Duitsland gaat herriemotoren verbieden.

Hier is ook eens een stukje van op de TV geweest, als de politie zo'n meting uitvoert moet er ook minimaal een x aantal meters niks omheen staan. Dit kan namelijk allemaal de meting misleiden. De politie wist toen in het fragment zelf niet zo goed raad hiermee wat wel en niet mocht. Hierdoor worden de metingen ook nauwelijks gedaan volgens mij. Als ze dan al zo'n geluid-camera willen opstellen zal deze niet in de bebouwde kom geplaatst mogen worden denk ik.

Het is namelijk al een heel verschil of je de motor in de garage start of gewoon buiten. En hoe willen ze dit dan bv bij mijn motor meten? Er staat namelijk helemaal niks geregistreerd op RDW...

vtBYOFG.jpg

Dat is inmiddels al meerdere keren in dit topic uitgelegd.
 
Het probleem met muren, objecten en wanden is de reflecties die je krijgt en de zg 'staande golven'.

Een staande golf is een naar verschijnsel. Elke frequentie (aantal trillingen per seconde) heeft zijn eigen golflengte en die golf heeft een positief en een negatief deel en als het geluid reflecteert op een wand, kaatst het terug richting bron en als die reflectie zijn origineel ontmoet met het positieve golfdeel bij de microfoon, krijg je een verdubbeling van de geluidsdruk.

Ontmoet het negatieve deel van die golf de microfoon, dan krijg je bijna een halvering omdat het elkaar ongeveer uitwist.

Vandaar dat het op een open plaats moet gebeuren en er mogen gerust muren zijn, maar dan wel op voldoende afstand.

Staande golven zijn er de oorzaak van dat je als je naar muziek luistert, op de ene plek in je kamer meer of minder bas hoort dan op een andere plek.

Mooi uitgelegd @Han S

Het leuke aan golven is dat ze altijd hetzelfde zijn: in zee, geluid, antennes enz enz.

Voor de echte idioten onder ons moeten eens naar dit filmpje kijken.
Als je het volhoud, ik als techneut vind het wel erg leuk. (ook een hoop gerekend aan antennes, radar enz) Dit geeft een goede basis.

Filmpje is van Dr. J.N. Shive's
Hij heeft zelf een golf machine gemaakt op het golf gedrag te laten zien en hoe e.e.a. werkt met reflecties en demping.
(reflectie demper werkt ook op deze manier)

Filmpje is van 1959 ! Maar de techniek en uitleg is gewoon perfect. Vroeger gaven ze best goed les, ik heb er weinig gezien die het zo mooi uitleggen.

Succes voor de volhouder ;)


En voor een niet techneut is er waarschijnlijk niet door te komen :+

Zijn wavemachine:

Wavemachine.gif
 
toch vreemd dat een EU lidstaat zomaar eenzijdig een middelvinger kan opsteken en voertuigen die voldoen aan de wettelijke EU richtlijnen omtrent geluidsemissies verbieden.
Ik begrijp de motivatie wel maar vraag me af of het stand zou houden voor een rechter.
Beetje hetzelfde als wat er in Oostenrijk gebeurt...
Zelfs "hun" eigen merk KTM produceert sommige types die ze dus in een deel van Oostenrijk niet meer mogen gebruiken.
Ik rij al jaren met originele uitlaten (stil dus en wettelijk toegestaan) omdat ik vind dat je je medemens niet moet opzadelen met jou herrie.
Nu zien we waar dit toe leid en geloof mij maar dat het hier niet ophoud...de knoppen zijn geinstalleerd en nu kunnen ze er aan draaien gaan.
Wat mij betreft mogen ze al die stumpers met aangepaste of aftermarket pijpen de hele rommel gelijk in beslag nemen....
Helaas zijn ook de mensen die hun zooi wel origineel laten er ook weer door gedupeerd...
Mijn blade doet statisch 98 dba dus verboten in Oostenrijk de vstrom doet 89dba dus ik ken er nog wel heen als ik wil.....nog wel....
 
De golflengte van de laagste bastoon is iets van 9 meter en in dat laag gebied heb je de meeste last van reflecties. Hoge en hoge middentonen kun je makkelijk dempen, maar een lage toon trekt zich daar weinig van aan en reflecteert ook op je gordijnen.

Vandaar dat de controlrooms in studio's gewoonlijk geen parallel lopende wanden of muren hebben en een schuin aflopend plafond. En voor het laag gebruiken we de zg 'basstraps', welke lage tonen absorberen en omzetten in warmte.

Iedereen weet hoe een lege woonkamer klinkt en hoe die klinkt als alle meubels er in staan. Een stoffen bankstel is een ideale basstrap.

Wat ik er mee wil zeggen is dat het voor een politie agent niet eenvoudig is om een juridisch waterdichte meting te doen. Er zijn veel factoren van invloed op de meting. Maar als hij drie keer 132 dBA meet hoeft hij niet te twijfelen.
 
Op YT barst het van de Duitse reportages met dB metingen. Hier meet de politie 105 dB, gaat 5dB af, blijft 100 dB over. Motor mag 88 dB doen, 12 dB teveel, is meer dan 10 dB teveel, motor laten staan.

Edit: @Han S inderdaad voor de omgevingsfactoren daarom iedereen behalve agenten strikt 3m uit de buurt van de motor en de 5dB die je 'cadeau' krijgt. Metingen mogen max 2dB verschillen.
 
Over slijtage van de dempers: veel van de sport dempers zijn absorptie dempers, een geperforeerde pijp met dempings materiaal er omheen. Dat dempingsmateriaal brand langzaam weg, en ja dan neemt het geluid toe
 
Op YT barst het van de Duitse reportages met dB metingen. Hier meet de politie 105 dB, gaat 5dB af, blijft 100 dB over. Motor mag 88 dB doen, 12 dB teveel, is meer dan 10 dB teveel, motor laten staan.

Edit: @Han S inderdaad voor de omgevingsfactoren daarom iedereen behalve agenten strikt 3m uit de buurt van de motor en de 5dB die je 'cadeau' krijgt. Metingen mogen max 2dB verschillen.

Volgens mij krijg je er 2 'kado' en word vanaf 3 geschreven.
 
Ik vraag me af wat de politie meet, dB of dBA. Als je de meter op dB zet, meet je een stuk meer dan op dBA.
 
Is het niet een idee om ipv geluidsmetingen te doen gewoon het gebruik van niet-goedgekeurde aftermarket uitlaten strafbaar te stellen?
 
Je kunt een goedgekeurde uitlaat ook lawaai laten maken met een simpele ingreep.
 
Is het niet een idee om ipv geluidsmetingen te doen gewoon het gebruik van niet-goedgekeurde aftermarket uitlaten strafbaar te stellen?


Als je er heel erg strak in gaat zitten dan is dat ook al zo.


Dat is ook de "duitse manier". Die kijken echt naar alles. Als er een letter verkeerd staat, kans op een bon.

In NL kijkt men iets minder naar de letter van de wet en iets meer naar de geest van de wet. Prima als je wat voor uitlaat dan ook monteert, als ie maar niet teveel geluid maakt.

Vandaar dat er ook meer geklaagd word over boetes voor uitlaten in Duitsland dan in NL zelf.






Je kunt een goedgekeurde uitlaat ook lawaai laten maken met een simpele ingreep.

Maar voldoet de uitlaat dan nog aan de term "goedgekeurd" ?
 
Bestaat de mogelijkheid om een goedkeuring te krijgen op een geheel standaard motorfiets waar alleen de demper voor een luidere is vervangen en je een nieuw zelfbouw kenteken voor komt aanvragen?
 
Bestaat de mogelijkheid om een goedkeuring te krijgen op een geheel standaard motorfiets waar alleen de demper voor een luidere is vervangen en je een nieuw zelfbouw kenteken voor komt aanvragen?

Leuke vraag.

Ik zet er een week zakgeld op in dat het niet zou lukken, maar voor een antwoord met motivatie zou je het RDW moeten vragen.
 
Leuke vraag.

Ik zet er een week zakgeld op in dat het niet zou lukken, maar voor een antwoord met motivatie zou je het RDW moeten vragen.
Stel dat het zou lukken dan kom je alleen Tirol niet in. Plekken waar ze een hetze tegen motorrijders starten moet je eigenlijk toch al niet willen komen.
Blij dat ik geen zin in herrie aan m’n kop heb.
 
Als je er heel erg strak in gaat zitten dan is dat ook al zo.

Dat is ook de "duitse manier". Die kijken echt naar alles. Als er een letter verkeerd staat, kans op een bon.

In NL kijkt men iets minder naar de letter van de wet en iets meer naar de geest van de wet. Prima als je wat voor uitlaat dan ook monteert, als ie maar niet teveel geluid maakt.

Vandaar dat er ook meer geklaagd word over boetes voor uitlaten in Duitsland dan in NL zelf.

Heeft dit er niet ook mee te maken dat in Duitsland alles in de Fahrzeugbrief moet staan, als er al andere type banden onder zitten of een andere type uitlaat moet dit geregistreerd worden in Duitsland. Hierdoor kan de politie ook dingen controleren. In Nederland is het voor de politie vaak lastiger om zulke dingen te controleren lijkt me. We hebben in principe bij een motor ( nog ) best veel vrijheid om zelf dingen te doen en aan te passen.
 
En wat doe je als je uitlaat beschadigd is en er is geen OEM meer leverbaar?
En daarbij, OEM is vaak overdreven duur.

Er zijn natuurlijk genoeg aftermarket uitlaten te krijgen die ook type goedkeuring hebben.

Mijn VFR werdt geleverd met een Akra die typegoedkeuring heeft en zelfs 1 db minder op papier staat dan de OEM uitlaat. (ik een pakket gekozen bij de motor voor de koffers zat de uitlaat ook bij)
Je krijgt er dan netjes een certificaat bij voor bv Duitsland waarin staat dat deze uitlaat goedgekeurd is voor dit type motor.
Zolang je de db-killer er niet uithaalt is er niets aan de hand dus. Sterker ik had nog een moertje maar Akra wil zijn goedkeuringen houden dus db-killers krijg je er tegenwoordig niet meer zo eenvoudig uit. (vaak gepuntlast nu)

Nederland is wel een apart land, mijn OEM uitlaat had ik wel maar is dus nieuw (had er nooit onder gezeten)
Wanneer ik die probeer te verkopen krijg ik er nog geen 75 eur voor op marktplaats en er wordt eigenlijk niet op gereageerd. Dus een OEM valt wel mee ;)

Ik doe mijn VFR weg, dus de OEM er ondergezet en de Akra verwijderd (heeft er 123k ondergezeten)
Alleen het plaatsen van de foto's op een forum levert aan pb's op van mensen die hem willen hebben en meer bieden dan de OEM :+

Geeft aan hoe de markt in Nederland is.
 
Heeft dit er niet ook mee te maken dat in Duitsland alles in de Fahrzeugbrief moet staan, als er al andere type banden onder zitten of een andere type uitlaat moet dit geregistreerd worden in Duitsland. Hierdoor kan de politie ook dingen controleren. In Nederland is het voor de politie vaak lastiger om zulke dingen te controleren lijkt me. We hebben in principe bij een motor ( nog ) best veel vrijheid om zelf dingen te doen en aan te passen.

:^

Zomaar even wat aanpassen is er daar idd niet bij. Ali spul zul je daar ook niet zo snel gemonteerd zien worden.

En we hebben idd veel meer vrijheid in NL, op gebied van motorvoertuigen. NL gaat daar veel relaxter mee om.





Nederland is wel een apart land, mijn OEM uitlaat had ik wel maar is dus nieuw (had er nooit onder gezeten)
Wanneer ik die probeer te verkopen krijg ik er nog geen 75 eur voor op marktplaats en er wordt eigenlijk niet op gereageerd. Dus een OEM valt wel mee ;)
Ik doe mijn VFR weg, dus de OEM er ondergezet en de Akra verwijderd (heeft er 123k ondergezeten)
Alleen het plaatsen van de foto's op een forum levert aan pb's op van mensen die hem willen hebben en meer bieden dan de OEM :+

Bij de Blackbirds zie je dat ook heel sterk.
2e hands after market moet je moeite doen 2e hands voor 4/500 euro te vinden.
Terwijl de originele uitlaten met wat zoeken 2e hands voor 100 euro te krijgen zijn.

Mocht er ooit een APK voor motoren komen....dan gaat dat andersom zijn, denk ik :+
 
er staan twee verschillende waardes op de motor.
welke dan leidend is zal altijd die met het hoogste getal zijn.
Bekijk bijlage 1507964Bekijk bijlage 1507965
Daar heeft de RDW niets mee te maken en dus de politie bij een evtg controle ook niet. Het register is leidend.
Overigens is dat het eerste wat ik van een motorfiets aftrek die achterlijk fokking stickers.
Daarna doe ik mijn eigen stickers er op. Die zijn wel goed 8-)
 
Zomaar even wat aanpassen is er daar idd niet bij. Ali spul zul je daar ook niet zo snel gemonteerd zien worden.

En we hebben idd veel meer vrijheid in NL, op gebied van motorvoertuigen. NL gaat daar veel relaxter mee om.
...

Keek eens verder door naar die controle filmpjes in Duitsland.
Die zijn behoorlijk steng idd :o

Zie hier, koppeling en Remhandel niet origineel en aangemeld (je ziet ze hier ook overal)
Niet meer verder rijden en hij gaat op de aanhanger naar huis.

Maar dat mag pas nadat de handels eraf gehaald zijn :o :o


En dan hier klagen over de regels voor motoren :+
 
Daar heeft de RDW niets mee te maken en dus de politie bij een evtg controle ook niet. Het register is leidend.
Overigens is dat het eerste wat ik van een motorfiets aftrek die achterlijk fokking stickers.
Daarna doe ik mijn eigen stickers er op. Die zijn wel goed 8-)
Het register is dus wat je opvraagt bij ovi/rdw?
 
Keek eens verder door naar die controle filmpjes in Duitsland.
Die zijn behoorlijk steng idd :o

Zie hier, koppeling en Remhandel niet origineel en aangemeld (je ziet ze hier ook overal)
Niet meer verder rijden en hij gaat op de aanhanger naar huis.

Maar dat mag pas nadat de handels eraf gehaald zijn :o :o


En dan hier klagen over de regels voor motoren :+
Prima toch, nur Vollidioten fahren damit.8)7
 
Terug
Bovenaan Onderaan