Waarom ieder jaar olie verwisselen

Status
Niet open voor verdere reacties.
7 mei 2020
97
18
Hoi,

Ik zie regelmatig dat olie, oliefilter, luchtfilter of om de x aantal km's of ieder jaar verwisseld moeten worden.

Om de x aantal kn's snap ik, maar waarom ieder jaar?

Stel je dat je na een kleine beurt, 4 jaar doet om de volgende kmstand te halen ivm nieuwe beurt.

Wat is de reden waardoor je in zo'n situatie toch nog iedere jaar moet doen.
 
Ik zou echt niet weten waarom je bij een oliewissel een filter van 5 euro (?) Zou laten zitten. Er blijft op die manier onnodig veel oude olie achter.
Nu ik zo alles heb gelezen en gegoogled is het eigenlijk simpel..

Als je occasion koopt gewoon niet nadenken en olie oliefilter luchtfilter verwisselen, koperen ring.

Daarna persoonlijke voorkeur waarbij sommigen iedere jaar of om de 2 jaar doen en enkele die hards nooit 😁
 
Remvloeistof is lastiger in de zin dat je je remmen ook moet ontluchten na het wisselen. lucht is samendrukbaar, dus die moet er uit, anders remt het niet.


Bij juist remvloeistof verversen komt er helemaal geen lucht in het systeem....

Potje leegzuigen, afvullen met nieuwe vloeistof en dan vanaf onderaf doorspoelen terwijl je het potje telkens bijvult zodat je geen lucht aanzuigt. Als het goed is komt er geen belletje lucht aan te pas, en hoef je dus ook niet te ontluchten.

Valt dus allemaal best mee.
 
Ik heb dit gemonteerd, maakt het oliewisselen net iets makkelijker. Maar een bout losdraaien en een bak eronder zetten vond ik ook goed genoeg. Voor 2 tientjes kun je in ieder geval niet meer zeggen dat het teveel werk is.

Ik ben denk ik wel een soort olie-autist. Als ik een motor koop, gaan er altijd nieuwe vloeistoffen in (behalve de voorvorkolie), zoals hierboven ook al eens opgemerkt. Iedere verkoper heeft de mooiste verhalen, maar zonder facturen van dealer of op zijn minst vloeistof-/filter aankopen, kan ik er niet op vertrouwen. Helaas heeft de praktijk mij daarin wijs gemaakt. Als iemand een motor koopt, wil men de complete onderhoudshistorie vanaf 19-Noach, maar bij verkoop ben je een zeikerd als je wat ondersteuning zoekt voor de kreet “Altijd dealeronderhouden”. Dan maar goed spul erin (kost niet alles), wat misschien niet nodig was geweest.


Bekijk bijlage 1506992
Toch nog paar domme vragen inkoppers.

Als zo'n ding koopt dan heb je dus ook geen koperen ring en momentsleutel nodig toch?

Want het is de dopje afschroeven en slang erin klaar.

Dus hierdoor loop je ook niet de risico om de aftapplug doir te draaien en Carter te laten barsten. Zoals enkelen die in de forum vraag ovrr stelden.

Kortom dummy proef en ideaal voor luie mensen 😁
 
Toch nog paar domme vragen inkoppers.

Als zo'n ding koopt dan heb je dus ook geen koperen ring en momentsleutel nodig toch?

Want het is de dopje afschroeven en slang erin klaar.

Dus hierdoor loop je ook niet de risico om de aftapplug doir te draaien en Carter te laten barsten. Zoals enkelen die in de forum vraag ovrr stelden.

Kortom dummy proef en ideaal voor luie mensen 😁
Die heb je wel nodig,je moet hem er toch 1 keertje in schroeven.
 
Toch nog paar domme vragen inkoppers.

Als zo'n ding koopt dan heb je dus ook geen koperen ring en momentsleutel nodig toch?

Want het is de dopje afschroeven en slang erin klaar.

Dus hierdoor loop je ook niet de risico om de aftapplug doir te draaien en Carter te laten barsten. Zoals enkelen die in de forum vraag ovrr stelden.

Kortom dummy proef en ideaal voor luie mensen 😁
Ik antwoord op mijn vraag.

Ja het is dummy proof, zie video


😁,
 
Kortom dummy proef en ideaal voor luie mensen 😁
Luie mensen sleutelen niet zelf, dat laten ze doen of -nog vaker- doen gewoon geen onderhoud.

Dit is een tooltje waarbij je de olie zonder geklieder in een bv. 2 lege melkpakken laat lopen. Doekje onder de snelkoppeling bij het losmaken en het slangetje even netjes schoonmaken is alles dat je moet doen. Dat is voor mij het grote voordeel. Dat boutje los en vastdraaien was op zichzelf niet iets om wakker van te liggen. En vastdraaien is bij mij nog nooit misgegaan, maar doe dat sinds enkele jaren toch met een momentsleutel.
 
Hoi,

Ik zie regelmatig dat olie, oliefilter, luchtfilter of om de x aantal km's of ieder jaar verwisseld moeten worden.

Om de x aantal kn's snap ik, maar waarom ieder jaar?

Stel je dat je na een kleine beurt, 4 jaar doet om de volgende kmstand te halen ivm nieuwe beurt.

Wat is de reden waardoor je in zo'n situatie toch nog iedere jaar moet doen.

Tja wat moet met zo,n vraag ,beetje onnozel denk ik maar goed ik zeg kijk hier even naar . word je het een stuk duidelijker van.
 
Jaren terug werkten we bij een bedrijf waar olie van grote stationaire motoren periodiek door een lab werd getest. Een collega heeft toen eens olie van een (hobby) motorfiets na een jaar gewisseld en een busje opgestuurd naar het lab.
Uit de testresultaten bleek dat de olie nog hartstikke gezond was.

note: geen grote kilometers, warm gestald in een garage en meestal geen blokjes om, maar wat langere ritten, maar dat wel zonder hele lange stilstand.

Vermoedelijk speelt gebruik en omstandigheden een grotere rol. Dagelijks gebruik voor korte ritten, buiten stalling en doorrijden in regen en winter zou waarschijnlijk een ander lab resultaat geven.

2 weken geleden een 2e hands motor gekocht. Voor 100 euro heb je alle vloeistoffen, bougies en de nodige ringetjes en pakkingen. Een dagje sleutelen aan je nieuwe fiets helpt je hem leren kennen en je weet ook zeker dat je het maximale doet om eventueel achterstallig onderhoud direct weg te werken. En het geeft nog voldoening ook.
 
@The Master FK :
Als je je voorvork olie wilt vervangen, haal dan , als je je tijd goed gepland hebt, ook helemaal uit elkaar, sommige delen (bushings) slijten misschien na X aantal km. Daarnaast kan het gebeuren dat de veer binnen je voorvorken al "versleten" is omdat het te kort is geworden. Het is wel verstandig om bij het kopen van een 2de handse, meteen goed te doen. Bij mij werken de voorvorken weer beter na een complete onderhoud. Zeer aan te bevelen.

Wel eerst onderzoeken wat voor tools je nodig hebt en welke reserve onderdelen. Ik vind het zelf een aardige klus om te doen voor de eerste keer. Dat doe je niet effe in een half uurtje. De 2de keer zal veel sneller gaan.
 
Over olie kun je hele boekwerken schrijven, dat is niet meer nodig want die zijn al geschreven.
Ik vertel dit vanuit mijn 41 jarige technische achtergrond waarbij ik heel; veel kennis heb moeten opdoen over smering in het algemeen.
Daarnaast rijd ik 2 wieler vanaf mn 16e Motor vanaf mn 18 en na een onderbreking van 10 jaar nu weer opgestapt.
Olie het lijkt zo simpel.
Dat is het niet, olie en speciaal voor een motor fiets is een zeer gecompliceerde vloeistof die vele functies heeft.
A. Smeren van bewegende onderdelen.
B. Zorgen voor een goede afdichting tussen de verbranding ruimte en carter.
C.Smeren van de versnellings bak
D. smeren van de koppeling (bij een natte koppeling) maar zorgen dat deze ook niet doorslipt
E. vasthouden van verbrandingsdelen welke vanuit de verbrandingsruimte toch in de olie komen.
F. vasthouden van slijtage delen uit motor en versnellings- bak en koppeling.
G. Stabiel zijn in viscositeit
H. tegengaan van corrosie

Om al deze eigenschappen te hebben, zullen olie fabrikanten een olie samenstellen uit verschillende zaken, olie mineraal of synthetisch of een mengsel aangevuld met zogenaamde dopes om al deze functies te kunnen garanderen.

