Het circuit op met .... Algemeen Circuitdagtopic

Met alle respect maar met tijden van 2:30 heb je weinig te zoeken in de vrij rijden groepen.

Achter een instructeur aan leer je zo veel sneller, die ziet gelijk ook wat je verkeerd doet en wat beter kan.
Door achter een instructeur aan te rijden zie je ook gelijk hoe het "wel" moet, welke lijnen je moet rijden.

Ik raad een ieder beginnend circuitrijder aan in groep 1 te beginnen, dan door naar groep 2 en daar evt een meerdere dagen in doen (steeds een sneller groepje).
Zo heb je een goede basis en zulle je rondetijden elke keer rap zakken.

Meestal zo gauw mensen vrij gaan rijden zit er weinig tot geen progressie meer in, omdat ze elke keer het zelfde rondje blijven doen zonder dat iemand hen wijst op eventuele verbeteringen. Natuurtalenten uitgezonderd natuurlijk.

Met alle respect ben ik het totaal niet met je eens.
Vrij rijden zijn al groepen van voor 2.15-2.20, als je 2.28 rijd achter een instructeur die inhoudt kan je alleen makkelijk 2.20 rijden.

Mijn eerste dag reden we ook rond de 2.30 met instructeur, vond het te langzaam gaan en heb besloten de 2de dag vrij te gaan rijden, reed toen 2.14.
Daarna alleen nog maar vrij rijden gedaan en rij inmiddels onder de 2 minuten..

Mijn vriendin vind het gewoon leuk en heeft geen snelle motor, rijd toch rond de 2.30 en is dan lang niet de langzaamste in haar groep.

Vind zelf het veel vervelender dat jongens die onder de 2 min rijden zich inschrijven in groepen van 2.15-2.20 en dan alles en iedereen op de gekste plekken voorbij steken..
 
hi allemaal,

vorig jaar heb ik (met veel plezier *O* ) een 1e dag via Racecracks gereden @assen- (Groep 1+) - tijden lagen rond de 2:28 toen geloof ik- met aardig wat oponthoud.
nu wil ik me weer 1 of 2x inschrijven- en zie ik groepen vrij rijden voorbij komen (2:15-2:30 tijden) - wat is jullie ervaring hiermee? want dit is zonder instructeur....

het lijkt mij nl. erg tof en leerzaam om achter gelijk gezinden aan te rijden en een goed tempo vast te kunnen houden (groot voordeel lijkt me dat je in mag halen waar mogelijk, zodat je niet constant door volledige groepen opgehouden wordt).

of is vrij rijden gelijk kamikaze en chaos op de baan in deze toch wat "langzamere" groepen?

alvast dank,
Als je bij Racecracks groep 2 boekt, zijn de laatste 2 sessies al vrij rijden. Je instructeur van die ochtend rijdt dan tussen je groepje, en geeft 1 voor 1 nog wat tips.
Bevalt het vrij rijden, neem je de volgende keer groep 3.
 
Met alle respect ben ik het totaal niet met je eens.
Vrij rijden zijn al groepen van voor 2.15-2.20, als je 2.28 rijd achter een instructeur die inhoudt kan je alleen makkelijk 2.20 rijden.

Mijn eerste dag reden we ook rond de 2.30 met instructeur, vond het te langzaam gaan en heb besloten de 2de dag vrij te gaan rijden, reed toen 2.14.
Daarna alleen nog maar vrij rijden gedaan en rij inmiddels onder de 2 minuten..

Mijn vriendin vind het gewoon leuk en heeft geen snelle motor, rijd toch rond de 2.30 en is dan lang niet de langzaamste in haar groep.

Vind zelf het veel vervelender dat jongens die onder de 2 min rijden zich inschrijven in groepen van 2.15-2.20 en dan alles en iedereen op de gekste plekken voorbij steken..

Hier ben ik het ook wel redelijk mee eens. Ik heb 2 dagen instructie gedaan en dat raad ik ook wel aan. Op de eerste dag reden we uiteindelijk 2:26. Op de 2e dag met instructie hadden we een leuk groepje en kwamen we uiteindelijk op 2:14. je bent gewoon erg afhankelijk van hoe de andere mensen die dag rijden. Hierna ben ik 4 week later gaan vrij rijden. Toen ging ik naar 2:06 toe, 3 week daarna nog een dagje gepakt en daar eindigde ik op 2:00.

als je 2:20 rijdt met een instructeur, je hebt niet vreselijk het gevoel dat je wordt opgehouden en je hebt een hoop plezier, dan zou ik gewoon weer met een instructeur gaan rijden.
 
Hier ben ik het ook wel redelijk mee eens. Ik heb 2 dagen instructie gedaan en dat raad ik ook wel aan. Op de eerste dag reden we uiteindelijk 2:26. Op de 2e dag met instructie hadden we een leuk groepje en kwamen we uiteindelijk op 2:14. je bent gewoon erg afhankelijk van hoe de andere mensen die dag rijden. Hierna ben ik 4 week later gaan vrij rijden. Toen ging ik naar 2:06 toe, 3 week daarna nog een dagje gepakt en daar eindigde ik op 2:00.

als je 2:20 rijdt met een instructeur, je hebt niet vreselijk het gevoel dat je wordt opgehouden en je hebt een hoop plezier, dan zou ik gewoon weer met een instructeur gaan rijden.

Ja die leer curve doel ik eigenlijk op- het gaat me nl. niet om het vrij rijden an sich, maar om het leren.
Alleen het zou zonde zijn als je constant wordt opgehouden door andere groepjes- iets wat de vorige keer vaak voorkwam wat @Sender bedoelt snap ik overigens ook... alleen die vrij rijden groepen van 2:15-2:30 zijn er niet voor niets lijkt me. -

ik zie mezelf ook niet direct onder de 2:20 o.i.d. duiken- dus misschien is 'n dag in bijv. 'n Groep 2 wel het meest ideale. thx voor de reacties in ieder geval.
 
Ja die leer curve doel ik eigenlijk op- het gaat me nl. niet om het vrij rijden an sich, maar om het leren.
Alleen het zou zonde zijn als je constant wordt opgehouden door andere groepjes- iets wat de vorige keer vaak voorkwam wat @Sender bedoelt snap ik overigens ook... alleen die vrij rijden groepen van 2:15-2:30 zijn er niet voor niets lijkt me. -

ik zie mezelf ook niet direct onder de 2:20 o.i.d. duiken- dus misschien is 'n dag in bijv. 'n Groep 2 wel het meest ideale. thx voor de reacties in ieder geval.
Soms opgehouden worden kan gebeuren. Hangt ook van de indeling van de groepjes af. Als iedereen redelijk op gelijk niveau is ingedeeld is het ophouden en inhalen minimaal en is de progressie maximaal.
 
Hier ben ik het ook wel redelijk mee eens. Ik heb 2 dagen instructie gedaan en dat raad ik ook wel aan. Op de eerste dag reden we uiteindelijk 2:26. Op de 2e dag met instructie hadden we een leuk groepje en kwamen we uiteindelijk op 2:14. je bent gewoon erg afhankelijk van hoe de andere mensen die dag rijden. Hierna ben ik 4 week later gaan vrij rijden. Toen ging ik naar 2:06 toe, 3 week daarna nog een dagje gepakt en daar eindigde ik op 2:00.

als je 2:20 rijdt met een instructeur, je hebt niet vreselijk het gevoel dat je wordt opgehouden en je hebt een hoop plezier, dan zou ik gewoon weer met een instructeur gaan rijden.

Precies het gaat om die leercurve en die is voor iedereen anders. Je weet zelf het beste of er progressie in zit of niet. En daarmee kun je voor een volgende keer bepalen in welke groep je je inschrijft. En als je opgehouden wordt dan is dat minder maar dat hoort bij het in groepen rijden. En dan pak je de volgende keer een snellere groep.
 
Hier ben ik het ook wel redelijk mee eens. Ik heb 2 dagen instructie gedaan en dat raad ik ook wel aan. Op de eerste dag reden we uiteindelijk 2:26. Op de 2e dag met instructie hadden we een leuk groepje en kwamen we uiteindelijk op 2:14. je bent gewoon erg afhankelijk van hoe de andere mensen die dag rijden. Hierna ben ik 4 week later gaan vrij rijden. Toen ging ik naar 2:06 toe, 3 week daarna nog een dagje gepakt en daar eindigde ik op 2:00.

als je 2:20 rijdt met een instructeur, je hebt niet vreselijk het gevoel dat je wordt opgehouden en je hebt een hoop plezier, dan zou ik gewoon weer met een instructeur gaan rijden.
Mooi voorbeeld JC.

Persoonlijk denk ik dus dat men die 12 seconden progressie (van 2:26 naar 2:14) niet maken als ze direct beginnen vrij te rijden.
 
Als je bij Racecracks groep 2 boekt, zijn de laatste 2 sessies al vrij rijden. Je instructeur van die ochtend rijdt dan tussen je groepje, en geeft 1 voor 1 nog wat tips.
Bevalt het vrij rijden, neem je de volgende keer groep 3.
Juist dit.
Maar onderschat de instructie niet.
De vele rijtechnieken zijn net zo belangrijk als alleen naar een tijd te kijken. Ik heb vaak afgewisseld tussen vrij rijden en instructie.
Oa crt en racecracks heeft veel nivoverschil in 2. In 2a kan je heel goed en beheerst leren hoe je naar een 2:05 moet rijden. Racecracks heeft ook een jaartje 3+ gehad (3 plus instructie) maar om een of andere reden is dat er niet meer (@FastForward?) ikzelf zou daar best interesse in hebben.
 
Ik heb er nog eens even over nagedacht, het ligt heel erg aan de instructie en de rest van je groepje.
Heb instructie gehad dat de voorrijder in de bochten 90% reed en op het rechte stuk 50-75% , dat is als beginner vrij lastig te volgen dus ook hier zit een groot verschil in
 
  • Leuk
Waarderingen: NR34
Gisteren waren er groepjes van 7 man/ vrouw achter 1 Marshal. Dit is prima voor de eerste keer maar echt leren/ coachen is zeer beperkt. Ik ben ook zo begonnen en heb pas de basis geleerd tijdens een meerdaags event waar een ervaren rijder mij onder de hoede nam.
Maar het meeste heb ik geleerd tijdens de 3 daagse training van de Race Academy (tegenwoordig Racing School Europe), persoonlijke begeleiding icm theorie. Het is een investering maar hier leer je zelfstandig rijden maar ook hoe je jezelf kan blijven verbeteren.
 
Ik heb er nog eens even over nagedacht, het ligt heel erg aan de instructie en de rest van je groepje.
Heb instructie gehad dat de voorrijder in de bochten 90% reed en op het rechte stuk 50-75% , dat is als beginner vrij lastig te volgen dus ook hier zit een groot verschil in

Precies dat, je moet er een beetje geluk mee hebben.
 
Precies dat, je moet er een beetje geluk mee hebben.

Daarom wordt er bij Racing School Europe niet in groepjes gereden, iedereen rijdt individueel en krijgt op basis van theorie en individuele aandachtspunten zijn/haar lesprogramma.
Voordeel is als je de volgende zelf rijdt je dan niet afhankelijk bent van voorrijder en pionnen :]
 
Ik heb er nog eens even over nagedacht, het ligt heel erg aan de instructie en de rest van je groepje.
Heb instructie gehad dat de voorrijder in de bochten 90% reed en op het rechte stuk 50-75% , dat is als beginner vrij lastig te volgen dus ook hier zit een groot verschil in

Dat bochten 90% en rechte stuk rustiger heeft natuurlijk ook een reden.

Hard op het rechte stuk is niet zo moeilijk, maar door in de bochten wat tempo te houden trek je de mensen mee.
Door in te houden op het rechte stuk kan je je groepje weer bij elkaar krijgen voor de personen die de bochten niet met die snelheid kunnen nemen.

Het is natuurlijk wel zo dat hier een goede verhouding in moet zitten.
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd; naar wat ik zo zag, had ik de indruk dat de grip beter is geworden met het nieuwe asfalt. hoe hebben jullie dat ervaren?
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd; naar wat ik zo zag, had ik de indruk dat de grip beter is geworden met het nieuwe asfalt. hoe hebben jullie dat ervaren?

Ten eerste: Bedankt voor de leuke dag weer! :t En mbt de banden heb ik begrepen dat het nieuwe asfalt idd meer grip biedt en minder bandenslijtage veroorzaakt.
 
Ten eerste: Bedankt voor de leuke dag weer! :t En mbt de banden heb ik begrepen dat het nieuwe asfalt idd meer grip biedt en minder bandenslijtage veroorzaakt.
Die twee dingen gaan niet samen.
Meer grip en minder slijtage. :)
 
Gisteren ook een mooie dag gehad, na 2 dagen vorig jaar in 1 en 1+ nu in 3B. Reed vorig jaar 2.19 tijdens de laatste sessie vrij rijden, maar veel te druk want 1+ en 2 rijden dan. Werd wat opgehouden dus dacht dit kan nog wel wat rapper, 2.15 moet er wel inzitten.
Eerste sessie rustig aan begonnen en weer ff wennen 2.13 , verdere sessies rustig opgebouwd en uiteindelijk in de laatste sessie een hoge 2.09.
Inhalen was ook nieuw ; snelheidsverschillen waren niet echt groot dus ff afwachten waar het goed en veilig kon. Ingehaald worden was ff iets anders.
Paar acties dat ik dacht pffffttttt, moet dat nou ? tis geen race, wacht ff tot je de ruimte hebt. En voor die gast die richting de bult me eruit wou remmen en met een hoop geratel ineens links van me zat; ik hoop dat je bak nog heel is :+ Die paar andere keren dat iemand me voorbij kwam ging wel netjes.
Het zal er wel bij horen.....
Er reed ook een classic TZ racer mee; uit nostalgisch oogpunt een rondje achter blijven hangen voor de geur en het geluid :)
Al met al, prima vermaakt :t
 
Dat bochten 90% en rechte stuk rustiger heeft natuurlijk ook een reden.

Hard op het rechte stuk is niet zo moeilijk, maar door in de bochten wat tempo te houden trek je de mensen mee.
Door in te houden op het rechte stuk kan je je groepje weer bij elkaar krijgen voor de personen die de bochten niet met die snelheid kunnen nemen.

Het is natuurlijk wel zo dat hier een goede verhouding in moet zitten.
Tuurlijk maar als iemand die onder de 2 min rijd instructie geeft aan een beginners groep is de bochtensnelheid veel te hoog ;) Juist dan leer je niet de juiste rem punten en lijnen etc.

Maar het gaat idd om verhoudingen
 
Zwembandjes mee 🤔
Ik weet niet wart de rest van nederland doet maar in tilburg kun je verzuipen😒
 
Wat hebben wij een mazzel gehad met het weer zeg 😎
 
Lekker weertje!
83906346-84B6-4AF7-A00A-64E48E9F56E3.jpeg

Noah’s ark in 3...2...1...
232F037E-EE20-4222-ABA6-01A7855DB6F0.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan