Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Yes, ik ben er weer :)
Ben een tijdje weg geweest maar deed helemaal aan het begin al (een beetje) mee in dit topic.
Ben nog even motor-loos nadat ik ooit mijn mooie GS1200 lang geleden moest verkopen. Maar ben nu weer op zoek en hoop voor het einde van het jaar weer te rijden.
Alleen door dat besluit voel ik me nu alweer motorrijder :)
En verder is er helemaal niets veranderd in de afgelopen jaren op MF of in dit topic :)
 
Het GS topic wilden ze naar "Of topic" verplaatsen, dus er is niks veranderd. Het gaat nog steeds over de belastingdienst, windbescherming, banden, glijmiddel en ziektekostenverzekeringen. De Belgische invloed is wel erg groot geworden hier, dus soms moet je Google Translate er tegenaan gooien. :Y
 
Alles is hetzelfde :)
Bitchfight, Welke motor moet ik kopen, welke banden heb jij? ik heb een onterechte bekeuring gekregen, etc. Na al die jaren :) dat voelt wel direct vertrouwd.
Wat ik vooral bijzonder vind is dat dit forum nog zo actief is in deze tijd.
Maar ontopic, in 2007 kocht ik mijn nieuwe GS1200 met toen bijna alle opties. Had er zelf nog een akrapovic demper opgezet. Koffers erbij. Nieuw was ik toen geloof ik 17.000 en een beetje kwijt. Ik heb nu ongeveer hetzelfde gespaard voor een motor maar daar koop je nu een GS van soms 8 jaar oud voor. (ja, ook nieuwer. ik weet het) Ze zijn wel erg duur geworden zeg...
Ik richt me nu op een jonge occasion. Hoop iets tussen de 2 en 4 jaar oud te kunnen vinden. Misschien spaar ik nog even door tot in september. Dan heb ik net een iets ruimere keuze. Vind de Rallye uitvoering wel erg goed geslaagd trouwens.
Echt off road rijden ga ik niet doen. Misschien wat onverharde wegen. En als ik met de motor naar Noorwegen dan zoek ik de gravelpaden weer op. Of die geitenpaden in Schotland. Maar wat is gebleven is dat ik de GS de mooiste lelijke motor ooit vind. En er is niets dat zo goed rijdt.
 
Ach en anders is er hopelijk met een leuke korting een 2020 voorraad model te scoren.


GS en korting in één zin? Een 700/750 misschien.
Als je voor een 1250 gaat lijkt het alsof je blij moet zijn dat je er één mag kopen. Allez, zo lijkt het bij sommige dealers wel....
Misschien dat het voor 2020 iets anders gaat zijn...
 
Alles is hetzelfde :)
Bitchfight, Welke motor moet ik kopen, welke banden heb jij? ik heb een onterechte bekeuring gekregen, etc. Na al die jaren :) dat voelt wel direct vertrouwd.
Wat ik vooral bijzonder vind is dat dit forum nog zo actief is in deze tijd.
Maar ontopic, in 2007 kocht ik mijn nieuwe GS1200 met toen bijna alle opties. Had er zelf nog een akrapovic demper opgezet. Koffers erbij. Nieuw was ik toen geloof ik 17.000 en een beetje kwijt. Ik heb nu ongeveer hetzelfde gespaard voor een motor maar daar koop je nu een GS van soms 8 jaar oud voor. (ja, ook nieuwer. ik weet het) Ze zijn wel erg duur geworden zeg...
Ik richt me nu op een jonge occasion. Hoop iets tussen de 2 en 4 jaar oud te kunnen vinden. Misschien spaar ik nog even door tot in september. Dan heb ik net een iets ruimere keuze. Vind de Rallye uitvoering wel erg goed geslaagd trouwens.
Echt off road rijden ga ik niet doen. Misschien wat onverharde wegen. En als ik met de motor naar Noorwegen dan zoek ik de gravelpaden weer op. Of die geitenpaden in Schotland. Maar wat is gebleven is dat ik de GS de mooiste lelijke motor ooit vind. En er is niets dat zo goed rijdt.
En via de geitenpaden in Schotland naar Noorwegen is dan wel weer echt iets voor een adventure-rijder 😎👍veel plezier met de zoektocht, altijd een lekker gevoel om op koperspad te zijn toch.
 
GS en korting in één zin? Een 700/750 misschien.
Als je voor een 1250 gaat lijkt het alsof je blij moet zijn dat je er één mag kopen. Allez, zo lijkt het bij sommige dealers wel....
Misschien dat het voor 2020 iets anders gaat zijn...

4% ongeveer zeker hè?
 
heb even snel gekeken:
1993: 1100GS
1999: 1150GS
2004: 1200GS
2010: 1200 DOHC GS
2013: 1200 LC
2019: 1250GS

Hmmz. Als je deze lijn bekijkt zouden we nog drie tot vijf jaar moeten wachten

Het speculeren is al begonnen....

Screenshot_20200604-151733_Readly.jpg
 
1300 B|
En waarschijnlijk ook weer meer pk's... jammer.

Helemaal niet nodig om de KTM achterna te gaan vind ik, maar goed... al die pk's zijn leuk aan de toog he. :P
 
Laatst bewerkt:
1300 B|
En waarschijnlijk ook weer meer pk's... jammer.

Helemaal niet nodig om de KTM achterna te gaan vind ik, maar goed... al pk's zijn leuk aan de toog he. :P

Ik herinner mij nog toen ik nog maar net begon met motorrijden en mijn CBR125R had. Ik werd toen eens -letterlijk- aan den toog uitgelachen door iemand die 10x zoveel de CC's had (met zijn Harley :X, maar goed).
13 jaar later heb ik 2 maal 10 x 125 cc door dat Harley-blok (O-)) en de GS.

Persoonlijk vind ik dat wel een "grappige" anekdote. Benieuwd wat inderdaad het volgende zal zijn, had ik niet eens iets gelezen over hybridesystemen?
 
1300 B|
En waarschijnlijk ook weer meer pk's... jammer.

Helemaal niet nodig om de KTM achterna te gaan vind ik, maar goed... al pk's zijn leuk aan de toog he. :P


waarom komen ze niet met een lichtere boxer naast een een 1250 en mogelijke 1300 kunnen ze best een 800 a 900 c boxer uitbrengen , zoals bij de F lijn .
niet iedereen heeft dat vermogen nodig , en een F is een compleet andere motor dan een R.
ik vraag me nog steeds af waarom ik die F ooit gekocht heb,, reed prima, maar niet dat leuke karakter van een boxer .

denk dat het stijgen van de prijzen ook wel meer marge zal zijn, dat kan best iets minder
 
Een lichtere Boxer lijkt mij niet veel goedkoper om te produceren voor BMW.

Een lichtere parallel twin is wel duidelijk goedkoper te produceren. En die hebben ze al.
 
Een lichtere Boxer lijkt mij niet veel goedkoper om te produceren voor BMW.

Een lichtere parallel twin is wel duidelijk goedkoper te produceren. En die hebben ze al.

Helemaal mee eens, zal idd minimaal zijn.
Soms worden er nog wel modellen gemaakt met minder inhoud/vermogen om in bepaalde belasting tarieven te kunnen vallen.
 
Een lichtere Boxer maken lijkt mij niet veel goedkoper te produceren voor BMW.

Een lichtere parallel twin is wel duidelijk goedkoper te produceren. En die hebben ze al.


schaal vergroting als ze bv. nu 20.000 van de 1250 of 1300 maken en nog eens 10.000 van zo'n lichtere boxer die je anders niet zo snel had verkocht, omdat ze net een stukje goedkoper zijn ,, als je 30.000 exemplaren maakt waar alleen de cilinder en zuigers anders zijn daalt de prijs per geproduceerd . en creer je meer marge, market weet dat je rustig de oude hogere prijs op de 1250 a 1300 kan handhaven ,, en de lichter 800 a 900 kan je scherp op de markt zetten omdat de productie goedkoper is geworden terwijl je toch de zelfde % marge heb, iedereen blij. denk met een 5 a 10 % in prijs je al veel bereikt.

hoe krachtiger en hoe meer cc je heb hoe meer je kan vragen.

de F is o.a. goedkoper,, blok word in China in elkaar gezet en in veel meer modellen uit gebracht ,, die XR en wat andere varianten. een paralle twin is al goedkoper door de constructie , geen dure cardan
 
de F is o.a. goedkoper,, blok word in China in elkaar gezet en in veel meer modellen uit gebracht ,, die XR en wat andere varianten. een paralle twin is al goedkoper door de constructie , geen dure cardan


Wie gaat er nog een F850 GS kopen als er een R850 GS met cardan beschikbaar zou zijn... die niet eens veel meer zou kosten?
En net als die parallel twin die in meer modellen gebruikt wordt doet men dat met de 1250 boxer ook he... dit zit ook in de R, RS, RT en de GS en de GS adv.
In dat opzicht zou je ook een R 850 RT/R/RS kunnen verwachten... daar is ook een markt voor...

Nope... ik geloof er niet in.

Vind het gewoon jammer dat het altijd "meer" moet zijn. Met de huidige generatie valt al loeihard te rijden en bezorg je velen op sportievere motoren al rode kaken...
Meer hoeft echt niet meer, of zoals ik zei, het moet zijn om aan de toog mee te praten met de KTM mannen en hun +150pk.


Het blijft een allroad he, 120-130pk is meer dan genoeg voor zo'n ding. Als je wil knallen op het asfalt koop je toch gewoon een XR...
 
Het GS topic wilden ze naar "Of topic" verplaatsen, dus er is niks veranderd. Het gaat nog steeds over de belastingdienst, windbescherming, banden, glijmiddel en ziektekostenverzekeringen. De Belgische invloed is wel erg groot geworden hier, dus soms moet je Google Translate er tegenaan gooien. :Y

Ach neen, wij Vlamingen letten er gewoon op dat we geen te moeilijke woorden gebruiken, dat we streepjes tussen de lettergrepen plaatsen waar nodig en we , duidelijkheidshalve, er regelmatig een verklarend tekeningetje of foto bij plaatsen.. .

Dan kunnen ook de Nederlanders verrassend goed volgen, hebben we al gemerkt... :Y
 
Wie gaat er nog een F850 GS kopen als er een R850 GS met cardan beschikbaar zou zijn... die niet eens veel meer zou kosten?
En net als die parallel twin die in meer modellen gebruikt wordt doet men dat met de 1250 boxer ook he... dit zit ook in de R, RS, RT en de GS en de GS adv.
In dat opzicht zou je ook een R 850 RT/R/RS kunnen verwachten... daar is ook een markt voor...

Nope... ik geloof er niet in.

Vind het gewoon jammer dat het altijd "meer" moet zijn. Met de huidige generatie valt al loeihard te rijden en bezorg je velen op sportievere motoren al rode kaken...
Meer hoeft echt niet meer, of zoals ik zei, het moet zijn om aan de toog mee te praten met de KTM mannen en hun +150pk.


Het blijft een allroad he, 120-130pk is meer dan genoeg voor zo'n ding. Als je wil knallen op het asfalt koop je toch gewoon een XR...

Maak de nieuwe GS gewoon LICHTER en behoud de motorinhoud...

Als ik merk hoe vinnig de KTM 790 Adventure R (189 kg drooggewicht) met een 800 cc motor (een in Oostenrijk gemaakte paralleltwin met 95 PK) van de plaats komt en écht zuinig is (4.4 liter/100 km, zelfs wanneer offroad afgebeuld), dan ligt m.i. dààr toch de toekomst.

Een zware +250 kg motor met 160 PK rijdt lang niet zo leuk als een lichtere met een hoop minder PKs ( hoewel het nu ook niet nog minder moet gaan worden dan voormelde 95 Pk, hetgeen ik zelf wel een minimum vind).
 
Laatst bewerkt:
Helaas maandag in het Eifel National Park door Volker Heinen aangehouden. Ik reed iets te hard.

Geen preek gehad over onveilig rijgedrag en zo maar hij gaf aan dat de huidige motoren te veel vermogen hebben om daar nog te rijden. De bordjes 50 staan er volgens hem ook echt op de mooie stuur wegen om duidelijk te maken daar motorrijders niet meer welkom zijn.

Men wil toeristen die voor de stadjes, terrasjes en natuur komen. Wij schijnen mede omdat motoren steeds zwaarder worden daar dus niet meer welkom te zijn. Ook de boete bedragen zijn behoorlijk verhoogd en blijven stijgen.
 
Helaas maandag in het Eifel National Park door Volker Heinen aangehouden. Ik reed iets te hard.

