Jiffy schakelaar omzeilen

T1moff

Die hard MF'er
25 nov 2006
275
5
Ijsselstein
Beste motorvrienden,

Mijn honda africa twin xrv750 uit 1997 heeft een probleem met de jiffy schakelaar/contact. Als ik over een hobbel rij of ik geef een tik tegen de zijstandaard dan houd de motor even in. Sinds kort zelfs op de snelweg (zonder hobbels) houdt de motor af en toe in en na een paar tikken pakt hij weer op. Blijkbaar word het contact steeds slechter. Zeker op de snelweg zeer gevaarlijk.

Nu moet ik de motor morgen een eind naar huis rijden en ben bang dat ik dat op deze manier niet ga halen. Ik wil het contact tijdelijk omzeilen om veilig thuis te komen.

Er komen drie draden vanaf het contact. Groen, wit-groen en geel. Als ik de stekker loskoppel dan kan ik de motor starten in neutraal, maar zogauw ik naar de eerste versnelling schakel slaat de motor af.

Mijn elektrische kennis is helaas beperkt. Wie
weet welke contacten ik moet doorverbinden (of naar massa verbinden?) om dit tijdelijk werkend te krijgen?

Mijn dank zou erg groot zijn...!
 

Bijlagen

  • IMG_20200603_174003930_HDR.jpg
    IMG_20200603_174003930_HDR.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 14
  • IMG_20200603_173338781_HDR.jpg
    IMG_20200603_173338781_HDR.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 23
Als tijdelijk voldoende is, kun je altijd een spin nemen (zo'n elastiek met haakjes) en je standaard op z'n plaats houden door de spanning daar in. Een touwtje, elastiek of spanband doen het even goed.
Dat geeft je wel een extra handeling met parkeren, maar dat is niet de grootste moeite. Dan kun je in elk geval wel normaal rijden en in de tussentijd een meer permanente oplossing bedenken.
 
Ik weet het antwoord niet, maar kun je niet een tyrap om de schakelaar trekken zodat hij denkt dat de standaard altijd in is. Ik verwacht dat dan ook geen onderbreking meer is ten gevolge van schokken.

Ik heb het bij mijn k100 ook gedaan als snelle oplossing. Inmiddels 5 jaar geleden...
 
Even uitgaande dat honda niet veel wijzigd in kleuren in de onderlinge modellen: geel voor het lampje en de twee andere naar de cdi. Die zou je dus moeten doorverbinden.
 
Bedankt voor het meedenken! De standaard is en blijft 100% zeker helemaal naar boven toe. De veer is zeer zeer strak en het lampje van side stand gaat bij uitklappen van de standaard pas halverwege aan ongeveer.

Het is onmiskenbaar een contact probleem ergens rondom de zijstandaard.

Wat ik achteraf nog wel vreemd/onverklaarbaar vind. Ik heb vanmiddag nog wat lopen testen: als de motor draaiend in neutraal staat met (volgens mij, weet niet meer 100% zeker😟) zijstandaard ingeklapt, en ik geef een harde tik/schop tegen het scharnier van de zijstandaard dan slaat de motor ook af. Dat doet mij denken dat de cdi denkt dat de zijstandaard uitgeklapt staat met de motor in versnelling?

Is dat nog steeds verklaarbaar als het probleem alleen rondom het contact van de zijstandaard zit, of zit er ergens anders nog iets fout?
 
Het was wachten tot iemand daar over zou gaan beginnen.
Ja dat kan gebeuren, maar het kan op zoveel manieren verkeerd gaan op een motor.
Ik denk niet dat dit de ergste is, maar als je het van dichtbij hebt meegemaakt kijk je er wellicht anders tegenaan
 
Tot de eerste keer dat hij zijn zijstandaard vergeet. Had @MeanBlueMan daar niet een anekdote over mbt een van zijn collega's?

'(

Yep.

Verdachte gaat ervandoor, collega stapt op z'n motor en erachteraan. Helaas was deze motor nu eens niet voorzien van jffy schakeling, die bleef dus uit staan. Eerst fatsoenlijke linkerbocht wipte de motor zich over de uitstaande jiffy. Helaas heeft die collega het nooit zelf kunnen navertellen.
 
Wat ik achteraf nog wel vreemd/onverklaarbaar vind. Ik heb vanmiddag nog wat lopen testen: als de motor draaiend in neutraal staat met (volgens mij, weet niet meer 100% zeker😟) zijstandaard ingeklapt, en ik geef een harde tik/schop tegen het scharnier van de zijstandaard dan slaat de motor ook af. Dat doet mij denken dat de cdi denkt dat de zijstandaard uitgeklapt staat met de motor in versnelling?

Weet je heel zeker dat het de zij-standaard is? Bij mijn Africa twin was het toendertijd de schakelaar van het contactslot wat slecht werd, meen dat het toen een stotterend effect gaf (maar is al tijdje geleden).
 
Ik zat zelf ook te wachten tot iemand daar over zou beginnen😛.

Persoonlijk ben ik van mening dat de beveiliging er niet voor niets op zit en ik wil het dus ook weer origineel maken. Echter om de motor zoals hij nu is 100km over de snelweg naar huis te rijden vind ik velen malen gevaarlijker aangezien hij elk moment uit kan vallen op volle snelheid met alle gevolgen van dien. Vandaar dat ik opzoek was naar deze tijdelijke oplossing.
 
Weet je heel zeker dat het de zij-standaard is? Bij mijn Africa twin was het toendertijd de schakelaar van het contactslot wat slecht werd, meen dat het toen een stotterend effect gaf (maar is al tijdje geleden).

Ben er in dit geval eigenlijk 100% zeker van dat het vanaf de standaard komt. Maar ik weet wat je bedoeld, heb ooit hetzelfde geintje als jij gehad met een bmw f650gs.
 
'(

Yep.

Verdachte gaat ervandoor, collega stapt op z'n motor en erachteraan. Helaas was deze motor nu eens niet voorzien van jffy schakeling, die bleef dus uit staan. Eerst fatsoenlijke linkerbocht wipte de motor zich over de uitstaande jiffy. Helaas heeft die collega het nooit zelf kunnen navertellen.
Er zijn in het verleden (70-er en 80-er jaren) meerdere mensen verongelukt door een uitstaande jiffy. Toen is de schakelaar gekomen. De schakelaar zit er dus niet voor niks...
 
Terug
Bovenaan Onderaan