Het MF NT(V)650(GT) Revere/Hawk/Bros Topic deel 12

De veer, bij ''tension''. Dus de demping heb ik maar een kwartslag naar links ( low ) hoeven draaien, dus het is niet zo dat ik die helemaal van uiterst rechts naar links heb gedraaid.

De spring preload staat op 3 nu. ( die stond ver over de 6 )Maar, ik kom nu wel een stuk fijner bij de grond en hij heeft nog genoeg veerweg over.

Maar ik zal het wel verkeerd zien of zo denk ik dan. Hij rijdt iniedergeval fijn, vind ik.

Bedankt iniedergeval voor de informatie, weet nu iniedergeval wel wat het doet.

That's interesting, aangezien de preload de achterkant laat zakken, in principe hoort een lagere preload een hogere achterkant te geven.

Je kunt eens bij een veringspecialist langs gaan, de meesten van hen stellen je vering gratis voor je af en kunnen je meteen tips en trucs meegeven, zonder dat het je direct iets kost.
 
That's interesting, aangezien de preload de achterkant laat zakken, in principe hoort een lagere preload een hogere achterkant te geven.

Je kunt eens bij een veringspecialist langs gaan, de meesten van hen stellen je vering gratis voor je af en kunnen je meteen tips en trucs meegeven, zonder dat het je direct iets kost.
Eh, weet je dat zeker?

Als je de de preload verandert blijft de gehele schokbreker zelf gewoon dezelfde lengte. Als je de preload verhoogd wordt de voorveerspanning hoger, je bent in eerste instantie meer druk/gewicht nodig om de veer in te drukken. Als je dat gewicht niet uitoefent zal de veer de schokdemper open drukken. Daarmee wordt dan ook de motor hoger omdat je simpelweg nog niet het gewicht uitoefent om de veer in te drukken.


Preload is eigenlijk gewoon al alvast gewicht/kracht uitoefenen op de veer zoals de naam al aangeeft (je verkleint het veerbereik). De veercontante blijft overigens gelijk, preload maakt de veer zelf niet stijver (tenzij je niet genoeg kracht uitoefent..). Dus als je 100kg uitoefent op onderstaand plaatje zullen beide veren even ver ingedrukt worden, preload of niet. Hoe ver de veer zal inveren hangt af van de veerconstante.

Preload moet dus gewoon goed staan afhankelijk van veercontante, gewicht en applicatie.

PreloadExample
 
Malissa,
De schroef onder aan de schokdemper is voor de rebound. Dus de uitgaande veerdemping. Als je die op soft zet, gaat de motor sneller terug naar de oude stand na het inveren. Dat maakt hem soepeler bij hobbelige wegen. maar zorgt er bij langere bochten juist voor dat hij gaat 'deinen'. Ik zou daar ongeveer het midden aanhouden en dan gaan kijken wat fijn voelt voor je.

De schokdemper op mijn NTV was lek. Die heb ik nu vervangen en dat is echt een wereld van verschil. Dan merk je pas hoe belangrijk de demping is. Rijd meteen veel strakker en kan er weer lekker mee gooien en smijten.

Dan het verhogen van je stuur. De remleiding komt al snel te kort dus die zul je moeten vervangen. Dan zou je meteen kunnen overwegen om er een teflon/staal leiding op te zetten. Die zijn relatief goedkoper en je hebt een betere remresponse.
De gaskabel is afhankelijk van hoe hoog je het stuur zet. Ik heb nu een behoorlijk hoger en breder stuur en heb geen nieuwe gas of choke kabel gebruikt, maar de kabels voor de kroonplaat laten lopen ipv er achterlangs. Dus voor de vorkpoten langs.
Dat dien je ook met de choke kabel te doen. De elektra is lang genoeg en die kun je ook op dezelfde manier plaatsen.

Al met al, je zult wel even de tank moeten lichten en alle kabels opnieuw routeren. is een half uurtje werk.

Bedankt voor de uitleg.

Ik zal proberen de schokdemper ongeveer in het midden te zetten, want dat is wel een kwestie van even de slagen tellen tot hij helemaal van soft naar hard is. En dan ongeveer middenweg pakken.

Ik laat iemand van een bedrijf even met mij meedenken over het stuur verhogen en naar mij toekantelen. ( daar heb je gelukkig adapters voor ). En dan vanuit daar maar even kijken welke kabels te kort zijn. Ik dacht dat de leidingen altijd al van staal waren? Tenminste ik geloof die van mij wel.

Ik weet niet welk stuur jij erbij gekocht hebt ? Maar, ik merk zelf ook dat ik het fijner vind om iets breder te zitten met mijn armen. Als ik ook gelijk een ander stuur erbij neem, laat ik gelijk even handvat verwarming erop zetten, aangezien je dan de handvaten niet meer kan hergebruiken.
 
Aanvullend daarop:
- De koppelingskabel van de Honda VT600C Shadow van jaren 80&90 (alle modeljaren) werkt als langere versie voor de NTV
- De gaskabels van de Honda CB500 van dezelfde periode zijn een mooie langere variant
De heb ik gebruikt op mijn NTV650 en Hawk 650 projecten, werkt prima en zonder aanpassingen :Y
Dankjewel :)
 
De Preload is in principe bedoelt om de motorhoogte onder gewicht ongeveer op gelijk te houden.

De bedoeling is dat je de motor op zijn twee wielen zet met de preload op 0 (nul) en dan op een vast punt de hoogte meet tot de grond.
Vervolgens bepaal je het gewicht waarmee je de motor gaat belasten en brengt dit aan op de motor, meet nu weer op hetzelfde vaste punt de hoogte tot de grond.

Hieruit zal blijken dat deze afstand kleiner is geworden.
Draai nu aan de preload knop tot de motor weer op dezelfde hoogte staat als bij de eerste meting.
De veer staat nu goed ingesteld voor het gewicht waar je mee gaat rijden.

Dit heeft niets van doen met de afstelling met de schroef onderaan de schokdemper deze is voor de in of uitgaande demping en dat is een heel ander verhaal.
 
De Preload is in principe bedoelt om de motorhoogte onder gewicht ongeveer op gelijk te houden.

De bedoeling is dat je de motor op zijn twee wielen zet met de preload op 0 (nul) en dan op een vast punt de hoogte meet tot de grond.
Vervolgens bepaal je het gewicht waarmee je de motor gaat belasten en brengt dit aan op de motor, meet nu weer op hetzelfde vaste punt de hoogte tot de grond.

Hieruit zal blijken dat deze afstand kleiner is geworden.
Draai nu aan de preload knop tot de motor weer op dezelfde hoogte staat als bij de eerste meting.
De veer staat nu goed ingesteld voor het gewicht waar je mee gaat rijden.

Dit heeft niets van doen met de afstelling met de schroef onderaan de schokdemper deze is voor de in of uitgaande demping en dat is een heel ander verhaal.
Ik ga de schokdemper weer op standaard zetten, net even mijn boekje erbij gepakt.

Verder staat de preload nu op 3. En die stond voorheen ver over de 6. Eigenlijk helemaal vastgedraaid tot de knop niet meer kon.

Neem aan dat hij zo wel goed staat, of voor zekerheid toch meten ?
 
na veel leesplezier hier wilde ik toch even mijn ntv 650 even laten zien.:)
compleet impulsief gekocht maar daardoor wel nu begonnen aan me rijbewijs a.
heb hem echt als opknapper gekocht zoals je kan zien, maar toch al wel blij met het resultaat wat ik tot nu toe heb geboekt als 1e motor.
moet nog wel het een en ander aan gebeuren , nieuw zadel en eventjes goed onderhoud olie, remmen etc motorblok is gelukkig helemaal goed.dus we gaan lekker rustig ermee door mag toch nog niet rijden en tot die tijd blijf ik ook lekker meelezen hier om nog meer te leren.
20200318_204644.jpg
Screenshot_20200311-163726_Marktplaats.jpg

20200419_164101.jpg
20200419_163704.jpg
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200311-163726_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20200311-163726_Marktplaats.jpg
    132,3 KB · Weergaven: 2
na veel leesplezier hier wilde ik toch even mijn ntv 650 even laten zien.:)
compleet impulsief gekocht maar daardoor wel nu begonnen aan me rijbewijs a.
heb hem echt als opknapper gekocht zoals je kan zien, maar toch al wel blij met het resultaat wat ik tot nu toe heb geboekt als 1e motor.
moet nog wel het een en ander aan gebeuren , nieuw zadel en eventjes goed onderhoud olie, remmen etc motorblok is gelukkig helemaal goed.dus we gaan lekker rustig ermee door mag toch nog niet rijden en tot die tijd blijf ik ook lekker meelezen hier om nog meer te leren.
Bekijk bijlage 1510368Bekijk bijlage 1510369
Bekijk bijlage 1510371Bekijk bijlage 1510372

Van mat-zwart naar rood gespoten ? Rood is toch wel echt een frisse kleur hoor !
 