Geen preek gehad over onveilig rijgedrag en zo maar hij gaf aan dat de huidige motoren te veel vermogen hebben om daar nog te rijden. De bordjes 50 staan er volgens hem ook echt op de mooie stuur wegen om duidelijk te maken daar motorrijders niet meer welkom zijn.

Men wil toeristen die voor de stadjes, terrasjes en natuur komen. Wij schijnen mede omdat motoren steeds zwaarder worden daar dus niet meer welkom te zijn. Ook de boete bedragen zijn behoorlijk verhoogd en blijven stijgen.

Snelheid is één ding, maar ik denk dat men (vooral) de geluidshinder wilt elimineren.
 
Een 800 boxer hoeft van mij niet meer dan 80 pk te hebben en 80 nm, als hij maar ruim onder de 200kg zit en heel blijft! Ik heb uiteraard zo'n ding (R80GS), maar een moderne versie met alle elektronische hulpmiddelen en hedendaagse betrouwbaarheid past me wel.
Op zich ben ik een fan van paralleltwins, mede omdat ze compact gebouwd zijn en een leuk karakter hebben. De BMW boxers hebben echter toch iets unieks, iets dat je in de F-serie niet terug vindt. Naast prijs is dat ook karakter........
 
Maak de nieuwe GS gewoon LICHTER en behoud de motorinhoud...



Een zware +150 kg motor met 160 PK rijdt lang niet zo leuk als een lichtere met een hoop minder PKs ( hoewel het nu ook niet nog minder moet gaan worden dan voormelde 95 Pk, hetgeen ik zelf wel een minimum vind).


Met die eerste zin ben ik het eens...

Maar dat laatste stukje lijkt mij een beetje overdreven... +150kg al zwaar noemen? :?
Lichter dan 150kg kan... maar dan ga je een crossmotor moeten gaan zoeken, ook de "middenklasse" allroads gaan over de 200kg, net als die KTM 890ADV rijklaar trouwens.




+250kg zou ik zwaar beginnen noemen. Maar ik ben dan ook dik 270kg gewend, en ondanks dat lichter wellicht makkelijker zal zijn, lukt met zo'n zware ook wel wat hoor. ;)

95pk als minimum kan ik volgen, zeker als je met duo gaat rijden.
Een allroad puur voor jezelf en puur voor de leuke wegen... dan mag het wel wat minder zijn ook. (Tenere 700 bv)


Maar ok, voor mij ook liefst ergens rond de 100-120pk, meer heb ik niet nodig. Hoop dat BMW niet richting die 150-160pk gaat gaan.



Voor mij blijft die cardan belangrijk. Ik rij haast dagelijks het hele jaar door... het gemak van die motor gewoon in de garage te plaatsen na een werkdag en er niet meer naar om te kijken is voor mij al genoeg om een ketting te bannen.
 
Wie gaat er nog een F850 GS kopen als er een R850 GS met cardan beschikbaar zou zijn... die niet eens veel meer zou kosten?
En net als die parallel twin die in meer modellen gebruikt wordt doet men dat met de 1250 boxer ook he... dit zit ook in de R, RS, RT en de GS en de GS adv.
In dat opzicht zou je ook een R 850 RT/R/RS kunnen verwachten... daar is ook een markt voor...

Nope... ik geloof er niet in.

Vind het gewoon jammer dat het altijd "meer" moet zijn. Met de huidige generatie valt al loeihard te rijden en bezorg je velen op sportievere motoren al rode kaken...
Meer hoeft echt niet meer, of zoals ik zei, het moet zijn om aan de toog mee te praten met de KTM mannen en hun +150pk.


Het blijft een allroad he, 120-130pk is meer dan genoeg voor zo'n ding. Als je wil knallen op het asfalt koop je toch gewoon een XR...


een F rijder is anders dan een R rijder , er zijn zat mensen die geswitcht hebben .


een boxer is uniek op zichzelf , , er worden al genoeg andere motoren gemaakt die onderling sterk op elkaar lijken qua constructies, prestaties etc.

en als je geen 150 pk hoef te huisvesten kan de boxer ook lichter uit gevoerd worden ,, liever een wat lager gewicht dan 130 + pk
 
Terug
Bovenaan Onderaan