Geluid max 95dB in Oostenrijk?

Die goedkope geluidsmeters zijn toch niet gekalibreerd, dus heb je slechts een indicatie. Ik heb ook nergens een test van die dingen gezien om te lezen of ze betrouwbaar zijn.

Voorlopig moet ik het hiermee doen, het ziet er aardig uit en in Oostenrijk met de motor kom ik toch nooit, ook geen plannen. Dus ze doen maar.....

A338E226-A603-48F5-A0EE-1D899A59BA0B.jpeg
 
Stationair toerental gemeten betekent voor een vaste tijdsduur, bij een vast toerental het aantal db gemeten. Rijdend hebben ze een db-meter neergezet en met een vast toerental langs de db meter gereden en voor een vaste tijdsduur bijvoorbeeld 2 of 3 seconden (weet niet precies hoeveel) het gemiddelde genomen.

Dus rijdend is je db altijd lager dan stationair. Beetje lastig uitleggen zo. Misschien dat dit helpt:
Stationair: RRRAAAAAAAAAAAAAAAAAWWWWRRRRR.
Rijdend: rrrrrRRRRRAAAAAAaaaawwwwrrrrrrrr.....

Stationair is dus een constante belasting van het aantal db. Rijdend is het een piek met begin en eind waar het gemiddelde van genomen wordt.

Het Dopper-effect bedoel je dus.
 
Zouden de after market uitlaten-bouwers nu (gedwongen door de strengere eisen in Duitsland en Oostenrijk) ook dempers ontwikkelen die de geluidsproductie van motoren gaan reduceren?
Méér geluid produceren dan de standaard uitlaat is makkelijk.
Ik kan me zo voorstellen dat bezitters van motoren die nu al worden geweigerd in Tirol graag zo’n demper willen kopen als ze daar nog willen komen.
Is immers veel goedkoper dan een andere bike kopen.
 
Dat heb ik ook ergens gelezen, maar ik snap niet hoe je het concreet doet met bijv. een dB-meter op je smartphone:

Stel: je staat achter de motor, in de rijrichting kijkend, op één meter afstand. Motor draait stationair.

Waar en hoe moet ik dan mijn smartphone houden ? Ter hoogte van de uitlaten (dus ong. 30cm boven de grond) ? En hoe moet ik draaien om die 45 graden te hebben ? Stukje naar links of naar rechts ? Naar boven of beneden ?

Er is kennelijk verwarring over de term "stationary - stationair" - bedoeld wordt "niet rijdend" itt "met stationair toerental".
Meet-toerental staat op typeplaatje.
 
Er is kennelijk verwarring over de term "stationary - stationair" - bedoeld wordt "niet rijdend" itt "met stationair toerental".
Meet-toerental staat op typeplaatje.
Klopt , die fout maken veel mensen. Stationair is stilstaand.
Bij de mijne doe je de meting op 3500 toeren overigens.
 
Zouden de after market uitlaten-bouwers nu (gedwongen door de strengere eisen in Duitsland en Oostenrijk) ook dempers ontwikkelen die de geluidsproductie van motoren gaan reduceren?
Méér geluid produceren dan de standaard uitlaat is makkelijk.
Ik kan me zo voorstellen dat bezitters van motoren die nu al worden geweigerd in Tirol graag zo’n demper willen kopen als ze daar nog willen komen.
Is immers veel goedkoper dan een andere bike kopen
.

Dat is dus nu juist het probleem: het is verboden over bepaalde wegen te rijden als de typegoedkoering van de motor meer dan 95dB aangeeft. Dit is dus geheel en al onafhankelijk van welke uitlaat je verder onder de motorfiets hebt gemonteerd. Je kunt deze machine dus in principe niet meer 'legaal' maken om over die wegen te kunnen rijden. Het is eigenlijk te vergelijken met het verbieden van alle motorfietsen die, volgens de fabrieksopgaaf, harder kunnen dan 250 km/u. Die fabrieksopgaaf blijft onveranderd voor dat type motorfiets, maar het zegt helemaal niets over hoe hard je daadwerkelijk met die fiets rijdt.
 