Van mat-zwart naar rood gespoten ? Rood is toch wel echt een frisse kleur hoor !
Voorkeur voor rood Malissa? O-)

Is wel lekker opgeknapt, nu nog even je rijbewijs halen Rick! Ik neem aan een andere body set ergens op de kop getikt en overgezet? Heb ik ook gedaan van wit (met oranje anti diefstal spuitbus verf erop) naar zwart. Knapt zo'n motorfiets snel van op 8-)
 
na veel leesplezier hier wilde ik toch even mijn ntv 650 even laten zien.:)
compleet impulsief gekocht maar daardoor wel nu begonnen aan me rijbewijs a.
heb hem echt als opknapper gekocht zoals je kan zien, maar toch al wel blij met het resultaat wat ik tot nu toe heb geboekt als 1e motor.
moet nog wel het een en ander aan gebeuren , nieuw zadel en eventjes goed onderhoud olie, remmen etc motorblok is gelukkig helemaal goed.dus we gaan lekker rustig ermee door mag toch nog niet rijden en tot die tijd blijf ik ook lekker meelezen hier om nog meer te leren.
Bekijk bijlage 1510368Bekijk bijlage 1510369
Bekijk bijlage 1510371Bekijk bijlage 1510372
Als rode ziet het er een stuk beter uit. Als je nog een kofferrek zoekt heb ik nog een H&B rek voor je speciaal voor de NTV en voor een leuke prijs.
 
En als je fan + thermo switch het wel doet, sluit ik me hier bij aan
Dank je voor je reactie. De fan doet het gewoon en de switch ook. Het punt is dat die pas schakelt als ie 80 graden is maar daar nooit komt. Een blokkade lijkt me het meest voor de hand liggen. Wat kan ik daar aan doen? Ik ben handig genoeg maar weet niet waar ik moet beginnen. Alvast bedankt voor de hulp.
Hoi,
Aad.
 
Van mat-zwart naar rood gespoten ? Rood is toch wel echt een frisse kleur hoor !
de vorige eigenaar had gewoon een spuitbus zwart gepakt en gaan spuiten zonder ook maar iets af te plakken.
ben toen alles gaan schoon maken met thinner en rood kwam er ondervandaan.
de plastic kappen heb ik wel opnieuw gespoten, alleen de tank heeft ze eigen kleur en stickers nog
IMG-20200318-WA0000.jpeg
 
Voorkeur voor rood Malissa? O-)

Is wel lekker opgeknapt, nu nog even je rijbewijs halen Rick! Ik neem aan een andere body set ergens op de kop getikt en overgezet? Heb ik ook gedaan van wit (met oranje anti diefstal spuitbus verf erop) naar zwart. Knapt zo'n motorfiets snel van op 8-)

donderdag eerste les is kijken wat we ervan kunnen maken haha

ik heb nog weinig gekocht eigenlijk alles met het handje,spuitbus en lekker weer gedaan. en rood niet persee voor kozen maar kwam eronder vandaan en vond dat wel mooi eigenlijk. alleen werkplaatshandboek en achterluchtje tot nu toe.
 
Laatst bewerkt:
Als rode ziet het er een stuk beter uit. Als je nog een kofferrek zoekt heb ik nog een H&B rek voor je speciaal voor de NTV en voor een leuke prijs.
ben er nog niet helemaal uit of ik kofferrekjes wil het is wel makkelijk maar weet niet of ik het mooier vind. in ieder geval bedankt
 
donderdag eerste les is kijken wat we ervan kunnen maken haha

ik heb nog weinig gekocht eigenlijk alles met het handje,spuitbus en lekker weer gedaan. en rood niet persee voor kozen maar kwam eronder vandaan en vond dat wel mooi eigenlijk. alleen werkplaatshandboek en achterluchtje tot nu toe.
Das wel mazzel dat je die tank nog zo goed schoon hebt gekregen :-)
 
Zo jammer dat het dan gewoon vies matzwart word gespoten. Knap dat je het er hebt afgehaald.
Nou, vind rood bij de NTV wel mooi. maar, hij had van mij ook wel blauw mogen zijn.

Ik ga binnenkort onderdelen bestellen, ander stuur, zal ik rood of gewoon zwart doen? setje stuurverhogers, handvatverwarming. Hopelijk kan ik mijn originele stuurgewrichten weer aan de uit eindes plaatsen. Uhmm... ja de kabels daarna ff naar kijken.

Oh en ff wat geld aan de kant leggen voor zwarte spiegels.

Is het ook zo dat je nieuwe remvloeistof moet plaatsen bij het vervangen van de leidingen? iniedergeval wel ontluchten.

Dus als 1 van jullie ooit nog belang hebben bij een stuur of chromen spiegels dan hoor ik het wel. :)
 
Remvloeistof moet je wel gelijk vervangen ja, hergebruiken lijkt me geen goed plan. En kost de wereld ook niet. En dan dus ook ontluchten, maar dat is niet zo heel moeilijk op zich. Genoeg goede tutorials voor te vinden op t motor forum en youtube
 
Subframe weer gemonteerd, begint weer op een Hawk te lijken.
Alleen een beetje pech onderste bout van het subframe is een beetje lam, hij kwam er al te makkelijk uit.
IMG_20200609_172219.jpg
 
Kijk, dat is goed om te horen!

Ik heb een ander kwaaltje opgepikt. Volgende symptomen. Startte moeilijk vanmorgen, in de straat geen vermogen bij gas geven en even later uitvallen. Minuut of wat gewacht en weer gestart en 40km naar t werk. Op de terugweg zelfde verhaal.

Thuis eens zoeken, 1e verdachte brandstof probleem. Vlotter kamer afgetapt, geen vuil. Brandstofpomp eens bekijken. Die loopt niet met contact aan. Na starten duurr t ook elke keer wel een seconde of 20 voor die ineens tot leven komt.

De bekende kwaal van de versleten contacten in de pomp? Mag op zich wel een keer na 240k, maar kennen jullie de symptomen? Dan is t met 25piek weer opgelost
 
Kijk, dat is goed om te horen!

Ik heb een ander kwaaltje opgepikt. Volgende symptomen. Startte moeilijk vanmorgen, in de straat geen vermogen bij gas geven en even later uitvallen. Minuut of wat gewacht en weer gestart en 40km naar t werk. Op de terugweg zelfde verhaal.

Thuis eens zoeken, 1e verdachte brandstof probleem. Vlotter kamer afgetapt, geen vuil. Brandstofpomp eens bekijken. Die loopt niet met contact aan. Na starten duurr t ook elke keer wel een seconde of 20 voor die ineens tot leven komt.

De bekende kwaal van de versleten contacten in de pomp? Mag op zich wel een keer na 240k, maar kennen jullie de symptomen? Dan is t met 25piek weer opgelost
Ja is bekend een makkelijke tijdelijke of permanente oplossing is benzine slang van de tank naar de pomp los nemen vervolgens de slang van de pomp naar de carburateur los nemen en deze verbinden met de tank.
Zo kan je weer duizenden kilometers vooruit of tot je het vervangende setje op de pomp hebt geplaatst.
 
Ja dat las ik ook al, pomp overbruggen is een goede thuis brenger. Zag zelf dat er al een stukje pijp als koppelstukje in die slang gezet is door de vorige eigenaar denk ik, dus is in 10sec gefixt op de vluchtstrook als t onderweg gebeurt :p
 
Ik zit eraan te denken om eerst mijn NTV dit na-jaar voor een grote beurt heen te brengen. En dan gewoon ff te laten doen, ook ivm carbs schoonmaken.
Die van mij start ook weleens moeilijk, dan pakt hij de choke ook niet op trouwens. Valt dan eerst 1 a 2 x uit en dan pas denkt ie.. oooh jaaaa ik stond meer open. En dan ineens vliegt ie naar de 2,000 toeren bij halve choke :+ Denk sowieso dat mijn NTV niet altijd even spoort. Maar hij rijdt wel.... _O-

Denk dat een grote beurt ook geen kwaad kan. Kan nergens in terug lezen dat hij namelijk ooit een grote beurt gehad heeft.... Al is het maar gewoon even goed voor mijn gevoel.
 
had een beetje tjd, wieltjes eraf om de banden te laten demonteren

7SzHuES.jpg


nu twijfel ik nog een beetje over de banden. Vooral de voorband is best ver heen, maar voor een budget build was vers rubber niet gereserveerd in het budget :+ Ik heb nog wel een 120/70 bandje liggen.... iemand daar ervaringen mee op de hawk?
 
Ja dat las ik ook al, pomp overbruggen is een goede thuis brenger. Zag zelf dat er al een stukje pijp als koppelstukje in die slang gezet is door de vorige eigenaar denk ik, dus is in 10sec gefixt op de vluchtstrook als t onderweg gebeurt :p
Ik weet van enkele Duitsers en Oostenrijkers dat ze de carburateurs rechtstreeks op de tank hadden aangesloten ben de stekker van de pomp los genomen en zo duizenden kilometers hebben gereden. Ze vonden het niet de moeite om de pomp te repareren.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Terug
Bovenaan Onderaan