaven: 9
had al eerder neergezet dat dat ws van het weekend gaat worden. Er komen namelijk ook 2 nieuwe banden op. Als ik de bevestiging van de garage heb dat die binnen zijn gaan beide wielen eruit en de schijf eraf. Heb alleen even met een inbussleutel dus getest hoe vast de boel zit....

Ik gebruik ookTengtools Tsleutels. Zoals gezegd niet de bolkant en ze breken zo los. Goeie duw erop.
Afgelopen weekend zo schijven van een Pan gehaald uit 1991 👌🏻
 
Ik moet wel heel veel geluk gehad hebben als ik al deze spook verhalen lees.

Vorige week beide remschijven voor los gehaald met een Imbus t-sleutel. en geloof het of niet maar het kwam gewoon los.
boutjes schoonmaken, nieuw borgmiddel erop, en vastzetten met moment sleuteltje en klaar was keesie .

Mocht je toch willen warm stoken, een verf afbrander werkt vaak ook goed, met veel minder kans op beschadeging van de omliggende delen.

Succes
 
In mijn reactie waardoor mijn veblijf op M.-F. Definitief onzeker werd heb ik vermeld dat ik met stomheid geslagen was over de quatsch, leeuwen en beren die voorbijkwamen om een remschijfie los te lepelen. Ik heb zelf 13 Yamaha's en nog nooit geweld hoeven gebruiken om een schijfje los te maken. Het domme gelul over BMW's raakt ook kant nog wal... Dat zijn namelijk geen Yamaha's
 
In mijn reactie waardoor mijn veblijf op M.-F. Definitief onzeker werd heb ik vermeld dat ik met stomheid geslagen was over de quatsch, leeuwen en beren die voorbijkwamen om een remschijfie los te lepelen. Ik heb zelf 13 Yamaha's en nog nooit geweld hoeven gebruiken om een schijfje los te maken. Het domme gelul over BMW's raakt ook kant nog wal... Dat zijn namelijk geen Yamaha's
Kreeg je in het andere topic te weinig aandacht :?
 
Nou,ik anders ook niet, vanmiddag dus met frisse moed begonnen. 4 stuks gingen er netjes los met de slagsleutel. 2 wilden niet en daar maakte ik de fout om ze warn te maken en het daarna met de hand te proberen. Natuurlijk er niet recht boven gezeten en daar gingen de imbusbouten :(.
Gelukkig heb ik alle afleveringen van de Master Milo werkplaatsvlog gezien en als het lukt bij een T64 lukt het vast ook bij een FJ!
20200530_141320.jpg

20200530_152718.jpg

Gelukkig kon ik nog een paar bouten scoren bij de lokale motorzaak.

Meteen de draad in het wiel maar even schoongemaakt. En natuurlijk ok het draad van de bout.
20200530_152713.jpg

Morgen de schijf erop en de klauw reviseren.
 
Mocht je de boel weer monteren, zet de boutjes vast met loctite. ( De juiste) Hoewel je zou denken dat de BMW loctite ook top is, voor zie ik veel ellende bij de volgende eigenaar. En onnodige discussie en betweterigheid van mensen wiens buurman ook ooit een FS1 hadden. ( Yamaha is dat)
 
Wat mij bevreemd in dit topic is dat er gesproken wordt over allerlei kleuren loc-tite.
Ik kijk naar de nummers en de specificatie en dan ook nog eens naar de bodem van het flesje, daar staat nl de houdbaarheidsdatum op.
Bij Fabory staat de Loc-tite in een koelkastje.
Maar bij andere groothandels al jaren in een schap, dit geldt ook voor de secondenlijm van Loc-tite, daar zijn ook soorten in.
Ohja, ik heb ook weleens remschijven losgemaakt (Yamaha) gewoon een Imbusdop op de ratel en met eenen fermen ruk losgedraaid, nooit geweten dat het zo moeilijk was.

 
Terug
Bovenaan Onderaan