Zouden de after market uitlaten-bouwers nu (gedwongen door de strengere eisen in Duitsland en Oostenrijk) ook dempers ontwikkelen die de geluidsproductie van motoren gaan reduceren?
Méér geluid produceren dan de standaard uitlaat is makkelijk.
Ik kan me zo voorstellen dat bezitters van motoren die nu al worden geweigerd in Tirol graag zo’n demper willen kopen als ze daar nog willen komen.
Is immers veel goedkoper dan een andere bike kopen.

Misschien wanneer er genoeg vraag naar is?

Dat zal even omdenken worden dan :+

Ik vind het behoorlijk bijzonder dat een uitlaat fabrikant het nooit over db's heeft.

Bij mijn VFR1200X zat een Akra toen ik hem kocht (pakket optie, met e-keur en certificaat enz. allemaal heel officieel en goedgekeurd)

Ga je kijken op de site van Akra bij de uitlaat zie je van alles:
Grafieken over vermogen (wordt meer)
Grafieken over koppel (wordt meer)
Gegevens over gewicht (wordt minder)
e-keur certificaat met hele verhalen over type goedkeur enz enz. Let op, NERGENS iets over aantal db.
mp3 met origineel geluid en mp3 met Akra geluid.

klaar dat is het, echt niks nada over aantal db.

Daar heb ik over moeten mailen en na veel wachten krijg je dan te horen dat deze Akra 1 db minder is dan de originele uitlaat en bij verwijdering db-killer +5 db dus verliezen e-keur.

Kortom het aantal db's is een goed bewaard en verstopt geheim blijkbaar.
Daarnaast staat het aantal db op type goedkeuring en dat wordt niet aangepast. De mijn is geleverd met Akra en op de rdw site is het aantal db niet met 1 gedaald.
Volgens mij heb je dus nog steeds een probleem.

Misschien dat er over nagedacht wordt en er een certificaat komt met wel het aantal db's maar ik gok dat er voorlopig niets veranderd.
Ze zullen eerst wel kijken wat de impact echt is.

Klopt , die fout maken veel mensen. Stationair is stilstaand.
Bij de mijne doe je de meting op 3500 toeren overigens.

Stilstaand is natuurlijk niet ambtelijk, dat kan beter stationair is veel sjieker :z
Elk officieel ambtelijk stuk moet je meestal vaker lezen om te begrijpen wat er nu echt staat.
 
Dat is dus nu juist het probleem: het is verboden over bepaalde wegen te rijden als de typegoedkoering van de motor meer dan 95dB aangeeft. Dit is dus geheel en al onafhankelijk van welke uitlaat je verder onder de motorfiets hebt gemonteerd. Je kunt deze machine dus in principe niet meer 'legaal' maken om over die wegen te kunnen rijden. Het is eigenlijk te vergelijken met het verbieden van alle motorfietsen die, volgens de fabrieksopgaaf, harder kunnen dan 250 km/u. Die fabrieksopgaaf blijft onveranderd voor dat type motorfiets, maar het zegt helemaal niets over hoe hard je daadwerkelijk met die fiets rijdt.
Hmmm tja... inderdaad....
De diender kan nu alleen maar in de lokale RDW gegevens kijken. En als de fabriek de motor met meer dan het toegestane aantal dB’s de wereld in stuurt... heb je geen poot op op te staan.
Lastig.
 
Dat is dus nu juist het probleem: het is verboden over bepaalde wegen te rijden als de typegoedkoering van de motor meer dan 95dB aangeeft.
Dit is dus geheel en al onafhankelijk van welke uitlaat je verder onder de motorfiets hebt gemonteerd.
Het zou dan mooi kunnen zijn als je de motorfiets zou kunnen laten 'terug-keuren' voor de dB's.
Net zoiets als dat je van een snellere motorfiets het vermogen kan laten 'terug-keuren' voor een A1-A2 RBW.
 