Tijdens het gebruik vervuild de olie, er komen carbon deposits in, metaal delen, bij verbranding komt vocht vrij, en dat zwerft allemaal in de olie.
Nu is na een tijd de kwaliteit van de olie sterk afhankelijk van het gebruik van je motor.
Rij je kleine ritjes, dan krijg je relatief veel opbouw van genoemde zaken in de olie omdat je veel met een koude motor rijd, rijd je continue waarbij je blok feitelijk niet de kans krijgt af te koelen, dan is dit veel minder over dezelfde hoeveelheid gereden kilometers.
Daarnaast oxideert zowel de olie als de dopes door blootstelling aan zuurstof.
Ook hier geld weer bij veel korte ritten veel blootstelling, bij continue rijden weinig blootstelling.

Rijd je veel en lang, dan zou je de ververs interval kunnen verlengen, rijd je veel korte ritten, dan moet je de interval verkleinen.
Dus rijd je weinig en vooral kortere riten, dan zul je dus zeker 1 x per jaar zowel je olie als je oliefilter moeten vervangen.
Dit lijkt tegenstrijdig, maar is het niet, omdat je weinig rijd krijg je veel vervuiling en vocht in de olie, laat je je motor langere tijd ongebruikt staan, dan a door oxidatie van de olie en dopes zal de eigenschappen aangetast worden, met het risico van oxidatie, vuil dat vast gaat zitten enz.

Het is dus zeker slim om bij een dergelijk gebruik je olie vaker te wisselen, voorop gesteld dat je lang plezier wilt hebben van je blok en motor.
Toen ik nog 365 dagen per jaar reed, kreeg mn motor gewoon zijn reguliere oliewissels, toen ik deze in de winterstalling zette kregen ze voor de winterstalling een wissel en voor het seizoen weer een wissel.
Ik heb op diverse motoren ruim een ton gereden zonder enige motorische problemen en of olieverbruik.
Voor de winterstalling, vervang ik niet het oliefilter, maar haal dit wel los en maak deze leeg, voor het seizoen wissel ik deze wel.
De kosten van een oliewissel zijn relatief laag dus ik zie geen reden om het niet te doen.
En voor een winterwissel hoef je geen peperdure olie te nemen, ook bij de action kun je merk olie kopen die voldoet aan alle specificaties en niets anders hoeft te doen als conserveren, na de winter doe je er gewoon een kwaliteits olie in.
 
Mn guzzi heeft geen oliefilter, alleen een zeefje en een magneet. Filter bestond toen nog niet ofzo in 1974?

Elke 3000 km dus 3 liter frisse olie erin
Eerder mag altijd..

Maargoed. Olie verouderd. Of het direct motorschade oplevert, denk het niet maar de smering neemt wel af. Kijk maar eens test filmpjes op youtube zoals van projectfarm
 
Wat ik vreemd vind is dat in mijn handleiding van mijn SV650X 2 verschillende onderhoudsintervallen wordt aangegeven. 1 voor Europa en de andere voor ......? Zoals je ziet verschild het nogal qua intervallen. Bij de een olie wissel op 6000km en de andere pas bij 12.000km. Waarom zou dat zijn?

Screenshot_2020-06-07-10-13-45-073_cn.wps.xiaomi.abroad.lite.jpg


Screenshot_2020-06-07-10-13-40-200_cn.wps.xiaomi.abroad.lite.jpg
 
Olie doe ik gewoon elk jaar en oliefilter eens in de twee jaar.

Olie kan je ook eens in de twee jaar doen als je alleen maar lange stukken rijdt en niet meer dan 6000 in die twee jaar. Ook uitgaande dat je normaal rijdt en niet continu tegen de toeren begrenzer rijdt.
 
Over olie kun je hele boekwerken schrijven, dat is niet meer nodig want die zijn al geschreven.
Ik vertel dit vanuit mijn 41 jarige technische achtergrond waarbij ik heel; veel kennis heb moeten opdoen over smering in het algemeen.
Daarnaast rijd ik 2 wieler vanaf mn 16e Motor vanaf mn 18 en na een onderbreking van 10 jaar nu weer opgestapt.
Olie het lijkt zo simpel.
Dat is het niet, olie en speciaal voor een motor fiets is een zeer gecompliceerde vloeistof die vele functies heeft.
A. Smeren van bewegende onderdelen.
B. Zorgen voor een goede afdichting tussen de verbranding ruimte en carter.
C.Smeren van de versnellings bak
D. smeren van de koppeling (bij een natte koppeling) maar zorgen dat deze ook niet doorslipt
E. vasthouden van verbrandingsdelen welke vanuit de verbrandingsruimte toch in de olie komen.
F. vasthouden van slijtage delen uit motor en versnellings- bak en koppeling.
G. Stabiel zijn in viscositeit

I. koelen van diverse onderdelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan