Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.913
10.442
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Flauwe bochten. Met 160+ inderdaad ietwat vaag. Maar de mutant m+s is ook officieel niet vrijgegeven voor m’n Blackbird. Ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen onder m’n Ktm 1290 adventure!

Ze zijn echt mega goed bij nat en slecht weer en gewoon zeg normaal sport toerbanden goed bij droog.

Kijk! dat maakt het interessant.... 160+Km/u doet dat ding van mij niet eens :+ nou ja, berg af, wind mee....
In NL iig niet.... dus wat dat betreft zou het een prima band kunnen zijn voor mijn NC'tje....
Dan rest alleen de "levensduur" als vraag, maar dat is denk ik een kwestie van ondervinden, band-levensduur (evenals benzine verbruik) is volgens mij ook heel erg rijstijl afhankelijk.... Al kan je er natuurlijk wel iets van een indicatie uit halen.
Met M+S kenmerk gok ik dat het wat minder zal zijn dan de Road 5, uit verwachting dat het mogelijk een zachtere rubber-samenstelling is...
In ieder geval eens m'n ogen open houden om bij de volgende bandenwissel de Mutant eens te proberen...
(dit setje zitten er nu pas ~5.000 Km op en ik verwacht er zeker iets van ~18.000 mee te kunnen doen)
 
Flauwe bochten. Met 160+ inderdaad ietwat vaag. Maar de mutant m+s is ook officieel niet vrijgegeven voor m’n Blackbird. Ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen onder m’n Ktm 1290 adventure!

Ze zijn echt mega goed bij nat en slecht weer en gewoon zeg normaal sport toerbanden goed bij droog.
Ik had kunnen weten dat jij aan het meelezen was.....
En nu weet ik ook gelijk wat jouw nieuwe motor is geworden!
Leuk ding, maar ik zie toch liever de BB...... :+
 
Beste MF-ers,

Ben tijdje absent geweest hier, maar heb jullie nodig :)

Ik rijd een Monster S4r. Al sinds ik mijn rijbewijs heb rijd ik op supersports en altijd met Michelin Pilot Powers 2CT. Wel 5 sets versleten, heerlijke band. Kan m bij wijze van spreke hier aan het eind van de straat al met een knee down de rotonde op sturen. Ik heb op mijn Yamaha R1 ooit Dunlop Sportsmart gereden. Daar was ik niet positief over. Ook een keer een flinke schuiver gemaakt doordat een voorwiel de grip verloor. Die banden gaven me eigenlijk nooit vertrouwen. (zal vast aan mij hebben gelegen, reviews zijn lovend)

Nu op de huidige monster S4r dus ook al 10.000 km Pilot Power 2CT maar die zijn op. Als t aan mij ligt gaan er weer nieuwe onder. (zijn gewoon nog steeds te koop haha vond ik wel bizar) Echter raad mijn motorrijdende omgeving aan om toch echt eens wat nieuwere te kopen omdat de techniek niet stil staat. Ok, dat gezegd hebbende neig ik zelf naar de Pirelli Diablo Rosso III. Lees hier goede dingen over. Wat zoek ik in volgorde van prioriteit:
1. Ontzettend goede grip bij droog weer
2. Een levensduur van ongeveer 10k kilometers met sportief rijdgedrag
3. Qua prijs enigszins acceptabel. 300-350 euro de set inclusief montage.
4. Regen eigenschappen minder van belang. Ik rijd vrijwel altijd droog weer en als het regent rijd ik sowieso als een natte krant, zelfs met de beste banden.

Wat zijn jullie gedachten? Ben erg benieuwd.

Groeten Ben
 
Rosso III is een topband. Of je de 10000 km haalt hangt af van je rijstijl. Je zou evt ook naar de Rosso Corsa 2 kunnen kijken, die zijn nog wat sportiever dan de Rosso 3 met extra 3e compound op de randen.

Sinds kort is ook de Michelin Power 5 uit, is dat niet wat voor jou?
 
Beste MF-ers,

Ben tijdje absent geweest hier, maar heb jullie nodig :)

Ik rijd een Monster S4r. Al sinds ik mijn rijbewijs heb rijd ik op supersports en altijd met Michelin Pilot Powers 2CT. Wel 5 sets versleten, heerlijke band. Kan m bij wijze van spreke hier aan het eind van de straat al met een knee down de rotonde op sturen. Ik heb op mijn Yamaha R1 ooit Dunlop Sportsmart gereden. Daar was ik niet positief over. Ook een keer een flinke schuiver gemaakt doordat een voorwiel de grip verloor. Die banden gaven me eigenlijk nooit vertrouwen. (zal vast aan mij hebben gelegen, reviews zijn lovend)

Nu op de huidige monster S4r dus ook al 10.000 km Pilot Power 2CT maar die zijn op. Als t aan mij ligt gaan er weer nieuwe onder. (zijn gewoon nog steeds te koop haha vond ik wel bizar) Echter raad mijn motorrijdende omgeving aan om toch echt eens wat nieuwere te kopen omdat de techniek niet stil staat. Ok, dat gezegd hebbende neig ik zelf naar de Pirelli Diablo Rosso III. Lees hier goede dingen over. Wat zoek ik in volgorde van prioriteit:
1. Ontzettend goede grip bij droog weer
2. Een levensduur van ongeveer 10k kilometers met sportief rijdgedrag
3. Qua prijs enigszins acceptabel. 300-350 euro de set inclusief montage.
4. Regen eigenschappen minder van belang. Ik rijd vrijwel altijd droog weer en als het regent rijd ik sowieso als een natte krant, zelfs met de beste banden.

Wat zijn jullie gedachten? Ben erg benieuwd.

Groeten Ben
Of toch nog een keer een actie meepakken ??
219 € incl montage voor een set 👍


zit er zelf aan te denken 😀
 
Rosso III is een topband. Of je de 10000 km haalt hangt af van je rijstijl. Je zou evt ook naar de Rosso Corsa 2 kunnen kijken, die zijn nog wat sportiever dan de Rosso 3 met extra 3e compound op de randen.

Sinds kort is ook de Michelin Power 5 uit, is dat niet wat voor jou?
Bedankt voor je reactie. Die 10k haalde ik wel met de Pilot Powers 2CT terwijl ik meestal wel flink aan de gashendel sleur. 1000cc 2 cilinder heeft dat zalige koppel dus tja :)

Ik zit ff te speuren op motorbanden.eu (meen dat super Blackbird daar eigenaar van is?) en zie dat de Rosso Corsa 2 een tientje duurder is voor een achterband. Dus dat is zeker de overweging waard.

De Michelin ook opgezocht. Is zelfde prijs als de Rosso Corsa 2 dus ook zeker een optie. Gaat mij dus echt om ervaring van mensen hier.

PS: Maatje van mij heeft een Ducati Superport S voor woonwerk en hij zweert bij zijn Dunlop Sportmax Roadsmart III. Die zijn weer een tikje duurder, maar kun je ook meteen plat leggen met koude banden zegt hij. Dus aangezien je daar meer kilometers op haalt (gok ik) wellicht ook een optie
 
Beste MF-ers,

Ben tijdje absent geweest hier, maar heb jullie nodig :)

Ik rijd een Monster S4r. Al sinds ik mijn rijbewijs heb rijd ik op supersports en altijd met Michelin Pilot Powers 2CT. Wel 5 sets versleten, heerlijke band. Kan m bij wijze van spreke hier aan het eind van de straat al met een knee down de rotonde op sturen. Ik heb op mijn Yamaha R1 ooit Dunlop Sportsmart gereden. Daar was ik niet positief over. Ook een keer een flinke schuiver gemaakt doordat een voorwiel de grip verloor. Die banden gaven me eigenlijk nooit vertrouwen. (zal vast aan mij hebben gelegen, reviews zijn lovend)

Nu op de huidige monster S4r dus ook al 10.000 km Pilot Power 2CT maar die zijn op. Als t aan mij ligt gaan er weer nieuwe onder. (zijn gewoon nog steeds te koop haha vond ik wel bizar) Echter raad mijn motorrijdende omgeving aan om toch echt eens wat nieuwere te kopen omdat de techniek niet stil staat. Ok, dat gezegd hebbende neig ik zelf naar de Pirelli Diablo Rosso III. Lees hier goede dingen over. Wat zoek ik in volgorde van prioriteit:
1. Ontzettend goede grip bij droog weer
2. Een levensduur van ongeveer 10k kilometers met sportief rijdgedrag
3. Qua prijs enigszins acceptabel. 300-350 euro de set inclusief montage.
4. Regen eigenschappen minder van belang. Ik rijd vrijwel altijd droog weer en als het regent rijd ik sowieso als een natte krant, zelfs met de beste banden.

Wat zijn jullie gedachten? Ben erg benieuwd.

Groeten Ben

Ik heb een paar sets Rosso 3 versleten op een 2 cilinder Tuono, inderdaad geweldige banden.
Geven heel veel vertrouwen, alleen die 10.000 km ga je op een dikke 2 pitter niet halen. Ik deed er ongeveer 7000 km met een achterband.
 
Wat is het verschil tussen deze drie Corso Rosso's III??
 

Bijlagen

  • Screenshot_2020-06-01-19-05-27-75.png
    Screenshot_2020-06-01-19-05-27-75.png
    110,6 KB · Weergaven: 15
Haha inderdaad mooie deal! Bedankt voor de tip
Overigens kwam hij een paar jaar geleden nog steeds heel goed uit de test:


ik haak even aan bij deze discussie omdat ik eind dit jaar mijn originele banden van de Z900 moet gaan vervangen. Zelf ook 2 sets opgereden op mijn Z750 tot volle tevredenheid. Zit ook weer aan de PP2ct te denken. Zeker voor de huidige prijzen.
 
