Triumph Street Triple topic deel 24

@Maegrim: Werkelijk geen idee. Ik ben niet zo technisch onderlegd. Het lampje was in ieder geval niet aan, maar het was mij 2x opgevallen dat die aan flikkerde bij een hobbel.

@divided: Thanks man! De motor heeft ± 24.500 kilometer gelopen. Er zat nog 2 liter van de 4 liter in die word aanbevolen. Het olie peil controleer ik zeer zelden. Uit eerdere beurten kwam naar voren dat de motor geen olie gebruikt, dus ik had ook niet het idee dat dit noodzakelijk was.

Daarbij lijkt een verbruik van 2 liter op 6000 km mij zeer onwaarschijnlijk.
 
Helaas wat minder goed nieuws dit keer. Lang heb ik namelijk niet kunnen genieten van de S22's en de gashendel modificatie..

Nadat ik hem gister avond heb opgehaald ging na 5 minuten rijden het olielampje knipperen als ik een hobbel over reed. Deze ging wel direct weer uit. Toen ben ik huiswaarts gekeerd, maar helaas, na nog geen 5 minuten hoorde ik ineens bizarre geluiden van metaal op metaal.

De motor direct langs de kant gezet en de ANWB gebeld. Die hebben mij en de motor netjes thuis af gezet (hulde voor de service!). Vanochtend is de motor opgehaald door de garage. Zojuist gebeld en te horen gekregen dat er bij het weg laten vloeien van de olie grote metalen splinters en brokken mee zijn gekomen. Met andere woorden; einde oefening.

De grote beurt is ± 6000 kilometer geleden uitgevoerd. Motor heeft altijd tijdig (en goed) onderhoud gehad. Nooit gekke dingen gehad. Ik sta met m'n bek vol tanden..Ik wilde dit even van mij afschrijven, want dit betekent dat het motorseizoen er voor mij op zit.

Iemand tips m.b.t. de afwikkeling hiervan? Onderdelen los verkopen? Suggesties?

Thanks!
Echt kloten voor je. Over de 675 hoor je eigenlijk nooit dat er iets aan het blok stuk gaat.
Olie gebruik van 2 liter kan wel. Ergens heb ik eens gelezen dat bij Triumph zelfs 1 liter op 1000 km binnen de tolerantie valt |(
Triumph Tiger 1050 van mijn vader zoop ook olie, maar nog wil binnen de Triumph norm...
Trouwens er zit maar 3 liter olie in het blok, 3.2 liter inclusief filter.
 
Mijn vorige motor (kawasaki zx6r 2003) verbruikte ongeveer 0,25 liter olie per 1000km. Ruim binnen de tolerantie, maar knap vervelend als je met de motor op vakantie gaat. Ik had het toen ook niet zo nauw in de gaten gehouden en thuis na een mooie vakantie moest er gewoon 1,5 liter bij! Zoals gezegd, als het lampje brand ben je te laat. Sinds dien ben ik gewoon regelmatig aan het peilen. Huidige Street Triple verbruikt tot dusver nauwelijks (volgens mij geen) olie, ook nog niet echt veel over gelezen dus ik vraag me af of er niet iets mis is gegaan met het onderhoud?

Ik zou nog wel een ander blok erin hangen als de motor verder netjes is. Bij Boonstra zag ik dat je voor +- €1000 dan een gebruikt blok heb, mogelijk via marktplaats nog iets te vinden met iets meer info/geschiedenis voor een betere prijs. Je motor verkopen met een kapot blok schrijf je denk meer op af. Ik heb wel eens een vriend geholpen met een zx9r met een blokwissel, dat was toen goed te doen, als je goed gereedschap/uitrusting heb.
 
@Maegrim: Werkelijk geen idee. Ik ben niet zo technisch onderlegd. Het lampje was in ieder geval niet aan, maar het was mij 2x opgevallen dat die aan flikkerde bij een hobbel.

@divided: Thanks man! De motor heeft ± 24.500 kilometer gelopen. Er zat nog 2 liter van de 4 liter in die word aanbevolen. Het olie peil controleer ik zeer zelden. Uit eerdere beurten kwam naar voren dat de motor geen olie gebruikt, dus ik had ook niet het idee dat dit noodzakelijk was.

Daarbij lijkt een verbruik van 2 liter op 6000 km mij zeer onwaarschijnlijk.

Is er wel voldoende olie ingegaan bij de beurt dan....
 
Oh man dat lijkt me echt ontzettend zuur ! :(

0.25l/1000km verstookt m'n peugeot ook... en dat ding vervloek ik :o (Koop nooit een boot & geen Peugeot)

Lijkt me eigenlijk wel een mooi klusje om een blok te wisselen... Maar dat doe je liever buiten het seizoen natuurlijk!
 
Laatst bewerkt:
Dat ding verstookt echt geen 2liter olie zonder dat je dat ziet....
Uitgaande dat er niet 4 liter maar 3.2 liter in het blok zat, en dat er nu 2 liter uit kwam + 0,2 liter in het filter dan is het 1 liter op 6000 km.
Dan kom je op 0,17 liter per 1000 km.
Dat zou je zelf niet direct merken. Iemand die achter je rijdt zou het bij het accelereren misschien kunnen zien.
 
De 675 blokken staan niet bepaald als olieverbruikers bekend... de 1050 blokken zijn daar beruchter in. Een 675 die stukloopt heb ik nog niet veel gehoord. Lijkt me de moeite om te proberen te achterhalen hoe het komt.
 
Even een vraag....ik ben gebeld door de dealer voor een terugroep actie van mijn Street Triple RX. (model 675cc -2015)
het zou gaan om de vervanging van rubbers van het duo afdek kapje? zijn er nog meer mensen benaderd hiervoor?
 
Even een vraag....ik ben gebeld door de dealer voor een terugroep actie van mijn Street Triple RX. (model 675cc -2015)
het zou gaan om de vervanging van rubbers van het duo afdek kapje? zijn er nog meer mensen benaderd hiervoor?
Ja, vorig jaar maart bij een beurt werd ik hier op gewezen. Rubber dopjes zijn toen vervangen.
Later bedacht ik mij dat de rubbertjes onder het duozadel misschien wel om dezelfde reden vervangen zouden moeten worden.
Tot op heden heb ik hier geen aandacht meer aan geschonken.
 
Helaas wat minder goed nieuws dit keer. Lang heb ik namelijk niet kunnen genieten van de S22's en de gashendel modificatie..

Nadat ik hem gister avond heb opgehaald ging na 5 minuten rijden het olielampje knipperen als ik een hobbel over reed. Deze ging wel direct weer uit. Toen ben ik huiswaarts gekeerd, maar helaas, na nog geen 5 minuten hoorde ik ineens bizarre geluiden van metaal op metaal.

De motor direct langs de kant gezet en de ANWB gebeld. Die hebben mij en de motor netjes thuis af gezet (hulde voor de service!). Vanochtend is de motor opgehaald door de garage. Zojuist gebeld en te horen gekregen dat er bij het weg laten vloeien van de olie grote metalen splinters en brokken mee zijn gekomen. Met andere woorden; einde oefening.

De grote beurt is ± 6000 kilometer geleden uitgevoerd. Motor heeft altijd tijdig (en goed) onderhoud gehad. Nooit gekke dingen gehad. Ik sta met m'n bek vol tanden..Ik wilde dit even van mij afschrijven, want dit betekent dat het motorseizoen er voor mij op zit.

Iemand tips m.b.t. de afwikkeling hiervan? Onderdelen los verkopen? Suggesties?

Thanks!
[/QUOTE
Bedankt voor het hart onder de riem heren!

@Maegrim: De volgende keer dat het lampje ook maar flikkert gaat inderdaad direct de motor uit! Dit was een (zeer) dure les zo.

@wachtbalkje: Een volledig ander blok er in hangen zal dermate veel geld kosten dat ik dan liever iets langer door spaar en een nieuwe haal. Maar ik ga inderdaad eens informeren wat de motor momenteel nog waard is.

@Coenster: Het onderhoud gebeurt al jaren bij dezelfde garage. Ik heb de volledige onderhoudshistorie gedocumenteerd en die is ook bij hen bekend uiteraard. De grote beurt, die op ±19000 kilometer is uitgevoerd, is ook een pakking vervangen omdat die olie lekte. Uiteraard is toen ook de olie (en filter) volledig vervangen.

Maar ik maakte op uit het telefoontje dat ik kreeg dat het zeer waarschijnlijk door een te kort aan olie is gekomen. Er zat nog maar 2 liter van de aanbevolen hoeveelheid van 4 liter in (bijzonder dat de motor nooit olie gebruikt en nu 2 liter in 6000 km toch!? En waarom flikkerde het lampje dan enkel bij hobbels en niet continu?). In hoeverre is dit te wijten aan de garage? Dat valt helaas onmogelijk te zeggen denk ik.

Om te achterhalen wat er is gebeurd zal het volledige blok open moeten, wat uiteraard ook kosten met zich mee brengt. Ik weet niet of het verstandig is om die kosten te maken.

We hebben afgesproken morgen opnieuw te bellen en dan zal ik eens vragen hoe zij er in staan.
wat een ellende😳
ik vraag me af of het gebrek aan olie een oorzaak is of het gevolg van het kapotte blok. Met mijn auto heb ik ook al eens meegemaakt dat het lampje ging branden. Na 100 m gestopt (eerder kon niet) en toen was het al te laat—-> blok gescheurd (Oftewel, de scheur in het blok was de oorzaak van het brandende lampje). (Met de street RS heb ik helaas ook genoeg ervaring opgedaan op dit gebied, alleen dan zonder dat het lampje de kans kreeg om te gaan branden). Ik kan me zo voorstellen dat het laten openen van het blok je weinig gaat opleveren: het verandert niks aan het feit dat het blok kapot is en waarschijnlijk gaat niemand anders dan jijzelf er financieel verantwoordelijk voor zijn. Misschien kan je dealer je vertellen of het financieel aantrekkelijk is om het blok te vervangen.
sterkte ermee, ik hoop dat je deze ellende snel achter je kunt laten
 
Kleine update van mijn kant voor degene die er in geïnteresseerd zijn.

Zojuist bij de garage (Roké) geweest. We hebben overlegd en zijn tot de conclusie gekomen dat we er een ander blok in gaan leggen. Het blok word aangekocht en geserviced door Roké zelf en hier zal ik garantie op krijgen. De geschatte kosten zullen, afhankelijk van het blok en de benodigde service, tussen de €1500,00 en €3000,00 zijn. De restwaarde van de motor met een goed blok word geschat op €6500,00, dus dan is een dergelijke uitgave het waard.

De andere optie zou het reviseren van het huidige blok zijn. Maar het is op voorhand onmogelijk te zeggen wat er allemaal precies stuk is, en het is dus onmogelijk om de kosten om dit te herstellen te schatten. Ze weten wel dat het dermate ernstig is dat dit hoogstwaarschijnlijk een stuk duurder zal uitvallen dan een nieuw blok. En dat is niet meer rendabel. Dan kan ik beter de motor verkopen in de huidige staat.

Wel zal ik de motor ongeveer 1 maand kwijt zijn, gelet op de drukte en de hoeveelheid arbeid die verricht zal moeten worden. Morgen word ik gebeld en hoor ik meer.

Ondanks dat het een hele zure (en dure) dobber is, gloort er toch nog hoop dat mijn motorseizoen nog niet voorbij is! *D

@Misha P en @steveman: Bedankt voor jullie berichtje!
@VTR Jeroen: Ik heb het nogmaals nagevraagd, maar als je de motor echt volledig leeg laat lopen gaat er 4 liter olie in volgens Roké. Maar internet geeft inderdaad wel 3,2L aan. Bijzonder..
@RoyalClub: Dat weet ik niet eerlijk gezegd. Ik heb niet gekeken na de grote beurt hoe veel olie er in zat. Ik heb er blind op vertrouwd dat het goed was. Stom natuurlijk. Die (hele dure) les heb ik nu wel geleerd!
 
3000euro lijkt mij aan de hoge kant, maar ik zou roké wel vertrouwen dat ze het netjes gaan maken :) (p.s. taart, of iets in die geest, brengen terwijl ze bezig zijn is misschien wel een goeie zet, misschien helpt het ook wel de rekening wat te verlichten :+ )
 
Was het onderhoud ook bij Roké gedaan?

mocht ik dit weekend een street aankopen dan..... zoek ik nog een garage.
 
@Scarrrr: Het onderhoud is inderdaad ook gedaan door Roké. Maar ik heb in de 4 jaar dat ik daar klant ben alleen maar prettige ervaringen gehad. Zoals Royalclub al aangeeft; overal kan wel eens wat mis gaan. Daarbij komt ook dat het allesbehalve zeker is dat dit incident überhaupt aan hen te wijten is.

@RoyalClub: Taart is wel een goeie! Als bedankje voor de tijd en moeite in het zoeken naar een blok en hebben vandaag ook nog tijd vrij gemaakt voor het overleg. (En elke kans om de rekening wat te verlichten grijp ik met beide handen aan :9)
 
Hoe dan ook kan een ieder er lering uit trekken: check je oliepeil regelmatig, (675, onveranderd met de 765 zo te zien wat ook wel logisch is)

oil1.png
oil2.png


Zie je gelijk hoe handig een inrijklem is :+
stand.png


En een kijkglaasje zoals op m'n honda is nog veel relaxter dan zo'n dipstick :P
window.png
 
Na al het gekloot met banden van de afgelopen tijd, vorige week zaterdag eindelijk mijn nieuwe band op kunnen halen. Aangekomen bij mijn bandenboer mijn band nog meer lek gereden dan die al was :') +-500 km, 2e lek.

Zo blij dat dit niet gebeurde toen ik wegreed met mijn nieuwe band.

Nu ongeveer 100 km gereden met de nieuwe en nog geen lek. Dus nog minstens 400km voordat ik weer een nieuwe nodig heb:P
 
Laatst bewerkt:
En een kijkglaasje zoals op m'n honda is nog veel relaxter dan zo'n dipstick :P
Bekijk bijlage 1511402
[/QUOTE]
Zo’n kijkglaasje maakt het oliepeil checken wel een stuk praktischer idd. Jammer dat de street dat niet heeft.
Weet er iemand hoeveel olie erbij moet om bij de RS 2020 van het onderste streepje op de peilstok naar het bovenste streepje te komen?
 
Bij elke zaak kan iets misgaan ozzie..

Uiteraard.

@Scarrrr: Het onderhoud is inderdaad ook gedaan door Roké. Maar ik heb in de 4 jaar dat ik daar klant ben alleen maar prettige ervaringen gehad. Zoals Royalclub al aangeeft; overal kan wel eens wat mis gaan. Daarbij komt ook dat het allesbehalve zeker is dat dit incident überhaupt aan hen te wijten is.

@RoyalClub: Taart is wel een goeie! Als bedankje voor de tijd en moeite in het zoeken naar een blok en hebben vandaag ook nog tijd vrij gemaakt voor het overleg. (En elke kans om de rekening wat te verlichten grijp ik met beide handen aan :9)

Hoor ook voornamelijk goede verhalen hoor :) Denk dat ik ze zo even bel voor wat meer informatie omtrent hun diensten.
 
En een kijkglaasje zoals op m'n honda is nog veel relaxter dan zo'n dipstick :P
Bekijk bijlage 1511402

Zo’n kijkglaasje maakt het oliepeil checken wel een stuk praktischer idd. Jammer dat de street dat niet heeft.
Weet er iemand hoeveel olie erbij moet om bij de RS 2020 van het onderste streepje op de peilstok naar het bovenste streepje te komen?

Ik vind het bij m'n auto ook altijd zo'n armoe als ik met die stok de olie sta af te meten. Nee, doe mij maar een kijkglaasje.
Gister even een Superduke 1290 bewonderd. Die hebben dat ook zeer netjes afgewerkt. Vreemd dat Triumph zo'n onhandig stokje hanteert.

1591948222029.png
 
Naja, een Triumph is duidelijk minder goed over nagedacht op sommige vlakken, beetje jammer van zo'n premium fiets;
- peilstokje
- je standaard is niet goed te bereiken
- die afdekkapjes van de as door de achterbrug zijn echt armoedig gemonteerd (serieus een stukje rubber met een schroefje, zelfs bar-ends van ali zitten mooier gemonteerd)
Hij rijdt er niet minder om, maar het is duidelijk geen Japanner of Duitser waar overal goed over nagedacht is.
 
Kleine update van mijn kant voor degene die er in geïnteresseerd zijn.

Zojuist bij de garage (Roké) geweest. We hebben overlegd en zijn tot de conclusie gekomen dat we er een ander blok in gaan leggen. Het blok word aangekocht en geserviced door Roké zelf en hier zal ik garantie op krijgen. De geschatte kosten zullen, afhankelijk van het blok en de benodigde service, tussen de €1500,00 en €3000,00 zijn. De restwaarde van de motor met een goed blok word geschat op €6500,00, dus dan is een dergelijke uitgave het waard.

De andere optie zou het reviseren van het huidige blok zijn. Maar het is op voorhand onmogelijk te zeggen wat er allemaal precies stuk is, en het is dus onmogelijk om de kosten om dit te herstellen te schatten. Ze weten wel dat het dermate ernstig is dat dit hoogstwaarschijnlijk een stuk duurder zal uitvallen dan een nieuw blok. En dat is niet meer rendabel. Dan kan ik beter de motor verkopen in de huidige staat.

Wel zal ik de motor ongeveer 1 maand kwijt zijn, gelet op de drukte en de hoeveelheid arbeid die verricht zal moeten worden. Morgen word ik gebeld en hoor ik meer.

Ondanks dat het een hele zure (en dure) dobber is, gloort er toch nog hoop dat mijn motorseizoen nog niet voorbij is! *D

@Misha P en @steveman: Bedankt voor jullie berichtje!
@VTR Jeroen: Ik heb het nogmaals nagevraagd, maar als je de motor echt volledig leeg laat lopen gaat er 4 liter olie in volgens Roké. Maar internet geeft inderdaad wel 3,2L aan. Bijzonder..
@RoyalClub: Dat weet ik niet eerlijk gezegd. Ik heb niet gekeken na de grote beurt hoe veel olie er in zat. Ik heb er blind op vertrouwd dat het goed was. Stom natuurlijk. Die (hele dure) les heb ik nu wel geleerd!
Veel succes met de situatie en hopelijk valt het nog een beetje mee voor je als je de rekening krijgt. Ik zat gister wat minder comfortabel op de street moet ik je bekennen na dit verhaal. Ging na het eten een flinke ronde gedaan en dacht op het verste punt... uhm nu moet ie niet stuk gaan. En ik luisterde ook steeds naar het blok wat ik normaal niet echt specifiek doe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan