Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Inderdaad. Daarbij komt dat het achterlicht van de motor altijd brandt ongeacht of voor dimlicht of dagrijverlichting ingeschakeld is.

Overigens is het automatisch naar dimlicht schakelen eenvoudig uit te zetten. Dan brandt het dimlicht altijd.

Je bedoelt dat de dagrijverlichting uit te zetten is dmv knopje op de linker stuurhelft? Of ben ik nu in de war met een andere functie?
 
Ik denk dat deze wet nog dateert van voor het bestaan van dagrijlichten,


Ok, zover ben ik mee.

Maar ook de wegcode wijzigt regelmatig, vraag me af waarom er nog geen sprake is van dagrijlichten bij motoren.

Als we de wegcode puur op de letter interpreteren zijn die dingen niet eens toegelaten.. en het is niet dat zo'n dagrijlichten pas in 2020 hun intrede hebben gedaan bij motoren.
 
= eigenlijk wel het onderzoeken waard,
Al kan ik me moeilijk voorstellen dat iemand een boete krijgt omdat hij met dagrijlichten op weg is,
Volgens mij zijn die drl (eigen afkort) speciaal om "het gezien worden" ontwikkeld, dus...
Maar iemand zal hier de nodige wetteksten en KB's moeten uitspitten om dé waarheid aan 't licht te brengen.
(Saaie boel, niks voor mij, waar zitten de lettervreters? )
 
= eigenlijk wel het onderzoeken waard,
Al kan ik me moeilijk voorstellen dat iemand een boete krijgt omdat hij met dagrijlichten op weg is,
Volgens mij zijn die drl (eigen afkort) speciaal om "het gezien worden" ontwikkeld, dus...
Maar iemand zal hier de nodige wetteksten en KB's moeten uitspitten om dé waarheid aan 't licht te brengen.
(Saaie boel, niks voor mij, waar zitten de lettervreters? )

Beetje hetzelfde als het voeren van mistlicht aan de voorzijde. Voorheen niet toegestaan indien geen sprake van mist, nu zijn diezelfde lampen dagrijdverlichting ;)
 
= eigenlijk wel het onderzoeken waard,
Al kan ik me moeilijk voorstellen dat iemand een boete krijgt omdat hij met dagrijlichten op weg is,

(Saaie boel, niks voor mij, waar zitten de lettervreters? )


Voor alle duidelijkheid... er zal wellicht geen enkele politie-inspecteur zich hiermee gaan bezighouden, laat staan dat ze er een PV voor gaan opstellen.

Het valt mij vooral op dat de wegcode nog niet is aangepast aan de moderne motoren die met dagrijlichten rijden ipv dimlichten.



Lettervreters heb je hiervoor niet nodig, de link die ik meenam is duidelijk genoeg... en daar hebben ze het enkel over een dimlicht.
 
Je bedoelt dat de dagrijverlichting uit te zetten is dmv knopje op de linker stuurhelft? Of ben ik nu in de war met een andere functie?

Dat kan. Maar je kunt ook ergens in het menu van de boordcomputer de dagrijverlichting uitzetten. Dan staat het dimlicht standaard aan, en kun je met datzelfde knopje juist de dagrijverlichting aanzetten.
 
Mijn Belgische BMW-dealer heeft 2 jaar geleden een bekeuring gekregen omdat hij met de ex-fabriek gemonteerde "mistlampen" van een K1600GT-demo aan reed... geen lievemoederen aan, want het gelijkvormigheidsattest vermeldde de aanwezigheid van MISTLAMPEN.... en er was geen mist.
Voortaan vermeldt een Belgische gelijkvormigheidsattest geen "mistlampen" meer... en mag het waarschijnlijk dus wel...
 
Mijn Belgische BMW-dealer heeft 2 jaar geleden een bekeuring gekregen omdat hij met de ex-fabriek gemonteerde "mistlampen" van een K1600GT-demo aan reed... geen lievemoederen aan, want het gelijkvormigheidsattest vermeldde de aanwezigheid van MISTLAMPEN.... en er was geen mist.

Eigenlijk een beetje terecht he.. het moet geen circus worden ook niet he.

Auto's mogen niet met mistlichten aan rijden, ik zie niet in waarom wij dat met een motorfiets dan wel zouden mogen.
Extra lampen plaatsen voor de momenten dat we ze nodig hebben ok....
 
dagrijlichten en mistlichten zijn toch twee verschillende lichten hoor..

Uiteraard zullen ze ander lichtbeeld hebben, maar kijk bijv eens naar een VW Polo van een paar jaar oud: dagrijdlicht op de plek waar voorheen de mistlampen zaten. En mistlampen overdag zonder mist en dagrijdverlichting (geen LED!) scheelt het niet eens zo heel veel qua aangezicht.
 
Uiteraard zullen ze ander lichtbeeld hebben, maar kijk bijv eens naar een VW Polo van een paar jaar oud: dagrijdlicht op de plek waar voorheen de mistlampen zaten. En mistlampen overdag zonder mist en dagrijdverlichting (geen LED!) scheelt het niet eens zo heel veel qua aangezicht.

Heb jij mijn bericht gelezen?


Auto's hoeven in Be hun lichten niet eens op te zetten overdag... de vergelijking tussen auto's en motoren houdt (in Be) geen steek.




Maar goed, zal de tekst van de wegcode nogmaals plaatsen.. dimlichten zijn andere lichten dan dagrijlichten.....

Artikel 30bis. Gebruik van de lichten : bromfietsen en motorfietsen die op de openbare weg rijden - bijzondere regel
Buiten de omstandigheden bedoeld in artikel 30, moeten het dimlicht en het rode achterlicht van de tweewielige bromfietsen en van de motorfietsen bestendig gebruikt worden. Het grootlicht mag dan niet gebruikt worden.
 
Die duidelijke zin "het grootlicht mag dan niet gebruikt worden" moeten ook veel mensen maar eens na lezen! En vooral de fietsers de laatste jaren, met de komst van degelijke fietslampjes kunnen die ook behoorlijk verblinden indien niet goed gericht.
(Pas mijn broer er nog op gewezen dat zijn koplamp ook hinderlijk hoog staat, die heeft op zijn GS1200 een klassieke (asymmetrische) koplamp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan