2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Ik snap echt niet waarom je een jonagold neemt voor het vergelijk terwijl er een heerlijke elstar voorhanden is?
Ofwel, de Yamaha XTZ750 is (m.i.) de voorganger van de T7, waarom dan een motor uit een ander kratje nemen?
 
Ik snap sowieso niet helemaal waarom je moet vergelijken, naar mijn idee is het gewoon een nieuwe motor. De 1200 is geen vergelijk, de 750 is al 100 jaar oud, en de 660 heeft een totaal ander blok. Hoewel de 660 (als je dan toch wil vergelijken), wat rijgedrag betreft naar mijn mening nog het meeste in de richting komt.
 
Ik snap sowieso niet helemaal waarom je moet vergelijken, naar mijn idee is het gewoon een nieuwe motor. De 1200 is geen vergelijk, de 750 is al 100 31 jaar oud, en de 660 heeft een totaal ander blok. Hoewel de 660 (als je dan toch wil vergelijken), wat rijgedrag betreft naar mijn mening nog het meeste in de richting komt.
Er zit naar mijn mening 30 jaar technologie verschil in, meer niet.
De xt660z is een uitvloeisel van de xt600z, met als tussenmodel de xtz660

Na`97 is de xtz750 uit productie gegaan en de T7 heeft vele overeenkomsten met de xtz750
 
Wel.. misschien niet goed uitgedrukt. Mijn volledige motorpak moet in de 3 koffers kunnen (luchthaven, werfbezoeken), wat waar zit zal me worst wezen.
Mijn ktm sdgt heeft aan beide zijden plaats voor een XL helm en blijft smaller dan 1m. Maar in die zijkoffers passen geen boots, dus die moeten dan in de topkoffer, met de jas. Broek en binnenkleren in de andere zijkoffer.
Als de smalle bak op de tenere 2 boots houdt, kan de helm wel in de top case.
 
Nu stel ik mij even de plaats in die twee boots innemen en de plaats die een helm nodig heeft...

Heb jij hele korte koffertjes op die KTM? Want breed moeten ze niet zijn om boots in te krijgen...
Volgens mij in 99.99% van de normale koffers, type alu bakken voor zo'n allroad, ga je volgens mij je boots in kwijt kunnen. Een motorpak ook trouwens.
Een helm wordt moeilijk, maar dat lukt dan weer prima in een topkoffer.

Als ik het goed zie zijn de "originele" koffers gewoon de Givi Outback's... en die heb ik op mijn Tenere en m'n vrouw op haar Tiger.
Boots passen daar met gemak in, je hebt nog plaats over. En de helm lukt ook prima in de topkoffer. In mijn 56L topkoffer gaan er zelfs twee.
 
 
Volgens mij had ik ergens een hele tijd geleden al gelezen/gezien dat het rempedaal en de standaard skidplate voor problemen kon zorgen.
Dat had Yamaha ook wel kunnen bedenken voordat ze de motor op de markt brachten (hij was toch uitgebreid getest enzo :9)
 
Nu stel ik mij even de plaats in die twee boots innemen en de plaats die een helm nodig heeft...

Heb jij hele korte koffertjes op die KTM? Want breed moeten ze niet zijn om boots in te krijgen...
Volgens mij in 99.99% van de normale koffers, type alu bakken voor zo'n allroad, ga je volgens mij je boots in kwijt kunnen. Een motorpak ook trouwens.
Een helm wordt moeilijk, maar dat lukt dan weer prima in een topkoffer.

Als ik het goed zie zijn de "originele" koffers gewoon de Givi Outback's... en die heb ik op mijn Tenere en m'n vrouw op haar Tiger.
Boots passen daar met gemak in, je hebt nog plaats over. En de helm lukt ook prima in de topkoffer. In mijn 56L topkoffer gaan er zelfs twee.
De ktm heeft twee zijkoffers die rond een helm ontworpen zijn, en wat stroomlijn hebben. Geen zeecontainers zoals op adventure motoren...
 
Wil je het uiterlijk veranderen dan is dit misschien een leuke optie ?
Ook een Zadel cover beschikbaar.!
Alleen jammer dat er geen rood is

"The stickers have a protective laminate and are maximum weather resistant. The motorcycle can be cleaned in the car wash or by hand without hesitation."


 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: dgr
De ktm heeft twee zijkoffers die rond een helm ontworpen zijn, en wat stroomlijn hebben. Geen zeecontainers zoals op adventure motoren...


Dat verklaart veel natuurlijk


Maar goed, jij mag die dingen zeecontainers noemen..

Op een allroad ga je toch zo'n beauty cases niet monteren he... dus "problem solved". :t
 
Die beauty cases hebben het bijkomende (naast, ze blijven smal) voordeel dat je je motor niet half in de steigers moet zetten om ze eraan te hangen... :P
 
Die beauty cases hebben het bijkomende (naast, ze blijven smal) voordeel dat je je motor niet half in de steigers moet zetten om ze eraan te hangen... :P
[

Ze blijven smal ja, klopt, maar het blijven sportieve koffertjes die wel passen op die sportieve nakedbike... met, ok, minder opzichtige ophangsystemen...

Maar hey.. een ruige Allroad... die heeft zo'n dingetjes niet nodig he.. daar mogen bakken aan, en ijzerwerk om die bakken aan te hangen.. functionaliteit boven beauty...

Het is maar wat je wil he. ;)
 
Voor mezelf viel het me op dat ik vaak in 3 reed, waar ik normaal meer in zn 2 rijd binnendoor. Kan ook, want hij trekt ook bij lage toeren. Je kunt zelfs zonder hikken in zn 3 optrekken vanuit stilstand (ongepland testje). Chapeau!
Mee eens, ik rij ook veel in zijn drie waar ik met een andere motor snellen in zijn twee zou rijden. Voordeel is dat met trager offroad-werk de twee dan weer bruikbaarder is. Snel een rotonde pakken doe ik in zijn drie.

Ik miste wel een rekje achter op de T7. verwacht ik eigenlijk wel standaard op een fiets als de T7, maar kun je ongetwijfeld als accessoire kopen. De losse tankdop is wel onhandig.
Is Inderdaad een optie, ik heb hem bijbesteld maar er niet opgezet, want ik vind de smalle achterkant wel mooi staan eigenlijk :P

Looks moet iedereen voor zich bepalen. Ik vind hem niet heel fraai of stoer. Zowel de oude XRV als de nieuwe AT komt wat ruiger over dan de T7. Voor de liefhebber zijn er genoeg stickersets te krijgen die de T7 wat opleuken.
Onzin, dat ding is zowel fraai als stoer :P
 
Laatst bewerkt:
Eerder gevraagd of mensen van een oude Africa Twin waren overgestapt, maar dat was niemand. Daarom zelf de vergelijking georganiseerd...

Waarom...?
Naar mijn idee richten de XRV 750 en de T7 zich op dezelfde doelgroep. Veel meer dan de nieuwe AT, die zich veel meer op de groottoerist richt. Zo ervaar ik de nieuwe (2019) AT tenminste.

Eerlijk...?
Nee, natuurlijk niet. De XRV is inmiddels zo'n 25 jaar oud. Een eerlijke vergelijking is het dus niet. Het gebrek aan vergelijkingsmateriaal geeft wel aan hoe weinig aandacht de motormerken aan dit segment hebben besteed.

Referentie
De vergelijkingsXRV was niet van mij, dus naast de AT heb ik mijn eigen KTM SMR950 nog als referentie.

Indruk
Super fijne en makkelijk te rijden motor. Ik moest even wennen aan het stuurgedrag. De voorkant valt wat makkelijker in de bocht dan mijn SMR en de XRV. De XRV stond op dezelfde banden, dus wrsch geen effect van de banden, maar van de fiets. Went snel.

De T7 is in alles licht: Niet alleen in totaalgewicht, maar ook in hoe alles licht en soepel loopt, inclusief het blok. Veel sneller dan dat van de XRV en doet weinig onder voor het SMR blok. Het is super soepel, trillingsvrij en stil. Prettig maar ook wel een beetje steriel. Door de hogere bouw tov mijn SMR voelt hij wel wat zwaarder bij manouvreren naast de motor. Mijn eigen vedergewicht van 68 kg helpt mij dan niet.

Tov de XRV helpen de 4000 toeren die hij extra mag lopen ook. Waar de meeste twins snel afbouwen in power bij hogere toeren, kun je de T7 echt lekker doortrekken in toeren, wat het een lekker flexibel blok maakt. Je hebt veel keuze wanneer je schakelt en of je liever laag of hoog in toeren rijdt.

Voor mezelf viel het me op dat ik vaak in 3 reed, waar ik normaal meer in zn 2 rijd binnendoor. Kan ook, want hij trekt ook bij lage toeren. Je kunt zelfs zonder hikken in zn 3 optrekken vanuit stilstand (ongepland testje). Chapeau!

Vering was prima. Heb niet met de settings gespeeld, maar voelde die behoefte ook niet. Kon net met mijn voeten bij de grond (ik ben 1.80m). Met duo ging ook prima zonder noodzaak tot bijstellen. Voor zou voor mij wat steviger mogen aan de voorkant zodat hij wat minder inveert bij remmen.

Qua remmen ben ik wat verpest door de super remmen van de SMR. Geen vergelijking en ik zou meteen stalen remleidingen monteren. In vergelijking tot de XRV een flinke verbetering, ook met de stalen leidingen op de XRV.

Ik miste wel een rekje achter op de T7. verwacht ik eigenlijk wel standaard op een fiets als de T7, maar kun je ongetwijfeld als accessoire kopen. De losse tankdop is wel onhandig.

Looks moet iedereen voor zich bepalen. Ik vind hem niet heel fraai of stoer. Zowel de oude XRV als de nieuwe AT komt wat ruiger over dan de T7. Voor de liefhebber zijn er genoeg stickersets te krijgen die de T7 wat opleuken.

Al met al dus een hele positieve indruk. De AT die Honda had moeten maken toen ze de naam nieuw leven in bliezen. Fijn dat Yamaha nu eindelijk in het gat is gedoken dat achter bleef in de markt toen Honda stopte met de XRV...

Ook ik vond het een heel interessantom deze fietsen te vergelijken. De XRV750 in deze test was van mij :-). Sinds 1,5 jaar in bezit en ben er best weg van. Gekocht om voor het eerst op een betaalbare wijze aan AllRoad\OffRoad ritten te snuffelen, maar heb er inmiddels ook veel plezier va als gewone gebruiks-fiets. De vering van de XRV750 is wel aangepakt. Hyperpro Shock en Adreani Cartridges in de voorpoten (Echt een aanrader met dank aan HK Suspesion!!). En stalen remleidingen en verse remolie hebben de remcapaciteiten van de XRV750 erg verbeterd.

Mijn referentie is vele jaren supersport vroeger (nu alleen nog af en toe een circuitdagje) en samen met mijn vrouw 100.000km op een 950SM en er staat nu 70.000 op een Tracer900. En ohja, ik rijd ook nog een Blackbird zijspan ;)

Ik was heel erg benieuwd waar de verschillen in de 30 jaar techniek het meest in naar voren zouden komen. Hoe groot deze verschillen nu daadwerkelijk waarneembaar zouden zijn. En daarna soort van de vraag stellen of deze extra's ook het geld en afschrijving waard zouden zijn voor mezelf.

1. Power: Het grootste verschil is echt het blok en de power die de T7 extra heeft tov de XRV750. Ik schrok ervan wat 12pk extra (als mijn XRV750 nog steeds 60 pk heeft natuurlijk :-) ) kan uitmaken en zoals KIRE aangeeft de brede vermogensafgifte helpt daarbij zeker ook. Je kunt de T7 gewoon echt sportief (hogere snelheden > 100) rijden en daagt je daarbij ook eigenlijk best wel toe uit.

2. Gewicht: Het verschil wat mij daarna opviel was het gewicht. Het verschil is minder extreem merkbaar dan het verschil in vermogen, maar je merkt echt tijdens het rijden dat de T7 lichter is en lichter stuurt. We hebben op de rit van 160km (Lekdijk Gouda naar het oosten en terug) 4 keer gewisseld en je kon het verschil echt wel duidelijk merken.

3. Remmen: De remmen van de T7 zijn krachtiger en doen het beter bij de hogere snelheden die je met de T7 kunt halen. De remmen van de XRV750 doen het met de stalen remleidingen prima voor de snelheden die je met deze fiets rijdt, maar blinken uiteraard niet uit. Verschil is waarneembaar, maar niet zo indrukwekkend als het vermogen en het gewicht.

4. Vering: Met de aangepaste vering op de XRV750, vond ik de vering nagenoeg hetzelfde als op de T7. De XRV is nu echt goed geveerd en doet niet onder voor de standaard vering op de T7. Sterkker nog misschien op onverharde stukjes wel beter dan de T7, maar dit hebben we niet kunnen testen met de gehuurde T7.

5. Gasrespons: de injectie van de T7 is echt heel goed en doseerbeer, maar zo vloeiend en smeuig als de respons van de carburateurs van de XRV750 is het zeker niet :-). Puntje voor de XRV750

Concusie:
De T7 is echt een super fijne fiets en verschrikkelijk veel value for money. Wil je met 1 fiets echt alles (sportief rijden, AllRoad rijden, woonwerk, vakanties) kunnen doen, dan bestaat er denk geen betere fiets dan de T7 op dit moment voor dat geld. Tel daarbij op de betrouwbaarheid en zuinigheid van het blok en het wordt bijna een no brainer.

Tegenover deze fantastische T7 staat in deze test mijn oude XRV met aangepaste vering. Hoe heeft die zich staande gehouden. Heel goed vind ik eigenlijk. Ik zou dolgraag iets meer Power op de XRV750 willen. Maar het is mij ook duidelijk geworden dat als de XRV dezelfde power had als de T7 het hogere gewicht en mogelijk mindere remmen nadrukkelijker naar voren zouden komen. Dus blijft een feit dat de XRV nog steeds een zeer goed uitgebelanceerde fiets is. Voor mijzelf geldt daarbij ook dat ik inmiddels ook gevallen ben voor de charme van het oude beestje en die charme heeft een nieuwe fiets natuurlijk niet. Vind ik :-)

Zou ik mijn XRV op dit moment inruilen voor een nieuwe T7? Het antwoord daarop in mijn situatie "nee". Ik houd mijn ZX6R, Tracer en zijspan er graag nog naast . Een echt nette XRV750 incl. veringsupdate heb je voor 5000. Voor 7000 extra koop je nu een nieuwe T7 en ik vind dat het geld voor mezelf niet waard. Tel daarbij op dat je geen afschrijving hebt op een oude XRV750. Ze worden misschien wel meer waard. En op iedere nieuwe fiets schrijf je al snel 1000 euro per jaar af.

Echter als er maar 1 fiets in de garage zou mogen staan, dan zou ik 100% voor een T7 gaan. Wat een heerlijke fiets is het!!!!.
 
Kan natuurlijk niet zonder plaatje :-)
XRV750T7.jpg
 
@lcul8r, dank voor het delen! Vrij unieke test zo, met beide motoren op een identieke set banden, dat maakt het vergelijk heel eerlijk :t

Wil je het uiterlijk veranderen dan is dit misschien een leuke optie ?
Ook een Zadel cover beschikbaar.!
Alleen jammer dat er geen rood is

"The stickers have a protective laminate and are maximum weather resistant. The motorcycle can be cleaned in the car wash or by hand without hesitation."

Hoezo geen rood?
Ik vind deze stickerset prachtig :9~

Produkte_Yamaha_T700Z_Legendary_Red-1030x675.jpg
 
@lcul8r, dank voor het delen! Vrij unieke test zo, met beide motoren op een identieke set banden, dat maakt het vergelijk heel eerlijk :t


Hoezo geen rood?
Ik vind deze stickerset prachtig :9~

Produkte_Yamaha_T700Z_Legendary_Red-1030x675.jpg

Super nice zeg!!! Zo hadden ze hem moeten maken. Was hij wel een paar honderd euro duurder geworden waarschijnlijk :-)
 
Ik snap echt niet waarom je een jonagold neemt voor het vergelijk terwijl er een heerlijke elstar voorhanden is?
Ofwel, de Yamaha XTZ750 is (m.i.) de voorganger van de T7, waarom dan een motor uit een ander kratje nemen?
Ohja, ik zou zelf nog heel graag een keer een XTZ750 en een XRV750 met elkaar vergelijken, maar die XTZ750 is echt zeldzaam volgens mij. Zeker in vergelijking met een XRV750....
 
Ben dus niet de enige die hem standaard redelijk saai vind wat graphics betreft.

Zeker niet, ik vind sowieso de drie kleurstellingen die er zijn niet heel geweldig maar buiten dat vind ik het ook wat saai. Ik ben nog aan het kijken naar een stickerset om die van mij wat op te leuken, maar het moet ook niet over de top zijn. Zoiets als hier boven vind ik ook wel erg mooi, en ook weer niet te druk.
 
@lcul8r, dank voor het delen! Vrij unieke test zo, met beide motoren op een identieke set banden, dat maakt het vergelijk heel eerlijk :t


Hoezo geen rood?
Ik vind deze stickerset prachtig :9~

Produkte_Yamaha_T700Z_Legendary_Red-1030x675.jpg

Ah goed van je !, die zag ik niet.
Vond het al vreemd..
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Terug
Bovenaan Onderaan