Overigens kwam hij een paar jaar geleden nog steeds heel goed uit de test:


ik haak even aan bij deze discussie omdat ik eind dit jaar mijn originele banden van de Z900 moet gaan vervangen. Zelf ook 2 sets opgereden op mijn Z750 tot volle tevredenheid. Zit ook weer aan de PP2ct te denken. Zeker voor de huidige prijzen.

Goed stuk om te lezen.

Zal de niewe POwer 5 meer met de POwer RS of met de POwer 2ct te vergelijken zijn.
want de lichtvoetigheid van de power vond ik wel fijn
 
Dat licht voetige vond ik ook fijn aan mpp 2ct. Dat mis ik een beetje aan de conti RA3 die ik er nu op heb liggen. Bij het echt korte werk in de bergen vond ik de mpp's fijner. Verder zijn de RA3 heel fijne banden hoor. Ook beter wat slijtage betreft. Is ook logisch sport tegen sporttoer.
 
PS: Maatje van mij heeft een Ducati Superport S voor woonwerk en hij zweert bij zijn Dunlop Sportmax Roadsmart III. Die zijn weer een tikje duurder, maar kun je ook meteen plat leggen met koude banden zegt hij. Dus aangezien je daar meer kilometers op haalt (gok ik) wellicht ook een optie
De Roadsmart 3 is een goede band, maar niet te vergelijken met de andere genoemde banden. De Roadsmart 3 is een kilometervreter en is meer toer dan sport.

Als je sportbanden van Dunlop overweegt, dan moet je kijken naar de Sportsmart MK3 (tegenhanger van de Rosso 3) of TT (tegenhanger van de Rosso Corsa 2).

Waar je rekening moet houden is een ander karakter: Michelin staat bekend om een soepel karkas en Dunlop staat juist bekend om een stug karkas. Dus als je gewend bent aan de power 2ct en je zoekt datzelfde stuurgedrag, dan kunt je beter wegblijven van Dunlop. Tenzij je het eens wil proberen als experiment: wie weet bevalt het goed.
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij advies geven voor een sportieve band onder een honda cb1300?
Nu zitten er roadsmart 3 onder, maar zijn van 2016 en doordat ze niet snel slijten gaan ze oneffenheden vertonen, blijkbaar.
Ik overweeg sportsmart 3 sportsmart TT of bridstone S22.
Vanwege het gewicht van de motor, denk ik niet aan sportieve Michelin ivm de soepele wangetjes.
Dus kom maar los
 
Kan iemand mij advies geven voor een sportieve band onder een honda cb1300?
Nu zitten er roadsmart 3 onder, maar zijn van 2016 en doordat ze niet snel slijten gaan ze oneffenheden vertonen, blijkbaar.
Ik overweeg sportsmart 3 sportsmart TT of bridstone S22.
Vanwege het gewicht van de motor, denk ik niet aan sportieve Michelin ivm de soepele wangetjes.
Dus kom maar los

Het verband tussen niet snel slijten en oneffenheden krijgen snap ik niet, maar heb ik ook nog nooit eerder gehoord?

Als je met oneffenheden 'cuppen' bedoelt, kan dat een kenmerk zijn van bepaalde bandtypes. Sommige profielen zorgen nu eenmaal voor cuppen.
Al weet ik niet of cuppen bij de laatste 2 generaties banden uberhaupt nog voor komt? Kunnen anderen me misschien aanvullen...

To the point: als ik jou was zou ik eerst je bandenspanning hier eens vermelden. Wie weet komt er iets naar voren waarvan jij denkt dat het goed is, maar denk de rest hier 'dat hoort niet zo'

Als hier niks raars uit komt, zou ik eerst eens naar je vering laten kijken. Bij Hyperpro kan je bijv. gratis terecht en dan doen ze een check en afstelling voor je.

Daarna zou ik pas de band als verwachte aanwijzen. Als je spanning en/of vering na controle hebt gewijzigd, is het misschien raadzaam om sowieso een nieuw setje banden te monteren. Raar afgesleten banden rijden soms niet fijn en je krijgt ze dan toch nooit meer in het normale/goede slijtpatroon (voor de slimmeriken: heb het hier niet over foutieve circuitslijtage a la cold- of hottear)
 
Het zijn Diablo's, geen Corsa's

Ik zie verschillende prijzen en bij de onderste staat een extra D.
En.. wat kunnen we met een extra 'D'?

Knipsel15.jpg

In dit geval is het ook de snelst leverbare..

Je zou evt ook naar de Rosso Corsa 2 kunnen kijken, die zijn nog wat sportiever dan de Rosso 3 met extra 3e compound op de randen.
Ook wel interessant.. O-) alleen mocht de circuitdag nat worden dan is de Rosso 3 weer veel beter.
 
Ik vind het altijd wel opvallend hoeveel mensen er denken hele zachte sportbanden nodig te hebben. Iedereen moet dat natuurlijk zelf weten (en uitzonderingen daargelaten), maar ik zou me afvragen of dat ook echt nodig is (grip v.s. levensduur). Ik heb nu zo'n 10 setjes sport-tour banden versleten (verschillende merken), en 1 setje zachte banden (Sportmart II), en ik kan met ST banden prima uit de voeten. Ook met een setje RS3 kun je KD'en… Alles hangt af van het beoogde gebruik.

Rij zelf een Tracer 900 en hoef niet al hangend op 1 oor met de meeste snelheid de bocht uit te komen. Af en toe een KD maken is leuk, maar dat kan ook met half gas ;). Heb in het verleden wel eens een circuitdagje met Angel GT's gedaan, en die banden kwamen daar behoorlijk aan hun grenzen. Ze werden te warm, en gingen smeren. De temperatuur in die banden was op dat moment duidelijk boven het werkgebied.

Ik vraag mij af of 'Jan met de pet' de sportbanden op de openbare weg wel op hun ideale werktemperatuur krijgt. Ik bedoel, bij welke temperaturen ga je op weg (ik ook bij 10 graden) en hoe vaak stop je? Een ST-band is bedoeld om snel op werktemperatuur te komen tijdens de dagelijkse ritjes, maar toch kun je er ook behoorlijk mee gummen. Ik heb dus tussendoor op mijn MT-09 een setje SportSmart II (in den beginne voor een circuitdag welke nooit gekomen is..haha) gehad, maar ik geloof niet dat ik ze met tourtjes (al dan niet in NL) op temperatuur kreeg. Al is het maar omdat je af en toe stopt om ff te rusten/koffie te drinken etc. en de banden razendsnel afkoelen.

Met een setjes RSIII deed ik op de MT 20k met een voorband, 12k met een achterband. Bij de SSII was dat 10k/6k... een heel verschil voor een band waar ik zijn potentieel niet uit haalde. Daarnaast heb je inderdaad nog de jongens die serieus veel PK's / koppel erop zetten.. op een gegeven moment kan de ST band dat niet meer aan en moet je wel zachte banden steken...
 
De OEM banden onder mijn NC750X waren niet zo fijn en gaven mij niet een erg goed gevoel...
Deze heb ik echter wel zo'n 13.000 Km eronder gehad voordat ik switchte naar MPR4's
toegegeven, de meeste OEM Slijtage onderdelen waren van slechte kwaliteit en moesten vroeg vervangen worden.
De ketting had ik destijds door een Honda origineel laten vervangen en de vervanger was al vele malen beter van kwaliteit...
Dus mogelijk zou de bridgestone vervangers ook wel beter zijn geweest....echter dat is niet waar ik nu mee zit...

De MPR4's zijn inmiddels vervangen door Road 5's en deze bevallen ook relatief goed...tot ik op een (verhard) zand-pad terecht kom....
Daar ik dit soort paden in het vervolg toch wel graag vaker ook zou willen nemen (met wat meer vertrouwen) ben ik weer gaan kijken naar andere banden...

Ondertussen word ik redelijk doodgegooid met reclame voor de Dunlop Mutant (2020), een "crossover" zogenaamd doorontwikkeld op de voorgaande mutant...
Waar ze reclame voor maken is wel erg interessant overigens...
Het grovere profiel zou "offroad" te pas kunnen komen... en de M+S met "tour band durability" is interessant als zijnde "door rijder"...
Waar over de Heidenau's wel word gezegd dat bij hogere temperaturen deze duidelijk harder slijten....

Nu vroeg ik me af, zijn er al mensen die de (2020) Dunlop Mutant's nu gebruiken? En of ze bevallen (in vergelijking tot MPR4/Road 5)
Ik rij met een TDM900 met Brigdestone BT30 EVO banden. En als de route over een zandpad gaat, ga ik dat stuk weg niet uit de weg. Ik heb geen cross-ervaring, of speciale off-road training gehad, maar ik red me er prima mee. Het gaat wat langzamer dan op asfalt, maar het voelt niet spannend of gevaarlijk.
Wat ik hiermee wil zeggen is: is het nu echt noodzakelijk om voor incidenteel zandpad-gebruik je bandenkeuze er op af te stemmen?

In het verleden heb ik ook nog wel met een oude GS500 met BT45 banden door het bos gereden. De vering was daar eerder aan het einde van het kunnen dan de banden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan