Advies en tips om doornroosje weer wakker te maken :)

BasRik

MF'er
23 okt 2003
75
9
Hengelo
Bij mijn oom en tante staat een RSV in e schuur te slapen onder een dekentje. Nu heb ik afgesproken dat ik er deze zomer eens naar zou kijken of hij nog loopt.
Het is een RSV uit 99 en hij staat al 12 jaar te slapen.

Ik weet dat ik sowieso alle vloeistoffen eruit moet laten lopen en alle rubbers op droogte schuren moet controleren.

Zijn er nog zeken waarvan iemand weet om te controleren?
 
Idd vloeistoffen vervangen.
Bougies dr uit, ff beetje olie op de cilinders en het blok een keer rond draaien.

Als hij loopt bekijk dan eerst ff banden/ketting/vering/remmen voordat je enthousiast aan een testrit begint.
 
Laatst bewerkt:
Er komt wel wat meer bij kijken.
Doe voorlopig geen startpoging tot je de belangrijke zaken hebt gecontroleerd, vervangen en gereinigd.

Carburateurs, brandstofleiding, vacuüm leidingen, brandstof, tank, filters, olie, gaat het blok rond, remmen, koelvloeistof? Remleidingen en vloeistof, overige slangen etc etc.
 
Volgens Hans wordt de motor niet verkocht, dus je doet er beter aan hem te conserveren ipv op te starten.
De motor is een monument, geen motorfiets meer.
Ik denk dat jij wel snapt wat ik bedoel

Ik heb het al jaren met Hans over de motor verkopen heeft hij altijd lastig gevonden. Echter al enkele jaren krijg ik in de zomer de opmerking: "dan moet je hem maar een keer ophalen" Dat heb ik tot op heden niet gedaan omdat me afgeraden werd een motor te starten na zo'n lange tijd om hem vervolgens weer lang weg te zetten.
We hebben afgesproken dat we samen gaan kijken of het nog te doen is om de RSV weer op de weg te krijgen. Dus eerst vooral onderzoeken of het uberhaubt nog haalbaar is.

Dat zal de komende maanden ergens gebeuren, ik heb ook geen haast.

De rest bedankt voor de tips! Ik zal de voortgang in dit topic bijhouden.
 
Stekker vd Krukassensor of die van de injectoren effe lostrekken en het blok op de startmotor 2x 20 seconden rond laten gaan ivm dry-sump. Ook nadat de olie is ververst. Vergeet de aftap naast het oliefilter niet. Niet starten met een gare accu, startkabels erop of de accu vervangen anders sloop je de startkoppeling.
 
Er wordt hier wel gereageerd of het ding al sinds de jaren 30 stil staat vind ik.
Als het zo'n monument betreft heeft hij vast binnen gestaan in een droge schuur ipv van in een vochtige boerenschuur onder een lekkend dak.

Beetje olie door het bougiegat, in de tussentijd olie (jncl filters), KVS en brandstof wisselen, blok een keer tornen en als alles vrij draait gewoon starten.
Is er dan iets naar wens dan storing zoeken/vervangen.
Ik heb net vele uren en uuren en uuuren in een motor gestoken omdat iemand preventief alles los heeft gehad en dat grondig verkloot heeft.

Daarna even een check of alle remmen werken, de banden geen diepe droogtescheuren hebben (ja internet vriendjes, een band met een paar minimale scheurtjes ontploft niet zoals in een Micheal Bay film) dan gewoon even een rondje rijden (niet racen). Besluit je hem echt de weg op te brengen kun je altijd nog je portemonnee naar hartenlust legen op banden, remmen, slangen etc etc etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
Terug
Bovenaan Onderaan