Zouden de after market uitlaten-bouwers nu (gedwongen door de strengere eisen in Duitsland en Oostenrijk) ook dempers ontwikkelen die de geluidsproductie van motoren gaan reduceren?
Méér geluid produceren dan de standaard uitlaat is makkelijk.
Ik kan me zo voorstellen dat bezitters van motoren die nu al worden geweigerd in Tirol graag zo’n demper willen kopen als ze daar nog willen komen.
Is immers veel goedkoper dan een andere bike kopen.
Wie wil er nu een stille uitlaat? Dat is toch niet stoer -O-
 
Het terug keuren zal nooit wat worden.
Als in het systeem gekeken word is het altijd de Europeese keuring ze hebben echt niet controle over de continu gewijzigde gegevens van de landen appart.
 
Ik denk dat de eigenaren van de nu verboden modellen zo'n oplossing wel kunnen waarderen.
Immers; goedkoper dan inruilen op een andere en stillere motor die sowieso al niet zo gewenst was.
Met een certificaat van de fabrikant, dat wel door de Oostenrijkse overheid wordt erkend,
is het toch gemakkelijk aantoonbaar dat de motor weer onder die 95 dB(a) zit.

Zelf komt mijn motor met 93 dB nog net onder de huidige dB-grens.
Maar als deze trend door meer landen wordt overgenomen, kan het niet lang duren eer de db-grens wordt aangescherpt.
Vergelijkbaar met de milieu-zone's die nu al in meer en meer steden bepaalde auto's verbiedt.
 
Ik kom er nooit maar ik zou het heel gek vinden als mijn oostenrijkse motor met 98 db afgekeurd zou worden,dan zou ik het zeker aanvechten
 
Ik kom er nooit maar ik zou het heel gek vinden als mijn oostenrijkse motor met 98 db afgekeurd zou worden,dan zou ik het zeker aanvechten
Als jouw KTM 98 dB(a) op kenteken heeft staan dan IS die al afgekeurd om in dat gebied te komen.
Aanvechten wordt zo een duur tijdverdrijf.
 
Die oostenrijkers kunnen niet zomaar hun eigen wet maken,kom nou
Mijn motor is door hun zelf goedgekeurd ,je kan iets niet goedkeuren en dan afkeuren
 
Misschien wanneer er genoeg vraag naar is?

Dat zal even omdenken worden dan :+

Ik vind het behoorlijk bijzonder dat een uitlaat fabrikant het nooit over db's heeft.

Bij mijn VFR1200X zat een Akra toen ik hem kocht (pakket optie, met e-keur en certificaat enz. allemaal heel officieel en goedgekeurd)

Ga je kijken op de site van Akra bij de uitlaat zie je van alles:
Grafieken over vermogen (wordt meer)
Grafieken over koppel (wordt meer)
Gegevens over gewicht (wordt minder)
e-keur certificaat met hele verhalen over type goedkeur enz enz. Let op, NERGENS iets over aantal db.
mp3 met origineel geluid en mp3 met Akra geluid.

klaar dat is het, echt niks nada over aantal db.

Daar heb ik over moeten mailen en na veel wachten krijg je dan te horen dat deze Akra 1 db minder is dan de originele uitlaat en bij verwijdering db-killer +5 db dus verliezen e-keur.

Kortom het aantal db's is een goed bewaard en verstopt geheim blijkbaar.
Daarnaast staat het aantal db op type goedkeuring en dat wordt niet aangepast. De mijn is geleverd met Akra en op de rdw site is het aantal db niet met 1 gedaald.
Volgens mij heb je dus nog steeds een probleem.

Misschien dat er over nagedacht wordt en er een certificaat komt met wel het aantal db's maar ik gok dat er voorlopig niets veranderd.
Ze zullen eerst wel kijken wat de impact echt is.



Stilstaand is natuurlijk niet ambtelijk, dat kan beter stationair is veel sjieker :z
Elk officieel ambtelijk stuk moet je meestal vaker lezen om te begrijpen wat er nu echt staat.
Weet je wat ik me ook afvraag? Neem de oude Norton, met nieuwe originele uitlaten. Als ik gas geef produceert het monster aanzienlijk meer geluid dan wanneer hij met constant gas bijvoorbeeld 3000 rpm draait.

Wat is nou maatgevend?

Als een Harley zonder dempers rustig langs rijdt, kun je niet zeggen dat hij veel lawaai maakt, maar geeft hij volgas, dan stop je de vingers in de oren als je dichtbij staat.
 
Dat ze me tegen kunnen houden bestrijd ik niet,maar bekeuren kan niet als mijn motor goed gekeurd is
 
De weg is gewoon gesloten voor voertuigen met bepaalde eigenschappen. Daar kunnen ze je prima voor bekeuren, net zoals wanneer je met een motor op het fietspad rijdt.
 
Dat ze me tegen kunnen houden bestrijd ik niet,maar bekeuren kan niet als mijn motor goed gekeurd is

Ik mocht een aantal weken geleden de Meije niet in/op, was alleen voor motoren verboden dus auto's, scooters, triads, pelotons fietser etc.. lieten ze gewoon door.
Je zou zeggen ik betaal wegenbelasting en dit is willekeur maar helaas werkt dat dus niet zo.
Alhoewel ik me afvraag hoe rechtsgeldig dit is en stand houdt als een rechter er een uitspraak over zou doen.
Ik kan aantonen dat ik geen geluidsoverlast veroorzaak dus waarom mag ik daar niet rijden, wat voor juridisch middel hebben ze om mij dat te verbieden en af te dwingen ?
Iets handhaven is iets anders dan iemand bij voorbaat de toegang tot iets ontzeggen!
 
Weet je wat ik me ook afvraag? Neem de oude Norton, met nieuwe originele uitlaten. Als ik gas geef produceert het monster aanzienlijk meer geluid dan wanneer hij met constant gas bijvoorbeeld 3000 rpm draait.

Wat is nou maatgevend?

Als een Harley zonder dempers rustig langs rijdt, kun je niet zeggen dat hij veel lawaai maakt, maar geeft hij volgas, dan stop je de vingers in de oren als je dichtbij staat.

Wat @Meneer René zegt, de statische meting klopt.
Bij jou oudere Norton is die niet gedaan en dan geld dat lijstje wat al een poosje terug is geplaatst anders idd rdw opgave die volgens mij gelijk is aan het plaatje op de motor. RDW is het toerental vanaf 1982 gaan bijhouden. En voor oudere motoren is ook een vast toerental aangehouden, ook al vermeld.

De regel is dat een motor rijdend (dynamisch) niet boven de 80 db(A) mag uitkomen. (Europees zelfs)
Dat geld voor alle motoren voor zover ik weet.
Om dit te kunnen vaststellen moet je een stuk weg hebben waar allerlei eisen aangesteld worden, 2 microfoons en op een bepaalde manier met de motor in een bepaalde staat rijden. Heel veel gedoe voor deze meting.

Dat is niet werkbaar voor een politie controle uiteraard.
Vandaar de omrekening naar een statische stilstand meting met de microfoon onder een vaste hoek dicht bij de uitlaat.
De meting moet dan ook bij een vastgesteld toerental gebeuren anders heb je nog geen referentie.
Doordat de microfoon nu dichter bij de uitlaat staat zal de stilstaande (stationair) meting altijd hoger zijn dan de rijdende meting waarbij de microfoon op een grotere afstand staat (die 80 db(A) regel)

Vandaar als voorbeeld even mijn VFR1200X: 93 db(A) bij 3875 toeren. Dat is de meetreferentie voor de politie bij controle.
Uiteraard zal mijn motor ook aan de 80 db(A) dynamisch moeten voldoen maar dat is dus niet praktisch meetbaar. Sommige fabrikanten doen dit wel en vullen dit dan ook in bij het rdw, bij mijn VFR staat Niet geregistreerd dus heeft blijkbaar niemand de moeite genomen om de meting te doen.

Kort: De statische meting is vooral voor de controle handig en bedoeld. Vaste opstelling, makkelijk herhaalbaar.

De verboden die nu her en der opduiken hebben inderdaad als hoofdoorzaak geluid.
De bekeuring zal echter simpel op het verbodsbod uitgevoerd worden en niet op het geluid. (lekker makkelijk en helder)
Kortom bij de rechter is het feit simpel en bewezen bij inrijden.

Je kunt het hooguit proberen om te buigen tot een proefproces dat het verbod daar dus niet had mogen bestaan. Stuk ingewikkelder en lastig.
De MAG probeert dat in Nederland o.a.
 
Terug
Bovenaan Onderaan